Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vreemd accu-gedrag

Vreemd accu-gedrag 04 sept 2023 06:40 #1507162

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Als je gel of agm accu's laad t/m gasvorming ontsnapt dat door het altijd aanwezige overdruk ventiel. Dat komt nooit meer terug in de accu.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 04 sept 2023 06:45 #1507166

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Calidris schreef :
Als je gel of agm accu's laad t/m gasvorming ontsnapt dat door het altijd aanwezige overdruk ventiel. Dat komt nooit meer terug in de accu.

Nu zeg ik maar even niks.. (geen smiley, maar je mag hem erbij denken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 04 sept 2023 06:55 #1507173

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Door patenten en veiligheids certificaaten van accu fabrikanten te bestuderen kom je er soms achter welke katalysator ze mogelijk gebruiken. Maar dat vereist veel voorkennis. Weten dat een gebruikte stof ook een katalysator is. Elektrolyse van water vind in elke lood accu die geladen wordt plaats.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 06:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 04 sept 2023 07:00 #1507175

Ik weet het ook niet precies Wadloper. Wél weet ik dat overladen bij VRLA accu’s tot blijvend vloeistofverlies leidt. Voor de regeneratie bij dit type accu’s is wel een beetje overdruk nodig.

Ik heb in mijn woonschip ooit 4 dure 6 V accu’s van Trojan Rolls in serie gehad; Stroomwinkel verkocht toen speciale doppen met (ik geloof) platina spiraal en overdrukventielen daarin met de bedoeling om een VRLA regenererend systeem te maken hiermee (op basis van een “gewone” accu). Hoorden ook specifieke laadinstellingen bij.
Er is toen binnen een maand iets erg mis gegaan: doppen raakten intern vervuild, regeneratie stopte waardoor zich druk opgebouwd heeft, die door de vervuilde ventielen niet weg kon en 2 van die accu’s zijn dezelfde nachtuit elkaar geklapt. Vervangen onder garantie voor dezelfde, maar normaal geventileerde accu’s. Dan maar af en toe bijvullen…
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 07:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 04 sept 2023 07:25 #1507190

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Die getweakte doppen hadden dus geen overdruk ventiel, slechte aftermarket produckten kennelijk.

In gel accu's zit, plat gezegd, een soort "maizena" met accu zuur. Eenmaal overladen doet de gel uitdrogen en krijg je nooit meer gevuld in de gel.

Glasmat accu's zou kunnen van wel, maar je kan ze niet vullen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 04 sept 2023 07:28 #1507191

Slecht product sowiezo! Men vermoedde dat de ventielen dicht waren gaan zitten. Maakt ook niet uit: een behuizing die daar niet voor is ontworpen op overdruk zetten lijkt mij nooit slim.

Die ”R” in VRLA zou voor “regulated” moeten staan, maar er wordt volgens mij niets geregeld; kan niet meer dan een overdrukventiel zijn toch?
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 07:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 04 sept 2023 07:47 #1507204

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Nachtvlinder schreef :
Slecht product sowiezo!

Platina als katalysator gebruiken in deze toepassing is wel een heel luie manier om er vanaf te komen. Waar men nu naar zoekt en wat gedeeltelijk ook wel lukt is, door het oxideren van waterstof en zuurstof aanwezige sulfaat ionen te reduceren. Dan heb je er ook wat aan. Behalve dat je niet bij tijd en wijlen wat water moet toevoegen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 04 sept 2023 07:49 #1507208

Interessant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl