WaltB schreef :
Een (voor mij) iets meer acceptabele BMS is het type dat dmv een relays de oorzaak van over of undervoltage weghaalt, de accu's loskoppelen van het boordnet is naar mijn smaak een absolute nono. Maar bovenal blijft het risico dat de BMS zelf faalt, of die nou rechtstreeks schakelt of met een relais werkt. In beide gevallen kan dat een calamiteit veroorzaken.
p.s. Denk bijv aan je heleluchtkacheltje, dat altijd een afkoelfase moet doorlopen voor de spanning eraf mag of radar in mist die plotseling uitgaat.
Ik sta daar anders in. Hoe ik het zie:
-BMS is last line of defence om accu’s te beveiligen
-ruim daarvoor hebben discipline, laadintelligentie en vooralarmen gefaald of zijn genegeerd
-mijn laders worden door mij of een relais in de accumonitor uitgezet op basis van SOC
-werkt dat allemaal niet, dan zet het BMS niet die laders uit (dat remote uitzetten had namelijk daarvóór al gefaald), maar onderbreekt de laadstroom. Of dat met een mechanisch of (al of niet in het BMS geïntegreerd) SSR gebeurt verandert niets aan die functionaliteit
-aan de ontlaadkant vooralarmen in de accumonitor en een omvormer die zichzelf ruim op tijd uitschakelt
-negeer ik dat lange tijd, stop of verminder ik die gebruikers niet, begin ik niet met bijladen of schakel ik niet over op de startaccu, dan beschermt het BMS de dure LiFePO4 accu. Daar is ie voor. Vind ik.
En als ik écht eigenwijs ben, kan ik het BMS overrulen als ik de accu toch nóg dieper in haar risico zone wil drukken.
Ik ben benieuwd welke nuisance trips die dingen geven; doen ze zomaar iets raars, falen de (mechanische of SSR) schakelelementen, worden ze verkeerd ingesteld…? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een BMS door onterecht aanspreken grotere risico’s introduceert dan het voorkomt. Heb jij dat idee; is daar data van?
PS: Qua diepontladen: “Wegnemen van de bron” kun je inderdaad beter en zo vroeg mogelijk doen maar kan niet altijd, fysiek. Als ik naar de industrie kijk zie ik een parallel met bv de druk beveiliging van een vat. De lagen die hoge druk moeten voorkomen, hiërarchisch:
-control
-normaal alarm
-kritisch alarm
-automatisch afschakelen producers of openen klep naar fakkelsysteem
-mechanische overdrukventielen
Een BMS valt voor mij in die laatste groep.
Je kachelvoorbeeld vind ik lastig…Die geeft risico op brand bij een nuisance trip, bij een terechte trip maar net zo goed zonder BMS wanneer accu kapot ontladen is. Die zul je dus, als je de alarmen gemist hebt, zoals sommige koelkasten dat ook kunnen, zichzelf netjes moeten laten uitschakelen. Dat radarvoorbeeld zie ik niet zo: als het BMS tript, schakel je over naar je noodsysteem. Had je geen BMS, dan was ie er (mss 10 min later…) net zo goed mee gestopt EN was je accu kapot geweest.