Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: dynamo effectiever maken om service accu te laden

dynamo effectiever maken om service accu te laden 24 apr 2022 22:11 #1386060

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Dit is inherent aan het type akku (lood) waarbij de laad efficiëntie enorm afneemt bij 75-80% SoC

Oplossing lifepo4 voor meer stroom acceptatie vd akku
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 24 apr 2022 22:14 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 24 apr 2022 22:18 #1386061

De voller wordende accu is de begrenzing van de laadstroom.

Het beste rendement van de generator ligt bij een lege (lood)accu die veel stroom kan accepteren.

Zodra de accu voller wordt gaat de laadstroom sterk omlaag.

Wanneer er ook solarstroom is, is de beste manier om De generator te laten draaien voordat de panelen stroom gaan leveren.

De generator kan bij de minder volle accu z´n stroom goed kwijt, wordt dat minder, dan de panelen het laden over laten nemen geeft het beste rendement.

Maar je moet dan wel goed zelf opletten en weten eaarmee je bezig bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 24 apr 2022 22:22 #1386062

  • Dayak
  • Dayak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dank voor het antwoord, inderdaad zijn er ook nog zonnepanelen in het spel. Moet dus inzet vervolg vroeger opstaan!
Happy Sailing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 24 apr 2022 22:23 #1386063

  • Dayak
  • Dayak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dank je Bluepearl
Happy Sailing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 24 apr 2022 22:23 #1386064

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
De dynamo is geen acculader. De dynamo houdt alleen de boordspanning op peil, bv 14 volt.
Hoeveel stroom naar een accu gaat bepaalt de accu.

Als maar enkele amperes naar een accu gaan dan is dat blijkbaar de stroom die de accu wenst op te nemen bij 14 volt. Als je meer stroom naar die accu wil sturen moet je de boordspanning verhogen en dat is een slecht idee; slecht voor je apparatuur en slecht voor de accu.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 24 apr 2022 22:28 #1386066

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Doorzoek dit forum op de gebruikersnaam WaltB en spanningsregelaar en komt een schat aan info tegen. Of ga over op het gebruik van een ander type accu. (LiFePO4) Echter kan het dan zijn dat je zoveel kunt laden dat de dynamo het begeeft. Maar de accu is dan niet de limiterende factor.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 24 apr 2022 23:05 #1386071

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Ik neem aan dat je waloplader en zonnelader op een AGM profiel staan.
Je dynamoregelaar heeft veelal geen intelligente regeling en is veelal niet instelbaar en staat op een “natte lood accu” voltage.
Dat betekent dat de AGM’s niet volledig geladen worden door de dynamo.

Mbt tot je laatste vraag:
Daar ook jouw startaccu een AGM is, zou je in jouw geval de laadspanning kunnen wijzigen.
Een intelligente laadregeling koppelen aan je dynamo is echter prijzig.

Keerzijde, ook als je het Voltage zou wijzigen kost die laatste 20 pct bij lood/AGM sowieso altijd 4 uur. Zonde van de diesel. Je zonnelader doet dat net zo snel.

Accu bijna leeg en stroom nodig onderweg: motor aan
Geen haast of optoppen: zonnelader
Kom je vaak capaciteit te kort: niet investeren in een AGM dynamo regeling voor de laatste 20 pct maar reserveren voor een laadregeling voor een lfp accu naast je AGM.

Zie verder de gegeven verwijzingen.
Laatst bewerkt: 24 apr 2022 23:06 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 24 apr 2022 23:40 #1386075

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Dayak schreef :
Dank voor het antwoord, inderdaad zijn er ook nog zonnepanelen in het spel. Moet dus inzet vervolg vroeger opstaan!

Liggen jullie nog in Linton ?

Wat je zou kunnen overwegen is eens met Eric Bauhaus contact opnemen en vragen of hij nog zonnepanelen (over) heeft ? 18 maanden terug had hij bijna een container vol . Dan een extra paneel installeren met extra regelaar om maximaal van de zon te profiteren ipv de motor + dynamo te laten draaien

De laatste 20-25% laden gaat met 15-20A max aflopend naar een paar Ampere (meer wil je akku niet accepteren) en kun je prima doen met een extra 100-150 watt paneeltje

Anders een paneel + regelaar in Panama City kopen ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 04:05 #1386082

Wat is de accuspanning? Zowel in rust als tijdens het laden?
Het kan zijn dat de accumonitor out of sync is, en dat je accu's gewoon vol zijn.
Even de accumonitor resetten naar 100% is dan de oplossing.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 06:01 #1386086

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 07:11 #1386094

Waarom laadt deze lader (link Noballast) sneller dan een ingebouwde spannings regelaar?
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 07:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 07:18 #1386095

Google eens op absorptiefase accu.

In deze fase accepteert de accu veel minder laadstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 07:57 #1386101

De standaard spanningsregelaar probeert haar uitgangsspanning altijd, dus ook in de abdorptiefase, op 14,4 V te houden, net onder de gasspanning. Een slimme lader, met welk algorithme dan ook, zal daar nooit overheen gaan (om diezelfde reden).

Nogmaals: in welke laadfase laadt een slimme lader met meer vermogen dan de standaard CV lader?
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 07:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 08:02 #1386103

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Nachtvlinder schreef :
Waarom laadt deze lader (link Noballast) sneller dan een ingebouwde spannings regelaar?

Omdat de ingebouwde regelaar tamelijk simpel is en de auto-accu (waarvoor ze gemaakt zijn) beslist niet wil overladen. Een auto-accu is bijna altijd vol en er is geen noodzaak om die heel snel weer op 90% (ofzo, nooit 100%) SOC te krijgen. Een externe regelaar zoals de Sterling is een stuk intelligenter en meet voortdurend de accuspanning en -temperatuur en past zijn laadkarakteristiek daar op aan.

Ik kan de Sterling handmatig aan en uit zetten. De laadstroom kan soms wel een factor 10 hoger zijn. Maar de alternator (en dus de motor) wordt ook zwaarder belast en dat is lang niet altijd nodig. Ik zet hem dus alleen aan als ik de accu snel weer op 100% SOC wil hebben (weinig zon, geen walstroom etc), de rest van de tijd staat hij uit en functioneert de originele 'domme' regelaar gewoon.

Zie ook:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-alternator-regelaar
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 08:09 #1386105

Teken eens deze 2 laadcurves: ik ben benieuwd wanneer een slimme lader een hogere stroom levert met de gasspanning respecterend. Dat een slimme lader sneller laadt is ook mijn ervaring, maar in welke fase zit de winst?
Laatmaarwaaien schreef :
Google eens op absorptiefase accu.

In deze fase accepteert de accu veel minder laadstroom.

Ja, maar ook een slimme lader zal in deze fase de laadstroom niet kunnen verhogen zonder een klemspanning hoger dan de gasspanning aan te bieden. Een CV lader biedt sowiezo die maximaal toelaatbare spanning aan…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 08:14 #1386106

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 423
Het chemisch proces van het laden van batterijen is de beperking niet de alternator. Veranderen van de laadspanning kan een kleine verbetering zijn. Controleer de huidige laadspanning rechtstreeks gemeten op de accu's waarschijnlijk is deze te laag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 08:40 #1386112

Eigenlijk is het ook niet de laadspanning die de electronenstroom door de accu pompt maar het verschil van de laadspanning en de spanning van de accu zelf . Daarbij komt nog dat , naarmate een accu verder is geladen, het aantal moleculen wat nog omgevormd kan worden van loodsulfaat naar loodoxide afneemt en het voor de electronen dus "moeilijker" wordt om er een te vinden waar ze mee kunnen reageren . Vandaar dat de laadstroom meer daalt dan alleen evenredig met het verschil van laadspanning en accuspanning.
Kun je een beetje vergelijken met een waterleiding en een kraan daarin. Het drukverschil heeft invloed op de doorstroming maar de stad van de kraan ook . Alln als een van beide vergroot wordt gaat er meer water door.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 09:28 #1386118

Waarom laadt een slimme lader sneller dan een CV spanningsbron van 14,4 V met voltagesense op de accupool?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 10:28 #1386134

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Dayak schreef :
probleem: Als we voor anker liggen en de motor starten om stroom bij te laden geeft de dynamo maar korte tijd een amp of 10 om snel af te zakken naar minder terwijl we volgens de batterij monitor toch zeker nog 40-50 amp moeten bijladen.

Onze configuratie is als volgt:
1 start accu AGM 100 Amp
2 service accu's a 200 Amp ook AGM
Tussen start en service accu verbonden via intelligent relays van Victron (plussen verbonden)

Ik neem aan dat de snelle laad-afname te maken heeft met het snel compenseren van gebruikte amps van de start accu.

Is er een eenvoudige manier om onze 65Amp dynamo die op de motor zit meer amps in de service accu's te laten laden zonder de start accu te overladen?

Ja die is er, installeer een victron orion smart DCDC converter.
Hiermee verander je de dynamo in een 3 traps acculader.

Heb dit zelf vorig jaar gedaan en bevalt mij erg goed.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 10:29 #1386136

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Nachtvlinder schreef :
Waarom laadt een slimme lader sneller dan een CV spanningsbron van 14,4 V met voltagesense op de accupool?

Zoals bij veel natuurkundige processen is de gasspanning een evenwicht. Tussen ladingstoestand, voltage en samenstelling accu chemie. Er is bij elke spanning boven de rust spanning sprake van ontleden van water moleculen en vormen van lood superoxide en metallisch lood. Bij een relatief lege accu zal er minder water ontleden en meer lood superoxide en metallisch lood gevormd worden. Omgekeerd bij een volle accu zal er veel water ontleed worden.
Een AGM accu is in staat om met beperkte maten in de glasmat het ontlede water weer terug te vormen tot water. Al met al kun je bij een relatief lege accu een hogere spanning hebben zonder dat er waterstof gas en zuurstof ontsnapt. Hoe voller de accu hoe lager die spanning moet zijn.
14,4 vold vind ik zelf aan de hoge kant voor een volledig geladen accu. Eerder zou iets van 13,8 volt gezonder voor het ding zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 11:34 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 11:30 #1386149

Op mijn vorige boot had ik een zgn. Dynachip, geen idee of dat nog bestaat. Volgens mij kwam het in de plaats van de spanningsregelaar, iig was een aanpassing op de dynamo gedaan. Het werkte als een tierelier. Wat mij er nog van bij staat is dat de laad karakteristiek perioden boven de gasspanning zat maar niet lang genoeg om de accu te laten gassen. Zo iets. Destijds door Moverbo laten installeren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 12:19 #1386167

3Noreen schreef :
Zoals bij veel natuurkundige processen is de gasspanning een evenwicht. Tussen ladingstoestand, voltage en samenstelling accu chemie. Er is bij elke spanning boven de rust spanning sprake van ontleden van water moleculen en vormen van lood superoxide en metallisch lood. Bij een relatief lege accu zal er minder water ontleden en meer lood superoxide en metallisch lood gevormd worden. Omgekeerd bij een volle accu zal er veel water ontleed worden.
Een AGM accu is in staat om met beperkte maten in de glasmat het ontlede water weer terug te vormen tot water. Al met al kun je bij een relatief lege accu een hogere spanning hebben zonder dat er waterstof gas en zuurstof ontsnapt. Hoe voller de accu hoe lager die spanning moet zijn.
14,4 vold vind ik zelf aan de hoge kant voor een volledig geladen accu. Eerder zou iets van 13,8 volt gezonder voor het ding zijn.

Allereerst is opladen van een accu niets anders dan het omvormen van loodslfaat naar lood(IV)oxide ( PBSO4 , oude naam loodperoxide of loodsuperoxide) aan de positieve pool ( waarbij dus zwavelzuur ontstaat) van loodsulfaat naar lood(IV)oxide aan de negatieve pool . Daarbij spelen zuurstof n waterstof van het water geen rol , wel onstaat er water uit het omgevoromde loodsulfaat. Van ontleding van water is noemaliter geen sprake tot ongeveer 1,4 volt omdat dat alle stroom gebrukt wordt voor die omzettingen. Boven die 14,3-14,4 Volt gaat ook dat ontleden door electrolyse van het watr in het zuur een rol spelen maar die waterstof en zuurstof zal echt niet zomaar terug naar water gaan .Bovendien zu er bij het reageren van waterstof en zuurstof veel warmte vrij komen , evenveel als bij de hete verbranding ervan . Ik kan me zoiets zonder een speciale katalysator ook chemisch niet voorstellen.
Dat en AGM accu in staat zou zijn dat te bewerksteligen lijkt me daarom onjuist . Het enige verschil met een normale accu is dat het zuur in glasweefste of mat is opgesloten waardoor er geen loodsulfaat of loodoxide van de platen kan loslaten en onderin de accu daardoor kortsluiting kan veroorzaken. Hetzelfde doet een gelaccu , alleen zit daar chemicalie in die er en gel van maakt . Daarom mag je die accu's gevaarloos dieper ontladen dan de normale accu's. .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 12:26 #1386169

Het frustreert mij enigszins dat we wel ervaren dat een slimme lader sneller laadt dan een vaste ingebouwde spanningsregelaar, maar niet in staat zijn uit te leggen hoe de laadcurve nu verschilt tussen beide.

Hier een profiel van een moderne Multiplus:



Bij lege accu wordt 90 A geleverd totdat een klemspanning van 14,4 V bereikt is. Die wordt dan een tijdje constant gehouden (absorptie) tot de accu voldoende vol is. Daarna nog wat slimmigheden om de levensduur te verlengen…

Nu een 90 A dynamo (eentje die dit langdurig kan leveren…) met vaste CV 14,4 V spanningsregelaar.

Waarin zouden beide laadprofielen (verloop stroom en spanning) tot en met de absorptiefase verschillen??

Een vaste spanningsregelaar is een schakelend ding heb ik laatst geleerd: deze zet veldstroom AAN of UIT. Daar kan een “turbolader” niets méér van maken.
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 12:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 12:37 #1386173

Het frustreert mij ondertussen dat er een hoop geblaat is in dit draadje, maar nog niemand weet wat de laadspanning, en de werkelijke toestand is van de accu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 12:43 #1386178

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Nachtvlinder schreef :
Het frustreert mij enigszins dat we wel ervaren dat een slimme lader sneller laadt dan een vaste ingebouwde spanningsregelaar, maar niet in staat zijn uit te leggen hoe de laadcurve nu verschilt tussen beide.

Hier een profiel van een moderne Multiplus:



Bij lege accu wordt 90 A geleverd totdat een klemspanning van 14,4 V bereikt is. Die wordt dan een tijdje constant gehouden (absorptie) tot de accu voldoende vol is. Daarna nog wat slimmigheden om de levensduur te verlengen…

Nu een 90 A dynamo (eentje die dit langdurig kan leveren…) met vaste CV 14,4 V spanningsregelaar.

Waarin zouden beide laadprofielen (verloop stroom en spanning) tot en met de absorptiefase verschillen??

Een vaste spanningsregelaar is een schakelend ding heb ik laatst geleerd: deze zet veldstroom AAN of UIT. Daar kan een “turbolader” niets méér van maken.

Het frustreert mij dat jij denkt dat als de accu eenmaal vol is je er 14,4 volt op mag blijven zetten. Je moet terug naar een float voltage van ±13,8V
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl