Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vreemd accu-gedrag

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 10:20 #1506412

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Nu dacht ik in de loop der jaren een beetje sjoege te hebben opgebouwd met betrekking tot ordinaire lood-accu's, maar het gedrag dat mijn twee 100 Ah (zgn. 'onderhoudsvrije') lood-calcium accu's nu vertonen vind ik toch tamelijk mysterieus.
Zijn 7 - 8 jaar oud en hebben steeds parallel gestaan.

Ze gedroegen zich al eerder een beetje vreemd: met de normale verbruikers (waaronder een koelbox met CU-55 compressor) aan zakte de spanning na zonsondergang, als er niet meer wordt geladen door de zonnepanelen sneller en verder in dan ik gewend was. Afgelopen weekend zakte de spanning zelfs terug tot rond de 11 V, waarbij volgens de accumonitor (NASA BM-1) van de capaciteit niet meer dan 23 % overbleef.
Je zou zeggen: die accu's hebben het gehad.

Ik moet er wel bij zeggen dat de koelbox ook meer stroom lijkt trekken dan in het verleden. In vorige jaren was dit, zelfs bij het starten, nooit meer dan 2 A. 's Morgens had ik dan meestal nog pakweg 80 - 85 % accucapaciteit over. Nu trok de koelbox soms meer dan 4 A. Met de thermostaat in dezelfde stand.

Ik heb beide accu's na zonsopkomst nog enige tijd laten laden, waarbij de laadspanning op zeker moment opliep tot 14 V en er met 3 tot 4 A werd geladen. De capaciteit bleef volgens de accumonitor echter hangen op minder dan 30 %.
Geen van beide accu's werd warm. Toch leek het me niet vertrouwd om de boot achter te laten met de accu's onder lading. Ik heb ze afgekoppeld en mee naar huis genomen om ze daar nader te testen.
Direct na ontkoppelen bleek al dat ze op dat moment een nogal verschillende spanning hadden: de ene gaf 12,88 V, terwijl de ander een spanning had van 13,15 V. Hun conditie was derhalve niet gelijk, wat voor parallel geschakelde accu's al niet zo'n goed gegeven is.

Thuis heb ik ze ruim 2x24 uur laten rusten, waarna ik nogmaals heb gemeten. De ene accu gaf 12,81 V, de ander 12,97 V. Vervolgens heb ik beide belast met een 12 V - 10 W halogeen-lampje (de enige 12 V-verbruiker die ik zo snel kon vinden). De spanning zakt dan in ongeveer 10 minuten 0,3 V in en lijkt dan te stabiliseren. De accu met de laagste spanning houd ik nu belast, om te kijken wat één en ander in de komende uren doet.
De 'groene ogen' op beide accu's zijn ondertussen trouwens zwart. Bij één ven beide (die met de hoogste spanning, gek genoeg), was dat bij loskoppelen al het geval.

Ik neig sterk naar vervangen, mede omdat beide accu's inmiddels tenminste 7 jaar oud zijn en dus hoe dan ook het beste achter de rug hebben. Maar het verbaast me dat ze, na de zware en onverwacht snelle ontlading van een paar dagen terug en de zwart geworden controle-ogen, hun lading toch nog relatief goed vasthouden en bij een lichte belasting niet meteen helemaal instorten.

Bij mijn vorige accu-set, die nog met gedistilleerd water kon worden bijgevuld, verliep de achteruitgang in capaciteit heel voorspelbaar aan de hand van de hoeveelheid water die sommige cellen verbruikten. Ik zag het moment van vervanging goed aankomen en werd er niet door verrast.
Bij deze gesloten accu's verloopt het allemaal onaangekondigd en ben ik nog niet helemaal overtuigd van de noodzaak tot vervangen.

Wat denken jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 10:27 #1506414

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Ik voorzie een leerzaam lfp project.
Nu is het moment daar :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 10:34 #1506421

Ik denk dat het het mooi lang hebben volgehouden.

Nieuwe erin en op naar de volgende 7 / 8 jaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 10:36 #1506423

Interessant draadje, ik lees mee…

Nu je de accu’s toch thuis hebt; zou het een idee zijn om beide op dezelfde manier vol te laden en er dan mee langs een accuboer te gaan om te laten testen?

Als alternatief zelf testen, naar dan met een wat serieuzere stroom dan dan die 10 W lamp. Een 1 Ohm powerweerstand in een bakje koelend water zou ongeveer 12 A moeten trekken. Doe dat een uur of 4, laat spanning tot rust komen en meet klemspanning. Dat geeft mss een aardig idee
-hoe de accu’s verschillen
-of er nog voldoende resterende capaciteit is

…maar op basis van wat je al gemeten en gezien hebt, zullen ze wel versleten zijn. Niet zo beroerd toch?
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 10:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 10:40 #1506424

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
Klinkt als stuk.

Dat de spanning bij de een wat hoger is dan de andere is dat ook een teken van, maar heel groot vind ik het verschil nu ook weer niet.

11 volt icm het snel inzakken van het voltage onder de 12,6v na afkoppelen van de panelen is wat mij betreft het belangrijkste signaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 10:53 #1506434

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
holtere schreef :
Ik voorzie een leerzaam lfp project.
Nu is het moment daar :)

Mja. Net wat je hier verwachten kan, natuurlijk.
Je denkt: ik presenteer een heel specifiek geval, met heel specifieke verschijnselen. Hèt moment voor èchte accu-experts om blijk te geven van hun kennis, speciaal met betrekking tot lood-calcium accu's. Ik bedoel: er zijn al honderden pagina's volgeschreven over Lithium accu's, maar zijn er ook zulke verhalen op te hangen over lood-calcium accu's? Is dit verschijnsel typerend voor deze accu's? Dat soort dingen.

Maar de bekende talking heads komen niet verder dan 'vervangen', zonder enige verdere duiding.
Plus de te verwachten aanbeveling voor lithium-accu's.

Nou, dat laatste gaat dus niet gebeuren.
En nog niet eens alleen vanwege het prijsverschil, maar vanwege het extra getoeter dat het oplevert. Ik heb bijvoorbeeld twee hele fijne accubakken, die precies passen in de hun toebemeten ruimte. Vervanging van de accu's door iets met andere afmetingen betekent al snel een hele nieuwe opstelling met ander bakken, kortere of langer kabels etc.
Om nog maar te zwijgen van het getutter met balancers, accumanagement en meer van dat ge-hobby.

Exact dezelfde accu's als ik nu heb zijn nog steeds te koop, en voor ongeveer € 220,- heb ik twee nieuwe.

Het hele opzetje, zoals ik het nu zo'n 15 jaar in bedrijf heb (zonnepanelen, accu's en verbruikers) voldoet uitstekend. Geen behoefte aan meer capaciteit en dat ik maar 50 % van de capaciteit effectief kan benutten deert me in het geheel niet, om de simpele reden dat ik met accu's in goede conditie nooit verder hoef te ontladen dan tot 80 % van de capaciteit. Gewicht? Het zal wel. De boot weegt sowieso al 4 ton op 28 voet lengte.

Dat lijkt me duidelijk, toch?
Verder gemurmel over lithium-accu's kan dus gevoeglijk achterwege blijven.
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 14:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 11:00 #1506437

De accu’s laten testen koste minder tijd dan de post schrijven hier boven ?

Verder denken we graag met je mee over als je dat niet doet , wat je nog meer zou kunnen doen .

Klassieke muziek wel licht of een nachtje aan een recondition stand op je lader met wat ac/dc wie weet ?

LFP is meteen hardcore niks voor jou , zou ik ook niet doen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 11:06 #1506441

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Wadloper schreef :
Zijn 7 - 8 jaar oud

Dit is de te verwachten levensduur van dit soort onderhoudsvrije accu's Helemaal geen vreemd gedrag dus.
de spanning zelfs terug tot rond de 11 V,

Een loodaccu die ontladen wordt tot 11 volt met een geringe stroom sterkte, kleiner dan 5 A, gaat daarvan snel stuk. Ook al zouden de accu's nog goed zijn geweest.

Ik moet er wel bij zeggen dat de koelbox ook meer stroom lijkt trekken dan in het verleden. In vorige jaren was dit, zelfs bij het starten, nooit meer dan 2 A. 's Morgens had ik dan meestal nog pakweg 80 - 85 % accucapaciteit over. Nu trok de koelbox soms meer dan 4 A. Met de thermostaat in dezelfde stand.

De elektromotor van de compressor gaat bij onderspanning steeds meer stroom trekken en steeds inefficiënter werken.

waarbij volgens de accumonitor (NASA BM-1) van de capaciteit niet meer dan 23 % overbleef.

De capaciteit van loodaccu's neemt ongeveer met 3% per jaar af. In 7 jaar zou dat 21% zijn. Dat komt heel erg in de buurt van de 23%. De accumonitor zal vermoedelijk nog op de waardes staan van de nieuwe accu's van 7 jaar geleden. Dus ook niet vreemd.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 11:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 11:06 #1506442

Groene ogen die zwart zijn, gecombineerd met je beschrijving van de laad-/ontlaadprocessen, duiden erop dat het elektrolytpeil heel laag is.
De loodplaten staan alleen nog met hun voeten in het sap.
Bijvullen, voor zover mogelijk, is zinloos. De droge stukken van de platen zullen gesulfateerd zijn.
Kortom, de accu's verdienen een eervolle uitvaart na een mooi leven.
Even naar Daveco in Werkendam?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 11:18 #1506448

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Berghout-2 schreef :
Groene ogen die zwart zijn, gecombineerd met je beschrijving van de laad-/ontlaadprocessen, duiden erop dat het elektrolytpeil heel laag is.
De loodplaten staan alleen nog met hun voeten in het sap.
Bijvullen, voor zover mogelijk, is zinloos. De droge stukken van de platen zullen gesulfateerd zijn.
Kortom, de accu's verdienen een eervolle uitvaart na een mooi leven.
Even naar Daveco in Werkendam?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik dacht: Ik zeg ff niks.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 11:55 #1506457

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Nachtvlinder schreef :
Interessant draadje, ik lees mee…

Nu je de accu’s toch thuis hebt; zou het een idee zijn om beide op dezelfde manier vol te laden en er dan mee langs een accuboer te gaan om te laten testen?

Eigenlijk zijn ze zo goed als vol. Onbelast en 24 h na laden nog 12,8 of 12,9 V meten betekent in principe 'vol'. Verder laden kan ik thuis ook niet, omdat ik hier geen werkende acculader heb. Ik vraag me trouwens ook af wat dat testen door een accuboer meer is dan spanning en gedrag bij belasting meten. Zuurwegen gaat niet, want de accu's zijn van het gesloten type.
Als alternatief zelf testen, naar dan met een wat serieuzere stroom dan dan die 10 W lamp. Een 1 Ohm powerweerstand in een bakje koelend water zou ongeveer 12 A moeten trekken. Doe dat een uur of 4, laat spanning tot rust komen en meet klemspanning. Dat geeft mss een aardig idee
-hoe de accu’s verschillen
-of er nog voldoende resterende capaciteit is

Ik vond later nog een halogeenlamp van 20 W. Dat geeft qua spanningsval nauwelijks verschil met die 10 W. Maar ik denk inderdaad dat bij een belasting van 5 - 10 A de accu zó op 12,0 V of minder zit. Ik zin nog op een manier om die stroom aan de accu's te onttrekken. Een powerweerstand aanschaffen lukt hier in Dordt niet pp elke straathoek.
…maar op basis van wat je al gemeten en gezien hebt, zullen ze wel versleten zijn. Niet zo beroerd toch?

Nou, ik ben net nog even gaan kijken, nadat één accu een uur of 2 aan die belasting van 10 W had gehangen. Toen ik hem met de brandende lamp achterliet, was de spanning gezakt van 12,81 tot 12,47 V. Na twee uur belasting was de spanning gestegen tot 12,56 V. Kan iets te maken hebben met een gestegen temperatuur in de ruimte (zonnetje schijnt naar binnen), maar toch frappant.
Ik zei al: niet alles aan dit gedrag is verklaarbaar met de kennis die ik heb. Vandaar de vraag.
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 15:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 12:03 #1506460

Ik hou het op versleten
Mijn 1e set deed het 12 jaar, de identieke 2e set 7 jaar.
365*24 aan de Mastervolt lader, nooit meer dan tot 60% ontladen. En toch veel verschil in jaren.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 12:05 #1506461

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
3Noreen schreef :
De elektromotor van de compressor gaat bij onderspanning steeds meer stroom trekken en steeds inefficiënter werken.

dat is een interessante opmerking. Ik vroeg me namelijk ook af of er iets aan de hand was met de compressor en of dat hier de oorzaak was van het hogere verbruik. Nou was dat verbruik bij het aanzetten van de koelbox, met de accu's nog op 13,8 V. (accu-monitor) al meteen hoog. Het verbruik zakte overigens als de compressor even draaide vaak wel weer wat terug naar zo'n 3 A. De compressor zou nominaal 35 W trekken, dus dat is nog niet zo gek.

waarbij volgens de accumonitor (NASA BM-1) van de capaciteit niet meer dan 23 % overbleef.

De capaciteit van loodaccu's neemt ongeveer met 3% per jaar af. In 7 jaar zou dat 21% zijn. Dat komt heel erg in de buurt van de 23%. De accumonitor zal vermoedelijk nog op de waardes staan van de nieuwe accu's van 7 jaar geleden. Dus ook niet vreemd.[/quote]

Dag is geen goed redenatie, lijkt me. 100 - 21= 79 %. Een flink eind uit de buurt van die 23 % die ik noemde. De vergelijking deugt sowieso niet; die 23 % was de resterende capaciteit van dat moment. Niet de capaciteit die de accu in z'n huidige conditie nog zou kunnen bevatten.
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 12:06 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 12:11 #1506463

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Calidris schreef :
Berghout-2 schreef :
Groene ogen die zwart zijn, gecombineerd met je beschrijving van de laad-/ontlaadprocessen, duiden erop dat het elektrolytpeil heel laag is.
De loodplaten staan alleen nog met hun voeten in het sap.
Bijvullen, voor zover mogelijk, is zinloos. De droge stukken van de platen zullen gesulfateerd zijn.
Kortom, de accu's verdienen een eervolle uitvaart na een mooi leven.
Even naar Daveco in Werkendam?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik dacht: Ik zeg ff niks.

Het is inderdaad tamelijk onverklaarbaar dat een accu in een dergelijke conditie nog urenlang een lampje kan laten branden, zelfs al is dat lampje maar 10 W. Terwijl de spanning daarbij tamelijk constant blijft.

Jullie weten het ook even niet meer, zeker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 12:16 #1506464

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
hoe betrouwbaar is jouw conclusie ahv die accumeter? laatst hele paginas vol over geschreven..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 12:20 #1506467

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Baasklusje schreef :
Ik hou het op versleten
Mijn 1e set deed het 12 jaar, de identieke 2e set 7 jaar.
365*24 aan de Mastervolt lader, nooit meer dan tot 60% ontladen. En toch veel verschil in jaren.

Tja. We willen zaterdag t/m maandag nog even met de boot weg, dus ik heb eigenlijk geen zin om de huidige accu's nog 's een keer terug te zetten, om dan onderweg te merken dat het koelboxje uit moet omdat de accu's het niet trekken.
Het zal dus wel vervangen worden..

Wat ook nog een rol kan spelen: ik heb de boot gedurende de afgelopen winter goed in de gaten kunnen houden, omdat ie in Dordt lag. Ondanks de matige bezonning konden de zonnepanelen de ontlading keurig opvangen. Wat ik wel merkte was dat in de koudere maanden de floatspanning soms rond de 14,0 V. hing. Normaal houdt het algoritme van de regelaar (Victron MPPT 75/15, battery-life stand) die op 13,8 V. Nadat ik de zonnepanelen even had afgekoppeld en weer aangesloten, verdween dat effect pas.
Mogelijk heeft dat ook een nadelig effect gehad op de conditie van de accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 12:22 #1506468

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
sy helios schreef :
hoe betrouwbaar is jouw conclusie ahv die accumeter? laatst hele paginas vol over geschreven..

Je gaat inderdaad aan alles twijfelen, maar dat apparaat is wat mij betreft het minst verdacht.
Doe even een linkje naar de pagina's waar je het over hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 12:40 #1506472

Bettreft die accumonitor: met "capaciteit" bedoel je de lading (SOC) die de accu nog heeft, dus bijvoorbeeld 50% van de nominale capaciteit? Ik werd even op het verkeerde been gezet, net als 3Noreen.

Ik ga van deze terminologie uit:
-Capaciteit, bv 100 Ah: de nominale capaciteit dat de fabrikant opgeeft
-Resterende capaciteit: wat daar nog van over is na een aantal jaren gebruik
-SOC/ladingstoestand: wat er volgens de monitor nog in zit als % van de nominale capaciteit. Of die NASA of andere monitoren iets met de spanning doen, weet ik niet. Ook in dat andere draadje is daar onduidelijkheid over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 12:42 #1506473

Wadloper schreef :
Calidris schreef :Berghout-2 schreef



Het is inderdaad tamelijk onverklaarbaar dat een accu in een dergelijke conditie nog urenlang een lampje kan laten branden, zelfs al is dat lampje maar 10 W. Terwijl de spanning daarbij tamelijk constant blijft.

Jullie weten het ook even niet meer, zeker?

Ja hoor, precies wat ik beschreef.
De voeten van de loodplaten staan nog op sap, dus het onderste stukkie accu werkt nog. Maar de bovenste delen doen niet meer mee, dus de capaciteit is veel kleiner geworden terwijl de spanningen nog vrij normaal zijn.
In ieder geval is er geen kortgesloten cel, dat is al heel wat.
Dat de floatspanning hoog is, dat is een goede verklaring voor het te lage sappeil. Er is steeds water omgevormd tot knalgas.

Zo goed?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 13:12 #1506480

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Berghout-2 schreef :
Wadloper schreef :
Calidris schreef :Berghout-2 schreef



Het is inderdaad tamelijk onverklaarbaar dat een accu in een dergelijke conditie nog urenlang een lampje kan laten branden, zelfs al is dat lampje maar 10 W. Terwijl de spanning daarbij tamelijk constant blijft.

Jullie weten het ook even niet meer, zeker?

Ja hoor, precies wat ik beschreef.
De voeten van de loodplaten staan nog op sap, dus het onderste stukkie accu werkt nog. Maar de bovenste delen doen niet meer mee, dus de capaciteit is veel kleiner geworden terwijl de spanningen nog vrij normaal zijn.
In ieder geval is er geen kortgesloten cel, dat is al heel wat.
Dat de floatspanning hoog is, dat is een goede verklaring voor het te lage sappeil. Er is steeds water omgevormd tot knalgas.

Zo goed?

Heheheh.. Ja hoor, klinkt als een mogelijke hypothese.
Maar weet jij dan ook precies wanneer er knalgas wordt gevormd? Ik dacht eigenlijk dat dit pas bij 14,4 V in serieuze mate plaatsvindt. Bovendien heeft die fase "rond de 14 V." maar relatief kort geduurd. Helemaal als een paal boven water staan doet het voor mij dus nog niet. Het hele idee van de lood-calcium accu en zijn onderhoudsvrijheid is namelijk dat de accu door de samenstelling van de platen een relatief laag waterverbruik heeft. Het knalgas zou voor een deel weer in het electrolyt worden opgenomen. Ze zijn daardoor enigszins tolerant voor relatief hoge laadspanningen.

Mijn startaccu heeft een eigen voltmetertje, dat als de motor loopt, vrijwel constant op 14,4 - 14,5 V. staat. Die accu is ook lood-calcium (onderhoudsvrij), zij het met dunnere platen (echte startaccu). Ik heb er in de afgelopen jaren uren aan een stuk mee gemotord. De accu is, voor zover ik kan nagaan in prima conditie (motor starten vergt 2 -3 seconden).
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 13:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 13:13 #1506481

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Wadloper schreef :
Jullie weten het ook even niet meer, zeker?

Uit jouw reacties blijkt dat jij het allemaal veel beter weet. Succes ! Onze hulp heb je duidelijk niet nodig.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 13:16 #1506484

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Nachtvlinder schreef :
-SOC/ladingstoestand: wat er volgens de monitor nog in zit als % van de nominale capaciteit. Of die NASA of andere monitoren iets met de spanning doen, weet ik niet. Ook in dat andere draadje is daar onduidelijkheid over.

Dit is naar mijn idee wat de NASA BM-1 laat zien d.m.v. streepjes aan de rechterkant van het display: de ladingstoestand. En dat is tevens wat ik mijn verhaal beschrijf als 'resterende capaciteit'.

In volledig geladen toestand, met de regelaar van de zonnepanelen in floatstand, gaf de accumonitor tot voor kort 105 %.
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 13:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 13:32 #1506489

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Wadloper schreef :

Dit is naar mijn idee wat de NASA BM-1 laat zien d.m.v. streepjes aan de rechterkant van het display: de ladingstoestand. En dat is tevens wat ik mijn verhaal beschrijf als 'resterende capaciteit'.

In volledig geladen toestand, met de regelaar van de zonnepanelen in floatstand, gaf de accumonitor tot voor kort 105 %.

Rekenen is best moeilijk. Resterende capaciteit van 105% ???? :woohoo: Ik zou die accu's nooit weg doen. Ze zijn beter dan nieuwe ! Lijkt de kaasboer wel. Mag het een onsje meer zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 14:01 #1506496

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Wadloper schreef :
holtere schreef :
Ik voorzie een leerzaam lfp project.
Nu is het moment daar :)

Mja. Net wat je hier verwachten kan, natuurlijk.
Je denkt: ik presenteer een heel specifiek geval, met heel specifieke verschijnselen. Hèt moment voor èchte accu-experts om blijk te geven van hun kennis, speciaal met betrekking tot lood-calcium accu's. Ik bedoel: er zijn al honderden pagina's volgeschreven over Lithium accu's, maar zijn er ook zulke verhalen op te hangen over lood-calcium accu's? Is dit verschijnsel typerend voor deze accu's? Dat soort dingen.

Maar de bekende talking heads komen niet verder dan 'vervangen', zonder enige verder duiding.
Plus de te verwachten aanbeveling voor lithium-accu's.

Nou, dat laatste gaat dus niet gebeuren.
En nog niet eens alleen vanwege het prijsverschil, maar vanwege het extra getoeter dat het oplevert. Ik heb bijvoorbeeld twee hele fijne accubakken, die precies passen in de hun toebemeten ruimte. Vervanging van de accu's door iets met andere afmetingen betekent al snel een hele nieuwe opstelling met ander bakken, kortere of langer kabels etc.
Om nog maar te zwijgen van het getutter met balancers, accumanagement en meer van dat ge-hobby.

Exact dezelfde accu's als ik nu heb zijn nog steeds te koop, en voor ongeveer € 220,- heb ik twee nieuwe.

Het hele opzetje, zoals ik het nu zo'n 15 jaar in bedrijf heb (zonnepanelen, accu's en verbruikers) voldoet uitstekend. Geen behoefte aan meer capaciteit en dat ik maar 50 % van de capaciteit effectief kan benutten deert me in het geheel niet, om de simpele reden dat ik met accu's in goede conditie nooit verder hoef te ontladen dan tot 80 % van de capaciteit. Gewicht? Het zal wel. De boot weegt sowieso al 4 ton op 28 voet lengte.

Dat lijkt me duidelijk, toch?
Verder gemurmel over lithium-accu's kan dus gevoeglijk achterwege blijven.

Je lijkt meer op mij dan je zou willen. Dat dacht ik ook over coppercoat en jij bleef maar zeuren tot ik om was. Kans op een goede wederdienst dus.
Gewoon een klein lfp'tje erin en gezamenlijk start en gebruiksaccu van maken kan ook nog.
In een keer klaar voor die paar jaar die je nog varend resteren.
We praten je er wel doorheen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 14:11 #1506499

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Om het voorlopig even af te ronden, voor de irritatie weer volledig de pan uit stijgt (3Noreen is gewoontegetrouw al weer ver heen) nog even het volgende:

De accu met de hoogste resterende spanning heb ik nog een 2,5 uur aan een belasting van 20 W gelegd (die andere halogeenlamp). Zojuist gemeten: 10,42 V. Die accu is er dus gewoon geweest, althans: de capaciteit is tamelijk klein geworden, om het eufemistisch uit te drukken.

De hypothese dat de accu's (of accu) water hebben verbruikt en dat het electrolyt niet meer is wat het moet zijn, lijkt het meest aannemelijk. Of dit voor de hele accu kan worden geconstateerd aan de hand van het oog, dat normaal groen moet zijn en nu zwart is, is de vraag, want feitelijk geeft dat oog maar de conditie van één cel weer. Wat de situatie in de andere cellen is, is niet duidelijk.

Ik ga er vanuit dat Berghout-2 de conclusie, dat er geen sprake is van kortsluiting door opgehoopt sulfaat op de bodem van de cellen, is gebaseerd op het gegeven dat geen van beide accu's warm werd toen ze aanvankelijk alsnog onder een laadspanning van 14,4 V. werden gezet. Dan blijft eigenlijk alleen het eerstgenoemde manco over.

Mijn eigen conclusies:
1. ik ga twee nieuw accu's aanschaffen van het hetzelfde type. Helaas opnieuw van het onderhoudsvrije soort, dus. Navulbare accu's in mijn maat zijn jammer genoeg uitgestorven.
2. ik schaf mezelf ook maar zo'n VE-direct Bluetooth dongle aan. Standaard staat de floatspanning op mijn Victron MPPT-regelaar (niet van het 'smart' type) op 13,8 V. Dat is alleen met de dongle anders (lager) in te stellen. Kijken of we met de lagere floatspanning iets langer met de accu's doen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl