Tjonge 3Noreen wat een zeer geslaagde niets zeggende opmerking weer , waar iemand die zich wat afvraagt echt wat aan heeft . Zeg dan niets .
Even terug komen op de vraag / opmerking Watermaat ;
Wat een BMS doet bestaat eigenlijk maar uit 3 onderdelen ;
Te lage spanning Alarm (accu afkoppelen van de belasting )
De verschillende voltages van de cellen bekijken en zo nodig via een "balancer " weer allemaal gelijk brengen.
Te hoge spanning Alarm en indien de belasting en lader uitzetten .
Dat zijn de 3 taken van elk willekeurig BMS , meer niet .
Je zult zien dat eigenlijk alleen het balanceren van de cellen iets is wat je nu niet doet met lood .
Neem je een drop in accu , zit dat allemaal al ingebakken in de accu , prima ben je daar mee klaar !
Vaak heb je nu met lood ook tussen de startaccu en service accu iets van een diode blok zitten of een Cyrix what ever , die kun je vervangen door een DC DC omvormer die ook als accu lader dient zoiets dus
klikker de klik Er zijn ook DC DC omvormers die een vaste spanning hebben en verder niets vandaar dat ik het even opmerk dat zijn deze en dan kun je kiezen tussen wel of niet galavanisch gescheiden, op de meeste boten maakt het niet uit welke je dan kiest
klikker de klik . Dus je hebt dan eigenlijk al niet veel aan te passen aan je passen aan je bestaande installatie en bekabeling .
Zo doen ongeveer alle camperaars , bootjes mensen die gewoon snelle stappen snel thuis willen zijn .
Hier op ZF die kopen al helemaal geen drop in , nee die gaan de hele accu zelf al samenstellen en beweren dat dat veel beter is . Vervolgens gaan ook die zelfbouwers aan de gang met banalcers en voltmetertjes over de cellen , dus aan het eind is er kwa werking geen enkel verschil .
Wat je eventueel nog zou moeten vervangen is je accu lader als die geen voorinstelling heeft voor LFP maar slechts met lood overweg kan .
Dan de BMS'en waar je van zei ; ik zie er nog al wat en welke moet je kiezen , dat lijkt zo
Ze doen ALLEMAAL hetzelfde ! nou dat schiet al op toch ?
De 2 in het midden hebben de DC DC omvormer ingebouwd in 1 kastje
Helemaal links is een small BMS voor kleine installaties waar bv geen groot scherm aan hoeft om alles te tonen
Helemaal rechts is een V2 BMS die heeft extra poorten waar wel weer een groot scherm aan kan om alles te tonen
Links onderin is voor hele grote systemen waar echt heel veel vermogen wordt gebruikt .
Al deze BMS'en praten alleen maar met de zogenaamde Smart accu's van victron en krijgen de informatie van de accu via 2 speciale kabeltjes . zoals deze accu's
klikker de klik
Een victron drop in accu zoals deze
klikker de klik heeft die kabeltjes niet zit dat BMS ook in de accu , dus je hoeft niets te kiezen van welk BMS ?
Ik hoop dat het je nu wat duidelijker is ?
Het grootste verschil zit dus in kies je voor gewoon drop in , of ga je zelf losse cellen kopen en dan je eigen systeem samenstellen op basis van je eigen smaak en behoefte ..........