Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 15 okt 2022 19:30 #1430222

ReneK schreef :
Calidris schreef :
Bingo!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Duur blauw kastje ertussen ?

Nee, duur blauw kastje er tussenuit!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 15 okt 2022 20:06 #1430232

Met een drietal 100/20 Victrons kan ik meer dan 6KWh per dag binnenhalen wanneer ik genoeg afnemers heb.
In de praktijk haal ik daar 1,2 tot 2,5 KWh mee binnen.

Het verbruik uit de accu´s is ongeveer 800Wh, hetgeen betekent dat ik ongeveer 1200Wh moet bunnenhalen om de accu´s weer op te toppen.

In de praktijk zijn de accu´s tussen 9 en 10 uur in de ochtend weer op 14V in druppelladen.

De load uitgangen van de drie regelaars schakelen op accu spanning andere verbruikers in/uit, zoals de boiler, computer/telefoonladerrs en 230V omvormertje voor kleine verbruikers zoals naaimachine. Computer ventilatortjes achter de regelaars en hier en daar in de kajuit om zelf af te koelen.

Dat is alles heel eenvoudig direct met de accuspanning en relais te doen.
Één set panelen wordt direct met de 80 a 90 V dor een relais naar de boiler geschakeld, accu vol betekent paneel levert OOK naar de boiler een stroom van ongeveer 1A. Wanneer het donker wordt neemt de windmolen het over wanneer spanning molen hoger wordt dan paneelspanning. Een paar diodes zorgen dat dat goed gaat.
Bij genoeg wind is in de ochtend het boilerwater 60º, meestal is er te weinig wind, maar 45º is ook goed voor een warme douche.

Een andere regelaar schakelt de koelkast in/uit op accuspanning. Er worden eenpaar van die blauwe koelblokken bevroren en een liter water gedurende daglicht. In de nacht ontdooit daar weer bijna alles van, dit gaat met 100% rendement en spaart ongeveer 400Wh aan accu stroom van 65 %

Dit gaat volkomen automatisch, geen omkijken naar.

Nu de "winter" hier nadert ga ik wat experimenteren met een 230V ventilatorkacheltje, of dat ook op een lagere spanning warmte wil geven.
En pas wanneer het echt koud wordt, de Wallas aan
Laatst bewerkt: 15 okt 2022 20:12 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 15 okt 2022 20:37 #1430239

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Nachtvlinder schreef :
Heeft zo’n molen zelf geen intelligentie?

Soms, maar dat is niet altijd handig. De Airmarine molens hedden een openlucht stel schroefje in het alu huis.
Liefst heb je gewoon 3 fasen binnen, dan heb je alles binnen handbereik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 15 okt 2022 20:58 #1430246

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Heeft zo’n molen zelf geen intelligentie?

Soms, maar dat is niet altijd handig. De Airmarine molens hedden een openlucht stel schroefje in het alu huis.
Liefst heb je gewoon 3 fasen binnen, dan heb je alles binnen handbereik.

Het probleem daarbij is dat er maar 2 sleepcontacten zijn (om de molen 360 gr te kunnen laten draaien). Sleepcontact erbij maken is heel moeilijk, dus je moet leven met diodebrug in de molenbehuizing zelf en alleen DC door de sleepcontacten.

Overigens ben ik blij dat ik geen BMS heb, alleen een waarschuwingssysteem. LFP accu.s hoef je nooit te laden als je niet aan boord bent, accu.s zijn dan volledig losgeschakeld. Goed waarschuwingssysteem is voldoende en situaties als hier beschreven worden vermeden. Automatisch bilgepump en alarm met SIM kaart op loodaccu en klein solar panel.

Ook mee eens dat Solar MPPT regelaar niet geschikt is voor windmolen
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 15 okt 2022 21:03 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 05:02 #1430274

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
[/quote]
Overigens ben ik blij dat ik geen BMS heb, alleen een waarschuwingssysteem. [/quote]

Wat bedoel je met een waarschuwingssysteem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 06:20 #1430278

Een akoestisch alarm.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 06:22 #1430279

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Ok maar hoe word het getrigerd? volts?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 06:36 #1430287

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Het high voltage alarm bestaat uit 4 heel eenvoudige schakelingetjes, 1 per LFP cell. Gebaseerd op 3.6V zener diode. Ieder met LED en high pitch buzzer. Bij 3.6V gaat led aan en gaat de buzzer piepen
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 07:48 #1430302

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
WaltB schreef :
Het high voltage alarm bestaat uit 4 heel eenvoudige schakelingetjes, 1 per LFP cell. Gebaseerd op 3.6V zener diode. Ieder met LED en high pitch buzzer. Bij 3.6V gaat led aan en gaat de buzzer piepen

Mijn kersverse opzet ziet er in grote lijnen ook zo uit. Geen bms :

The Weak Link - The BMS

We now have a few years of experience with lithium-ion batteries, and what is becoming clear is that while the LiFePO4 cells hold up very well, that is not the case with the Battery Management System (BMS). Overall the number of prematurely failed batteries is small, but with 10,000+ batteries sold it is clear that in 99% of cases it is the BMS that fails, turning the battery into an expensive piece of gender-neutral-cave decoration!

While we very much advocate for using batteries with a build-in BMS (without one the battery would be unsafe and likely fail very quickly!), manufacturers struggle to make their BMS as bullet-proof as it should and needs to be. Surge currents due to the input capacitors of large inverters, motors, and air-conditioners can and at times will kill the BMS, rendering the battery useless.

At least one well-known battery manufacturer is now enforcing their warranty conditions to the letter, and that requires the use of an external current limiter when their batteries are used with large inverters (“large” being defined as 3,500 Watt and up). This leads to the ironical situation where the BMS is there to protect the battery, and now a current limiter gets connected to protect the BMS. What will be next to protect the current limiter…

Seeing how the BMS has become the weak link, manufacturers should really work (hard) on hardening that. Nothing is 100% bomb-proof, but there certainly is room for improvement! Another solution could be to acknowledge that the BMS is the weak link and make it so it can be replaced without too much effort, for example a gasketed lid on the battery that is removable with a few screws, and a BMS that has connectors and bolted lugs, so a repair shop can swap the board. It makes no sense to throw away a battery where 90% of the cost is in the cells, and 10% in the BMS, just because the BMS failed.


www.solacity.com/how-to-keep-l...ion-batteries-happy/

Ik heb alleen een eerder genoemde cel-monitor die per cel alarm geeft en losse 13,8v overspanningalarm met door jou genoemde printje.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 07:49 #1430303

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Overgens heeft Peper ook simpele cel alarmen gepost met tl431.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 okt 2022 07:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 08:03 #1430312

WaltB schreef :
Het high voltage alarm bestaat uit 4 heel eenvoudige schakelingetjes, 1 per LFP cell. Gebaseerd op 3.6V zener diode. Ieder met LED en high pitch buzzer. Bij 3.6V gaat led aan en gaat de buzzer piepen

Schema? :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 08:37 #1430324

Als ik in de praktijk kijk hoe mijn LiFePO4 systeem zich gedraagt, zou ik ook niet meer voor een BMS kiezen. Na (pas, dat wel..) 6 laadcycli (genoeg voor één seizoen in mijn geval) zie ik geen onbalans en is monitoring/alarmering door de normale accumonitor voldoende. Af en toe kijk ik naar de individuele celspanningen, maar zou dat denk ik ook eens per jaar met een multimeter kunnen doen. Ik laad wel conservatief (0.1 C) en ontlaad met nog kleinere verbruikers.

Ik heb wél een bypass schakelaar over het BMS - mocht ie ten ontrechte ingrijpen, dan kan ik ém overbruggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 08:44 #1430325

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
It Paradyske schreef :
WaltB schreef :
Het high voltage alarm bestaat uit 4 heel eenvoudige schakelingetjes, 1 per LFP cell. Gebaseerd op 3.6V zener diode. Ieder met LED en high pitch buzzer. Bij 3.6V gaat led aan en gaat de buzzer piepen

Schema? :-)

Morgen, ik ga nu naar bed.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 08:48 #1430327

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Calidris schreef :
WaltB schreef :
Het high voltage alarm bestaat uit 4 heel eenvoudige schakelingetjes, 1 per LFP cell. Gebaseerd op 3.6V zener diode. Ieder met LED en high pitch buzzer. Bij 3.6V gaat led aan en gaat de buzzer piepen

Mijn kersverse opzet ziet er in grote lijnen ook zo uit. Geen bms :

The Weak Link - The BMS

We now have a few years of experience with lithium-ion batteries, and what is becoming clear is that while the LiFePO4 cells hold up very well, that is not the case with the Battery Management System (BMS). Overall the number of prematurely failed batteries is small, but with 10,000+ batteries sold it is clear that in 99% of cases it is the BMS that fails, turning the battery into an expensive piece of gender-neutral-cave decoration!

While we very much advocate for using batteries with a build-in BMS (without one the battery would be unsafe and likely fail very quickly!), manufacturers struggle to make their BMS as bullet-proof as it should and needs to be. Surge currents due to the input capacitors of large inverters, motors, and air-conditioners can and at times will kill the BMS, rendering the battery useless.

At least one well-known battery manufacturer is now enforcing their warranty conditions to the letter, and that requires the use of an external current limiter when their batteries are used with large inverters (“large” being defined as 3,500 Watt and up). This leads to the ironical situation where the BMS is there to protect the battery, and now a current limiter gets connected to protect the BMS. What will be next to protect the current limiter…

Seeing how the BMS has become the weak link, manufacturers should really work (hard) on hardening that. Nothing is 100% bomb-proof, but there certainly is room for improvement! Another solution could be to acknowledge that the BMS is the weak link and make it so it can be replaced without too much effort, for example a gasketed lid on the battery that is removable with a few screws, and a BMS that has connectors and bolted lugs, so a repair shop can swap the board. It makes no sense to throw away a battery where 90% of the cost is in the cells, and 10% in the BMS, just because the BMS failed.


www.solacity.com/how-to-keep-l...ion-batteries-happy/

Ik heb alleen een eerder genoemde cel-monitor die per cel alarm geeft en losse 13,8v overspanningalarm met door jou genoemde printje.

Helemaal mee eens, maar die cell monitor die we allebei hebben, geeft alleen low V alarm.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 13:24 #1430387

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Een leken vraag, een BMS kan dus de lifepo4 batterij afschakelen als om een of andere reden de laadspanning te hoog word, schakelt hij nadat de spanning weer normaal is weer in ? Of is hij dan stuk? Hoe weet je eigenlijk of hij nog werkt ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 13:29 #1430388

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Zoals al diverse keren eerder besproken zijn er wel grote verschillen tussen de BMS’en waarbij het grootste verschil is of er wel of geen stroom door de BMS gaat
Bij mijn huidige en vorige BMS gaat er geen stroom door de BMS
Als hij stuk gaat is de akku nog steeds 100% bruikbaar , ik val dan wel terug op de blauwe dozen vwb instellingen mbt laden en ontladen , het enige dat je wel mist is het balanceren maar dat hoeft geen onmiddellijk probleem te zijn , helemaal niet als je tussen 20 en 80% SoC blijft
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 15:14 #1430421

OldBawley schreef :
Een leken vraag, een BMS kan dus de lifepo4 batterij afschakelen als om een of andere reden de laadspanning te hoog word, schakelt hij nadat de spanning weer normaal is weer in ? Of is hij dan stuk? Hoe weet je eigenlijk of hij nog werkt ?

Bij de meeste BMSsen kun je instellen bij welke spanning die laders of verbruikers afkoppelt, maar ook wanneer deze laders of verbruikers weer aangekoppeld mogen worden.

Bijvoorbeeld afschakelen bij 3.0 V en weer aanschakelen bij 3.2 V

Er gaat niets kapot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 15:52 #1430429

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Calidris schreef :
WaltB schreef :
Het high voltage alarm bestaat uit 4 heel eenvoudige schakelingetjes, 1 per LFP cell. Gebaseerd op 3.6V zener diode. Ieder met LED en high pitch buzzer. Bij 3.6V gaat led aan en gaat de buzzer piepen

Mijn kersverse opzet ziet er in grote lijnen ook zo uit. Geen bms :

The Weak Link - The BMS

We now have a few years of experience with lithium-ion batteries, and what is becoming clear is that while the LiFePO4 cells hold up very well, that is not the case with the Battery Management System (BMS). Overall the number of prematurely failed batteries is small, but with 10,000+ batteries sold it is clear that in 99% of cases it is the BMS that fails, turning the battery into an expensive piece of gender-neutral-cave decoration!

While we very much advocate for using batteries with a build-in BMS (without one the battery would be unsafe and likely fail very quickly!), manufacturers struggle to make their BMS as bullet-proof as it should and needs to be. Surge currents due to the input capacitors of large inverters, motors, and air-conditioners can and at times will kill the BMS, rendering the battery useless.

At least one well-known battery manufacturer is now enforcing their warranty conditions to the letter, and that requires the use of an external current limiter when their batteries are used with large inverters (“large” being defined as 3,500 Watt and up). This leads to the ironical situation where the BMS is there to protect the battery, and now a current limiter gets connected to protect the BMS. What will be next to protect the current limiter…

Seeing how the BMS has become the weak link, manufacturers should really work (hard) on hardening that. Nothing is 100% bomb-proof, but there certainly is room for improvement! Another solution could be to acknowledge that the BMS is the weak link and make it so it can be replaced without too much effort, for example a gasketed lid on the battery that is removable with a few screws, and a BMS that has connectors and bolted lugs, so a repair shop can swap the board. It makes no sense to throw away a battery where 90% of the cost is in the cells, and 10% in the BMS, just because the BMS failed.


www.solacity.com/how-to-keep-l...ion-batteries-happy/

Ik heb alleen een eerder genoemde cel-monitor die per cel alarm geeft en losse 13,8v overspanningalarm met door jou genoemde printje.

Drogreden om geen bms te gebruiken. Als cijfers hierboven kloppen zie ik nog geen rede op geen bms te gebruiken. Onder garantie wordt de pack gewoon vervangen, of een nieuwe ingebouwd als de garantie verlopen is. (Betere merken) Dat een een mancave decoratie zou worden door alleen een kapotte bms is onzin, er zitten gewoon minimaal nog 4 goede cellen in ? Raar verhaal.

Via de inkoopacties heb ik aardig wat inkopers van nieuwe cellen moeten voorzien omdat ze geen bms gebruikte of buiten de bms ook nog een stroom hadden lopen met als resultaat cellen van 0 volt. Een goede bms beschermd tegen : sluiting, overbelasting, overladen, ontladen en voorziet in vorst bescherming en kan zelfs de interne heating van de cellen verzorgen. Ik heb nog geen pack voorbij zien komen die voorziet in deze bescherming. Je LFP niet laden bij vorst of afwezigheid geeft je geen last resort garantie dat dat ook niet gebeurt.. 1x je switch vergeten en het kwaad kan al gescheiden. Als je de boel goed inregeld heb je nooit "last" van een trippende bms. Kwestie van juiste laadprofielen instellen en goed afzekeren zoals het hoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 16:06 #1430432

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Nachtvlinder schreef :
Als ik in de praktijk kijk hoe mijn LiFePO4 systeem zich gedraagt, zou ik ook niet meer voor een BMS kiezen. Na (pas, dat wel..) 6 laadcycli (genoeg voor één seizoen in mijn geval) zie ik geen onbalans en is monitoring/alarmering door de normale accumonitor voldoende. Af en toe kijk ik naar de individuele celspanningen, maar zou dat denk ik ook eens per jaar met een multimeter kunnen doen. Ik laad wel conservatief (0.1 C) en ontlaad met nog kleinere verbruikers.

Ik heb wél een bypass schakelaar over het BMS - mocht ie ten ontrechte ingrijpen, dan kan ik ém overbruggen.

Hoeveel mV verschil heb jij tussen je cellen ?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 16:06 #1430433

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
OldBawley schreef :
Een leken vraag, een BMS kan dus de lifepo4 batterij afschakelen als om een of andere reden de laadspanning te hoog word, schakelt hij nadat de spanning weer normaal is weer in ? Of is hij dan stuk? Hoe weet je eigenlijk of hij nog werkt ?

Als de temp of spanning te hoog of te laag wordt zal de bms idd de stroom onderbreken. Hij zal kijken om de zoveel tijd of de stroom nog steeds te hoog is waardoor hij wat langer de stroom onderbreekt. Net zolang totdat de waarden weer op het punt zijn waarop hij weer aan "mag"

Wat veel niet weten is dat dit geregeld kan worden voor load maar ook voor consumer. Stel de grens van de bms is 150A in en uit. Er wordt 160A gevraagd en dat is dus 10A teveel. Hij schakeld dan de load uit. Geen rede om geen bms te nemen ? Nee. Op je loodbank heb je bv ook een Victron battery protect die doet precies hetzelfde. Slim ding, zorgt dat je accu's niet ontaden worden.

Zo heb je ook betere laders met temp sensor, die laden je batterij niet als het te koud wordt, ook deze functie vind je terug in goede bms-en. Ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 16:13 #1430436

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Er is voor alle functies van een bms best wat te zeggen. Alleen dat alle stroom door halfgeleiders moet staat me tegen.

Als er dus een bms is die alleen een bi-stabiel relais kan aansturen is dat het overwegen waard.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 16:13 #1430437

Calidris schreef :
Hoeveel mV verschil heb jij tussen je cellen ?

In rust tussen 6 en 9 mV (meting ruist wat…), bij 30 A laden fluctueert dat tussen 30 en 50 mV. Gek genoeg loopt dat niet op naarmate de cellen voller worden; doet mij meer denken aan interne weerstand dan onbalans. Als ik het laden stopt zakt het verschil weer naar tussen die 6 en 9 mV…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 16:22 #1430441

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Nachtvlinder schreef :
Calidris schreef :
Hoeveel mV verschil heb jij tussen je cellen ?

In rust tussen 6 en 9 mV (meting ruist wat…), bij 30 A laden fluctueert dat tussen 30 en 50 mV. Gek genoeg loopt dat niet op naarmate de cellen voller worden; doet mij meer denken aan interne weerstand dan onbalans. Als ik het laden stopt zakt het verschil weer naar tussen die 6 en 9 mV…

Top, dan ben ik gerust. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 17:16 #1430458

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Calidris schreef :
Er is voor alle functies van een bms best wat te zeggen. Alleen dat alle stroom door halfgeleiders moet staat me tegen.

Als er dus een bms is die alleen een bi-stabiel relais kan aansturen is dat het overwegen waard.

REC , Orion jr, volgens mij ook de 123smart , EV Power australie , etc etc etc
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 16 okt 2022 17:17 #1430459

+Electrodacus
+HLPdata
Laatst bewerkt: 16 okt 2022 17:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl