Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke zekering?

Welke zekering? 11 mei 2022 12:22 #1390118

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Ik vind persoonlijk dat een falende startmotor niet zo'n groot probleem hoeft te zijn.

Daar vind het BPR op sommige vaarwaters dan iets anders van.

Nou het BPR zelf zegt niets over falende startmotoren hoogstens over motor standby in bepaalde vaarwateren. Maar niemand gaat van huis met het voornemen om motorpech te gaan krijgen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 12:37 #1390119

Ik ben er wel uit. Ik blijf behoren tot de categorie mensen die Calidris zo mooi beschreef als “En nog zijn er mensen die zich afvragen wat het nut is???” Mijn startmotor wordt gevoed uit een Optima Red Top via een volgens de regels aangelegd kort draadje van voldoende dikte. Ik heb geen zin in een extra “point of failure”.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 13:48 #1390128

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Ik vind persoonlijk dat een falende startmotor niet zo'n groot probleem hoeft te zijn.

Daar vind het BPR op sommige vaarwaters dan iets anders van.

Nou het BPR zelf zegt niets over falende startmotoren hoogstens over motor standby in bepaalde vaarwateren. Maar niemand gaat van huis met het voornemen om motorpech te gaan krijgen.

Ach zo. Net als mijn marifoon altijd als ik op NL binnenwater vaar net een doorgebrande zekering heeft. ;)
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 16:53 #1390161

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 16:57 #1390162

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Ik vind persoonlijk dat een falende startmotor niet zo'n groot probleem hoeft te zijn.

Daar vind het BPR op sommige vaarwaters dan iets anders van.

Nou het BPR zelf zegt niets over falende startmotoren hoogstens over motor standby in bepaalde vaarwateren. Maar niemand gaat van huis met het voornemen om motorpech te gaan krijgen.

Ach zo. Net als mijn marifoon altijd als ik op NL binnenwater vaar net een doorgebrande zekering heeft. ;)

Ik lees zojuist dat er mensen zijn waarbij altijd, elke zekering naar believen stuk gaat...... ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 17:05 #1390165

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Ik vind persoonlijk dat een falende startmotor niet zo'n groot probleem hoeft te zijn.

Daar vind het BPR op sommige vaarwaters dan iets anders van.

Nou het BPR zelf zegt niets over falende startmotoren hoogstens over motor standby in bepaalde vaarwateren. Maar niemand gaat van huis met het voornemen om motorpech te gaan krijgen.

Ach zo. Net als mijn marifoon altijd als ik op NL binnenwater vaar net een doorgebrande zekering heeft. ;)

Ik lees zojuist dat er mensen zijn waarbij altijd, elke zekering naar believen stuk gaat...... ;)

Er is echter een subtiel maar niet onbelangrijk verschil. Je mag gewoon zonder marifoon met een pleziervaartuig varen. Op sommige binnenwateren moet je zodra je constateert dat je motor niet voor onmiddellijk gebruik gereed is daar zo snel mogelijk wat aan doen en mag je je vaart niet voortzetten anders dan zo snel mogelijk een ligplaats te nemen. :P
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 17:28 #1390168

Het is raar met al die dingen.....

je fietsband is altijd lek als je net wil gaan fietsen
het water in de espressomachine is altijd net op als je een cappuccino wil maken
de gloeilamp brandt altijd net door als je hem aan doet
en de zekering van de startmotor.....

Moet iets metafysisch zijn, dat al die dingen op juist die momenten stuk gaan.

Voor mij reden genoeg geen zekering tussen accuen startmotor te nemen.
Heb er ook geen tussen lichtaccu en afnemers.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 mei 2022 17:28 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 17:31 #1390170

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
Baasklusje schreef :
Het is raar met al die dingen.....

je fietsband is altijd lek als je net wil gaan fietsen
het water in de espressomachine is altijd net op als je een cappuccino wil maken
de gloeilamp brandt altijd net door als je hem aan doet
en de zekering van de startmotor.....

Moet iets metafysisch zijn, dat al die dingen op juist die momenten stuk gaan.

Voor mij reden genoeg geen zekering tussen accuen startmotor te nemen.
Heb er ook geen tussen lichtaccu en afnemers.

Juist omdat ik dat al begrepen heb zit er een zekering voor mijn marifoon. Met een speciaal doorgebrand exemplaar. Dat scheelt heel vaak horen dat het begrepen is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 18:27 #1390176

Wat een gekleuter inmiddels…

pieter2 schreef :
Ik heb een vrij nieuwe Yanmar 3YM20 in de boot. Weet iemand mij te vertellen wat een goede waarde voor de zekering zou zijn, zodanig dat de zekering niet doorslaat tijdens het starten, maar wel voldoende beveiliging geeft tegen kortsluiting?

@TS: 200 A ANL. Voor uitleg zie mijn linkjes in dit draadje.
Laatst bewerkt: 11 mei 2022 18:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 18:34 #1390182

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
Nachtvlinder schreef :
Wat een gekleuter inmiddels…

Absoluut, een echte richtingen strijd. Het lijkt wel een kerk.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 18:44 #1390187

Het is wel gek.

Qua wetenschap stel het niets voor. Beetje stroom, beetje weerstand, beetje temperatuur.
Veel simpeler kan het niet worden.

En toch wordt het ruzie.
Dat kan komen omdat mensen er niets van begrijpen, óf omdat mensen risico's verschillend inschatten.

Inderdaad, het is net een kerkgenootschap c.q. moskeegenootschap.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 18:52 #1390189

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
Baasklusje schreef :
Het is wel gek.

Qua wetenschap stel het niets voor. Beetje stroom, beetje weerstand, beetje temperatuur.
Veel simpeler kan het niet worden.

Ik dacht even, gelukkig de baas gaat even precies voorreken wat het onderscheidend vermogen van de zekering is. Maar helaas.
JotM schreef :
Ik niet. :)
Ik vind het "onderscheidend vermogen" tussen de bedoelde piekstromen en te verwachten kortsluitstroom niet goed/betrouwbaar genoeg.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 mei 2022 18:52 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 18:55 #1390191

Ach, sommigen vinden het leuk om te strijden. Of op één of manier manier gelijk te af te dwingen, net alsof je dan iets wint....

Zolang je er maar van bewust bent dat er een dikke + kabel in de motorruimte ligt, die écht niet door mag schavielen, of los mag raken, en er zorg voor draagt dat die kans enorm klein is, ben je al een heel eind.

Daarnaast kan je hem afzekeren, ben nu wel overtuigd dat dit prima kan.
In een goed aangelegd systeem gaat een zekering echt niet zomaar af... als je bang bent dat de zekering “zomaar” op een verkeerd moment doorsmelt, is het systeem gewoon niet ok.
Zowel op de boot, als in m’n auto, als thuis vervang ik eigenlijk nooit een zekering... zekering is als een reddingsvest. Zou je eigenlijk nooit nodig moeten hebben... alleen bedoelt om brand te voorkomen (of verdrinking te voorkomen, met een vest...)

Oplossing van Erik vind ik ook een mooie, hoofdschakelaar die je ff omzet als je start, en daarna weer uitzet. (Dynamo direct op startbank, die wel afgezekerd natuurlijk...).
Ik heb al een speciale hoofdschakelaar voor alleen de motor, die makkelijk bereikbaar is vanuit de kuip.
Moet alleen een apart kabeltje trekken van de dynamo naar de startbank).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 19:14 #1390195

3Noreen schreef :
sjoerd1981 schreef :
Fictieve angst lijkt me niet, we neme 1 groot massablok (de motor). Laten dat ding trillen, stampen, in een corrosieve omgeving. En daarop bevestigen we een grote plus kabel. Waarbij als tie losraakt, bijna garantie is voor kortsluiting op het grote massablok (de motor)

Om dit scenario te voorkomen zet je een relais in de min kabel. Die bij het starten bekrachtigd wordt. Een standaard oplossing die bij veel motoren al aanwezig is. Vaak in combinatie met een dynamo die geen min aan het huis heeft.
Maakt de corrosieve omgeving ook direct minder corrosief.

Op zich ook een goede oplossing.
Maar mijn oliedrukzender, temperatuurzender en dynamo gebruiken het blok als -....

Dus niet echt toepasbaar in mijn geval. Maar wel een creatieve oplossing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 19:21 #1390199

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12539
compromis voor de gelovigen;

een zekering met een schakelaar er overheen voor het geval hij doorgaat?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 20:02 #1390209

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Even ter vergelijk en overweging. Mijn ankerlier is sinds jaar en dag gezekerd met een 80 A NH00 zekering. De motor van een ankerlier is redelijk vergelijkbaar met de gemiddelde startmotor. Toevallig afgelopen week gepoogd de stroom te meten. Bij geen spanning op de ankerketting houdt de stroom bij 50 A wel op. Maar als er vol spanning op de ketting komt gaat mijn amperetang out of range, meer dan 250 A. De lier gaat dan flink langzamer draaien. De zekering van de ankerlier is nog nooit stuk gegaan ondanks dat hij toch regelmatig even moet sjorren, veel langer dan de startmotor. Ik denk dat een 83A NH00 zekering dus ook never nooit onbedoeld stuk gaat in het startcircuit.

Waarom de stroommeting: Ik heb op "ZF advies" ook de min van mijn LiFePO4 accu projectje gezekerd. De ankerlier wordt ook gevoed vanaf de lithium accu. In mijn geval ook eerst maar eens met 80 A NH00 gezekerd. Dat voelde beter dan een 160 A, hoewel dat wel past bij de gebruikte kabels. Na de meting er toch maar een 160A zekering ingedrukt.
Laatst bewerkt: 11 mei 2022 20:12 door gmdv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 11 mei 2022 20:30 #1390214

bij dat soort stromen doet de overgangsweerstand ook een behoorlijke duit in het zakje. Zou ik toch ook eens meten.
Wat blijft er van over op je motor...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 12 mei 2022 01:08 #1390231

koko schreef :
Nachtvlinder schreef :
Af en toe gaat het mis. Zijn er statistieken van “boot op basaltblokken vanwege onterecht gesmolten zekering”?


Toch meer dan de helft van de branden uit dit onderzoek door electra in de fik. Veel kleiner deel door brandstof. Zou daar ook gas voor koken/verwarmen mee bedoelt worden?
Wat je moet bedenken is dit statistieken zijn uit Amerika, daar waar meer dan de helft van alle plezierboten een benzine motor heeft. Dampen, vonkje 'kaboem'.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 12 mei 2022 04:16 #1390233

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Erikdejong schreef :
koko schreef :
Nachtvlinder schreef :
Af en toe gaat het mis. Zijn er statistieken van “boot op basaltblokken vanwege onterecht gesmolten zekering”?


Toch meer dan de helft van de branden uit dit onderzoek door electra in de fik. Veel kleiner deel door brandstof. Zou daar ook gas voor koken/verwarmen mee bedoelt worden?
Wat je moet bedenken is dit statistieken zijn uit Amerika, daar waar meer dan de helft van alle plezierboten een benzine motor heeft. Dampen, vonkje 'kaboem'.

Dat wist ik niet. Dan kijk je er inderdaad wel iets anders naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 12 mei 2022 04:30 #1390234

Die “engine/fuel” sector zal bij ons klein zijn dan. Het “engine electrical” deel wordt daarmee groter. Een kwart van het totaal ongeveer.
Laatst bewerkt: 12 mei 2022 04:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 12 mei 2022 07:16 #1390247

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
sjoerd1981 schreef :
Ach, sommigen vinden het leuk om te strijden. Of op één of manier manier gelijk te af te dwingen, net alsof je dan iets wint....

Ja en nee. Ik schreef al dat iedereen zelf mag bepalen wat die doet. Maar het bagatelliseren van een zekering in het start circuit vind ik erg onverstandig. Om daarna ook nog extra technische oplossingen aan te dragen waarbij in mijn visie de kwetsbaarheid niet kleiner wordt....

Ik hoop niet dat iemand hier het erg vindt dat ik er wel een zekering in heb zitten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 12 mei 2022 07:35 #1390249

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
Calidris schreef :
Ik hoop niet dat iemand hier het erg vindt dat ik er wel een zekering in heb zitten.

Nee natuurlijk niet. Je mag altijd roomser zijn dan de paus. Echter mensen die met hun boot keurig aan de norm voldoen negatief wegzetten zoals je in de onderstaande bijdrage doet vind ik een beetje ongepast.
Calidris schreef :
Mensen die beweren dat je een startmotor maar niet moet zekeren kan je het beste links laten liggen.

Eigenlijk zeg je daarmee dat je de mensen die de normen publiceren links moet laten liggen en niet al te serieus moet nemen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 12 mei 2022 07:43 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 12 mei 2022 07:50 #1390255

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
Al zoekende naar info over voltage drop van zulke zekeringen, kwam ik deze zekeringen tegen. Wel technisch heel mooi direct op de accupolen met 1 bout. Wat me echter opviel is dat starter fuses andere specificaties hebben.
Het mooie van deze zekeringen is dat je ze zonder dat de bekabeling aangepast hoeft te worden in een bestaande installatie kan toevoegen. Direct op de accu hebben ze ook veel koeling van de massa van de accu.
Even zoeken of ze ergens in NL te koop zijn.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 12 mei 2022 07:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 12 mei 2022 07:53 #1390258

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
sy helios schreef :
compromis voor de gelovigen;

een zekering met een schakelaar er overheen voor het geval hij doorgaat?
Ik kan ook starten vanaf licht accu met eigen zekering.
Dus bij toch klappen van de zekering is het een kwestie van omschakelen en doorrr.

Maar zoals gezegt: in de afgelopen bijna 10 jaar, nog nooit last van gehad. Na langer stilstaan draai ik de motor wat langer op de startmotor met de uit-knop ingedrukt om de olie wat beter te verdelen voor de echte start. Met de vorige motor met de 80A zekering met kleplichters omhoog. Die motor moest bij kou sowieso wat meer doorstarten bij gebrken aan gloeibougies. Nu heb ik geen kleplichters dus langstarten met 160A zekering gaat het met volle compressie. Toch nooit een geklapte zekering gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 12 mei 2022 09:07 #1390273

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Mensen die beweren dat je een startmotor maar niet moet zekeren kan je het beste links laten liggen.

Eigenlijk zeg je daarmee dat je de mensen die de normen publiceren links moet laten liggen en niet al te serieus moet nemen.

Ja, dat denk ik nog steeds en ja, zo arrogant ben ik op sommige vakgebieden.
Mede ingegeven dat er niet altijd een uitgewerkte motivatie achter ligt en vaak gebaseerd op stokoude gewoontes uit het verleden.

Tot nu toe vond ik de argumentatie om het niet te doen buitengewoon zwak in dit draadje.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 mei 2022 09:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.329 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl