Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePO4; hype of bittere noodzaak

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 17:25 #1547401

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
boarderbas schreef :
Noballast schreef :
Ale een van de hobbyisten nou eens een overzichtelijk excel staatje zou kunnen maken van de diverse setups en variaties, met voor en nadelen. Dat zou heel verhelderend kunnen zijn en oeverloos gezwam, ruis en misverstanden kunnen oplossen.
Goedkope drop in, wel/geen dc-dc, slimme, domme of nog meer smart dynamo’s, alles etende regelaar, geldstroom gedoe, dissipate, wel/geen BMS, BMS variaties, alles LPF of parallel met lood, startaccu, enz enz.
Dat staatje zou dan vast en zeker nog een aantal keren ge-edit kunnen worden zodat iedereen z’n ei daar in kwijt kan.

Het werkelijk énige issue met LiFePo4 is dat ze niet zelf-balancerend zijn. Trefzeker, goedkoop en "fit&forget" op te lossen met passieve domme balancers van 5 piek per stuk. Dat scheelt handmatig balanceren als korte winterklus.

Het lastige word het bij de term drop-in. Waar je dan in een woud van ellende verzeild raakt omdat je lifepo4 in een voor lood ontworpen installatie wilt hebben.

Een BMS is voor een loodaccu veel noodzakelijker dan voor een lifepo4, maar omdat accu's erg goedkoop zijn heeft niemand ze.

Lifepo4 techniek is véél en véél simpeler dan loodtechniek.

Maar omdat het als voodoo word gebracht worden allerlei angsten gevoed die dan met hele dure kastjes opgelost kunnen worden. Slim van die fabrikanten!

ik heb hem even ge-apt, hij heeft nu 2x 100ah en die worden allebei geladen met de zelfde dynamo, zijn service accu wil hij vervangen voor lifepo4, thx voor het meedenken allemaal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 17:31 #1547403

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Watermaat schreef :
@jeroen p
Zeker duidelijker. Zo'n drop-in accu heeft dus net als bv een E-bike accu een BMS ingebouwd zitten die alles regelt ivm overladen ed ? In mijn geval heb ik vanuit de BBM alleen een laadspoel, dus waarschijnlijk geen extra regeling nodig? Walstroom lader met LFP optie lijkt me logisch. Klinkt al een stuk eenvoudiger.

Ik heb eerder een draadje gehad over een enkele lfp op mijn motor: Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu?

Een afkoppelende accu van een dynamo/gelijkrichter is niet leuk voor de gelijkrichter.
Controleer of je laadspoel hier tegen kan.

Als niet, dan
1 niet aansluiten. Alleen laden met netstroom. Accu groot genoeg kiezen. Eventueel een zonnepaneel voor onderweg. Een aantal “kleine vaarders” hebben dat zo.
2 accu met een ander soort bms die de laadstroom kan schakelen. Dat schakelen moet je dan doen tussen de dynamo en de gelijkrichter: in de AC verbinding van dynamo naar gelijkrichter. Zo werk het bij mij, zie draadje. Zie daar ook de bms. Niet intern, maar extern.

Handmatige oplossingen:
3 een HV alarm voordat de bms ingrijpt. Motor uitschakelen. Oplaadsnoer losmaken of onderbreken met een schakelaar die je alleen mag bedienen met motor uit.
4 zelfde als 3 en 1: je laadt normaalgesproken de lfp niet op met de motor, maar doet dat alleen als die bijna leeg is en nog niet thuis of op bestemming. Zo’n laadspoel levert bijna niets dus als je lfp op 20% staat en deze groot genoeg is dan kom je bij een normale bbm-vaart nooit aan een volle accu. Of jouw laadspoel of gelijkrichter te heet wordt kun je meten met een buitentemperatuur meter van €2. Bij mij duurt dat 2,5uur tot 70gr het max volgens spec. Dan ik weer 20-30Ah verder (en om 200Ah van de 280Ah op te maken moet ik 2 dagen varen. Dan is er wat anders aan de hand, bijvoorbeeld walstroom stuk op de laatste (laadste) bestemming…..

Ik heb 2. Zie mijn draadje.
Een oplossing met een loodaccu erbij of ernaast die altijd verbonden blijft met je laadspoel is altijd makkelijker, maar een grote lfp (280Ah) is net zo zwaar als een kleine loodaccu en voor “kleine vaarders” telt het gewicht van een accu in percentage wel.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 17:40 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 17:35 #1547405

Ber schreef :
keeszeiler schreef :
Ber schreef :
kan je een loodaccu van een vw auto motor ook een op een omwisselen voor een LifePo4 accu?

Ik vraag dit voor een vriend, hij heeft een sloep met daarin een VW auto motor?

Niet dat ik alles in dit draadje begrijp maar voor een sloep zie ik het nut van een LiFePO4 niet.
Voordelen LiFePO4:
Hoge capaciteit, tot 100% te ontladen; niet van belang voor een sloep, als je vaart draait de diesel. Als je stilligt is het stroomverbruik in het algemeen nul.
Laag gewicht; niet van van belang voor een sloep, paar kg meer zit niet in de weg.
Nadelen LiFePO4:
Hogere prijs per Ah; persoonlijke afweging.

Technisch kan het wel met DC/DC chargers e.d.

Maar op de markt worden voor Volkswagen diesels geen LiFePO4 accu's aangeboden als vervangers voor loodaccu's, waarom zou dat zijn....

super bedankt voor je antwoord

De sloep pakt idd geen stroom als deze in de haven ligt, wel wil hij via een 12v 230v converter zijn laptop laden en 230v koffiemachine kunnen gebruiken, ook pakt hij tijdens het vissen een koelbox op 12v mee.
Hij dacht aan een Lifepo4 vanwege geringe gewicht en betere efficientie, nu komt het voor dat aan het einde van de dag vaak de lood accu leeg is


Een ander optie is om de VW-diesel met loodaccu zo laten en een apart circuit met LiFePO4 maken voor koelbox en laptop etc. Deze dan laden met walstroom of in je rugzak meenemen om thuis te laden, hier is het lage gewicht en de eigenschap dat je LiFePO4 tot 0% mag ontladen een voordeel. Lood en LiFePO4 in één systeem geeft veel spaghetti en kastjes en veel discussie ruzie, zie dit draadje....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 17:38 #1547406

Nou ja Calidris zei ergens op pagina 2 dit ;

Dat is dus precies waarom ik geen (vage) BMS gebruik en zal gebruiken. De grenzen van LFP kan je ook prima met alternatieve oplossingen bewaken, zonder BMS!! Er zijn maar 6 dingen die je moet bewaken:
- Overspanning (alarmpje)
- Onderspanning (bi-stabiel spannings hoofd relais)
- balanceren (heltec actieve balancer 5A)
- Cel monitoring (cel monitortje van Alie)
- Temperatuur (Clicon bimetaal schakelaartje)

- Kortsluiting (meszekering)

BMS is in mijn ogen overtollige ballast en extra risico en stroomvreter.
Als je niet technisch genoeg bent om bovenstaande zaken anders op te lossen, dan ben je veroordeelt tot een BMS.

Link naar bron klikker de klik

Als je al het rood gemaakte nu eens een BMS noemt en dat in 1 doosje of print stopt ..........

Ik heb werkelijk geen flauw idee meer wat men verstaat onder een BMS :unsure: Maar dat was zie mijn link in 2021 al niet veel anders . Zie hier klikker de klik

Ik krijg de indruk dat er dus in een BMS bedoeld als een onnodig BMS dus nog de functies afwassen , koken en stofzuigen zitten ............. voor zover onnodig ik zou het fijn vinden .

Kan iemand aan geven over welke functies we het hebben die onnodig zijn die je erbij krijgt ? Ik doel daar dus niet op ja bij Ali express kosten een paar voltmetertjes of weet ik wat 3 euro en dan ben je een 20 euro totaal kwijt. Dat is geen verschil in werking zoals bedoeld , maar in kosten .
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 17:42 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 17:43 #1547407

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
boarderbas schreef :
Noballast schreef :
Ale een van de hobbyisten nou eens een overzichtelijk excel staatje zou kunnen maken van de diverse setups en variaties, met voor en nadelen. Dat zou heel verhelderend kunnen zijn en oeverloos gezwam, ruis en misverstanden kunnen oplossen.
Goedkope drop in, wel/geen dc-dc, slimme, domme of nog meer smart dynamo’s, alles etende regelaar, geldstroom gedoe, dissipate, wel/geen BMS, BMS variaties, alles LPF of parallel met lood, startaccu, enz enz.
Dat staatje zou dan vast en zeker nog een aantal keren ge-edit kunnen worden zodat iedereen z’n ei daar in kwijt kan.

Het werkelijk énige issue met LiFePo4 is dat ze niet zelf-balancerend zijn. Trefzeker, goedkoop en "fit&forget" op te lossen met passieve domme balancers van 5 piek per stuk. Dat scheelt handmatig balanceren als korte winterklus.

Het lastige word het bij de term drop-in. Waar je dan in een woud van ellende verzeild raakt omdat je lifepo4 in een voor lood ontworpen installatie wilt hebben.

Een BMS is voor een loodaccu veel noodzakelijker dan voor een lifepo4, maar omdat accu's erg goedkoop zijn heeft niemand ze.

Lifepo4 techniek is véél en véél simpeler dan loodtechniek.

Maar omdat het als voodoo word gebracht worden allerlei angsten gevoed die dan met hele dure kastjes opgelost kunnen worden. Slim van die fabrikanten!

Bas verwoord het veel beter dan ik maar het is wel exact het zelfde als wat ik bedoel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 17:46 #1547408

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Jeroen-Pion schreef :
Bestaat wel hoor gewoon deze kopen , klaar klikker de klik

Dit is zo'n onderwerp waar het inmiddels heel simpel kan , maar wat moeilijk gemaakt wordt door mensen die alles tot ver achter de komma willen weten etc .

Net als bij auto's de 1 rijd er gewoon mee naar A en B , de ander is met werkelijk alles aan de gang om ver achter de komma alles uit een auto te halen .

De polen zijn wel anders dan bij een lood accu dus die aansluitingen moet je ook aanpassen of kun je de Victron drop-in ook krijgen met die conische polen zoals bij een loodaccu? Dat zou het eventueel uitwisselen ook handiger maken als drop-in. Zelf laat ik het nog even aan me voorbij gaan en zou bij vervanging waarschijnlijk kiezen voor een goede deepcycle loodaccu maar vroeg me wel af hoe dat zit met die polen bij een drop in, ziet er een beetje gammel uit eerlijk gezegd die kleine terminals met M6 bij die LiFePO4 of lijkt dat maar zo?

Die Victron accu die je linkte lijkt wel interessant verder voor "overstappers", prijs valt me ook nog mee voor zo'n A merk dus ik houd het in gedachten mocht ik over een paar jaar bij vervanging ook zwichten voor de hype ;)


Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 17:54 door mwz. Reden: plaatje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 17:49 #1547409

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Jeroen-Pion schreef :
Nou ja Calidris zei ergens op pagina 2 dit ;

Dat is dus precies waarom ik geen (vage) BMS gebruik en zal gebruiken. De grenzen van LFP kan je ook prima met alternatieve oplossingen bewaken, zonder BMS!! Er zijn maar 6 dingen die je moet bewaken:
- Overspanning (alarmpje)
- Onderspanning (bi-stabiel spannings hoofd relais)
- balanceren (heltec actieve balancer 5A)
- Cel monitoring (cel monitortje van Alie)
- Temperatuur (Clicon bimetaal schakelaartje)

- Kortsluiting (meszekering)
<cut>
Als je al het rood gemaakte nu eens een BMS noemt en dat in 1 doosje of print stopt ..........
<cut>

Dat doosje heb ik gekocht van een zeiler uit Zweden die dit ontwikkelt heeft.
Doet alles wat de andere zelfbouwers hier ook gemaakt hebben maar niet verkopen.

Heeft me ook een leuk contact opgeleverd en mijn toepassing heeft hem weer nuttige feedback opgelegd die verwerkt is in de laatste versie.

Zit geen CE op, wel service, wel manual, wel updates, en het werkt.

Draadje: Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 17:52 #1547410

@ mwz

Je kunt de oude conische accupolen natuurlijk weg laten en even met een perstang 2 kabel oogjes eraan persen . Dat is geen overkomelijk werkje :)

In je haven heeft vast wel iemand een perstang liggen die je even mag lenen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 17:56 #1547411

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
De bewoording drop-in is gewoon het probleem:
Een “complete drop-in voor een leek” die zijn LA service wil vervangen is een “Drop-in lfp” plus geschikte DC-DC plus een step-by-step aansluitschema”.

En voor al het moeilijkere moet je verwijzen naar een ander draadje. Er zijn redenen om het anders te doen. Dan haal je meer uit je dynamo in het eerste uur of uren. Je kan overwegen je start accu te laten vervallen of daar ook een lfp voor te nemen. Of nog duizend andere redenen, zoals ik wil het anders. Die zeiler moet zich verdiepen.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 17:57 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 18:00 #1547412

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
@Jeroen-Pion, Je hebt gelijk maar lijkt me minder solide dan wat gebruikelijk is bij lood accu, daarnaast is het is dan niet echt een "drop-in" toch want je moet de aansluitingen wel wijzigen en dan kun je de lood accu niet meer gebruiken (als backup als die BMS ingrijpt... ) . Uit interesse want zelf laat ik de hype nog even aan me voorbij gaan omdat mijn lood accu nog prima is.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 18:02 door mwz. Reden: @Jeroen Pion
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 18:34 #1547417

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
ok, sorry mijn laatste vraag(voor een vriend) dan, wat kan er gebeuren als hij gewoon de lood accu eruit haalt en er een lifepo4 in stopt, aansluiten en klaar is kees.
Gaat de boel gelijk in de hens of gaat branden tijdens het runnen van de motor, hoe moeten we dat zien?

Erbij blijven zeker, met brandblusser dat wel denk ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 18:35 #1547418

Dat is natuurlijk een beetje flauw om te zeggen als ik dit niet heb dan ben ik overgeleverd aan de goden en dan doel ik natuurlijk op de accupool ;





Want je kunt ook een persoog aan deze vast maken , dan heb jij het beste van 2 werelden , oké even snel wisselen is iets meer werk , dat is waar .







Maar mijn AGM accu's hadden ook bouten waar waar je met pers ogen op de polen monteerde dat is nu niet bepaald uniek voor alleen een LFP accu .
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 18:37 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 18:39 #1547420

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
Jeroen-Pion schreef :
Dat is natuurlijk een beetje flauw om te zeggen als ik dit niet heb dan ben ik overgeleverd aan de goden en dan doel ik natuurlijk op de accupool ;





Want je kunt ook een persoog aan deze vast maken , dan heb jij het beste van 2 werelden , oké even snel wisselen is iets meer werk , dat is waar .







Maar mijn AGM accu's hadden ook bouten waar waar je met pers ogen op de polen monteerde dat is nu niet bepaald uniek voor alleen een LFP accu .

accu aansluiting maken we ons geen zorgen om, het gaat om de eerste run
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 18:44 #1547421

Klopt Ber maar het was ook niet aan jou / jullie gericht maar aan MWZ die dit zei " daarnaast is het is dan niet echt een "drop-in" toch want je moet de aansluitingen wel wijzigen en dan kun je de lood accu niet meer gebruiken"

Daar reageerde ik dus op

:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 20:34 #1547438

Jeroen-Pion schreef :
Er zijn maar 6 dingen die je moet bewaken:
- Overspanning (alarmpje)
- Onderspanning (bi-stabiel spannings hoofd relais)
- balanceren (heltec actieve balancer 5A)
- Cel monitoring (cel monitortje van Alie)
- Temperatuur (Clicon bimetaal schakelaartje)

- Kortsluiting (meszekering)

Je moet een verschil maken tussen veiligheid en beschermen van je investering. Zet het eens naast elkaar:

Overspanning

Lood; noodzakelijke veiligheid, anders heb je ontploffingsgevaar (maar wie doet dat nou?)
LiFePo4: optioneel. Draadjes vol hoe dat moet.

Onderspanning
Lood: optioneel. Accu is vrijwel zeker stuk of beschadigd. Wie heeft er een beveiliging in zijn boordnetwerk?
Lifepo4: kan er prima tegen. Komt de levensduur niet ten goede en niet te vaak doen. Wel draadjes vol over schrijven!!

Balanceren
Lood: gaat vanzelf
LiFePo4: jaarlijks balanceren of passieve balancers. Die kosten AmpereMinuten (ja minuten) per laadcyclus. Draadjes vol schrijven hoe die paar joule gered kan worden met een actieve balancer.

Cel monitoring
Lood: ben je wel helemaal lekker?
LiFePo4: heel belangrijk. Waarom precies? Je hebt balancers toch?

Temperatuur
Lood; veiligheid en ook écht een issue. Door het lage laadrendement en de hoge interne weerstand.
LiFePo4; volstrekt irrelevant zo lang je geen apparaten koppelt die zelf besluiten te laden onder het nulpunt.

Kortsluiting
Komt simpelweg alleen bij LiFeO4 voor. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 21:29 #1547445

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
Ik denk dat eerst de juiste definitie vastgesteld moet worde van BMS.

- Battery management system

- Battery monitor system

-.........

Toch echt heel verschillende eigenschappen....


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 21:34 #1547446

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Om 10.000 discussie bijdragen voor te zijn:
BMaS en BMoS

Dat voorkomt dezelfde afkorting voor twee verschillende dingen.
Je moet niet proberen daar hetzelfde van de maken.

Dit komt vaker voor in taal ook bij gewone woorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 21:49 #1547447

Bas zet het 1 en ander op een rijtje , deels ben ik het daar ook mee eens .

Wel even een opmerking het was natuurlijk niet zo dat we bij lood niks deden , ook toen was de BMV XXX al heilig bij oa. de zeilers om te zien of de accu vol of leeg was /is . De meeste aperaten aan boord hebben al een onderspanning beveiliging zoals je koelkast etc etc . Hoeveel draadjes zijn er over lood al dan niet parallel / serie etc etc volgeschreven , tot aan het vullen van water toe .

Dus dat we met lood nergens naar keken en nu met LFP helemaal doorslaan zie ik niet zo , ja we doen nu veel meer en bekijken veel meer ; gewoon omdat het kan ! daar ben ik het volledig mee eens , maar dat geldt inmiddels wel voor een heleboel andere zaken ;)

Maar ik zie nog niet wat er onnodig is voor de gemiddelde gebruiker ? Je bouwt wat zaken is die dus het systeem hufterproof maakt , tja daar kun je over discussiëren of dat wel of niet moet .

1x per jaar balanceren , tja kan maar er zullen mensen zijn die zeggen maar stel dat er na 6 maanden onbalans is hoe zie ik dat , en als ik dat niet zie en gewoon door ga zo als ik doe wat dan ? En nee ik weet niet hoe een multimeter werkt :whistle:

Denk dat er veel mensen zijn die dat stukje electronica wel fijn vinden . Niet iedereen bouwt zelf zijn accu heen is alles gesneden koek.

Dus nodig of onnodig , en dan zeggen ja ik ook gekocht spijt van heel veel euro's weg voor niks , nou dat valt wel mee met de prijzen tegenwoordig .

Victron en mastervolt en MG zijn natuurlijk niet helemaal gek en bouwen de spulletjes wel zo dat het ook een beetje hufterproof is want je zit niet te wachten op veel uitval door onkundige gebruikers . Lood accu's zijn denk ik nooit zo duur geweest als LFP dus daar zal wel een verschil inzitten .
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 21:50 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 01:16 #1547462

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Calidris schreef :
Ik denk dat eerst de juiste definitie vastgesteld moet worde van BMS.

- Battery management system

- Battery monitor system

-.........

Toch echt heel verschillende eigenschappen....


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Precies, en de tweede categorie kan er als volgt uitzien. Passief, behalve de balancer. Uiterst simpel, door elke willende amateur samen te stellen. Geen omkijken naar. Niets "handmatig" te regelen of te monitoren. Geen rocket science. De rest wordt door laders (alternator en solar) gedaan.


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 06:25 #1547467

Jeroen-Pion schreef :
Wel even een opmerking het was natuurlijk niet zo dat we bij lood niks deden , ook toen was de BMV XXX al heilig bij oa. de zeilers om te zien of de accu vol of leeg was /is . De meeste aperaten aan boord hebben al een onderspanning beveiliging zoals je koelkast etc etc .

Die beveiliging werkt ongeacht welke accu er voor hangt.

1x per jaar balanceren , tja kan maar er zullen mensen zijn die zeggen maar stel dat er na 6 maanden onbalans is hoe zie ik dat , en als ik dat niet zie en gewoon door ga zo als ik doe wat dan ? En nee ik weet niet hoe een multimeter werkt :whistle:

Daar maak je het gek. Als jij na 6 maanden onbalans hebt is er wat kapot aan het gaan (en dan doel ik op doorsnee Nederlandse zeiler gebruik)

Hoe vaak begeeft een cel van een loodaccu het? En die monitor je toch ook niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 07:53 #1547471

In dat laatste zit denk ik 2 verschillende dingen .

Zoals al gezegd een lood accu balanceerd zelf en een LFP niet .

Doet een lood accu dat niet meer is hij ook stuk , maar een LFP ( nog) niet .

Want waarom controleer je dan überhaupt 1x per jaar of what ever wanneer de balans bij een LFP ?????

Bij lood doet niemand dat ook nooit. Echt nooit .

Toch ?

Overigens hadden we bij lood systemen ook BMS’en hoor , in de hele grote accu pakketten, maar dat is inderdaad wat anders dan op een enkele 100Ah LFP accu .

Dat even terzijde voor dat iedereen denkt dat het BMS specifiek is uitgevonden toen lithium xxx accu’s ontwikkeld zijn .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 08:20 #1547477

Hier is net een vergelijkbaar gesprek begonnen. Wellicht kunnen de ZF deskundigen hier ook helpen. camperforum.nl/viewtopic.php?t=8486890

Aardig citaat:

Koelkast leeg + voorraadkast idem, watertank leeg + vuilwater vol, toilet + reserve reservoir vol, maar we hoeven/mogen/kunnen nog niet weg, want accu zit nog vol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 08:22 #1547479

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Jeroen-Pion schreef :
Bij lood doet niemand dat ook nooit. Echt nooit . Toch ?

Ik zou niet weten hoe je dat bij een loodaccu zou moeten doen. Het ding heeft twee polen, alles aan de binnenkant is onbereikbaar.

Anyhoe Boarderbas: zoals altijd lekker duidelijk. 't Is niet moeilijk. (Totdat je naar internetgoeroes en fabrikanten van kant-en-klare-zwaar-overprijsde accu's en BMS'en gaat luisteren; de commerciële belangen spuiten dan van het scherm zo je hersenen in.)

Maar goed: traditie is traditie, dus vullen maar die forum-pagina's!
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 10:21 #1547509

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 704
Even een minuscuul zijsprongetje.
Wat hanteren jullie (LFPers) qua maximaal toelaatbaar verschil in spanning tussen de cellen bij 24V LFP alvorens te gaan balanceren?

En in welke situatie monitor je dat?
Onbelast bij een bepaalde SOC waarde, bij optoppen, bij stevig ontladen?

Dank alvast!
Laatst bewerkt: 19 mrt 2024 11:11 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 15:36 #1547561

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Yep schreef :
Even een minuscuul zijsprongetje.
Wat hanteren jullie (LFPers) qua maximaal toelaatbaar verschil in spanning tussen de cellen bij 24V LFP alvorens te gaan balanceren?

0.05 volt maximum, balanceren gaat automatisch tijdens laden
Yep schreef :
En in welke situatie monitor je dat?
Onbelast bij een bepaalde SOC waarde, bij optoppen, bij stevig ontladen?

Dank alvast!

verschillen cq onbalans wordt pas zichtbaar vanaf 3.45-3.5v per cel tijdens het laden, dus daaronder heeft het geen/weinig zin om te meten.
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl