Watermaat schreef :
@jeroen p
Zeker duidelijker. Zo'n drop-in accu heeft dus net als bv een E-bike accu een BMS ingebouwd zitten die alles regelt ivm overladen ed ? In mijn geval heb ik vanuit de BBM alleen een laadspoel, dus waarschijnlijk geen extra regeling nodig? Walstroom lader met LFP optie lijkt me logisch. Klinkt al een stuk eenvoudiger.
Ik heb eerder een draadje gehad over een enkele lfp op mijn motor: Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu?
Een afkoppelende accu van een dynamo/gelijkrichter is niet leuk voor de gelijkrichter.
Controleer of je laadspoel hier tegen kan.
Als niet, dan
1 niet aansluiten. Alleen laden met netstroom. Accu groot genoeg kiezen. Eventueel een zonnepaneel voor onderweg. Een aantal “kleine vaarders” hebben dat zo.
2 accu met een ander soort bms die de laadstroom kan schakelen. Dat schakelen moet je dan doen tussen de dynamo en de gelijkrichter: in de AC verbinding van dynamo naar gelijkrichter. Zo werk het bij mij, zie draadje. Zie daar ook de bms. Niet intern, maar extern.
Handmatige oplossingen:
3 een HV alarm voordat de bms ingrijpt. Motor uitschakelen. Oplaadsnoer losmaken of onderbreken met een schakelaar die je alleen mag bedienen met motor uit.
4 zelfde als 3 en 1: je laadt normaalgesproken de lfp niet op met de motor, maar doet dat alleen als die bijna leeg is en nog niet thuis of op bestemming. Zo’n laadspoel levert bijna niets dus als je lfp op 20% staat en deze groot genoeg is dan kom je bij een normale bbm-vaart nooit aan een volle accu. Of jouw laadspoel of gelijkrichter te heet wordt kun je meten met een buitentemperatuur meter van €2. Bij mij duurt dat 2,5uur tot 70gr het max volgens spec. Dan ik weer 20-30Ah verder (en om 200Ah van de 280Ah op te maken moet ik 2 dagen varen. Dan is er wat anders aan de hand, bijvoorbeeld walstroom stuk op de laatste (laadste) bestemming…..
Ik heb 2. Zie mijn draadje.
Een oplossing met een loodaccu erbij of ernaast die altijd verbonden blijft met je laadspoel is altijd makkelijker, maar een grote lfp (280Ah) is net zo zwaar als een kleine loodaccu en voor “kleine vaarders” telt het gewicht van een accu in percentage wel.