Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePO4; hype of bittere noodzaak

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 17:55 #1547598

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2288
Jeroen-Pion schreef :
Overigens hadden we bij lood systemen ook BMS’en hoor , in de hele grote accu pakketten, maar dat is inderdaad wat anders dan op een enkele 100Ah LFP accu .

Dat even terzijde voor dat iedereen denkt dat het BMS specifiek is uitgevonden toen lithium xxx accu’s ontwikkeld zijn .
Een BMS op mijn 3 parallel geschakelde loodaccu's had voorkomen dat mijn kapotte accu waterstofgas en H2S was gaan produceren. En daarmee bleef doorgaan na het uitschakelen van de lader tot ik hem met de hand loskoppelde. Wat nog een potentieel gevaarlijke handeling was met een onbekende concentratie explosief waterstofgas in de accubak en bakskist.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 17:59 #1547600

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14819
Doejong schreef :
Een BMS op mijn 3 parallel geschakelde loodaccu's had voorkomen dat mijn kapotte accu waterstofgas en H2S was gaan produceren. En daarmee bleef doorgaan na het uitschakelen van de lader tot ik hem met de hand loskoppelde. Wat nog een potentieel gevaarlijke handeling was met een onbekende concentratie explosief waterstofgas in de accubak en bakskist.

H2S is naast giftig ook met zuurstof expolsief. Dus niet alleen het waterstof. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 18:01 #1547602

ReneK schreef :
…verschillen cq onbalans wordt pas zichtbaar vanaf 3.45-3.5v per cel tijdens het laden, dus daaronder heeft het geen/weinig zin om te meten….

…noch om te balanceren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 18:08 #1547604

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2288
3Noreen schreef :
H2S is naast giftig ook met zuurstof expolsief. Dus niet alleen het waterstof. ;)
Dat wist ik niet. In elk geval ben ik gaan twijfelen aan de veiligheid van parallel geschakelde loodaccu's. En na wat inlezen overtuigd geraakt van de veiligheid van LFP, met of zonder BMS. Naast nog andere voordelen, hierboven al door anderen op een rijtje gezet.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 18:53 #1547618

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 628
Met het risico dat ik wel (weer) verguisd zal worden.

De voordelen van LFP t.o.v. lood zijn zo langzamerhand wel scherp en ik citeer:

- Geen gezeik meer met een inkakkende laadstroom van dynamo's en lader
- Elk zonnestraaltje van PV wordt opgeslagen
- Bij langer onderweg me niet druk hoeven te maken om optoppen
- De soms benodigde hoge afname qua hoeveelheid stroom is nu een eitje
- Prachtige informatie via Cerbo en VRM
- Veel minder gewicht
- Gemeten rendement na bijna 1,5 jaar: 98%
- PV wordt niet meer weggedrukt door de walstroomlader of dynamo's
- Constantere DC spanning
- Levensduur
- Geen kans op gassen en boem
- Een bewaakt systeem
- En ik ben vast nog zaken vergeten

Waar komt deze soms wat scherpe discussie dan vandaan?
Mogelijke oorzaken:

1. Er zijn mensen die hun huidige loodsetje prima vinden en dat graag willen verkondigen.
2. Er zijn mensen die de hogere investering in LFP niet kunnen ophoesten en daar wat last van hebben.
3. Er zijn mensen die denken dat het technisch voor hen veel te diep gaat en zij gaan voor 'zekerheid' van lood.

1. Prima, no offence, lekker houden zo.
2. Misschien handig als je jezelf hierin zou kunnen herkennen.

3. Laten we hen overtuigen.
En dat met een fatsoenlijk setje met BMS en een paar tips.
En waar hebben we het dan over?
- Wanneer wel of niet laden
- Gewenst SOC
- En vast nog wat meer

Volgens mij is dit wel de kern waar vast nog wel wat op aan te merken is.
Laten we het over feiten en fictie hebben.
Ik krijg nu teveel het gevoel dat het politiek en ver pissen is geworden.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2024 18:54 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:02 #1547623

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29080
Nog een laatste zetje voor de afgrond:

zeilersforum.nl/index.php/foru...n-het-nieuws#1508641

Gedegen AGM accu's voor noodstroom doeleinden, prof-merk en rete duur. Op een dag......

Dit was voor mij het omslag punt om, de reeds aangeschafte, LFP accu's te bouwen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 mrt 2024 19:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:06 #1547624

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14819
Yep schreef :

Waar komt deze soms wat scherpe discussie dan vandaan?
Mogelijke oorzaken:

1. Er zijn mensen die hun huidige loodsetje prima vinden en dat graag willen verkondigen.
2. Er zijn mensen die de hogere investering in LFP niet kunnen ophoesten en daar wat last van hebben.
3. Er zijn mensen die denken dat het technisch voor hen veel te diep gaat en zij gaan voor 'zekerheid' van lood.

1. Prima, no offence, lekker houden zo.
2. Misschien handig als je jezelf hierin zou kunnen herkennen.

Helaas ik herken me hier niet in. Ik heb namelijk al sinds 2014 een LiFePO4 accu in mijn boot. Tien jaar dus.
Maar ik ben wel heel scherp op het mee verkopen van dure onnodige elektronica waardoor zo'n accu snel twee keer duurder wordt dan nodig.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:07 #1547625

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2288
Yep schreef :
Ik krijg nu teveel het gevoel dat het politiek en ver pissen is geworden.
Dat is niet een gevolg van het onderwerp. Het heeft een andere oorzaak ;)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:10 #1547627

Yep vergeet nog een groep mensen ;

Die gewoon de ideeën volgen van de grote commerciële bedrijven en hun oplossingen en adviezen en technische installaties.

Ik behoor tot die groep B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:14 #1547630

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29080
En de groep die schijt hebben aan al die forum IWAB's en het zelf wel uitzoeken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:17 #1547632

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2288
IWAB moest ik ook alweer opzoeken, net als DoD.
Een IWAB is zoiets als een wappie?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:18 #1547633

Ik Weet Alles Beter ...........

Komt hier op ZF zelden voor :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:22 #1547637

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2288
Ik heb ook nog gevonden: Iedereen Wordt Alsmaar Beter. Dat komt hier heel veel voor, omdat we onze kennis hier altijd belangeloos delen en het heel goed kunnen uitleggen :woohoo:
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:25 #1547638

Op ZF vindt 90% van de reageerders dat ze het beter weten dan gemiddeld ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:31 #1547641

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2288
Nou, daar hoor ik zeker niet bij, maar eerlijk is eerlijk, ik heb hier al veel opgestoken. Daarom verdraag ik het gekibbel nog altijd. Al wordt het er vaak niet gezelliger van.
En "oplossingen" voorbij zien komen waarvan je weet: zo ga ik het zeker niet doen, dat is ook leerzaam.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:42 #1547645

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 628
3Noreen schreef :
Helaas ik herken me hier niet in. Ik heb namelijk al sinds 2014 een LiFePO4 accu in mijn boot. Tien jaar dus.
Maar ik ben wel heel scherp op het mee verkopen van dure onnodige elektronica waardoor zo'n accu snel twee keer duurder wordt dan nodig.

Dan val jij onder de nieuwe groep 4 :-)
Natuurlijk, onzinapparatuur mijden, prima.
Maar BMS kosten zijn toch een fractie van de totale kosten?
In mijn geval een schamele 5%.

De rest van het systeem is veel belangrijker.
Als het systeem goed is opgezet, dan komt die BMS nooit in werking.
Een keer in bijna anderhalf jaar (permanente bewoning en veel varen) heb ik dat mogen beleven; ik schuurde iets teveel langs een UTP kabel tussen accu en BMS waardoor deze verbinding weg viel en de BMS deed zijn werk (in dit geval sec alarmering).
Laatst bewerkt: 19 mrt 2024 19:51 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:45 #1547647

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 628
Jeroen-Pion schreef :
Yep vergeet nog een groep mensen ;

Die gewoon de ideeën volgen van de grote commerciële bedrijven en hun oplossingen en adviezen en technische installaties.

Ik behoor tot die groep B)

Ok, groep 5.
Eensch.
Eigenlijk zit ook ik wel zo een beetje in elkaar.
Vermeend goede accu's, BMS en dynamoregelaars aanschaffen.
Zelf plaatsen, wat kabels aan elkaar knuppen, programmeren voorzover nodig, en klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 19:49 #1547648

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 628
Nog even een veer in jullie respectieve bipsen.
De sfeer in dit draadje mag dan wat kattig zijn hier en daar.
Ik zit ook op een ander watersport forum en daar breekt uiteindelijk oorlog uit over zo ongeveer elk onderwerp.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2024 19:59 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 20:55 #1547660

Ach, ik zie het als een combinatie van trots (iets zelf bedacht hebben en dat willen delen), een self-fulfilling prophecy en overtuigd zijn van bepaalde, persoonlijke, visie.

Ik ben daar zelf zeker niet onschuldig in, maar houd mij hier op de vlakte. Want alles is sl gezegd en tussen (wat ieder van ons) “goed” of “fout” vindt, zitten vele oplossingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 21:00 #1547661

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Yep schreef :
Nog even een veer in jullie respectieve bipsen.
De sfeer in dit draadje mag dan wat kattig zijn hier en daar.
Ik zit ook op een ander watersport forum en daar breekt uiteindelijk oorlog uit over zo ongeveer elk onderwerp.

Dat komt omdat hier veel mensen lithium gebruiken. Lithium is mood stabilising.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 21:02 #1547662

:laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 21:05 #1547663

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
3Noreen schreef :
Yep schreef :

Waar komt deze soms wat scherpe discussie dan vandaan?
Mogelijke oorzaken:

1. Er zijn mensen die hun huidige loodsetje prima vinden en dat graag willen verkondigen.
2. Er zijn mensen die de hogere investering in LFP niet kunnen ophoesten en daar wat last van hebben.
3. Er zijn mensen die denken dat het technisch voor hen veel te diep gaat en zij gaan voor 'zekerheid' van lood.

1. Prima, no offence, lekker houden zo.
2. Misschien handig als je jezelf hierin zou kunnen herkennen.

Helaas ik herken me hier niet in. Ik heb namelijk al sinds 2014 een LiFePO4 accu in mijn boot. Tien jaar dus.
Maar ik ben wel heel scherp op het mee verkopen van dure onnodige elektronica waardoor zo'n accu snel twee keer duurder wordt dan nodig.

Met een aparte MPPT charger voor elk solar panel, meen ik me te herinneren?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 19 mrt 2024 21:14 #1547664

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 628
Yep schreef....?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 20 mrt 2024 13:10 #1547757

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Dit is een, naar mijn mening, een serie heldere en bruikbare artikelen.

www.zeilwereld.nl/aan-boord/lfp-accu-nabrander/

Zelf heb ik voor mijn service-accu circuit gekozen voor handhaven lood-accu's tot end of life en daarnaast een Lifepo4 accu. Met een omschakelaar: als de loodaccu's ca 50% leeg zijn zijn omschakelen naar de Lifepo4. Wel wat meer bedrading...
Later de lood-accu's vervangen door Lifepo4. Als dan de ene bank "plop" leeg zou zijn, kan ik overschakelen. Beide banken met de Victron Smart shunt uitgerust. Uiteraard in het startcircuit een loodaccu.
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 20 mrt 2024 14:09 #1547762

Ik vaar nu 7 jaar rond met cellen van zeer dubieuze kwaliteit. Van de 4 packs die we via de LiFePo4 forumgoeroe kochten is de mijne de enige overlevende.

Ik heb domme balancers en een lifepo4 lader.

Er zit een SBM board van 16A naar mijn schakelpaneel. Want ik weet hoe dom ik ben en dat ik wel eens vergeet de stroom uit te schakelen.

De grote verbruikers met een onderspanningsbeveiliging zit er voor dus zó op de accu.

Gezien ik bijna een week op een lading doe, ik zelden motor en dat enkel doe van haven naar haven waar er een stopcontact wacht, vind ik laden via de motor onzin. Je pack overbemeten kopen is goedkoper dan een dc-dc lader. Denk dus ook niet na over een zonnepaneel. Onhandig en heb er geen behoefte aan. Als ik vol ben kan ik 3 nachten ankeren en iedere dag koude chablis drinken als het 30 graden is.

Gezien de trackrecord van de cellen en mijn onbekendheid keek ik regelmatig met de multimeter. Er zo over na denkend denk ik dat de laatste keer een jaar of 3 geleden is.

Ik heb een Ali voltmeter en trek me helemaal niks aan van de 30-70% regel.

Ook zijn mijn cellen niet samengeperst volgens de "noodzakelijke" methode.

Één van de vele stoorzenders is dat wijsheden vaak de nuance verliezen van het toepassingsgebied.

LiFePo4 word in de modelvliegtuig tot soms wel 50C toegepast. 50C betekent dat de ontlaad of laadstroom tot wel 50x de capaciteit is, ofwel binnen iets meer dan een minuut geladen of ontladen worden. Dat vraagt een andere omgang. Die wijsheden zijn op een boot niet van toepassing. Balanceren word dan ineens heel belangrijk en heel relevant.

Passief balancen kost (kort) tijd na een volledige laadcyclus. Een hele hoge belasting maakt het balanceren minder effectief. In systemen waar er constant een fikse belasting is en/of waar 100% lading zelden voor komt kan een actieve balancer een beetje helpen, maar op een boot is het volstrekte onzin
Laatst bewerkt: 20 mrt 2024 14:20 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl