Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS Transponder wel of niet nodig

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 17:29 #1408291

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13596
dehler31abc schreef :
Als jij op de Noordzee bij slecht zicht een ongeluk veroorzaakt door opzettelijke nalatigheid (zoals het opzettelijk uitzetten van je AIS transponder) kun je wel degelijk aansprakelijk worden gesteld. Daarnaast is het asociaal gedrag.

eye opener
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


Dat jij het asociaal gedrag vind had je al gezegd. Maar je heb duidelijk niet door wat het verschil is tussen de wet overtreden en asociaal gedrag.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 18 juli 2022 17:31 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 17:33 #1408293

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27270
Palomine schreef :
dehler31abc schreef :
Als jij op de Noordzee bij slecht zicht een ongeluk veroorzaakt door opzettelijke nalatigheid (zoals het opzettelijk uitzetten van je AIS transponder) kun je wel degelijk aansprakelijk worden gesteld. Daarnaast is het asociaal gedrag.


Hoewel ik 3Noreens gedachtegang niet altijd kan volgen vraag ik me wel af waar je de wijsheid vandaan haalt dat het uitzetten van AIS op jachten kan leiden tot aansprakelijkheid.

Hypothetisch:
Afhankelijk van de situatie en het niet hoeven hebben van een AIS, kan ik me voorstellen als je door jou toedoen een ferry laat afborrelen met 1100 drenkelingen, dat je toch (juridisch) een zeer onrustige tijd tegemoet gaat.

Die juristen weten je wel te vinden, ondanks dat je niks hoeft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 17:34 #1408294

Nou dat is dan wel heel knap, als je dat lukt. In alle opzichten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 17:40 #1408296

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6068
Calidris schreef :
Hypothetisch:
Afhankelijk van de situatie en het niet hoeven hebben van een AIS, kan ik me voorstellen als je door jou toedoen een ferry laat afborrelen met 1100 drenkelingen, dat je toch (juridisch) een zeer onrustige tijd tegemoet gaat.

Die juristen weten je wel te vinden, ondanks dat je niks hoeft.

Lijkt me een interessante case. Ben benieuwd hoe de rechter dan zou oordelen ondanks dat ik denk dat de ferry mij eerder zou afborrelen dan ik de ferry ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 18:09 #1408303

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27270
Puur hypothetisch:
Als de ferry uit moet wijken in de mist en op een pier vaart omdat een jachtje geen AIS had en toch daar in de weg zat....

Formeel kunnen die juristen je niks maken, maar ik denk dat je toch een paar erg onrustige jaren tegemoet gaat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 18:14 #1408308

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13596
Calidris schreef :
Puur hypothetisch:
Als de ferry uit moet wijken in de mist en op een pier vaart omdat een jachtje geen AIS had en toch daar in de weg zat....

Formeel kunnen die juristen je niks maken, maar ik denk dat je toch een paar erg onrustige jaren tegemoet gaat.

Je hebt een rijke fantasie :silly:
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 18:19 #1408310

3Noreen schreef :
De overheden neemt het niet zo nauw met internationale verdragen. Totdat er een Max Schrems, Marjan Minnesma of Johan Vollenbroek er heel hardhandig er een streep door trekken bij de rechter.

Maar wie zou nou daar willen varen :laugh:

Ik vind het super om de Schelde op te varen door de havens van Antwerpen. Voor mij nog een reden om AIS aan te schaffen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 18:21 #1408311

zuipschuit schreef :
Heb de Schelde in Mei afgevaren zonder ais te zenden. Die verplichting geldt (volgens mij) enkel voor de beroepsvaart.
Wel heb ik me netjes aangemeld bij ieder blok, ook iedere keer bij het kruisen van de vaargeul de toestemming gevraagd.
Geen enkel probleem gehad.
Nachtvlinder schreef :
Elk vaartuig…

Het regelement die ik poste en Caldris een quote uit nam gaat alleen over het havengebied van Antwerpen.

Zie 1.2 en 1.1 punt 33
"Havengebied" : gebied zoals vastgesteld door de Vlaamse Regering, en de stroken langsheen de Schelde, die bestemd zijn voor de aanleg van meergelegenheden van zee-en binnenschepen, zoals bepaald in artikel 5,1° van de wet van 19 juni 1978 betreffende het beheer van het linkerscheldeoevergebied ter hoogte van Antwerpen en houdende maatregelen voor het beheer en de exploitatie van de haven van Antwerpen;

Hier valt niet zomaar de volledige Schelde onder. Maar binnen het havengebied gebied is inderdaad elk vaartuig verplicht een AIS transponder te hebben. Ook wel logisch mijn inziens gezien er ook de route van en naar Nederland over het Schelde-Rijnkanaal door de havens gaat. Dat is bij Rotterdam bijv niet zo, maar daar mag je gewoon niet de havens in varen als pleziervaartuig.

Daarbij geldt de GDPR ook in België en is sectie 1.3 aan besteed om uit te leggen hoe het havenbedrijf Antwerpen hiermee om gaat:
1.4 GDPR
Het Havenbedrijf maakt gebruik van camera's, marifoon-, radar- en andere detectiesystemen in het kader van de uitoefening van haar havenbestuurlijke bevoegdheden.
Zij ontvangt, registreert, verwerkt en beheert deze gegevens.
Indien persoonsgegevens in het kader van de detectiesystemen of andere systemen die gebruikt worden , worden verwerkt (APICS, BTS, VHF of enige ander systeem), zal het Havenbedrijf dit steeds doen conform de geldende regelgeving, zoals o.m. de Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad Betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming oftewel GDPR) en de nationale wetgeving ter uitvoering van deze Verordening.
De kennisgeving, zoals voorgeschreven door de artikelen 13 en 14 van de Verordening 2016/679, voor eenieder die persoonsgegevens doorgeeft of van wie het Havenbedrijf persoonsgegevens verwerkt die niet rechtstreeks van de betrokkene verkregen zijn in het kader van de detectiesystemen of de systemen die gebruikt worden voor de scheepvaartbegeleiding (APICS, BTS, VHF of enige andere wijze), is raadpleegbaar op de website van het Havenbedrijf (link).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 18 juli 2022 18:24 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 18:30 #1408317

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Het uitzetten/laten van een AIS transponder in een risicovolle situatie kan naar mijn idee vallen onder het niet toepassen van goed zeemanschap. Dus of je er zomaar mee wegkomt??
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 18:31 #1408318

Al hoewel. 40 jaar geleden moest je twee paspoorten hebben als je Saoedi-Arabië in wilde maar je had daarvoor Israël bezocht. Nu pluizen ze mobiel of AIS gewoon uit. Daardoor is er geen ontkomen meer aan. Ooit ergens laten vallen dat je vrouw een abortus heeft laten plegen ? Erg oppassen als je naar de VS reist. Enz,enz de waslijst is lang en onoverzichtelijk.
Deze tekst is verborgen voor gasten
Turkije zou ik nu ook niet meer in durven.

Ik was toevallig laatst in Saudi voor werk. Niemand pluist daar je mobiel uit. Ze zijn al lang blij dat er wat toeristen of zakenmensen komen. En waarom zou je Turkije niet meer in durven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 18:45 #1408325

Zeilvis schreef :
Het uitzetten/laten van een AIS transponder in een risicovolle situatie kan naar mijn idee vallen onder het niet toepassen van goed zeemanschap. Dus of je er zomaar mee wegkomt??

Als je gewoon doorvaart vaart terwijl er slecht zicht is en je niet uitrusting niet aan de eisen voldoet en/of incorrect of niet gebruikt of je niet aan plaatselijk geldende reglement houdt, dan lijkt het me bijzonder als je er ongeschonden mee weg zou komen als er iets zou gebeuren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 19:04 #1408329

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27270
Maar we gaan er vanuit dat op ZF altijd zeer goede en bekwame zeelieden aanwezig zijn die altijd de AIS aanhebben in drukke gebieden of bij slecht zicht, toch?

En zich daarmee geheel conform het hoge empathie gehalte gedragen waar ZF zo om bekend staat....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 19:09 #1408332

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6068
Orange Sunset schreef :
Als je gewoon doorvaart vaart terwijl er slecht zicht is en je niet uitrusting niet aan de eisen voldoet en/of incorrect of niet gebruikt of je niet aan plaatselijk geldende reglement houdt, dan lijkt het me bijzonder als je er ongeschonden mee weg zou komen als er iets zou gebeuren.

Wat zijn de eisen dan voor jachten in de plaatselijke reglementen wb AIS?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 19:22 #1408337

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13596
AndreAzuree schreef :
Al hoewel. 40 jaar geleden moest je twee paspoorten hebben als je Saoedi-Arabië in wilde maar je had daarvoor Israël bezocht. Nu pluizen ze mobiel of AIS gewoon uit. Daardoor is er geen ontkomen meer aan. Ooit ergens laten vallen dat je vrouw een abortus heeft laten plegen ? Erg oppassen als je naar de VS reist. Enz,enz de waslijst is lang en onoverzichtelijk.
Deze tekst is verborgen voor gasten
Turkije zou ik nu ook niet meer in durven.

Ik was toevallig laatst in Saudi voor werk. Niemand pluist daar je mobiel uit. Ze zijn al lang blij dat er wat toeristen of zakenmensen komen. En waarom zou je Turkije niet meer in durven?

De rijke blanke hetero man vraag zich af; "Is er hier iets aan de hand dan ?"
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 19:26 #1408339

Calidris schreef :
En zich daarmee geheel conform het hoge empathie gehalte gedragen waar ZF zo om bekend staat....
Er zijn toch regelmatig toch ook ZF´ers voorbijgekomen die behoorlijk van het padje af zijn. Dan is AIS aanzetten misschien wel handig.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 19:27 #1408340

Calidris schreef :
Maar we gaan er vanuit dat op ZF altijd zeer goede en bekwame zeelieden aanwezig zijn die altijd de AIS aanhebben in drukke gebieden of bij slecht zicht, toch?

En zich daarmee geheel conform het hoge empathie gehalte gedragen waar ZF zo om bekend staat....

Ik weet zeker dat ik een veel betere vaarweggebruiker ben geworden door alles wat hier op ZF wordt besproken. Ik raak bekend met vaarwater waar ik ooit hoop te komen en ben dus al ‘gewaarschuwd’. Maar zoals we hier soms op elkaar ‘schieten’ kan soms wel wat meer empathie gebruiken :pinch:
Palomine schreef :
[…]
Wat zijn de eisen dan voor jachten in de plaatselijke reglementen wb AIS?
Als je een vaarbewijs hebt heb je in ieder geval geleerd dat verschillende vaarwateren verschillende reglementen kunnen hebben. Heb je geen vaarbewijs dan wordt geacht dat je dit alsnog weet. En dit stopt natuurlijk niet buiten Nederland

Dit kan totaal anders zijn per reglement. Dus of AIS verplicht is of niet lees je in het specifieke reglement die voor het vaarwater geldt waar je wilt gaan varen ;)

Het stukje vaarwater van een paar km en aansluitende plassen waar ik vaar heb je al 4 verschillende reglementen (BPR, gemeenschappelijke Maas, en 2 Belgiesche Maasplassen met elke een ‘plasspecifiek’ regelement).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 18 juli 2022 19:32 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 19:30 #1408342

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13596
Roozeblij schreef :
Er zijn toch regelmatig toch ook ZF´ers voorbijgekomen die behoorlijk van het padje af zijn.

Deze mag wel op een tegeltje. Voor de afschrikkende werking.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 19:40 #1408343

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13596
Voordat er misverstanden de wereld ingeslingert worden. Het zenden van je AIS heeft alleen zin als je er vanuit gaat dat de ander voor jou uitwijkt. Daarvan uitgaan is in bijna alle gevallen een slecht plan. Zeker in het fantasie verhaal van Calidris waar een ferry zich in een nauw vaarwater bevind. Daar wijk je als jacht voor uit. Niet andersom. Om goed uit te kunnen wijken heb je geen zender nodig maar een ontvanger. Mocht het voor jou niet duidelijk zijn hoe je het beste kunt uitwijken roep je gewoon zo'n schip op en overleg je even. Maar in 9 van de 10 keer is het volstrekt duidelijk wat je moet doen om niet in zijn vaarwater terecht te komen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 19:48 #1408344

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6068
3Noreen schreef :
Mocht het voor jou niet duidelijk zijn hoe je het beste kunt uitwijken roep je gewoon zo'n schip op en overleg je even. Maar in 9 van de 10 keer is het volstrekt duidelijk wat je moet doen om niet in zijn vaarwater terecht te komen.

Mee eens, maar daarbij is het wel fijn als je dat schip oproept dat schip jou ook ziet op AIS. Been there.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 20:01 #1408349

3Noreen schreef :
Voordat er misverstanden de wereld ingeslingert worden. Het zenden van je AIS heeft alleen zin als je er vanuit gaat dat de ander voor jou uitwijkt. Daarvan uitgaan is in bijna alle gevallen een slecht plan. Zeker in het fantasie verhaal van Calidris waar een ferry zich in een nauw vaarwater bevind. Daar wijk je als jacht voor uit. Niet andersom. Om goed uit te kunnen wijken heb je geen zender nodig maar een ontvanger. Mocht het voor jou niet duidelijk zijn hoe je het beste kunt uitwijken roep je gewoon zo'n schip op en overleg je even. Maar in 9 van de 10 keer is het volstrekt duidelijk wat je moet doen om niet in zijn vaarwater terecht te komen.

Uitgaan van voorrang krijgen is altijd een slecht plan. Of dit nu op klaarlichte dag, in het donker met boordlichten of met AIS is. Maar net jouw beredenering zou je net zo goed ook je boordlichten uit kunnen laten… Dat is juist een misverstand wat jij de wereld in probeert te slingeren ( ;) ).

AIS uitzenden vergroot juist je zichtbaarheid, vergemakkelijkt de manier van communiceren met marifoon en daarmee de veiligheid. Daarbij komt dat niet alleen beroepsvaart AIS uitzenden, maar ook jachtjes die sneller geneigd zijn om de koers aan te passen om jouw voorrang te geven. Maar vooral het ook fijn vinden dat je op hun plotter te zien bent en andere hulpmiddelen/veiligheidsnetten zoals collision alerts mogelijk maakt etc.

Wat denk je dat de beroepsvaart liever heeft? 10 jachtjes die ze al op >10nm zien bewegen op een scherm of 10 jachtjes die ze steeds pas bij <2nm visueel kunnen zien of met een zwakke radarecho en moeten gissen of of ze zijn opgemerkt (daarna nog gissen of ze de marifoon hebben en aanstaan voor afstemming). De realiteit is natuurlijk dat ze dit alles tegelijk moeten blijven doen 24/7, dus AIS vergemakkelijkt het werk voor ze op de brug aanzienlijk.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 18 juli 2022 20:04 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 20:18 #1408352

Oproepen met naam van schip is iets wat niet kan met een radar of een reflector.
Heb t meegemaakt, "Tapas, Tapas, Tapas".... Dan reageer je wel hoor!

Met berichten als boat on position xxx , yyyy ben je op zn minst een stuk Als je al gaat tekenen op de kaart vind je na een aantal minuten uit dat het misschien over jou gaat. En dan nog weer gaan overleggen of dat echt zo is, en waar je zit van mekaar. In de moeizame steenkolen engels van een Pool of Bulgaar...

De argumenten van 3Noreen gaan uit van de ideale situatie. iedereen ziet mekaar, weet wat de ander doet en gaat daarom de juiste kant op. Juist de comms met de AIS kan veel problemen voorkomen als dat niet het geval is. Wat echt niet ondenkbaar is, hoor.

Transponder aan dus.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 juli 2022 20:19 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 20:23 #1408354

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27270
3Noreen schreef :
Voordat er misverstanden de wereld ingeslingert worden. Het zenden van je AIS heeft alleen zin als je er vanuit gaat dat de ander voor jou uitwijkt. Daarvan uitgaan is in bijna alle gevallen een slecht plan. Zeker in het fantasie verhaal van Calidris waar een ferry zich in een nauw vaarwater bevind. Daar wijk je als jacht voor uit. Niet andersom. Om goed uit te kunnen wijken heb je geen zender nodig maar een ontvanger. Mocht het voor jou niet duidelijk zijn hoe je het beste kunt uitwijken roep je gewoon zo'n schip op en overleg je even. Maar in 9 van de 10 keer is het volstrekt duidelijk wat je moet doen om niet in zijn vaarwater terecht te komen.

Ik zou het meer doen voor de maritieme gewaarwording van je omgeving. Dat heeft alleen nut als je zelf ook uitzend.
Dan gaat het nog niet eens om wijken o.i.d.

Als je 'snachts in de kustverkeerzone zit, heb je mee- en tegenvaart. Dat is AIS voor het beeld van de buren en tegenliggers toch héél erg prettig.

Dan is het pleiten voor een ontvanger volslagen zinloos en ondoordacht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 18 juli 2022 21:24 #1408370

3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Al hoewel. 40 jaar geleden moest je twee paspoorten hebben als je Saoedi-Arabië in wilde maar je had daarvoor Israël bezocht. Nu pluizen ze mobiel of AIS gewoon uit. Daardoor is er geen ontkomen meer aan. Ooit ergens laten vallen dat je vrouw een abortus heeft laten plegen ? Erg oppassen als je naar de VS reist. Enz,enz de waslijst is lang en onoverzichtelijk.
Deze tekst is verborgen voor gasten
Turkije zou ik nu ook niet meer in durven.

Ik was toevallig laatst in Saudi voor werk. Niemand pluist daar je mobiel uit. Ze zijn al lang blij dat er wat toeristen of zakenmensen komen. En waarom zou je Turkije niet meer in durven?

De rijke blanke hetero man vraag zich af; "Is er hier iets aan de hand dan ?"

Lastig om te zien waarom mijn geslacht, hoeveelheid pigment en vermeende seksuele voorkeur relevant is in deze.... Maar nou heb je nog niet uitgelegd waarom je niet naar Turkije durft. Ben je recent nog wel in Saudi geweest?
Laatst bewerkt: 18 juli 2022 21:30 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 19 juli 2022 01:52 #1408387

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13596
AndreAzuree schreef :
Lastig om te zien waarom mijn geslacht, hoeveelheid pigment en vermeende seksuele voorkeur relevant is in deze....

Mijn vermoeden is dat het voor jou ook niet relevant is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 19 juli 2022 02:27 #1408388

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13596
Zo de reacties over AIS zenden lezend kom ik tot de ontdekking dat ik mijn zeil hobby bijna altijd op andere momenten en vaarwater uitoefen. Ik ben een typische zomer maanden kust zeiler. Voor 90% van de tijd vaar ik overdag met redelijk weer langs kusten. Als er mist in de voorspelling zit vaar ik niet uit. Zeker niet als ik weet dat ik een druk gebied waar veel beroepsvaart is door moet. Zeilen in de Antwerpse haven is ook niet mijn plezier. Als ik daar al kom is het overdag op de motor via de kortst mogelijke route. Ook s'nachts door zeilen is niet mijn ding. Mijn voorkeur is toch dagtochten.
Voor mij bestaat het grootste gevaar voor aanvaring uit drijvers van visfuiken en kleine vissersbootjes. Die laatst varen meestal zonder AIS. Voor die 10% van de tijd dat ik s'nachts, in de mist of langs/door drukke scheepvaart gebieden moet heb ik een transponder die dan ook aan staat. Verder maak ik ook graag gebruik van de inshore traffic zones. Waar bijna geen doorgaande beroepsvaart is. Zeker geen mee- en tegenvaart.
Maar als het mijn ding zou zijn om s'nachts door de mist in drukke scheepvaart gebieden te zeilen , ieder zijn meug, zou ik zeker altijd mijn transponder aan hebben staan. Maar het onderstaande plaatje is wat ik meestal opzoek. Kans op aanvaring nagenoeg nul. De kans dat ik thuis van de trap val is vele malen groter. En nee, als ik thuis van de trap gebruik maak zet ik niet eerst een valhelm op.




Edit; ik heb s'nachts wel mijn boordlichten aan. Maar ik ben niet zo naïef dat ik denk dat die ook gezien worden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 19 juli 2022 02:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.361 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl