ReneK,
Ik ben je nog een antwoord schuldig. Ik hoop dat dit het misverstand wegneemt.
1. Over gevaar dat plotseling stoppen van de laadstroom door BMS de alternator diodes doet opblazen.
Je zegt ergens in dit draadje
“lifepo4 akku er in en klaar ? zonder extra kosten?" Ik kom dan even later met een (voor de ingewijden overbodig) verhaal dat je moet oppassen met LFP laden door een alternator met standaard Vreg. Dus algemeen, bedoeld voor iemand die LFP overweegt en niet toegespitst op jouw specifieke setup met LFP en Loodaccu parallel. Jij voelt je aangevallen en noemt dit “paniek zaaierij”.
Later zeg ik nog, na je betoog over LFP en lood parallel:
“
Prima, dus LiFePO4 en LA start parallel zonder dc-dc. Mooi als dat voor jou zo goed werkt”. Is dat een bevestiging of niet?
Ik wilde daar verder niet op doorgaan, want dat gaat voor dit draadje misschien wat te ver. Maar je vraagt een verklaring, dus toch maar:
Voor mij is LFP en lood parallel een no-no. In de standaard setup met standaard dikke kabels komt de loodaccu niet vol omdat LFP het voltage niet boven ong 13.5 V laat komen, zeker als je LFP niet tot 100% SoC laadt. Het laatste stukje van de laadcurve wel, maar dit is te kort om de loodaccu vol te krijgen. Die heeft absorptietijd nodig. Als het een tamelijk nieuwe accu is en je hebt een makkelijk startende motor kan dit een tijdlang goed gaan (vooral in warm klimaat), maar is verre van ideaal. Maar nogmaals, als dit bij jou goed werkt waarom dan niet? Bij laden met 80A en niet te dikke, wat langere kabels voor LFP is je Alt spanning wellicht wat hoger. Maar daar kun je niet in ieder geval van uit gaan, dus m.i. niet een aanrader voor nieuwe LFP gebruikers. Zelf laad ik mijn startaccu met een eenvoudig buck boost module tot 14.2V, dan absorptie. Powered door LFP.
(geeuw je nog niet?). Ik vraag mij trouwens af of je ook bij LFP en lood accu parallel (wanneer de loodaccu wel helemaal vol is en de weerstand hoog is) bij plotseling onderbreken van een 80A laadstroom toch niet de diodes laat klappen. Bij jou natuurlijk niet, maar ik ga het in ieder geval niet proberen.
Het is alsof je een auto op topsnelheid “afremt” door tegen een betonnen muur te rijden.
2. Bij lood loopt bij laden de spanning sneller op dan bij LFP. Moeten we hier nou echt over discussieren?
3. Bij kleinere bootjes met minder LFP accucapaciteit is de accu sneller vol dus wordt eerder 14V bereikt en dus grijpt de BMS eerder in. In het licht van 1 hierboven kan dat dus tot een alternator probleem leiden.
4. BMS op een boot is overbodig. Wat dit betreft deel ik de
mening en argumenten van Calidris. Het is trouwens opvallend dat hij helemaal geen tegenspraak ondervindt.
Groeten, Walt