Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vreemd accu-gedrag

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 20:56 #1506586

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Joop66 schreef :
De oorzaak? Eh tja. Langduring 14V is gewoon te veel. Dat is alhier genoegzaam beschreven. Maar 8 jaar is ook een respectabele leeftijd.

14 volt bij 8 graden temperatuur is toch geen vreemde waarde ? 8 Graden lijkt me geen rare temperatuur in de winter aan boord.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 21:46 #1506587

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
b100 schreef :
ja of even een goeie accutester er op loslaten ipv urenlang debatteren :whistle:
Wat is een goede accutest, wat test die test, hoe moet je de uitslag van de test interpreteren, wanneer beschouw je een accu als versleten?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 22:04 #1506588

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Doejong schreef :
b100 schreef :
ja of even een goeie accutester er op loslaten ipv urenlang debatteren :whistle:
Wat is een goede accutest, wat test die test, hoe moet je de uitslag van de test interpreteren, wanneer beschouw je een accu als versleten?

Een apparatuuraccu voor GMSS apparatuur test je met AH-teller. Je ontlaad de accu met 1/20e C tot 11,5 volt en telt gelijk het aantal AH. het moet wel een stroombron zijn met een constante stroom.
C staat voor de cappaciteit in AH.
Dus een 60AH ontlaadt je met 3A, een 200AH met 10A.
Dit is de methode die geaccepteerd is door ILnT voor het CVD

Een start accu test men anders, daar test je op grote stromen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 sept 2023 08:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 22:14 #1506589

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
OK, zo'n test meet dus de nog aanwezige capaciteit door de accu vrijwel volledig te ontladen. Dat is een ander soort test dan die digitale kastjes die in een paar seconden iets meten.
En wanneer wordt een accu dan afgekeurd? Zegt de afname van de capaciteit ook iets over de kans op plotselinge problemen zoals kortsluiting in een cel?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 05:56 #1506592

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Geheimpje, een accumonitor zoals de nasa BM-1 is een Ah-teller. Victron BMV ook. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 01 sept 2023 05:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 07:46 #1506614

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Doejong schreef :
b100 schreef :
ja of even een goeie accutester er op loslaten ipv urenlang debatteren :whistle:
Wat is een goede accutest, wat test die test, hoe moet je de uitslag van de test interpreteren, wanneer beschouw je een accu als versleten?

Als een accu onder een relatief kleine belasting, in relatie tot de opgegeven capaciteit (bijvoorbeeld 1,7 A tegenover 100Ah), binnen 2 - 3 uur in spanning van 12,9 V daalt naar 10,4 V, dan mag je ervan uitgaan dat die accu 'op' is.
Bovenstaande is ongeveer wat ik gisteren gemeten heb. Vanzelfsprekend geen absolute waarden om bij elke accu de conclusie 'op' te trekken, maar het geeft een idee en een orde van grootte.
In principe moet een goede semi-tractie accu van 100 Ah een belasting van 1,6 A. minstens 24 uur kunnen dragen, zonder dat de spanning onder de 12 V. komt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 07:57 #1506618

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Doejong schreef :
En wanneer wordt een accu dan afgekeurd? Zegt de afname van de capaciteit ook iets over de kans op plotselinge problemen zoals kortsluiting in een cel?

Zoals uit de discussie al is gebleken zijn er ruwweg twee oorzaken waardoor de capaciteit kan teruglopen:
- de platen in één of meerdere cellen van de accu maken kortsluiting doordat onderin opgehoopt sulfaat de platen met elkaar verbindt
- het electrolyt (het zuur) in één of meerdere cellen heeft teveel water verloren, waardoor de platen niet meer helemaal door electrolyt zijn omgeven en om die reden niet meer 'werken'.

Een combinatie van deze factoren lijkt me ook niet onmogelijk.

Ik denk dat mijn accu's vooral aan de tweede oorzaak ten onder zijn gegaan en ik moet ook bekennen dat ik het mechanisme wat dan in werking treedt (accu lijkt op spanning en houdt die zonder belasting ook redelijk goed vast) aanvankelijk niet goed snapte.

Wat ik ervan geleerd heb is dat je een onderhoudsvrije accu niet te lang op de gas-spanning moet houden (eindfase van het laadproces) en dat het wijs lijkt de float-spanning wat lager af te stellen dan 13,8 V. (de waarde die de regelaar van mij zonnepanelen standaard aanhoudt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 07:57 #1506619

Wadloper schreef :
Wel kan ik zeggen dat me helder voor ogen staat wat te doen. De VE Direct Dongle is al besteld (Kniest) en morgen haal ik twee nieuwe accu's.

Hallo Wadloper. Lees dit draadje nu pas, jammer, want je had ook die dongle ff van mij mogen lenen om de instellingen te doen. (Al is die dongle best handig om via de app altijd terug te kunnen kijken hoe de accu’s geladen zijn in het verleden).

Ook heb ik een C-tek lader te leen voor je, die heeft ook anti-sulfatering modus (en heb een Megapulse die hetzelfde doet).
Velen zullen zeggen dat dit allemaal niet werkt, maar bij mij gaan de loodaccu’s heel lang mee (10 jaar tot nu toe). Maar wel voor zorgen, dus juiste capaciteit bij verbruik waardoor je niet te diep ontlaad. Maar dat weet je allemaal al…

Succes, fijne tocht alvast dit weekend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 07:59 #1506621

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
3Noreen schreef :
Dit wordt een hele rare discussie of 23% van 200 wel 46 is.

Moet je wel even iemand vinden die daar met je over wil discussiëren. Ik ga me op meer zinvolle dingen richten.
Laatst bewerkt: 01 sept 2023 10:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 08:06 #1506624

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Doejong schreef :
OK, zo'n test meet dus de nog aanwezige capaciteit door de accu vrijwel volledig te ontladen. Dat is een ander soort test dan die digitale kastjes die in een paar seconden iets meten.
En wanneer wordt een accu dan afgekeurd? Zegt de afname van de capaciteit ook iets over de kans op plotselinge problemen zoals kortsluiting in een cel?

"vroeger" mete men een startaccu door er een soort gecontroleerde kortsluiting in de vorm van een Neptunus 3-tand over de polen te zetten en de stroom af te lezen. En later moderne digitale vesies hiervan.

Tegenwoordig kan met door een kort kortsluitpuls (mS), vaststellen hoeveel de spanning inzakt en hieruit de inwendige weerstand uitrekenen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 08:11 #1506626

Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Dit wordt een hele rare discussie of 23% van 200 wel 46 is.

Moet je wel even iemand vinden die daar met je over discussiëren. Ik ga me op meer zinvolle dingen richten.


...En in een van je eerste posts van dit draadje schrijf je:

Wadloper schreef :
..ik presenteer een heel specifiek geval, met heel specifieke verschijnselen. Hèt moment voor èchte accu-experts om blijk te geven van hun kennis...

Maar de bekende talking heads komen niet verder dan 'vervangen', zonder enige verdere duiding.

Ik vind je houding naar 3Noreen erg ondankbaar. Hierboven vraag je volgens mij om inhoudelijke uitleg die de door jou waargenomen verschijnselen verklaren. Daarbij noem je wat je op je accumonitor hebt gezien zeer specifiek.

Dan legt 3Noreen onder andere uit:
-waarom je 's winters die 14V laadspanning kunt hebben gezien
-wat de weergave van van je accumonitor verklaart
-waarom een compressor een hogere stroom trekt bij lagere spanning

Állemaal dingen die je je afvroeg, toch?

En dan is dat óók niet goed!? Waarom start je dan dit draadje; wat verwacht je wél als reacties?

Ik had ook wel gedacht dat mijn voorzichtig gebrachte opmerking over de gebruikelijke terminologie je in het verkeerde keelgat zou schieten, maar dat was blijkbaar niet zo of vond je geen goede aanleiding om "in discussie te gaan".

Schaam je je zó om in 3Noreen's geval een "bedankt voor de inzichten" oid terug te geven?

Nou ja: fijne dagen in elk geval, wees voorzichtig met je rug em geniet van je nieuwe accu's. Het wordt goed weer :)
Laatst bewerkt: 01 sept 2023 08:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 08:12 #1506627

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
Calidris schreef :
Doejong schreef :
b100 schreef :
ja of even een goeie accutester er op loslaten ipv urenlang debatteren :whistle:
Wat is een goede accutest, wat test die test, hoe moet je de uitslag van de test interpreteren, wanneer beschouw je een accu als versleten?

Een apparatuuraccu voor GMSS apparatuur test je met AH-teller. Je ontlaad de accu met 1/20e C tot 11,5 volt en telt gelijk het aantal AH. het moet wel een stroombron zijn met een constante stroom.
C staat voor de cappaciteit in AH.
Dus een 60AH ontlaadt je met 3A, een 200AH met 10A.
Dit is de methode die geaccepteerd is door ILnT voor het CVD

Een start accu test men anders, daar test je op grote stromen.

Als je die accu op deze manier ontlaadt, wat is dan zijn SoC op het laagste punt? 11.5V lijkt laag, maar dit is niet in rust.

En wat doet de test met de capaciteit zelf? We weten inmiddels dat (te) diep ontladen ook aan de capaciteit vreet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 08:13 #1506628

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
@Sjoerd1981:

Dank voor je aanbod.
Vragen of iemand zo'n dongle te leen heeft was inderdaad een optie geweest, maar als ik een idee heb, wil ik het zo snel mogelijk uitvoeren. Vandaag nieuwe accu's. Morgen komt de dongle aan als het goed is. Dan kan ik meteen bij het plaatsen van de nieuwe accu's die floatspanning verlagen, wat dan weer een zorg minder is.
Zo heel duur is zo'n dongle nu ook weer niet (€ 45,- bij Kniest) en inderdaad: het biedt nog wat meer zicht op het gedrag van je accu's dan de BM-1 doet.

Wat het regenereren van lood-accu's betreft: ik ken de theorie en ik heb ook wel eens op een huis-tuin-en-keuken manier een teruggelopen capaciteit een boost gegeven door een accu een flinke tijd stevig te laten gassen. Dat was een accu die je kon bijvullen met gedistilleerd water; zolang je het peil van het electrolyt in de gaten hield en op tijd bijvulde, kon je dat gassen vrij risicoloos doen. Na zo'n actie was de accu dan weer een tijd gered.
Bij deze onderhoudsvrije types kun je dat niet ongestraft doen, jammer genoeg.

Wel is het zo dat de MPPT-regelaar die ik heb, een algoritme herbergt dat de accu, als die een tijdje 'stil' heeft gestaan (lang in de float-stand en weinig verbruik), de accu eveneens gedurende een beperkte tijd laat gassen om stratificatie (scheiding van zuur en water) in het electrolyt tegen te gaan.

Hoe dan ook: ik ga de oude accu's niet re-animeren. De balans tussen de twee is definitief verstoord, denk ik, en ik al zou ik beide weer kunnen opkalefateren dan nog zou de één de ander in tweede instantie weer gaan afbreken.
Laatst bewerkt: 01 sept 2023 08:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 08:20 #1506629

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Nachtvlinder schreef :
Ik vind je houding naar 3Noraan wel ondankbaar trouwens. Hierboven vraag je volgens mij om inhoudelijke uitleg die de door jou waargenomen verschijnselen verklaren. Daarbij noem je wat je op je accumonitor hebt gezien zeer specifiek.

Jammer, maar in die visie ga ik niet mee.
3Noreen moet leren z'n emoties te beheersen, wat mij betreft. Bij het eerste regeltje tegenspraak schiet ie in een agressieve modus, die ik inmiddels iets te vaak over me heen heb gekregen en waar ik schoon genoeg van heb. Het beetje inhoudelijkheid (hij schiet ook van de hak op de tak; als het niet gaat om mijn gebrekkige rekenvaardigheid, wordt daarna de NASA accumonitor het doelwit) valt daarbij voor mij volledig in het niet.

Duidelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 08:22 #1506630

OK, daar zit wel wat in, inderdaad. Toon en muziek enzo..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 08:22 #1506631

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
let op, oude accu's zijn best nog geld waard. Huidige prijs weet ik nu even niet, maar was iets van 50ct / kg
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 08:31 #1506638

Wadloper schreef :
... Ik ga me op meer zinvolle dingen richten.

Laat me raden, nieuwe accu's kopen? :)
Laatst bewerkt: 01 sept 2023 08:32 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 08:36 #1506644

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
sy helios schreef :
let op, oude accu's zijn best nog geld waard. Huidige prijs weet ik nu even niet, maar was iets van 50ct / kg

Weet ik. De vorige keer kreeg ik bij Daveco iets van een tientje korting op de prijs van de nieuwe accu, bij inlevering van de oude. Nu is dat iets van 12 euro, als ik de website goed begrijp (hun 'actieprijs'is de prijs na aftrek van de oude accu-korting).
En altijd even kijken of de prijzen genoemde prijzen incl. of excl. BTW zijn. Daveco heeft alles excl. BTW geprijst, waardoor ze goedkoop lijken, maar het niet echt zijn.

Aan de andere kant: bij sommige leveranciers betaal je sowieso een lagere prijs voor dezelfde accu. Krijg je niks voor de oude accu's, maar uiteindelijk ben je tóch goedkoper uit.

Het loont de moeite om de leveranciers in je directe omgeving even te checken, op assortiment en prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 08:45 #1506649

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Joop66 schreef :
Calidris schreef :
Doejong schreef :
b100 schreef :
ja of even een goeie accutester er op loslaten ipv urenlang debatteren :whistle:
Wat is een goede accutest, wat test die test, hoe moet je de uitslag van de test interpreteren, wanneer beschouw je een accu als versleten?

Een apparatuuraccu voor GMSS apparatuur test je met AH-teller. Je ontlaad de accu met 1/20e C tot 11,5 volt en telt gelijk het aantal AH. het moet wel een stroombron zijn met een constante stroom.
C staat voor de cappaciteit in AH.
Dus een 60AH ontlaadt je met 3A, een 200AH met 10A.
Dit is de methode die geaccepteerd is door ILnT voor het CVD

Een start accu test men anders, daar test je op grote stromen.

Als je die accu op deze manier ontlaadt, wat is dan zijn SoC op het laagste punt? 11.5V lijkt laag, maar dit is niet in rust.

En wat doet de test met de capaciteit zelf? We weten inmiddels dat (te) diep ontladen ook aan de capaciteit vreet.

11,5 volt = 0% SOC bij lood. Te diep ontladen kost cappaciteit, ontladen tot 0 niet, althans niet meer dan normaal gebruik.

Dergelijke meting is niet voor startaccu's, maar onder klasse verplicht voor de radio accu onder het GMDSS.
60AH optima is b.v. voldoende voor zeegebied A1.
200-220 AH is voldoende voor zeegebied A3
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 sept 2023 08:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 08:46 #1506650

sy helios schreef :
let op, oude accu's zijn best nog geld waard. Huidige prijs weet ik nu even niet, maar was iets van 50ct / kg

Dat was een paar maanden geleden nog steeds zo, kreeg er bij de oudijzerboer precies 50ct de kilo voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 08:59 #1506658

Calidris schreef :
Een apparatuuraccu voor GMSS apparatuur test je met AH-teller. Je ontlaad de accu met 1/20e C tot 11,5 volt en telt gelijk het aantal AH. het moet wel een stroombron zijn met een constante stroom.
C staat voor de cappaciteit in AH.
Dus een 60AH ontlaadt je met 3A, een 200AH met 10A.
Dit is de methode die geaccepteerd is door ILnT voor het CVD

Interessant, wist ik niet. Wat is hierbij het afkeurcriterium; hoeveel van de oorspronkelijke capaciteit moet nog aanwezig zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 09:07 #1506662

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Ik heb niet alles meer gelezen na blz 1……

Ik heb ook niet-navulbare accu’s gehad met een oog dat groen danwel zwart werd. Toen ik ging twijfelen heb ik 2 dingen gedaan:
De accu’s een aantal malen verschillende kanten op geslingerd en zelfs heel even op zijn kop gehouden. Gedachte: het zuur is niet goed meer vermengt met het water. Meteen weer groene ogen.
Tweede is dat ik ze meerdere keren de herstelcyclus (reconditioning zoals als Ctek het noemt) heb laten doorlopen. Daarna toch nog 2 jaar kunnen gebruiken. Uiteraard was de capaciteit niet meer wat het was, maar nog prima bruikbaar, inclusief starten van de koelkast. Na 2 jaar uitstel dan toch de executie voltrokken en nieuwe accu’s gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 09:43 #1506675

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Onderhoudsvrije accu's bestaan niet!
Onderhoudsarme accu's wel.
In het verleden wel eens gaatje geboord in de cel met het oog, demi-water er in met injectienaald en zelfde hoeveelheid ook in de andere cellen gedaan. RVS schroefje er in om het dicht te maken. gaat weer een tijd mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 09:47 #1506678

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Nachtvlinder schreef :
Calidris schreef :
Een apparatuuraccu voor GMSS apparatuur test je met AH-teller. Je ontlaad de accu met 1/20e C tot 11,5 volt en telt gelijk het aantal AH. het moet wel een stroombron zijn met een constante stroom.
C staat voor de cappaciteit in AH.
Dus een 60AH ontlaadt je met 3A, een 200AH met 10A.
Dit is de methode die geaccepteerd is door ILnT voor het CVD

Interessant, wist ik niet. Wat is hierbij het afkeurcriterium; hoeveel van de oorspronkelijke capaciteit moet nog aanwezig zijn?

Dat is afhankelijk van de hoeveelheid aangesloten apparatuur. Er moet daarvoor een hele exellijst ingevuld worden en formules m.b.t. het gebruik RX en TX verhoudingen etc.

Het moge duidelijk zijn dat een 150 watt MF/HF SSB-DSC niet op een 60AH mag. :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 sept 2023 09:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 01 sept 2023 10:09 #1506683

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl