Calidris schreef :
In de Nederlandse wet staat niet vermeld dat je smeltveiligheden mag negeren. Er staat in meer of mindere woorden dat je wel moet beveiligen tegen overbelasting
puc.overheid.nl/nsi (= gelijk aan IMO regels)
De IMO-regels zijn niet van toepassing op pleziervaartuigen (zoals je heel wel weet). Voor pleziervaartuigen geldt de Wet pleziervaartuigen 2016 en dus de "geharmoniseerde" normen zoals die in het Publicatieblad van de Europese Unie zijn gepubliceerd (referentie) op grond van de EU "recreational craft directive".
De laatste versie van de norm ten aanzien van dit onderwerp die in het PbEU gepubliceerd is, is (NEN-)EN-ISO 10133:2017.
(maar je kunt ook (NEN-)EN-ISO 13297:2021 "Pleziervaartuigen - Elektrische systemen - Wisselstroom- en gelijkstroominstallaties (ISO 13297:2020,IDT)" erbij pakken, waarin de "oude" ISO 13297 (wisselstroominstallaties) en ISO 10133 (gelijkstroominstallaties) gecombineerd zijn)
Welke (vanuit de wet aangewezen c.q. nog aan te wijzen) norm je er ook bij pakt, de inhoud is hetzelfde: de verplichte
"overcurrent protection" is voor het "cranking motor circuit" uitgesloten.
ISO 10133:2012 schreef :
8 Overcurrent protection
8.1 A manually reset trip-free circuit breaker or a fuse shall be installed within 200 mm of the source of power for each circuit or conductor of the system, measured along the conductor. See Annex C.
EXCEPTION — This requirement does not include cranking motor conductors.
ISO 13297:2020 schreef :
12 Overcurrent protection, DC systems
12.1 Overcurrent protection shall be provided by one of the following. See Annex E.
a) A manually reset trip-free circuit breaker or a fuse shall be installed within 175 mm of the source
of power for each circuit or conductor of the system, measured along the conductor.
...
f) Cranking motor conductors are exempt from overcurrent protection requirements.
Dan kun je je nog afvragen waarom.
Persoonlijk vermoed ik dat de uitzondering is opgenomen vanwege het
relatief geringe verschil tussen de bedoelde aanloopstroom die in het startcircuit loopt (kan lopen - totdat de startmotor op snelheid is en de "counter-EMF" de stroom beperkt) en een kortsluitstroom waarbij een zekering / "circuit breaker" het zaakje af zou moeten schakelen. Als dat onderscheid niet betrouwbaar genoeg kan worden gemaakt introduceer je mijns inziens alleen maar schijnveiligheid, terwijl je wel een "point of failure" toevoegt.