Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke zekering?

Welke zekering? 06 mei 2022 18:25 #1389109

Hetzelfde nut als zekeringen in andere draden hebben. Veel mensen zekeren de leiding naar de startmotor niet af, omdat ze bang zijn dat deze zekering onbedoeld door kan smelten door de hoge aanloopstroom, waardoor de motor niet kan starten. Het ongezekerd uitvoeren van dit circuit is de enige uitzondering die de ABYC toestaat. Hoe dat bij ons geregeld is, weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 18:58 #1389117

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29071
Ik heb op ZF al eens een verhaal geschreven wat we tegen kwamen.
2x 70mm2 naast elkaar met verteerde rubber isolatie in een stalen pijp tussen accu (24V 230AH) en startmotor.
Minste geringste zou gezorgd hebben voor brand in de over vette machine kamer en giftige gassen.

En nog zijn er mensen die zich afvragen wat het nut is???

Elke vorm van proactieve veiligheid is dan wel ver te zoeken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 19:21 #1389122

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5217
Nachtvlinder schreef :
Hetzelfde nut als zekeringen in andere draden hebben. Veel mensen zekeren de leiding naar de startmotor niet af, omdat ze bang zijn dat deze zekering onbedoeld door kan smelten door de hoge aanloopstroom, waardoor de motor niet kan starten. Het ongezekerd uitvoeren van dit circuit is de enige uitzondering die de ABYC toestaat. Hoe dat bij ons geregeld is, weet ik niet.

Zover ik weet hoeft het van de meeste classificatie bureau's niet, mits je dubbel geïsoleerde kabel gebruikt.
Bijvoorbeeld H07RN-F.

Als je een zekering toepast, check dan wel even of de accu voldoende vermogen lang genoeg kan leveren om de zekering te doen doorsmelten.

Een startmotor is in relatie tot de accu vaak een erg grote verbruiker.
Dit vereist dus ook een relatief zware zekering.
Zeker met een kleine startaccu zou de accu weleens te weinig vermogen kunnen hebben.
Dan heb je de zekering voor Jan doedel geplaatst.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 06 mei 2022 20:17 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 19:22 #1389123

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15778
Noballast schreef :
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een zekering in de draad naar de startaccu.

Daar is veel nut voor te bedenken. Het nut elektrisch gezien weet jij ook natuurlijk.
In mijn optiek is een belangrijke reden er goed over na te denken of je dat wel of niet wil is de aanleg en route van de kabels en vooral: het fixeren van de kabels zodat doorschavielen, los trillen en per ongeluk kortsluiting veroorzaken bijna niet meer mogelijk is. Meer dan eens mogen aanschouwen hoe er aangerommeld wordt als het op aanleggen bedrading aankomt door eigenaren. Een paar tieraps extra zou al wonderen kunnen verrichten soms. Maar een zakkie met 100 van die dingen a 10,— is al te duur voor sommigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 19:41 #1389124

Motor loopt en zekering gesmolten. Of is dat een situatie die niet kan voorkomen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 19:57 #1389132

Calidris schreef :
Ik heb op ZF al eens een verhaal geschreven wat we tegen kwamen.
2x 70mm2 naast elkaar met verteerde rubber isolatie in een stalen pijp tussen accu (24V 230AH) en startmotor.
Minste geringste zou gezorgd hebben voor brand in de over vette machine kamer en giftige gassen.

En nog zijn er mensen die zich afvragen wat het nut is???

Elke vorm van proactieve veiligheid is dan wel ver te zoeken.

Ik stel een serieuze vraag en zou een serieuze reactie wel op prijs stellen ipv een vergelijking waar ik niets mee kan. Kennelijk zijn de meningen nogal verdeeld, vandaar mijn vraag.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 19:58 #1389134

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29071
Noballast schreef :
Motor loopt en zekering gesmolten. Of is dat een situatie die niet kan voorkomen ?

Bij een te lichte zekering wel.

Het nut van een zekering is leiding beveiliging, niet de gebruiker die er achter zit. je hoft dus niet een zekering tge kiezen op maat voor de verbruiker, maar je kiest hem voor de leidingdiameter en lengte van de bekabeling.

Startkabels van 25-35-50-70mm2 kunnen héél grote stromen hebben voordat ze in de fik gaan, veel hoger dan de startmotor die er aan vast zit
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 20:40 #1389153

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7999
Een gemiddelde motor is 1 m8 bout van kortsluiting vandaan. De kabel aan je startmotor zit letterlijk naast de min pool (de motor zelf). En dat trilt en beweegt ook nog eens.

Natuurlijk is een zekering niet nodig als alles netjes blijft zitten en afgeschermd is en blijft. Maar geldt dat niet voor alle (ver)zekeringen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 20:52 #1389158

Calidris schreef :
En nog zijn er mensen die zich afvragen wat het nut is???.
In mijn optiek hoort een start accu alleen verbonden te zijn met een start motor als je daadwerkelijk aan het starten bent. Verder gaat de schakelaar uit. Op die manier voorkom je electrolyse en heb je geen anodes nodig. Een zekering in je start circuit is daardoor ook overbodig en zorgt alleen maar voor extra zwakke plekken in je systeem.

Het verhaal wat je aanhaalt is natuurlijk gewoon een puntje van onderhoud, Dat geldt natuurlijk niet Alleen voor start circuits.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 21:13 #1389161

ehmm...en laden dan? En na het starten de accu afkoppelen geeft toch ellende bij de dynamo?
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 21:42 #1389168

Dynamoo hoort niet op dezelfde draad te zitten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 07 mei 2022 02:03 #1389177

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14808
Sommige mensen op ZF hebben een zeer sterke bias waar op te letten als het om veiligheid gaat. Dat resulteert in een overdreven maatregelen op sommige punten maar ook in een volledig afwezigheid van aandacht als het andere gevaren gaat. Het hebben van een zo breed mogelijke aandacht voor alle veiligheids punten en de juiste prioriteiten weten te stellen is een kunst op zich.
Gezien in het licht wat motor fabrikanten schrijven over het zekeren van de start bekabeling zijn er aan boord veel belangrijkere zaken om je mee bezig te houden. Waarbij je nooit uit het oog moet verliezen dan 100% veilig niet bestaat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 mei 2022 02:04 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 07 mei 2022 04:51 #1389183

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Calidris schreef :
Uit een werkplaatshandboek kan je meestal wel het vermogen vinden van een startmotor.
Zo is een startmotor van een Volvlo penta 2002 en 2003 (3 cylinder 30PK) 1400 watt.

1400W / 12V = 116 Ampere

Een aardige richtlijn dus. Dat het een gecontroleerde kortsluiting is valt dus erg mee.

Wat je beschrijft is de stroomsterkte bij nominaal vermogen. De aanloopstroom bij een gelijkstroommachine wordt alleen beperkt door de interne weerstand in startaccu, bekabeling en startmotor. En kan daardoor makkelijk 5-8 keer de nominale stroomsterkte zijn.
Die aanloopstroom kun je dus best als "gecontroleerde kortsluiting" aanduiden en je zekering moet langzaam genoeg zijn om daar niet door te smelten.

Als je iets wil hebben wat "gecontroleerd faalt", vóór een melt down van de rest van je installatie, zijn in mijn ogen die fusible links waar Peper naar verwijst een stuk zinniger. Ik zie het nut van een meszekering in het startcircuit eerlijk gezegd niet zo.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 mei 2022 06:22 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 07 mei 2022 05:29 #1389186

Het nut is gelijk aan een geschikte zekering in ieder ander circuit: het beveiligt de bekabeling tegen kortsluiting of andere vorm van overbelasting. In een net aangelegde en frequent geïnspecteerde installatie zijn geen zekeringen nodig. Net zoals je kunt overwegen je EHBO kist, reddingvest of vlot thuis te laten.

Ik start met een 160 A ANL zekering en ~1 m 25 mm2 kabel. Kortsluitstroom is meer dan voldoende deze zekering te laten snelten voordat de isolatie zou smelten. Als jij een zekering vergoed zal ik dat demonstreren.
Laatst bewerkt: 07 mei 2022 05:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 07 mei 2022 05:40 #1389187

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De zekerheid die je beschrijft behaal je prima mbv een "fusible link". Ik zie het nut van een meszekering niet. Ook niet als je er eentje laat smelten.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 mei 2022 06:21 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 07 mei 2022 05:42 #1389188

Ah, ok ja dat kan ook, al zul je daar ook moeten nadenken wat, hoe en waar je deze installeert. Voor mij voldiet een (ANL) zekering; zijn de “fusible links” ook eenduidig gespecificeerd?
Laatst bewerkt: 07 mei 2022 06:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 07 mei 2022 05:58 #1389189

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nachtvlinder schreef :
Ah, ok ja dat kan ook, al zul je daar ook moeten nadenken wat, hoe en waar je deze installeert.

Dat is zeker. Als je dat in de stalen buis van Calidris doet is "succes verzekerd". ;)
Voor mij voldoet een (ANL) zekering; zijn de “fusible links” ook eenduidig gespecificeerd?

Niet dat ik weet.
Maar weet jij (1) wat de aanloopstroom van jouw startmotor is en (2) met hoeveel (kortdurend) overbelasten van de startmotor de fabrikant van jouw (diesel)motor heeft gerekend?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 mei 2022 06:21 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 07 mei 2022 07:07 #1389198

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15778
Als je de zekering kiest aan de onderkant van de marge en hij blijft heel (en verkleurt niet, trekt niet krom, enz) is dat onvoldoende?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 07 mei 2022 07:11 #1389200

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5217
Een 'fuseable link' is nieuw voor mij.
Even wat gegoogeld, mijn eerste indruk is dat een fuseable link vaak synoniem is voor een home made zekering met behoorlijk onzekere specificaties.

Als je dan een zekering wilt toepassen, neem er dan een waarvan je zeker bent dat hij zijn werk goed doet.

Verder met Noreen eens dat door de focus op de zekering in het startcircuit te leggen er wellicht andere, meer gevaarlijke zaken, onder belicht blijven.
Zoals bijvoorbeeld een schone motorkamer, deugdelijk bevestigde kabels, het dunnere draadje van je startmotor naar je motorpaneel, enz...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 07 mei 2022 07:12 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 07 mei 2022 07:53 #1389206

JotM schreef :
[Maar weet jij (1) wat de aanloopstroom van jouw startmotor is en (2) met hoeveel (kortdurend) overbelasten van de startmotor de fabrikant van jouw (diesel)motor heeft gerekend?

Betreft (2): ik zeker niet om de startmotor te beschermen. Over (1): ik weet wat mijn 25 mm2 bekabeling behoeft. Ik zit daar flink onder. In de praktijk getest. Zie link eerder in dit draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 08 mei 2022 07:27 #1389372

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29071
Noballast schreef :
Calidris schreef :
Ik heb op ZF al eens een verhaal geschreven wat we tegen kwamen.
2x 70mm2 naast elkaar met verteerde rubber isolatie in een stalen pijp tussen accu (24V 230AH) en startmotor.
Minste geringste zou gezorgd hebben voor brand in de over vette machine kamer en giftige gassen.

En nog zijn er mensen die zich afvragen wat het nut is???

Elke vorm van proactieve veiligheid is dan wel ver te zoeken.

Ik stel een serieuze vraag en zou een serieuze reactie wel op prijs stellen ipv een vergelijking waar ik niets mee kan. Kennelijk zijn de meningen nogal verdeeld, vandaar mijn vraag.

Ik heb je hoog zitten, maar een dergelijke reactie is voor mij onbegrijpelijk. In ieder geval past die wel in het kader van de laatste regel.

Ik beschrijf een waar gebeurde situatie (in een oude coaster), daar had je héél graag een zekering tussen gehad.
Ik snap niet wat daar niet serieus aan is, maar de houdingen wordt hier als maar meer bevestigd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 08 mei 2022 07:36 #1389374

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29071
Nachtvlinder schreef :
Ah, ok ja dat kan ook, al zul je daar ook moeten nadenken wat, hoe en waar je deze installeert. Voor mij voldiet een (ANL) zekering; zijn de “fusible links” ook eenduidig gespecificeerd?

Wat is het verschil tussen een “fusible link" en een zekering. Z'n ANL zekering is een laagspannings smeltveiligheid, net als elke andere zekering.
Wij noemen dat al decennia gekscheren heftruck zekeringen. Het einige voordeel is dat ze minder vollume in nemen.

Maar ondanks de beschuldiging elders dat ik niet serieus zou zijn zal ik daar dan toch maar invulling aan geven, terwijl de discussie toch wel deze kant op gaat:


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 08 mei 2022 08:06 #1389386

koko schreef :
Die vraag is met deze info niet goed te beantwoorden.
Het vermogen dat de startmotor trekt is nog wel achter te komen of zelfs een gok op te wagen.
Belangrijker is dat de hoofdzekering de bedrading die er achter zit beschermt. Daarvoor is de dikte en de lengte belangrijk om te weten, zodat je weet wat de maximale stroomsterkte is die de bedrading kan hebben.
Als je dat weet heb je een grenswaarde waar je zeker niet overheen mag.
Daarna kan je zelf de veiligheidsmarge bepalen. Je wil de zekering niet laten klappen omdat je een keer een koudere of langere start moet maken.

ANL zekering(houders) zijn goed geschikt en goed verkrijgbaar. Zet bij monteren eerst de kabels vast en bovenop de zekering. Dan kan je wisselen zonder los bungelende kabels.
En isoleer je steeksleutel waarmee je de zekering moet los/vastmaken.

Ik ben ook de bekabeling naar de motor aan het vervangen.

Motor is een Mitsubishi L2e, startmotor is 1,2 KW.

Lengte van de kabel van hoofdschakelaar (naast de accu) naar startmotor is 1,5 meter.
Weet iemand wat een goede draaddoorsnede zou zijn?


Ik kom zelf op 35mm2, en dan afzekeren met een 120 AMP ANL zekering net na de hoofdschakelaar.

(Met hulp van deze tabel:

www.bluesea.com/resources/1437)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 08 mei 2022 08:10 #1389388

Calidris schreef :
Noballast schreef :
Motor loopt en zekering gesmolten. Of is dat een situatie die niet kan voorkomen ?

Bij een te lichte zekering wel.

Het nut van een zekering is leiding beveiliging, niet de gebruiker die er achter zit. je hoft dus niet een zekering tge kiezen op maat voor de verbruiker, maar je kiest hem voor de leidingdiameter en lengte van de bekabeling.

Startkabels van 25-35-50-70mm2 kunnen héél grote stromen hebben voordat ze in de fik gaan, veel hoger dan de startmotor die er aan vast zit

Ik heb wat hulp nodig….

Hoeveel amp kan een 35mm2 kabel hebben van 1,5 m voordat ie in de fik gaat? Dat kan ik nergens vinden…

Wil mijn kabel naar de startmotor afzekeren, maar wel met een zo zwaar mogelijke zekering (startmotor is maar 1,2 KW, maar het gaat om de kabel tegen in de fik vliegen te beschermen…)
Laatst bewerkt: 08 mei 2022 08:10 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 08 mei 2022 08:13 #1389391

Heb je hier iets aan? Klik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl