Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePO4; hype of bittere noodzaak

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 10:41 #1547293

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14819
Wie het onderste uit de kan wil krijgt de deksel op zijn neus.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 10:46 #1547295

Noballast schreef :
Watermaat schreef :
Daarbij moet ik ongeveer een hele studie volgen om te bepalen wat ik naast de feitelijke accu allemaal nog moet aanschaffen of vervangen?

Ik denk dat ik over 1 of 2 jaar weer gewoon 125€ betaal en mijn nieuwe 105AH loodaccu thuis laat bezorgen B)

Iedereen heeft andere behoeftes. Dat jij het niet nodig hebt is prima, jouw keus. Maar het wederom zo ingewikkeld doen laten lijken veroorzaakt alleen maar weer meer ruis. Het geen mij aanvankelijk aan het twijfelen heeft gebracht. En anderen zoals Friendlysailer nog steeds in die fase laten zitten. Nu achteraf zonde van de vertraging die dit soort kul conclusies bij mij heeft opgeleverd.

Victron en Mastervolt en andere gerenommeerde bedrijven geven meer behoorlijk werkende oplossingen voor een goed systeem dan ZF .

Dus als je van 1 van bovenstaande "white papers" leest weet je in no time inhoudelijk meer dan al het geharrewar op ZF ........ en is het maken van een keuze veel makkelijker.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 10:47 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 10:53 #1547296

En dan even terzijde we hebben het over Lifepo4 inmiddels afgekort tot LFP wat naar mijn bescheiden mening staat voor Lang Filosofisch Praten B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 11:02 #1547298

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Watermaat schreef :
Ik behoor tot die mensen die gewoon een accu aan boord nodig hebben om wat stroom te hebben onderweg. Liefst zo simpel mogelijk en verkrijgbaar bij reguliere handel.
Draadje begon interessant met een voor mij relevante vraag of je bij vervanging van de gewone accu over zou moeten/kunnen stappen op Lifepo4 accu oid of dat je er weer gewoon een loodaccu in zet?

Uiteraard ben ik na een paar pagina's afgehaakt, ik heb echt geen zin in gedoe rond stroom aan boord en beperkt het gebruik daarvan zo veel mogelijk.
2 105AH semitractie loodaccu's met elk een eigen C-tec ladertje uit de reguliere handel en wisselschakelaar ertussen werkte in het verleden voldoende en na gemiddeld 3 jaar gaat een accu naar de stort. Laden met walstroom of wat de normale dynamo van de motor erin kreeg. Grootste verbruiker was altijd de stuurautomaat, maar ook op langere vakanties en een nacht op zee eigenlijk nooit problemen gehad. Koeling, magnetrons, radar en andere stroomslurpers bleven zo veel mogelijk van boord.
Tegenwoordig is het nog wat simpeler met voornamelijk dagtochtjes en handstartende BBM, dus staat er nog maar 1 accu in.

Lifepo4 is dus voor mij de oplossing voor een niet bestaand ( of te voorkomen) probleem en daarnaast gezien dit topic vooral een heel complexe en dure vervanging van een simpel werkende loodaccu. Daarbij moet ik ongeveer een hele studie volgen om te bepalen wat ik naast de feitelijke accu allemaal nog moet aanschaffen of vervangen?

Ik denk dat ik over 1 of 2 jaar weer gewoon 125€ betaal en mijn nieuwe 105AH loodaccu thuis laat bezorgen B)

+1 misschien dat ik upgrade naar een deepcycle loodaccu als de huidige over een paar jaar vervangen moet worden alhoewel deze nu na maanden gewoon losgekoppeld zonder bijladen nog steeds 12.4 V heeft dus nog prima. Gewoon gebruiken wat werkt en niet onnodig spullen vervangen als oplossing voor een niet bestaand probleem.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 11:03 door mwz. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 11:07 #1547299

Jeroen-Pion schreef :
En dan even terzijde we hebben het over Lifepo4 inmiddels afgekort tot LFP wat naar mijn bescheiden mening staat voor Lang Filosofisch Praten B)

Je hebt helemaal gelijk................aangepast
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 11:10 #1547300

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13571
dan is Pb
een heel Praktische Batterij

edit; of een ouderwets Praktische Batterij
;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 11:16 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 11:15 #1547301

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14819
mwz schreef :
+1 misschien dat ik upgrade naar een deepcycle loodaccu als de huidige over een paar jaar vervangen

Waarom een upgrade als het huidige type goed bevalt ? :ohmy:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 11:21 #1547303

""Lifepo4 is dus voor mij de oplossing voor een niet bestaand ( of te voorkomen) probleem en daarnaast gezien dit topic vooral een heel complexe en dure vervanging van een simpel werkende loodaccu. Daarbij moet ik ongeveer een hele studie volgen om te bepalen wat ik naast de feitelijke accu allemaal nog moet aanschaffen of vervangen?""

Nee joh dat komt door de "experts " hier die het maar niet eens worden , die zeggen een BMS nergens voor nodig , maar vervolgens zelf voor BMS gaan spelen , met alarmpjes , voltmetertje op een cel etc en dan met droge ogen beweren een BMS is helemaal niet nodig . En tegen jouw zeggen als je het automatisch via een BMS gaat laten regelen dat je fout en onnodig bezig bent !

Dat zijn de mensen die het voor de leken een beetje "valselijk" onnodig ingewikkeld maken .
Terwijl het op hetzelfde neer komt B)
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 11:22 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 12:42 #1547325

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16718
Ojee, rood en vette letters al :ohmy:
;)
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 12:42 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 13:12 #1547331

Ja om even aan te geven op welke stuk ik reageer wat iemand in dit geval Watermaat geschreven heeft .

Er zijn wat slechte lezeres op ZF dus dan doen we het even zo , al moet ik zeggen dat dat soms nog niet voldoende is :whistle:

Anders begrijpt men het niet waarop je doelt etc

En voor dat we weer 4 diep gaan quoten , want dan begrijpt ook niemand het meer .....


B) :laugh:
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 13:12 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 13:47 #1547337

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 629
Ik krijg een beetje (boel) het gevoel dat het helemaal niet meer gaat om feiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 14:25 #1547344

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Het is een blijkbaar een beetje een ZF-ding om zaken nodeloos ingewikkeld te maken? Ik knutsel bv ook aan fietsen en heb met een Chinees E-bike kitje in no time (en weinig kosten) een dhz E-mtb in elkaar zitten. Motor met controller, accu en display naar keuze. Zolang je weet hoeveel Watt vermogen (250W legal) en welke accucapaciteit je wilt hebben kies je via een website simpel alles bij elkaar tot een goed werkend geheel. Zou bij aanschaf van moderne boot/caravan/camper accu toch niet veel ingewikkelder hoeven zijn? (Ik kom bij Victron al tig BMS-en tegen?) NB: overigens wordt op diverse E-bike fora net zo ingewikkeld gedaan B)
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 14:32 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 14:38 #1547348

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14819
Je zou voor de aardigheid moeten kijken hoeveel anti-verouderingscrèmes er te koop zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 15:03 #1547349

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
3Noreen schreef :
Je zou voor de aardigheid moeten kijken hoeveel anti-verouderingscrèmes er te koop zijn.

Noemt men dat geen wax op een boot?
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 15:09 #1547350

Tjonge 3Noreen wat een zeer geslaagde niets zeggende opmerking weer , waar iemand die zich wat afvraagt echt wat aan heeft . Zeg dan niets .

Even terug komen op de vraag / opmerking Watermaat ;

Wat een BMS doet bestaat eigenlijk maar uit 3 onderdelen ;

Te lage spanning Alarm (accu afkoppelen van de belasting )
De verschillende voltages van de cellen bekijken en zo nodig via een "balancer " weer allemaal gelijk brengen.
Te hoge spanning Alarm en indien de belasting en lader uitzetten .

Dat zijn de 3 taken van elk willekeurig BMS , meer niet .

Je zult zien dat eigenlijk alleen het balanceren van de cellen iets is wat je nu niet doet met lood .

Neem je een drop in accu , zit dat allemaal al ingebakken in de accu , prima ben je daar mee klaar !

Vaak heb je nu met lood ook tussen de startaccu en service accu iets van een diode blok zitten of een Cyrix what ever , die kun je vervangen door een DC DC omvormer die ook als accu lader dient zoiets dus klikker de klik Er zijn ook DC DC omvormers die een vaste spanning hebben en verder niets vandaar dat ik het even opmerk dat zijn deze en dan kun je kiezen tussen wel of niet galavanisch gescheiden, op de meeste boten maakt het niet uit welke je dan kiest klikker de klik . Dus je hebt dan eigenlijk al niet veel aan te passen aan je passen aan je bestaande installatie en bekabeling .

Zo doen ongeveer alle camperaars , bootjes mensen die gewoon snelle stappen snel thuis willen zijn .


Hier op ZF die kopen al helemaal geen drop in , nee die gaan de hele accu zelf al samenstellen en beweren dat dat veel beter is . Vervolgens gaan ook die zelfbouwers aan de gang met banalcers en voltmetertjes over de cellen , dus aan het eind is er kwa werking geen enkel verschil .

Wat je eventueel nog zou moeten vervangen is je accu lader als die geen voorinstelling heeft voor LFP maar slechts met lood overweg kan .

Dan de BMS'en waar je van zei ; ik zie er nog al wat en welke moet je kiezen , dat lijkt zo :P




Ze doen ALLEMAAL hetzelfde ! nou dat schiet al op toch ?
De 2 in het midden hebben de DC DC omvormer ingebouwd in 1 kastje

Helemaal links is een small BMS voor kleine installaties waar bv geen groot scherm aan hoeft om alles te tonen
Helemaal rechts is een V2 BMS die heeft extra poorten waar wel weer een groot scherm aan kan om alles te tonen
Links onderin is voor hele grote systemen waar echt heel veel vermogen wordt gebruikt .

Al deze BMS'en praten alleen maar met de zogenaamde Smart accu's van victron en krijgen de informatie van de accu via 2 speciale kabeltjes . zoals deze accu's klikker de klik

Een victron drop in accu zoals deze klikker de klik heeft die kabeltjes niet zit dat BMS ook in de accu , dus je hoeft niets te kiezen van welk BMS ?

Ik hoop dat het je nu wat duidelijker is ? :unsure:

Het grootste verschil zit dus in kies je voor gewoon drop in , of ga je zelf losse cellen kopen en dan je eigen systeem samenstellen op basis van je eigen smaak en behoefte ..........
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 15:16 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 15:23 #1547353

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14819
Jeroen-Pion schreef :
Tjonge 3Noreen wat een zeer geslaagde niets zeggende opmerking weer , waar iemand die zich wat afvraagt echt wat aan heeft . Zeg dan niets .

Gewoon blijven herhalen welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes. Op het laatst geeft een van de twee het op.

Net als een anti-verouderingscrèmes is een BMS een behoorlijk onnodig ding. Maar ik raad je met klem aan een persoon die zo'n crème gebruikt dat NIET TE VERTELLEN
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 15:23 #1547354

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
@jeroen p
Zeker duidelijker. Zo'n drop-in accu heeft dus net als bv een E-bike accu een BMS ingebouwd zitten die alles regelt ivm overladen ed ? In mijn geval heb ik vanuit de BBM alleen een laadspoel, dus waarschijnlijk geen extra regeling nodig? Walstroom lader met LFP optie lijkt me logisch. Klinkt al een stuk eenvoudiger.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 15:24 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 15:28 #1547356

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
3Noreen schreef :
Watermaat schreef :
Ik denk dat ik over 1 of 2 jaar weer gewoon 125€ betaal en mijn nieuwe 105AH loodaccu thuis laat bezorgen B)

Voor wat je wilt heb je gelijk. Tenzij;

-Je aanzienlijk gewicht wilt besparen.
-Je graag wilt laden met een zonnepaneel.
Maar dan moet je wel weerstand bieden aan alle mensen die je een hoop extra willen aansmeren.

Wat je nodig hebt is ;

Een accu bijvoorbeeld vergelijkbaar met een 105Ah lood zuur
Een lader voor in het stopcontact.
Als je super de lux wilt een eenvoudige voltmeter.

Gewicht en zonnepaneel zijn niet echt een issue, misschien wel levensduur van de accu.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 15:29 #1547358

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14819
Een accu voor een e-bike is bijna altijd een heel andere accu techniek.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 15:30 #1547360

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Tjonge 3Noreen wat een zeer geslaagde niets zeggende opmerking weer , waar iemand die zich wat afvraagt echt wat aan heeft . Zeg dan niets .

Gewoon blijven herhalen welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes. Op het laatst geeft een van de twee het op.

Net als een anti-verouderingscrèmes is een BMS een behoorlijk onnodig ding. Maar ik raad je met klem aan een persoon die zo'n crème gebruikt dat NIET TE VERTELLEN

Hou eens op met trollen joh !

Ook jij meet je cellen, balanceert ze etc dat is precies wat een BMS doet .

Wat doet ie nog meer dan de afwas ? De kinderen naar school brengen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 15:32 #1547361

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14819
Watermaat schreef :

Gewicht en zonnepaneel zijn niet echt een issue, misschien wel levensduur van de accu.

Een drie keer zo dure accu die drie keer (als het mee zit) lang mee gaat is niet zo'n vooruitgang in mijn idee. Bovendien tegen die tijd doen mijn tanden geen zeer meer.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 15:32 #1547362

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14819
Jeroen-Pion schreef :
Hou eens op met trollen joh !

Ook jij meet je cellen, balanceert ze etc dat is precies wat een BMS doet .

Wat doet ie nog meer dan de afwas ? De kinderen naar school brengen .

Gewoon blijven herhalen welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes ,welles nietes.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 15:36 #1547363

Gerapporteerd!

Je begint je nu echt als een trollende puber te gedragen 3noreen

BHAH !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 15:47 #1547364

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14819
Jeroen-Pion schreef :
Gerapporteerd!

Je begint je nu echt als een trollende puber te gedragen 3noreen

BHAH !

PAPA ze pesten me weer ! Het is niet eerlijk !

Het is ook moeilijk als je voor veel geld iets hebt gekocht wat behoorlijk nutteloos blijkt te zijn. Het kan verdorie niet eens de kinderen naar school brengen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 15:50 #1547365

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
3Noreen schreef :
Een accu voor een e-bike is bijna altijd een heel andere accu techniek.

Snap ik, maar ook daar zit een bms ingebouwd; bv deze www.pswpower.com/products/elec...0-li-ion-battery-275
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl