Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Digitale aardlekschakelaar

Digitale aardlekschakelaar 13 nov 2023 15:39 #1522337

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Op mijn ijzeren woonschip zit ik al een tijdje na te denken hoe ik zo min mogelijk risico op elektrolyse loop als ik aan de walstroom lig. Een scheidingstrafo wil ik liever niet vanwege de verliezen.

Nu heb ik bijvoorbeeld dit kastje gevonden en als ik het goed begrijp geeft die precies aan hoeveel milli ampere lekstroom er door de aardlekschakelaar gaat.
Als ik zorg dat die op 0 blijft en direct actie onderneem zodra hij niet meer op 0 zit moet mijn romp veilig zijn toch?
Gaat alleen over 230v.

Backlight Instelbare Stroom Aarde Lekkage Bescherming Over Onder Spanning Protector Relais Gague Energie Vermogen Kwh Meter Ampèremeter
a.aliexpress.com/_msN3Rf6
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 13 nov 2023 17:41 #1522372

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1605
Dit lijkt me om meerdere redenen een onzinnige aanschaf.
Ik verwacht dat dit apparaatje niet over de juist keuringen beschikt en daarmee eigenlijk niet toegepast mag worden. Daarnaast kan het apparaatje lekstomen < 10mA niet meten, dan weet je nog niet of er (kleine) lekstromen zijn. Ik denk dat er grofweg drie redelijke manieren zijn om corrosie werking tegen te gaan en dat zijn: 1) toch een scheidingstrafo toepassen, of 2) je schip onderwater van een een isolerende laag voorzien of 3) een Kathodische bescherming met opgedrukte spanning toepassen. Ik kan moeilijk inschatten wat de voordeligste en voor jou het beste toepasbaar is. Alle drie de opties natuurlijk in combinatie met een goede aardlekbeveiliging.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 13 nov 2023 17:49 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 13 nov 2023 18:05 #1522380

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18042
Zoals Reed aangeeft, zinloos. Formeel mag je dit niet eens toepassen. Niet dat je er snel een boete voor zal krijgen, maar doe jezelf en andere opvarenden een plezier en pas dit soort fratsen niet toe, dan leef je langer. Je verzekering zal er ook niet erg enthousiast van worden.

Je geeft aan dat je een scheidingstrafo niet wil vanwege de verliezen. Echter, dat speelt bijwalstroom geen enkele rol, daar merk je helemaal niets van.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 13 nov 2023 18:42 #1522387

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28700
Toch een interessant ding die een vorm van lekstroom kan meten.
Alleen vertrouwen op chinese veiligheid voor 230vac is wat tricky.

Ik heb wel van die kwh tellers met stroom, spanning, Watt, kwh, Hz, prima. Werkt met stroomtrafo, dus weinig risico van slecht contact bij grote stromen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 13 nov 2023 19:21 #1522393

Het grootste risico op elektrolytische corrosie lijkt me een spanningsverschil tussen walaarde en wateraarde. Dat zal dit kastje niet signaleren.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 13 nov 2023 19:22 #1522394

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
Zie ik op het display nou staan kW/h: kiloWatt PER uur? Als de engineers van dit apparaat niet eens hun eenheden helder hebben krijg ik toch pukkeltjes.

geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 13 nov 2023 19:28 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 13 nov 2023 19:37 #1522399

ironman schreef :
Zie ik op het display nou staan kW/h: kiloWatt PER uur? Als de engineers van dit apparaat niet eens hun eenheden helder hebben krijg ik toch pukkeltjes.


Ach ze waren nog met een andere meter bezig km/h .

Iedereen begrijpt het en 89% ziet de / niet eens als een "foutje"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 13 nov 2023 19:50 #1522405

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2203
ironman schreef :
Zie ik op het display nou staan kW/h: kiloWatt PER uur?
Nee, er staat KW/h, kelvinwatt per uur.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 13 nov 2023 19:55 #1522407

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Dat ie vanaf 10ma meet is inderdaad jammer en had ik niet gezien..
Als ik een nauwkeurigere vind lijkt het me toch mooi om er tussen te hebben.
Hoeft natuurlijk niet uit China te komen.

Een scheidingstrafo heeft zeker wel verlies. Ilcigno
En wat bedoel je baasklusje? Walaarde en "wateraarde" heeft toch sowieso geen spanningsverschil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 13 nov 2023 20:01 #1522410

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
www.fluke.com/nl-nl/product/ac...oomtangen/fluke-i400

Met een stroomtang regelmatig je aardedraad controleren komt misschien op het zelfde neer? Een stroomtang die meet vanaf 1ma zou gelijk lekstromen moeten kunnen zien toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 13 nov 2023 20:09 #1522412

Leplomp schreef :
En wat bedoel je baasklusje? Walaarde en "wateraarde" heeft toch sowieso geen spanningsverschil?

De walaarde hangt aan het aardingssysteem van de energieleverancier. Je weet niet waar dat ergens is.
De wateraarde is het water rondom je ijzeren boot.

Er is gegarandeerd een spanningsverschil.
Het zal tienden van een Volt zijn of iets meer, maar het is er.
En omdat de weerstand erg klein is (grote ijzeren boot, en de walaarde vrijwel zeker ergens hard gekoppeld aan de ijzeren boot) kan er een grote stroom lopen.
De walaarde zit vast wel ergens aan de 0V van de accu's, en de 0V van de accu's zit ergens aan de wateraarde. Genoeg mogelijkheden: de startmotor/motor/schroefas, de mantel van de marifoonkabel, het watercircuit in de boiler, enzovoorts.

Je kunt het simpel meten: meet de spanning tussen de walaarde (bij een stopcontact-aarde) en de metalen delen in het water. De huid, de schroefas.

Ben benieuwd wat je meet....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 13 nov 2023 20:34 #1522419

Walaarde los koppelen , isolatie bewaker inzetten voor de aarde van de apparaatjes (boiler verstandig als die 230v is etc ) aan boord die dat willen .

Bij omvormers / generatortjes de gebruikelijke gang van zaken als je wil dat de "aarde " een functie heeft.

Volgens mij voorkom je zo het beste wat Baaskusje omschrijft . :)
Laatst bewerkt: 13 nov 2023 20:35 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 10:59 #1522550

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18042
Leplomp schreef :
Een scheidingstrafo heeft zeker wel verlies.
Uiteraard kent een scheidingstrafo verliezen, in de vorm van Ohmse weerstand en faseverschuiving. De vraag is wat je daarvan merkt en hoe erg dat dan is.

Energetisch zal je er niets van merken.
Als je aan een walstroomaansluiting ligt die je betaald per kWh dan worden de stroomkosten wat groter. Afhankelijk van hoe vaak je aan de walstroom ligt kan dat oplopen tot 50-70 euro per jaar aan extra kosten. Zie dit als een goedkope verzekering tegen verregaande corrosieproblemen.

Het probleem met een "Galvanische diode isolator" oplossen is weggegooid geld.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 14 nov 2023 11:00 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 15:16 #1522607

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Jeroen-Pion schreef :
Walaarde los koppelen , isolatie bewaker inzetten voor de aarde van de apparaatjes (boiler verstandig als die 230v is etc ) aan boord die dat willen .

Bij omvormers / generatortjes de gebruikelijke gang van zaken als je wil dat de "aarde " een functie heeft.

Volgens mij voorkom je zo het beste wat Baaskusje omschrijft . :)

Ja, een isolatiebewaker voor het hele boordnet klinkt ideaal. Maar ik dacht dat er iets was waardoor het niet kon of niet geschikt was. Wat dat was kan ik me niet herinneren.
Als het geen nadelen heeft lijkt het me perfect. Waarom hebben niet meer mensen het?

En de fluke amperemeter die vanaf 1ma meet is ook geschikt om lekstromen te meten toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 15:25 #1522610

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Was het nadeel dat er moderne 230 apparaten zijn die sowieso een kleine lekstroom hebben waardoor de isolatiebewaker te snel afschakeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 15:27 #1522613

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5207
Naar mijn idee worden hier een paar dingen door elkaar gehaald.

Er zijn twee oorzaken van galvanische corrosie door elektrische (lek) stromen.

De eerste is als gevolg van een lekstroom van het boordnet naar je schip en daarvandaan via het water terug naar aarde.
Deze voorkom je met een scheidingstrafo.

Aan de secundaire zijde van de trafo kun je het net zwevend houden.
Als je dit doet, moet je wel een isolatie bewaking installeren én meteen actie ondernemen als de weerstand te laag wordt.
Voordeel van een zwevend net is dat bij een aardfout, de installatie niet uitschakelt, maar in bedrijf blijft.
Voor een woonschip zou ik dit niet aanraden.

Een tweede optie is om na de trafo 1 van de secundaire aansluitingen aan te sluiten op de stalen romp van het schip en een aardlekschakelaar te installeren.
Dit zou mijn advies zijn.

Beide manieren voorkomen lekstromen via de romp en water naar de wal.

De tweede mogelijkheid van lekstromen is, zoals Baasklus al aangeeft, door het spanningsverschil tuseen het water waarin het schip ligt en de aaangesloten wal aarde.
Deze mogelijkheid voorkom je niet met een scheidingstrafo!
De meest doeltreffende manier om deze lekstroom is te voorkomen, is door de wal aarde niet aan je schip aan te sluiten. Dit (het niet aansluiten van de walaarde) is niet toegestaan! Ook wordt om deze lekstroom te voorkomen/beperken weleens twee diodes antiparallel opgenomen in de aardgeleider vanaf de wal.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 14 nov 2023 15:28 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 15:38 #1522618

Victron heeft er ooit een mooi artikel aan gewijd en geeft je veel inzicht en of oplossingen ; klikker de klik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 15:39 #1522619

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 901
@PvO, Waar wil je die walaarde dan op aansluiten bij gebruik van een scheidingstrafo? Als je die ook aan het schip hangt kun je toch net zo goed die trafo weglaten?
Laatst bewerkt: 14 nov 2023 15:42 door swblom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 15:44 #1522623

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5207
swblom schreef :
@PvO, Waar wil je die walaarde dan op aansluiten bij gebruik van een scheidingstrafo? Als je die ook aan het schip hangt kun je toch net zo goed die trafo weglaten?

Heb je geen scheidingstrafo, dan heeft de walaarde twee functies, 1 is om de elektrische installatie aan boord te voorzien van een (rand) aarde, de tweede is om er voor te zorgen dat je schip hetzelfde potentiaal heeft als de wal.
Heb je wel een scheidingstrafo, dan blijft alleen de tweede functie over.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 14 nov 2023 15:48 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 15:47 #1522626

De wal-randaarde loopt dan dood in de scheidingstrafo.
Laatst bewerkt: 14 nov 2023 15:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 15:49 #1522628

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 901
Het idee van een scheidingstrafo is dat je een zwevend net kan maken waardoor je de walaarde weg kunt laten. De bootaarde maak je dan in de secundaire kant van de trafo.

Zoals ik eerder aangaf, als je de walaarde aansluit help je dat om zeep. Zo staat het trouwens ook in het Victron document.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 15:54 #1522630

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5207
swblom schreef :
Het idee van een scheidingstrafo is dat je een zwevend net kan maken waardoor je de walaarde weg kunt laten. De bootaarde maak je dan in de secundaire kant van de trafo.

Zoals ik eerder aangaf, als je de walaarde aansluit help je dat om zeep. Zo staat het trouwens ook in het Victron document.

Een ieder moet wat mij betreft doen wat hem of haar verstandig lijkt, maar een zwevend net zonder isolatie bewaking en in mindere mate met isolatie bewaking is potentieel een (zeer) gevaarlijke installatie.
Het is niet voor niets dat steeds meer regelgevingen en/of eigenaren van beroepsmatig gebruikte schepen voor de woongroepen op die schepen een geaard net eisen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 16:10 #1522635

Aarde heeft maar een functie, en dat is het afvloeien van stroom bij kortsluiting. Daarom moet je schip geaard zijn voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Door potentiaal verschil tussen wal-scheepsaarde, maar ook je nul (deze zijn immers verbonden) bestaat de mogelijkheid tot elektrolyse. Om dit te voorkomen moet je de aarde (en nul) onderbreken).

Een scheidingstrafo voorkomt dit omdat elke directe verbinding met de wal ontbreekt. Het gelijkspanning potentiaalverschil kan hier niet doorheen omwille van de elektromagnetische eigenschappen van de trafo. Direct na de trafo worden de nul en aarde verbonden met daarachter een aardlekschakelaar voor een nieuw geaard en veilig stroomnet.

Zoveel meningen over dit onderwerp, ik raad je aan de handleiding (Aarding aan boord) van Victron te lezen en goedkope rommel te vermijden:
www.victronenergy.nl/upload/do...oord-van-schepen.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 16:18 #1522639

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
En zijn er ook nog reacties op de isolatiebewaker en de amperemeter vanaf 1 ma?

Is de isolatiebewaker geschikt om tussen mijn walstroom en boordnet te zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 16:57 #1522647

Leplomp schreef :
En zijn er ook nog reacties op de isolatiebewaker en de amperemeter vanaf 1 ma?

Is de isolatiebewaker geschikt om tussen mijn walstroom en boordnet te zetten?

Ik zou nog een keer het victron documentje hier lezen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl