Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vreemd accu-gedrag

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 10:29 #1506687

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Calidris schreef :
Doejong schreef :
OK, zo'n test meet dus de nog aanwezige capaciteit door de accu vrijwel volledig te ontladen. Dat is een ander soort test dan die digitale kastjes die in een paar seconden iets meten.
En wanneer wordt een accu dan afgekeurd? Zegt de afname van de capaciteit ook iets over de kans op plotselinge problemen zoals kortsluiting in een cel?

"vroeger" mete men een startaccu door er een soort gecontroleerde kortsluiting in de vorm van een Neptunus 3-tand over de polen te zetten en de stroom af te lezen. En later moderne digitale vesies hiervan.

Tegenwoordig kan met door een kort kortsluitpuls (mS), vaststellen hoeveel de spanning inzakt en hieruit de inwendige weerstand uitrekenen.
Dus zo'n accutester schat de interne weerstand. En dat zegt dan toch iets over de maximale stroom die zo'n accu kan leveren, dus de CCA? De belangrijkste eigenschap voor een startaccu.
Maar daarmee weet je dus niets over een eventuele afname van de capaciteit. Ik heb ergens gelezen dat bij moderne accu's die interne weerstand langer op pijl blijft (laag) dan de capaciteit (hoog) bij achteruitgang van de accu. Met andere woorden: toename van de interne weerstand is een laat verschijnsel.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 10:42 #1506689

Doejong schreef :
Calidris schreef :
Doejong schreef :
OK, zo'n test meet dus de nog aanwezige capaciteit door de accu vrijwel volledig te ontladen. Dat is een ander soort test dan die digitale kastjes die in een paar seconden iets meten.
En wanneer wordt een accu dan afgekeurd? Zegt de afname van de capaciteit ook iets over de kans op plotselinge problemen zoals kortsluiting in een cel?

"vroeger" mete men een startaccu door er een soort gecontroleerde kortsluiting in de vorm van een Neptunus 3-tand over de polen te zetten en de stroom af te lezen. En later moderne digitale vesies hiervan.

Tegenwoordig kan met door een kort kortsluitpuls (mS), vaststellen hoeveel de spanning inzakt en hieruit de inwendige weerstand uitrekenen.
Dus zo'n accutester schat de interne weerstand. En dat zegt dan toch iets over de maximale stroom die zo'n accu kan leveren, dus de CCA? De belangrijkste eigenschap voor een startaccu.
Maar daarmee weet je dus niets over een eventuele afname van de capaciteit. Ik heb ergens gelezen dat bij moderne accu's die interne weerstand langer op pijl blijft (laag) dan de capaciteit (hoog) bij achteruitgang van de accu. Met andere woorden: toename van de interne weerstand is een laat verschijnsel.

Een digitale meter geeft een korte spanning en meet zo de weerstand van de cellen, en berekend zoals Caldris al opmerkt de CCA en de capaciteit .

En die is echt heel nauwkeurig tegenwoordig .

Een analoge is gewoon een hele dikke weerstand en die belast de accu kortstondig even en kijkt wat er met de spanning gebeurt en die lees je af op de meter die vaak een rood / geel en groen gebied heeft .

De manier van meten is totaal verschillend .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 12:04 #1506712

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29143
Doejong schreef :
Calidris schreef :
Doejong schreef :
OK, zo'n test meet dus de nog aanwezige capaciteit door de accu vrijwel volledig te ontladen. Dat is een ander soort test dan die digitale kastjes die in een paar seconden iets meten.
En wanneer wordt een accu dan afgekeurd? Zegt de afname van de capaciteit ook iets over de kans op plotselinge problemen zoals kortsluiting in een cel?

"vroeger" mete men een startaccu door er een soort gecontroleerde kortsluiting in de vorm van een Neptunus 3-tand over de polen te zetten en de stroom af te lezen. En later moderne digitale vesies hiervan.

Tegenwoordig kan met door een kort kortsluitpuls (mS), vaststellen hoeveel de spanning inzakt en hieruit de inwendige weerstand uitrekenen.
Dus zo'n accutester schat de interne weerstand. En dat zegt dan toch iets over de maximale stroom die zo'n accu kan leveren, dus de CCA? De belangrijkste eigenschap voor een startaccu.
Maar daarmee weet je dus niets over een eventuele afname van de capaciteit. Ik heb ergens gelezen dat bij moderne accu's die interne weerstand langer op pijl blijft (laag) dan de capaciteit (hoog) bij achteruitgang van de accu. Met andere woorden: toename van de interne weerstand is een laat verschijnsel.

Ja, een CCA meting zegt dus weinig over de capaciteit, daar heb je dus de AH-meting voor nodig. Nu hebben wij zo'n toestel wat AH telt voor 12 en 24V accu's en kunnen de stroom vrij kiezen: 3-10-20A.
25 jaar geleden moesten we dat zelf bouwen, omdat het niet te koop was.
Je kan dus een 12V accu van 100AH ook op 20A testen. ( C5 )
Wil je meer weten over het spannings verloop kan je er een spannings-logger aan knopen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 sept 2023 12:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 12:16 #1506719

Ik durf het bijna niet te vertellen hier, maar in het “LiFePO4 voor leken” draadje vind he uitgebreide info over dat soort capaciteitstesten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 15:04 #1506761

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29143
Nachtvlinder schreef :
Ik durf het bijna niet te vertellen hier, maar in het “LiFePO4 voor leken” draadje vind he uitgebreide info over dat soort capaciteitstesten

Klopt! Ik heb al die meters van offgrid garage ook ondertussen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 sept 2023 15:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 19:52 #1506791

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 423
Conductance tester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 22:33 #1506801

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29143
Zeerover schreef :
Conductance tester.

nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_geleidbaarheid

Er is niets verkeerd aan Nederlands
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 sept 2023 22:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 02 sept 2023 07:34 #1506814

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 423
Calidris schreef :
Zeerover schreef :
Conductance tester.

nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_geleidbaarheid

Er is niets verkeerd aan Nederlands
dat is waar, maar zo slim ben ik niet. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 09:17 #1506961

Opgeschoond van off topic reacties. Hou het bij het onderwerp svp.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 09:25 #1506964

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Noballast schreef :
Opgeschoond van off topic reacties. Hou het bij het onderwerp svp.

Hahaha.. Vroeger zag je nog wel 's dat degene die het draadje was begonnen dacht dat ie er rechten op kon doen gelden. Het was 'zijn' draadje, zeg maar. Nu men over mijn probleem is uitgepraat, vond ik het zelf niet zo'n probleem om eens even lekker off-topic te gaan.
Maar ja: deze reactie van een mod toont weer 's ondubbelzinnig aan dat die verhalen over 'mijn draadje' altijd al onzin waren..
Laatst bewerkt: 03 sept 2023 10:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 09:28 #1506965

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Als ik dit artikel mag geloven is de ouwe trouwe loodzuuraccu bezig aan een revival.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 09:36 #1506966

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Knar schreef :
Als ik dit artikel mag geloven is de ouwe trouwe loodzuuraccu bezig aan een revival.

Beetje vreemd artikel.
VRLA-accu's beschrijven als een recente innovatie is tamelijke onzin, evenals de voorstelling als zouden lood-accu's tot op heden alleen in auto's worden toegepast.
Pas op het eind wordt er gesproken over accu's met andere samenstellingen van het materiaal van de platen. Dat is kennelijk het punt waar het om gaat.

Nou ja; we gaan het zien.
Laatst bewerkt: 03 sept 2023 10:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 12:12 #1506997

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Net als in AGM accu's wordt in nieuwere types accu een groot deel van het ontlede water terug gewonnen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 12:29 #1507004

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
ervaring; gesloten accu's, uit 2013
2 stuks 96Ah,
parallel
(oei, oei...)
wonen in het motorruim, dus temp, ook niet ideaal
alleen laden via PV MPPT regelaar; continue
walstroom lader alleen een keer aan indien echt nodig
en alleen onder toezicht.....
koelkast (compressor type) altijd aan

guess what, gaan dus al 10 jr mee
en KK altijd koud
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 12:32 #1507006

Het gaat goed tot het mis gaat. Living on the edge :woohoo:

Denk dat het in principe een theoretisch verhaal is. Je kunt ook moeilijk anders, als je echt grote banken wilt samenstellen.
Laatst bewerkt: 03 sept 2023 12:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 12:36 #1507007

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
@NV
lees anders;
misschien dat bijhouden op een (slimme) PV regelaar beter is
dan boosten op walstroom
en nog erger
er niet bij zijn
maar ik val in herhaling denk ik
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 18:28 #1507064

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
sy helios schreef :
ervaring; gesloten accu's, uit 2013
2 stuks 96Ah,
parallel
(oei, oei...)
wonen in het motorruim, dus temp, ook niet ideaal
alleen laden via PV MPPT regelaar; continue
walstroom lader alleen een keer aan indien echt nodig
en alleen onder toezicht.....
koelkast (compressor type) altijd aan

guess what, gaan dus al 10 jr mee
en KK altijd koud

Volledig vergelijkbaar met mijn eigen opzetje. Met dit verschil dat ik er maar 7 jaar mee doe.
Dat roept bij mij de vraag op hoe je je MPPT-regelaar hebt ingesteld. Als je er wat op hebt ingesteld en niet gewoon de default-instellingen hebt gehandhaafd.
Ik denk dat bijvoorbeeld aan maximale laadspanning,floatspanning,eventuele periodieke egalisatielading etc.
Ik sta zelf op het punt bij mij eigen Victron 75/15 die instellingen aan te passen, dus ik ben zeer geïnteresseerd in hoe jíj dat he t aangepakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 18:45 #1507069

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
3Noreen schreef :
Net als in AGM accu's wordt in nieuwere types accu een groot deel van het ontlede water terug gewonnen.

Dat geldt ook voor lood-calcium accu's van het type zoals ik ze heb. Zonder die eigenschap zou een gesloten accu al snel teveel water verbruiken. Het idee is al vele jaren oud.
Maar de max. laadspanningen van de diverse typen gesloten accu's lopen desondanks nogal uiteen. Een AGM-accu kan bijvoorbeeld een laadspanning van 14,6-14,8 V. verdragen. Bij een eenvoudige lood-calcium accu is dat teveel an het goede. Voor een gel-accu geldt hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 19:05 #1507074

3Noreen schreef :
Net als in AGM accu's wordt in nieuwere types accu een groot deel van het ontlede water terug gewonnen.
Wadloper schreef :
Dat geldt ook voor lood-calcium accu's van het type zoals ik ze heb.

Wikipedia mag bijgewerkt worden dan!

en.m.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 19:19 #1507084

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Net als in AGM accu's wordt in nieuwere types accu een groot deel van het ontlede water terug gewonnen.
Wadloper schreef :
Dat geldt ook voor lood-calcium accu's van het type zoals ik ze heb.

Wikipedia mag bijgewerkt worden dan!

en.m.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery

Dat artikel definieert gesloten accu's sec als VRLA-accu's, waaronder dan inderdaad vooral AGM- en Gel-accu's worden verstaan.

De lood-calcium accu is een wat minder geavanceerd type gesloten accu, waar de reductie in watergebruik wordt verkregen door een andere samenstelling van de platen. Lood-calcium in plaats van lood-antimoon, dat in navulbare lood-accu's wordt toegepast.
Ik heb tot op heden zorgvuldig vermeden om lood-calcium accu's gelijk te stellen aan VRLA-accu's. Duidelijk?
Laatst bewerkt: 03 sept 2023 19:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 19:44 #1507095

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Caldris schreef
Onderhoudsvrije accu's bestaan niet!
Onderhoudsarme accu's wel.
In het verleden wel eens gaatje geboord in de cel met het oog, demi-water er in met injectienaald en zelfde hoeveelheid ook in de andere cellen gedaan. RVS schroefje er in om het dicht te maken. gaat weer een tijd mee.

Zat ik ook sl aan te denken. Enfin ben blij dat ik drie dagen ben wezen zeilen alhoewel twee dagen waren enkel op de motor varen enkel het wedstrijdje was zeilen, maar toch beter dan drie dagen met accu’s klooien!
Ik hoop dat e.e.a. Nu weer werkt bij de Wadloper het is nig ff een week heerlijk warm weer, geniet ervan!
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 19:45 #1507096

Bij lood-calcium accu’s wordt dus geen ontleed water geregenereerd zoals bij VRLA (=Gel en AGM) accu’s, maar (bij juiste laderinstellingen!) gebruiken lood-calcium accu’s nauwelijks water - en maakt dát deze accu’s “onderhoudsvrij”.

Vat ik het zo goed samen?
Laatst bewerkt: 03 sept 2023 19:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 19:47 #1507098

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
Wadloper schreef :
sy helios schreef :
ervaring; gesloten accu's, uit 2013
2 stuks 96Ah,
parallel
(oei, oei...)
wonen in het motorruim, dus temp, ook niet ideaal
alleen laden via PV MPPT regelaar; continue
walstroom lader alleen een keer aan indien echt nodig
en alleen onder toezicht.....
koelkast (compressor type) altijd aan

guess what, gaan dus al 10 jr mee
en KK altijd koud

Volledig vergelijkbaar met mijn eigen opzetje. Met dit verschil dat ik er maar 7 jaar mee doe.
Dat roept bij mij de vraag op hoe je je MPPT-regelaar hebt ingesteld. Als je er wat op hebt ingesteld en niet gewoon de default-instellingen hebt gehandhaafd.
Ik denk dat bijvoorbeeld aan maximale laadspanning,floatspanning,eventuele periodieke egalisatielading etc.
Ik sta zelf op het punt bij mij eigen Victron 75/15 die instellingen aan te passen, dus ik ben zeer geïnteresseerd in hoe jíj dat he t aangepakt.

@WL
niets aangepast, standaard victron instellingen
geen details bij de hand, en kan dat ding ook niet uitlezen of zo.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 20:01 #1507103

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Nachtvlinder schreef :
Bij lood-calcium accu’s wordt dus geen ontleed water geregenereerd zoals bij VRLA (=Gel en AGM) accu’s, maar (bij juiste laderinstellingen!) gebruiken lood-calcium accu’s nauwelijks water - en maakt dát deze accu’s “onderhoudsvrij”.

Vat ik het zo goed samen?

Eerlijk gezegd weet ik niet precies waarom lood-calcium accu's geen of weinig water verbruiken als ze niet op de een of andere manier ontleed water regenereren. Tot op heden heb ik lood-calcium accu's altijd geladen tot 14,4 V. Een spanning waarbij onvermijdelijk gasvorming plaatsvindt. Toch gaan ze nog 7 jaar mee.
Het verschil met AGM of Gel is voornamelijk dat lood-calcium accu's.zijn voorzien van normaal vrij, vloeibaar electrolyt. Bij AGM is het electrolyt gebonden in glasmat en bij Gel-accu's in.. inderdaad. Maar hoe dit de regeneratie van water faciliteert is mij niet duidelijk. Over de samenstelling van de platen bij AGM en Gel lees je nergens iets.
Dus hoe precies werkt; ik weet het niet. Jij wèl?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 03 sept 2023 20:06 #1507105

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
sy helios schreef :
@WL
niets aangepast, standaard victron instellingen
geen details bij de hand, en kan dat ding ook niet uitlezen of zo.

Dan zijn je accu's misschien van betere kwaliteit (merk?), òf ik had toevallig 2 vrijdagmiddag-exemplaren. Variabelen genoeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl