Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vreemd accu-gedrag

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 14:16 #1506500

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
holtere schreef :
In een keer klaar voor die paar jaar die je nog varend resteren.

Holtere, ons zonnetje in huis..

Realiseer je jezelf in dat kader ook dat nog acht jaar doen met een paar ordinario-accu's ook gewoon een optie is, en mogelijk voldoende?
We praten je er wel doorheen B)

Me het graf in lullen (ik zeg het altijd zoals het is, zoals je weet) komt eigenlijk meer in de richting, feestneus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 14:20 #1506501

Wadloper schreef :

1. ik ga twee nieuw accu's aanschaffen van het hetzelfde type. Helaas opnieuw van het onderhoudsvrije soort, dus. Navulbare accu's in mijn maat zijn jammer genoeg uitgestorven.

Goed zo! Een kloek besluit.
Maar accu's met dopjes worden nog geleverd hoor. Nogmaals: Daveco. Goed en goedkoop, ook hun eigen huismerk. Even bij de Kop van 't Land oversteken en je bent er zomaar.

Mikn conclusie dat er geen cellen zijn kortgesloten is erop gebaseerd dat de spanning in rust meer dan 12 volt is. Niks anders.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 14:21 #1506502

Gewoon ff naar Daveco rijden.
Via het pontje Werkendam, ben je er zo.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 14:33 #1506507

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Berghout-2 schreef :
Maar accu's met dopjes worden nog geleverd hoor. Nogmaals: Daveco. Goed en goedkoop, ook hun eigen huismerk. Even bij de Kop van 't Land oversteken en je bent er zomaar.

Ga maar eens kijken wat Daveco nog heeft qua navulbare accu's in (mijn maat). Om precies te zijn: niets. Dat wist ik trouwens al toen ik het huidige setje bij Daveco haalde, zo'n zeven, acht jaar geleden, want ik heb er toen specifiek om gevraagd.
Ik heb in de afgelopen dagen vele sites van acculeveranciers bekeken enhet beeld is overal hetzelfde. Er zijn mondjesmaat nog wel semi-tractie accu's die navulbaar zijn. maar niet in de maat die past in mijn accu-bakken.
Mikn conclusie dat er geen cellen zijn kortgesloten is erop gebaseerd dat de spanning in rust meer dan 12 volt is. Niks anders.

Hoe het ook zij: ik heb kunnen vaststellen dat één van de twee accu's aan het eind van z'n leven is gekomen. De andere lijkt eigenlijk nog redelijk. Was vorige keer trouwens hetzelfde. Maar parallel gebruik betekent, zoals bekend, accu's van dezelfde leeftijd in dezelfde conditie.
Heb je nog een idee waarom de één sneller heen is dan de ander?
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 15:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 14:46 #1506508

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
FriendlySailor schreef :
Gewoon ff naar Daveco rijden.
Via het pontje Werkendam, ben je er zo.

Daveco is iets teveel een mantra geworden op ZF.

In Barendrecht zit ondertussen AW-accu en die levert 'mijn' maatje voor minder èn is (voor mij) beter bereikbaar.

Ik ga graag met de pont, maar vooral voor een fietstochtje in de Biesbosch.

The Strong in H.I.Ambacht Dordrecht (inmiddels) is trouwens ook een goeie toko, maar die publiceren geen prijzen op hun site, dus of ze goedkoper zijn dan Daveco weet ik niet.
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 15:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 14:51 #1506510

Wadloper schreef :
Nu dacht ik in de loop der jaren een beetje sjoege te hebben opgebouwd met betrekking tot ordinaire lood-accu's, maar het gedrag dat mijn twee 100 Ah (zgn. 'onderhoudsvrije') lood-calcium accu's nu vertonen vind ik toch tamelijk mysterieus.
Zijn 7 - 8 jaar oud en hebben steeds parallel gestaan.

Ze gedroegen zich al eerder een beetje vreemd: met de normale verbruikers (waaronder een koelbox met CU-55 compressor) aan zakte de spanning na zonsondergang, als er niet meer wordt geladen door de zonnepanelen sneller en verder in dan ik gewend was. Afgelopen weekend zakte de spanning zelfs terug tot rond de 11 V, waarbij volgens de accumonitor (NASA BM-1) van de capaciteit niet meer dan 23 % overbleef.
Je zou zeggen: die accu's hebben het gehad.

Ik moet er wel bij zeggen dat de koelbox ook meer stroom lijkt trekken dan in het verleden. In vorige jaren was dit, zelfs bij het starten, nooit meer dan 2 A. 's Morgens had ik dan meestal nog pakweg 80 - 85 % accucapaciteit over. Nu trok de koelbox soms meer dan 4 A. Met de thermostaat in dezelfde stand.

Ik heb beide accu's na zonsopkomst nog enige tijd laten laden, waarbij de laadspanning op zeker moment opliep tot 14 V en er met 3 tot 4 A werd geladen. De capaciteit bleef volgens de accumonitor echter hangen op minder dan 30 %.
Geen van beide accu's werd warm. Toch leek het me niet vertrouwd om de boot achter te laten met de accu's onder lading. Ik heb ze afgekoppeld en mee naar huis genomen om ze daar nader te testen.
Direct na ontkoppelen bleek al dat ze op dat moment een nogal verschillende spanning hadden: de ene gaf 12,88 V, terwijl de ander een spanning had van 13,15 V. Hun conditie was derhalve niet gelijk, wat voor parallel geschakelde accu's al niet zo'n goed gegeven is.

Thuis heb ik ze ruim 2x24 uur laten rusten, waarna ik nogmaals heb gemeten. De ene accu gaf 12,81 V, de ander 12,97 V. Vervolgens heb ik beide belast met een 12 V - 10 W halogeen-lampje (de enige 12 V-verbruiker die ik zo snel kon vinden). De spanning zakt dan in ongeveer 10 minuten 0,3 V in en lijkt dan te stabiliseren. De accu met de laagste spanning houd ik nu belast, om te kijken wat één en ander in de komende uren doet.
De 'groene ogen' op beide accu's zijn ondertussen trouwens zwart. Bij één ven beide (die met de hoogste spanning, gek genoeg), was dat bij loskoppelen al het geval.

Ik neig sterk naar vervangen, mede omdat beide accu's inmiddels tenminste 7 jaar oud zijn en dus hoe dan ook het beste achter de rug hebben. Maar het verbaast me dat ze, na de zware en onverwacht snelle ontlading van een paar dagen terug en de zwart geworden controle-ogen, hun lading toch nog relatief goed vasthouden en bij een lichte belasting niet meteen helemaal instorten.

Bij mijn vorige accu-set, die nog met gedistilleerd water kon worden bijgevuld, verliep de achteruitgang in capaciteit heel voorspelbaar aan de hand van de hoeveelheid water die sommige cellen verbruikten. Ik zag het moment van vervanging goed aankomen en werd er niet door verrast.
Bij deze gesloten accu's verloopt het allemaal onaangekondigd en ben ik nog niet helemaal overtuigd van de noodzaak tot vervangen.

Wat denken jullie?

Heb je meer bier in de koeling dan andere jaren ? Dat tikt aan en kost wat extra wattjes!

Zonder gekheid, als de spanning in rust >12.7V is en je geen problemen hebt met niet of niet goed werkende apparatuur zou ik me geen zorgen maken als de spanning met wat apparatuur in werking tot 11 Volt inzakt (dus zonder dat je merkt dat vermogen tekort schiet en apparatuur uitvalt).

Dat controle oog dat nu zwart is en groen moet zijn is wel een dingetje en zou voor mij wel reden zijn te vervangen gewoon vanwege de risico afweging van laden brakke accu's en vervelende effecten.
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 14:55 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 14:57 #1506513

Ik geef geen advies. Ik deel alleen wat ikzelf zou doen in deze situatie.
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 14:57 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 15:08 #1506514

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
dehler31abc schreef :
Ik geef geen advies. Ik deel alleen wat ikzelf zou doen in deze situatie.

Ik van mijn kant onthoud me van elk commentaar op wat je meende te moeten delen.

Wel kan ik zeggen dat me helder voor ogen staat wat te doen. De VE Direct Dongle is al besteld (Kniest) en morgen haal ik twee nieuwe accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 15:23 #1506517

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
gewoon die accu,s laten testen dan weet je waar je aan toe bent.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 15:46 #1506521

Wadloper schreef :
Heb je nog een idee waarom de één sneller heen is dan de ander?

Ik heb daar veel ideeën over, maar geen zekerheid.
Het kan zijn dat allebei de accu's terminaal ziek zijn maar dat er eentje net iets verder in het proces is.
Of bij de productie is er verschil ontstaan, door slordig solderen, of een glasmatje dat net iets anders viel dan normaal, of er zat een verontreiniging in een plaatje lood.
Of de omstandigheden aan boord zijn net verschillend, de ene trilt iets meer of staat iets warmer of heeft water over zich heengekregen of zo.
Of eentje is ooit iets te hard neergezet.
Enzovoort!



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 16:09 #1506525

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Wadloper schreef :

Wat ook nog een rol kan spelen: ik heb de boot gedurende de afgelopen winter goed in de gaten kunnen houden, omdat ie in Dordt lag. Ondanks de matige bezonning konden de zonnepanelen de ontlading keurig opvangen. Wat ik wel merkte was dat in de koudere maanden de floatspanning soms rond de 14,0 V. hing. Normaal houdt het algoritme van de regelaar (Victron MPPT 75/15, battery-life stand) die op 13,8 V. Nadat ik de zonnepanelen even had afgekoppeld en weer aangesloten, verdween dat effect pas.
Mogelijk heeft dat ook een nadelig effect gehad op de conditie van de accu's.

Mogelijk was het van de winter kouder dan 25 graden ?


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 16:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 16:17 #1506526

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Wadloper schreef :

Dag is geen goed redenatie, lijkt me. 100 - 21= 79 %. Een flink eind uit de buurt van die 23 % die ik noemde. De vergelijking deugt sowieso niet; die 23 % was de resterende capaciteit van dat moment. Niet de capaciteit die de accu in z'n huidige conditie nog zou kunnen bevatten.

Rekenen is inderdaad moeilijk.

Nieuwe accu's hadden 200Ah. Na 7 jaar is daar nog 79% van over. Dat is dus 158AH. Maar de monitor "denkt" dat er nog steeds 200Ah capaciteit is. Dus als je gaat ontladen is de accu na 158Ah zo goed als leeg. Echter de monitor "denkt" dan dat er nog 200Ah-158Ah = 42Ah in zit. Laten die 42Ah nu net weer die 21% van de 200Ah zijn. Hij geeft echter 23%. Dat vind ik best netjes.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 16:20 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 17:01 #1506532

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29143
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :

Wat ook nog een rol kan spelen: ik heb de boot gedurende de afgelopen winter goed in de gaten kunnen houden, omdat ie in Dordt lag. Ondanks de matige bezonning konden de zonnepanelen de ontlading keurig opvangen. Wat ik wel merkte was dat in de koudere maanden de floatspanning soms rond de 14,0 V. hing. Normaal houdt het algoritme van de regelaar (Victron MPPT 75/15, battery-life stand) die op 13,8 V. Nadat ik de zonnepanelen even had afgekoppeld en weer aangesloten, verdween dat effect pas.
Mogelijk heeft dat ook een nadelig effect gehad op de conditie van de accu's.

Mogelijk was het van de winter kouder dan 25 graden ?



Pas je wel op vanavond? Het kan opvriezen, hé.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 17:03 #1506533

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :

Wat ook nog een rol kan spelen: ik heb de boot gedurende de afgelopen winter goed in de gaten kunnen houden, omdat ie in Dordt lag. Ondanks de matige bezonning konden de zonnepanelen de ontlading keurig opvangen. Wat ik wel merkte was dat in de koudere maanden de floatspanning soms rond de 14,0 V. hing. Normaal houdt het algoritme van de regelaar (Victron MPPT 75/15, battery-life stand) die op 13,8 V. Nadat ik de zonnepanelen even had afgekoppeld en weer aangesloten, verdween dat effect pas.
Mogelijk heeft dat ook een nadelig effect gehad op de conditie van de accu's.

Mogelijk was het van de winter kouder dan 25 graden ?



Pas je wel op vanavond? Het kan opvriezen, hé.

I am prepared to wait until hell freezes over. Of tot het volgende draadje van iemand die heel verbaast is dat zijn loodaccu's nu al (weer) naar de kloten zijn. Dat laatste duurt nooit lang.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 17:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 17:09 #1506536

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29143
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Pas je wel op vanavond? Het kan opvriezen, hé.

I am prepared to wait until hell freezes over. Of tot het volgende draadje van iemand die heel verbaast is dat zijn loodaccu's nu al (weer) naar de kloten zijn. Dat laatste duurt nooit lang.

:laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 17:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 17:14 #1506539

Spanning loopt wel op in dit draadje !

Nu in de accu’s nog !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 17:40 #1506545

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
3Noreen schreef :
Nieuwe accu's hadden 200Ah. Na 7 jaar is daar nog 79% van over. Dat is dus 158AH. Maar de monitor "denkt" dat er nog steeds 200Ah capaciteit is.

Dat zou zo zijn als de accu's in die 7 jaar alleen die achteruitgang van 3 % per jaar hebben ondergaan.
Dus als je gaat ontladen is de accu na 158Ah zo goed als leeg. Echter de monitor "denkt" dan dat er nog 200Ah-158Ah = 42Ah in zit. Laten die 42Ah nu net weer die 21% van de 200Ah zijn. Hij geeft echter 23%. Dat vind ik best netjes.

Waaruit leidt jij nu af dat ik in de periode dat het koelboxje heeft gedraaid (uurtje of zes, schat ik) en de lampjes hebben gebrand (meer gebruik was er niet) 158 Ah is verbruikt? Ik heb de koelbox na die zes uur uitgeschakeld, omdat ik zag hoe de spanning en de capaciteit inzakte.
Koelboxje heeft gemiddeld 3,5 A getrokken als de compressor draaide en dat was minder dan de helft van de tijd. De lampjes brandden nog aanzienlijk korter; 3 uur, of daaromtrent) en die trekken samen nog geen 1 A (alle lampjes LED). Ik ben volgens de accumonitor met de maximale capaciteit aan het ontladen begonnen.

Zou dat in zes uur tot een verbruik van 158 Ah hebben geleid? Ik denk van niet, want ik kan wel degelijk rekenen.

Persoonlijk denk ik dat er bij de start van het ontladen véél minder Ah's in de accu's zaten dan jouw 158 Ah.

Allemaal niet erg; we zijn er eigenlijk al eventjes min of meer uit wat er aan de hand was. Dat die 3 % capaciteitsverlies per jaar geen constante is, en in het laatste van die zeven jaar plotseling een heel stuk verder kan oplopen is, eigenlijk de bepalende factor. En de reden waarom jouw berekening waarschijnlijk vrij ver mis zit.

Tot later maar weer!
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 17:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 18:34 #1506558

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Nieuwe accu's hadden 200Ah. Na 7 jaar is daar nog 79% van over. Dat is dus 158AH. Maar de monitor "denkt" dat er nog steeds 200Ah capaciteit is.

Dat zou zo zijn als de accu's in die 7 jaar alleen die achteruitgang van 3 % per jaar hebben ondergaan.
Dus als je gaat ontladen is de accu na 158Ah zo goed als leeg. Echter de monitor "denkt" dan dat er nog 200Ah-158Ah = 42Ah in zit. Laten die 42Ah nu net weer die 21% van de 200Ah zijn. Hij geeft echter 23%. Dat vind ik best netjes.

Waaruit leidt jij nu af dat ik in de periode dat het koelboxje heeft gedraaid (uurtje of zes, schat ik) en de lampjes hebben gebrand (meer gebruik was er niet) 158 Ah is verbruikt? Ik heb de koelbox na die zes uur uitgeschakeld, omdat ik zag hoe de spanning en de capaciteit inzakte.
Koelboxje heeft gemiddeld 3,5 A getrokken als de compressor draaide en dat was minder dan de helft van de tijd. De lampjes brandden nog aanzienlijk korter; 3 uur, of daaromtrent) en die trekken samen nog geen 1 A (alle lampjes LED). Ik ben volgens de accumonitor met de maximale capaciteit aan het ontladen begonnen.

Zou dat in zes uur tot een verbruik van 158 Ah hebben geleid? Ik denk van niet, want ik kan wel degelijk rekenen.

Persoonlijk denk ik dat er bij de start van het ontladen véél minder Ah's in de accu's zaten dan jouw 158 Ah.

Allemaal niet erg; we zijn er eigenlijk al eventjes min of meer uit wat er aan de hand was. Dat die 3 % capaciteitsverlies per jaar geen constante is, en in het laatste van die zeven jaar plotseling een heel stuk verder kan oplopen is, eigenlijk de bepalende factor. En de reden waarom jouw berekening waarschijnlijk vrij ver mis zit.

Tot later maar weer!

Ik wist wel dat die nasa dingen niet goed waren maar dat ze zo slecht zijn was ik me niet van bewust.
Ik nam aan dat jij het ding geprogrammeerd hebt met een accu capaciteit van 200Ah. 23% van 200Ah is 46Ah. Dus je nasa metertje heeft tussen status vol en 23% gemeten met de shunt dat er 154Ah is ontladen. Als jij zeker weet dat dat niet klopt dan deugt je metertje niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 19:17 #1506564

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
3Noreen schreef :

Ik nam aan dat jij het ding geprogrammeerd hebt met een accu capaciteit van 200Ah.

Programmeren is een groot woord in dit verband, maar toen ik hem in gebruik nam heb ik inderdaad 200 Ah als capaciteit ingegeven in de BM-1
23% van 200Ah is 46Ah. Dus je nasa metertje heeft tussen status vol en 23% gemeten met de shunt dat er 154Ah is ontladen. Als jij zeker weet dat dat niet klopt dan deugt je metertje niet.

Als die 158 Ah die volgens jou zou resteren (accumonitor gaf 105 % aan) in werkelijkheid veel minder was dan dan dat, waarom zou dan die aangegeven 23 % wèl 46 Ah zijn geweest? Waarschijnlijk was ook dat (veel) minder. Als de capaciteit op een dergelijke manier en binnen korte tijd aan het schuiven gaat, dan lijkt me het me niet zo vreemd dat de BM-1 het spoor een beetje bijster raakt.

Maar goed. Het is duidelijk dat er in jouw optiek altijd iets dom (kan niet rekenen) of waardeloos (de BM-1 is een kloteding) is.

Als de nieuwe accu's erin staan, ga ik de BM-1 opnieuw instellen en verwacht ik dat het ding me nog geruime tijd een zeker inzicht in het gedrag en de staat van mijn accu's zal geven. In het kale feit dat er een serieus probleem was, vergiste de BM-1 zich niet, ondanks het gegeven dat hij het capaciteitsverlies niet verrekent en het ding het in de laatste levensuren van de accu's ook niet meer precies weet. Ik kan er mee leven.
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 19:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 19:42 #1506574

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8198
www.cemabaterias.com/en/2022/0...20of%20the%20battery.

Over de werking van het magic eye en wat t betekent. Zwart is niet hopeloos, dus.

DE volgende vraag: Hoeveel zit er nog aan leven in: 20W @ 12V ~1.6A. Dat 1 uur laten staan is dus 1.6 Ah er uit. Dan rust en de openklemspanning meten. Van beide accu's. Maar omdat er nu al allerlei verschillen zijn, en de accu's parallel staan, zou ik geen risico durven nemen.

Als je zeker wilt zijn voor je vakantie: nu nieuwe er in. Die conclusie had je zelf al getrokken.

De oorzaak? Eh tja. Langduring 14V is gewoon te veel. Dat is alhier genoegzaam beschreven. Maar 8 jaar is ook een respectabele leeftijd.

Koelkasten: Ik heb zo'n koelkastje ingebouwd. De eerste punch, de opstart stroom van dat ding is gemeen hoog. Meteen daarna zakt dat wel in. Maar hij is niet zomaar gezekerd met 15 A ! Die trekt hij momentaan ook echt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 20:17 #1506576

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Dat is mij toch nog onduidelijk. Je kan misschien de resterende capaciteit schatten. En beslissen bij welke afname van de capaciteit je de accu (of accu's) wil vervangen. Maar hoe voorspel je plotseling falen? Eventueel op een gevaarlijke manier (kortsluiting, H2S produceren)?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 20:23 #1506579

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Wat een gedoe over twee versleten accu's.
Gewoon vervangen en weer (7jaar) door.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 20:34 #1506581

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
PvO schreef :
Wat een gedoe over twee versleten accu's.
Gewoon vervangen en weer (7jaar) door.

ja of even een goeie accutester er op loslaten ipv urenlang debatteren :whistle:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 20:45 #1506582

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :

Ik nam aan dat jij het ding geprogrammeerd hebt met een accu capaciteit van 200Ah.

Programmeren is een groot woord in dit verband, maar toen ik hem in gebruik nam heb ik inderdaad 200 Ah als capaciteit ingegeven in de BM-1
23% van 200Ah is 46Ah. Dus je nasa metertje heeft tussen status vol en 23% gemeten met de shunt dat er 154Ah is ontladen. Als jij zeker weet dat dat niet klopt dan deugt je metertje niet.

Als die 158 Ah die volgens jou zou resteren (accumonitor gaf 105 % aan) in werkelijkheid veel minder was dan dan dat, waarom zou dan die aangegeven 23 % wèl 46 Ah zijn geweest? Waarschijnlijk was ook dat (veel) minder. Als de capaciteit op een dergelijke manier en binnen korte tijd aan het schuiven gaat, dan lijkt me het me niet zo vreemd dat de BM-1 het spoor een beetje bijster raakt.

Maar goed. Het is duidelijk dat er in jouw optiek altijd iets dom (kan niet rekenen) of waardeloos (de BM-1 is een kloteding) is.

Als de nieuwe accu's erin staan, ga ik de BM-1 opnieuw instellen en verwacht ik dat het ding me nog geruime tijd een zeker inzicht in het gedrag en de staat van mijn accu's zal geven. In het kale feit dat er een serieus probleem was, vergiste de BM-1 zich niet, ondanks het gegeven dat hij het capaciteitsverlies niet verrekent en het ding het in de laatste levensuren van de accu's ook niet meer precies weet. Ik kan er mee leven.

Dit wordt een hele rare discussie of 23% van 200 wel 46 is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemd accu-gedrag 31 aug 2023 20:48 #1506584

Vreemd gedrag over vreemd accu gedrag.
Ze zijn op, klaar toch.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl