Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePO4; hype of bittere noodzaak

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 17:00 #1547203

Jeroen-Pion schreef :
Inmiddels denk ik dat er nu wel mensen zijn met weinig technische kennis van accu's , die nu denken ik laat dat LFP maar even voor wat het is .

DAAR HEB JE NU EENS HELEMAAL GELIJK IN.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 17:22 #1547207

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13575
EENS B)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 18:49 #1547219

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 629
Godsblij dat ik nu LFP heb.

- Geen gezeik meer met een inkakkende laadstroom van dynamo's en lader
- Elk zonnestraaltje van PV wordt opgeslagen
- Bij langer onderweg me niet druk hoeven te maken om optoppen
- De soms benodigde hoge afname qua hoeveelheid stroom is nu een eitje
- Prachtige informatie via Cerbo en VRM
- Veel minder gewicht
- Gemeten rendement na bijna 1,5 jaar: 98%
- PV wordt niet meer weggedrukt door de walstroomlader of dynamo's
- Constantere DC spanning
- Levensduur
- Geen kans op gassen en boem
- Een bewaakt systeem
- En ik ben vast nog zaken vergeten

Gezien het vorengaande mag LFP best meer kosten dan lood.
En wat is er mis met innovatie?

Als je je een beetje verdiept in LiFePo4 en er daarna zelf mee aan de slag gaat besef je pas hoe hopeloos veroudert lood is.
En prima, als lood voldoet aan je minimale eisen, lekker laten zitten totdat het lood gaar is.
Als je wensen wat hoger liggen kom ik niet om LFP heen.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2024 18:58 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 19:04 #1547220

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29081
Ondanks het ultieme geneuzel van de LFP Statler en Waldorf leden op dit forum ben ik heel blij met LFP!
Het is niet meer dan een logische stap in de vaart der volkeren.

De loden berevellen blijven met tooi rond het kampvuur dansen. Op zich niets op tegen, maar soms luidruchtig.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 mrt 2024 21:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 19:24 #1547222

Zelfs Waldorf en Statler zijn al bezig met LFP ,

kijk maar !


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 19:24 #1547223

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13575
de LFP adepten zijn mi rumoeriger
maar boeien..
ieder zijn eigen accu geloof
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 19:39 #1547226

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1553
De topictitle is natuurlijk wat te polariserend om nog een genuanceerde discussie te kunnen voeren. My bad. Daardoor missen de meesten ook mijn punt. In de OP blijkt dat ik wel geloof in LFP, “de volgende set wordt vast een LFP”. Maar de nuance die ik maak en blijkbaar niet begrepen wordt is dat dankzij Peukert en parallelschakeling en een perfecte behandeling ook conventioneel goed kan presteren, mits DoD laag is. Dankzij parallel is die DoD laag en gaat deze set lang mee en presteert ze nog zo goed.
Niks ten nadele van LFP, maar de business case met drie maal parallel is anders dan regulier een enkele loodaccu tov LFP. Mooi toch? Denk er verder van wat je wilt, doe ik ook. Genoeg voorbeelden in dit topic gegeven dat het met LFP helemaal niet zo duur hoeft, zoals ReneK bv aangeeft dat het prima zonder DC kan. Dank daarvoor ReneK, dat zou ik best ook aandurven. Voor de rest, chapeau aan hen die alles beter weten. Dat heb ik helaas nooit, ik leer elke dag nog.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 20:26 #1547229

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2289
DoD ... ? (voor de amateurs, hè? ;) )
Noch hype, noch bittere noodzaak, natuurlijk. Het kan allebei. Maar deze amateur is geschrokken van een boot vol H2S deze zomer toen een van mijn loodaccu's overleed en gaat voor LFP. Met BMS, DCDC-lader en de hele rimram.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 20:51 #1547230

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13575
..amateur..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 20:54 #1547232

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 629
Jeroen-Pion schreef :
Zelfs Waldorf en Statler zijn al bezig met LFP ,

kijk maar !


Legendarisch.
Alhoewel ik v.w.b. sec de LFP's voor MG zou gaan en niet voor Victron.
Waarbij opgemerkt dat deze 2 brands perfect samenwerken via CAN.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2024 20:55 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 21:46 #1547237

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29081
Doejong schreef :
DoD ... ? (voor de amateurs, hè? ;) )
Noch hype, noch bittere noodzaak, natuurlijk. Het kan allebei. Maar deze amateur is geschrokken van een boot vol H2S deze zomer toen een van mijn loodaccu's overleed en gaat voor LFP. Met BMS, DCDC-lader en de hele rimram.

Wat heeft Department of Defense met LFP te maken?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 22:00 #1547238

Yep schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Zelfs Waldorf en Statler zijn al bezig met LFP ,

kijk maar !

Legendarisch.
Alhoewel ik v.w.b. sec de LFP's voor MG zou gaan en niet voor Victron.
Waarbij opgemerkt dat deze 2 brands perfect samenwerken via CAN.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 22:55 #1547240

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 629
Bijzonder draadje dit.
Maar eh, zet de 2 (MG- en Victron-LFP) maar naast elkaar.
Keuze snel gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 17 mrt 2024 23:53 #1547243

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
ReneK,
Ik ben je nog een antwoord schuldig. Ik hoop dat dit het misverstand wegneemt.

1. Over gevaar dat plotseling stoppen van de laadstroom door BMS de alternator diodes doet opblazen.

Je zegt ergens in dit draadje “lifepo4 akku er in en klaar ? zonder extra kosten?" Ik kom dan even later met een (voor de ingewijden overbodig) verhaal dat je moet oppassen met LFP laden door een alternator met standaard Vreg. Dus algemeen, bedoeld voor iemand die LFP overweegt en niet toegespitst op jouw specifieke setup met LFP en Loodaccu parallel. Jij voelt je aangevallen en noemt dit “paniek zaaierij”.

Later zeg ik nog, na je betoog over LFP en lood parallel:
Prima, dus LiFePO4 en LA start parallel zonder dc-dc. Mooi als dat voor jou zo goed werkt”. Is dat een bevestiging of niet?

Ik wilde daar verder niet op doorgaan, want dat gaat voor dit draadje misschien wat te ver. Maar je vraagt een verklaring, dus toch maar:

Voor mij is LFP en lood parallel een no-no. In de standaard setup met standaard dikke kabels komt de loodaccu niet vol omdat LFP het voltage niet boven ong 13.5 V laat komen, zeker als je LFP niet tot 100% SoC laadt. Het laatste stukje van de laadcurve wel, maar dit is te kort om de loodaccu vol te krijgen. Die heeft absorptietijd nodig. Als het een tamelijk nieuwe accu is en je hebt een makkelijk startende motor kan dit een tijdlang goed gaan (vooral in warm klimaat), maar is verre van ideaal. Maar nogmaals, als dit bij jou goed werkt waarom dan niet? Bij laden met 80A en niet te dikke, wat langere kabels voor LFP is je Alt spanning wellicht wat hoger. Maar daar kun je niet in ieder geval van uit gaan, dus m.i. niet een aanrader voor nieuwe LFP gebruikers. Zelf laad ik mijn startaccu met een eenvoudig buck boost module tot 14.2V, dan absorptie. Powered door LFP.
(geeuw je nog niet?). Ik vraag mij trouwens af of je ook bij LFP en lood accu parallel (wanneer de loodaccu wel helemaal vol is en de weerstand hoog is) bij plotseling onderbreken van een 80A laadstroom toch niet de diodes laat klappen. Bij jou natuurlijk niet, maar ik ga het in ieder geval niet proberen.
Het is alsof je een auto op topsnelheid “afremt” door tegen een betonnen muur te rijden.

2. Bij lood loopt bij laden de spanning sneller op dan bij LFP. Moeten we hier nou echt over discussieren?

3. Bij kleinere bootjes met minder LFP accucapaciteit is de accu sneller vol dus wordt eerder 14V bereikt en dus grijpt de BMS eerder in. In het licht van 1 hierboven kan dat dus tot een alternator probleem leiden.

4. BMS op een boot is overbodig. Wat dit betreft deel ik de mening en argumenten van Calidris. Het is trouwens opvallend dat hij helemaal geen tegenspraak ondervindt.


Groeten, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 04:07 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 08:34 #1547261

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14820
Voor personen die het leuk vinden en er een hobby in hebben om met draadjes, elektronica en stroom bezig te zijn kan het nooit genoeg zijn. Ze zijn voortdurend bezig te zoeken naar een mogelijkheid het nog beter aan te pakken. Met wisselend succes. Maar daardoor ontstaat een hyper complex geheel. Voor de meeste mensen gaat dit uiteraard niet op en willen gewoon wat elektrische spulletjes aan boord kunnen gebruiken. Voor hun is belangrijk dat het werkt en niet teveel geld en aandacht kost. Voor die laatste groep lijkt het er op dat ze de missie drang van de liefhebbers van over complexe oplossingen als storend zijn gaan ervaren. Voor die laatste groep gaat op dat ze het prima vinden als het werkt door er een stukje waslijn er tussen te hangen.

Deze vergelijking gaat ook op voor computers met flatpack, laminaat zeiltjes die de laatste tiende knoop uit de wind halen en ankers die bij windkracht 11 nog houden enz enz.
Laten we proberen vanuit beide groepen elkaar niet teveel in de haren te zitten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 08:54 #1547266

Er wordt hier ook heel wat door elkaar gehaald , alleen de definitie BMS lijkt bijna van persoon tot persoon te verschillen . Bijvoorbeeld loopt de stroom door het BMS ? Nou bij mij niet in elk geval .

Verder Wat Walt zegt LPF aan lood ingewikkeld een NO NO , gedoe met de spanning , kan maar als je nu wel een DC DC acculader gebruikt , kun je zelfs de spanning regelen naar de LFP .

Maar dan krijg je de 1 weer die dat onzin vind kan gewoon direct de ander zegt weer neeeee kan niet.




Allemaal zaken die prima en eenvoudig zijn op te lossen .


Het is het wel een hele vervelend draadje geworden, waar verschillende systemen tegenover elkaar staan en niet naast elkaar met de voor en na delen zodat mensen zelf eens kunnen bepalen welke is prima voor mijn situatie .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 09:10 #1547271

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14820
Het begint met problemen die geen probleem zijn en ook daarom geen oplossing nodig hebben. Maar als je vast blijft houden aan het idee dat iets een probleem is....
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 09:16 #1547274

Dat denk ik ook en dat lees ik ook .

Ben ik het toch nog een keer met je eens :) mag ook wel gezegd worden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 09:58 #1547284

Ik heb al eens voorgesteld, om een soort "Workshop" te geven bij mij in de werkplaats.
En dan speciaal de uitleg van dat LifePo4 gebeuren. E.e.a. aan de hand van voorbeelden.
Opstelling van rand apparatuur enz. Gewoon een functionele installatie laten zien.
Maar niemand wil zich daar kennelijk voor lenen.

Dus als er nog iemand zich geroepen voelt.....................neem contact op zou ik zeggen.

Dan zullen er heel wat ZF-ers anders tegen dat gebeuren aankijken denk ik.
Gert
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 11:07 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 10:10 #1547285

Ale een van de hobbyisten nou eens een overzichtelijk excel staatje zou kunnen maken van de diverse setups en variaties, met voor en nadelen. Dat zou heel verhelderend kunnen zijn en oeverloos gezwam, ruis en misverstanden kunnen oplossen.
Goedkope drop in, wel/geen dc-dc, slimme, domme of nog meer smart dynamo’s, alles etende regelaar, geldstroom gedoe, dissipate, wel/geen BMS, BMS variaties, alles LPF of parallel met lood, startaccu, enz enz.
Dat staatje zou dan vast en zeker nog een aantal keren ge-edit kunnen worden zodat iedereen z’n ei daar in kwijt kan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 10:11 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 10:16 #1547286

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14820
Hmmm een workshop om een accu in je boot te heisen. Dan kan ik me voorstellen dat er een flink aantal zeilboot eigenaren liever even een loodaccu bij het dichtst bijzijnde adres scoren en die 2-3 uur later in hun boot hebben. Om vervolgens weer te gaan zeilen.

Laten we een lijstje maken wat 80% van de weekeindzeilers die nu een lood accu naar volle tevredenheid niet nodig hebben.

BMS - niet nodig
App op je telefoon - niet nodig
Laden met je diesel - niet nodig
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 10:21 #1547288

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Ik behoor tot die mensen die gewoon een accu aan boord nodig hebben om wat stroom te hebben onderweg. Liefst zo simpel mogelijk en verkrijgbaar bij reguliere handel.
Draadje begon interessant met een voor mij relevante vraag of je bij vervanging van de gewone accu over zou moeten/kunnen stappen op Lifepo4 accu oid of dat je er weer gewoon een loodaccu in zet?

Uiteraard ben ik na een paar pagina's afgehaakt, ik heb echt geen zin in gedoe rond stroom aan boord en beperkt het gebruik daarvan zo veel mogelijk.
2 105AH semitractie loodaccu's met elk een eigen C-tec ladertje uit de reguliere handel en wisselschakelaar ertussen werkte in het verleden voldoende en na gemiddeld 3 jaar gaat een accu naar de stort. Laden met walstroom of wat de normale dynamo van de motor erin kreeg. Grootste verbruiker was altijd de stuurautomaat, maar ook op langere vakanties en een nacht op zee eigenlijk nooit problemen gehad. Koeling, magnetrons, radar en andere stroomslurpers bleven zo veel mogelijk van boord.
Tegenwoordig is het nog wat simpeler met voornamelijk dagtochtjes en handstartende BBM, dus staat er nog maar 1 accu in.

Lifepo4 is dus voor mij de oplossing voor een niet bestaand ( of te voorkomen) probleem en daarnaast gezien dit topic vooral een heel complexe en dure vervanging van een simpel werkende loodaccu. Daarbij moet ik ongeveer een hele studie volgen om te bepalen wat ik naast de feitelijke accu allemaal nog moet aanschaffen of vervangen?

Ik denk dat ik over 1 of 2 jaar weer gewoon 125€ betaal en mijn nieuwe 105AH loodaccu thuis laat bezorgen B)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 10:32 #1547290

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14820
Watermaat schreef :
Ik denk dat ik over 1 of 2 jaar weer gewoon 125€ betaal en mijn nieuwe 105AH loodaccu thuis laat bezorgen B)

Voor wat je wilt heb je gelijk. Tenzij;

-Je aanzienlijk gewicht wilt besparen.
-Je graag wilt laden met een zonnepaneel.
Maar dan moet je wel weerstand bieden aan alle mensen die je een hoop extra willen aansmeren.

Wat je nodig hebt is ;

Een accu bijvoorbeeld vergelijkbaar met een 105Ah lood zuur
Een lader voor in het stopcontact.
Als je super de lux wilt een eenvoudige voltmeter.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 10:40 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 10:34 #1547291

3Noreen schreef :
Hmmm een workshop om een accu in je boot te heisen. Dan kan ik me voorstellen dat er een flink aantal zeilboot eigenaren liever even een loodaccu bij het dichtst bijzijnde adres scoren en die 2-3 uur later in hun boot hebben. Om vervolgens weer te gaan zeilen.

Laten we een lijstje maken wat 80% van de weekeindzeilers die nu een lood accu naar volle tevredenheid niet nodig hebben.

BMS - niet nodig
App op je telefoon - niet nodig
Laden met je diesel - niet nodig

Inderdaad dat doe ik gewoon tegenwoordig met de generator via de multiplus , hatseflats 120A max van de lader .

3 tot 4 keer zo snel als met dat geklungel op de dynamo van de diesel , waarvan 125A slechts 40 ± 50 A overblijft . Dat scheelt uren een diesel laten draaien , want dat mag ook niet van ZF dat onbelast :whistle:

Laad ik met de generator EN de diesel bij zit je op 160A laden 400Ah bankje in 2,5 uur vol wat alleen met de diesel 8 uur zou duren :whistle:

Grote accu bank is mooi , maar ook weer lastiger om die in een korte tijd vol te krijgen, de balans moet je een beetje zoeken op hoeveel kun je laden .

Laden is bij mij altijd het enige wat ik echt interessant vind , de bronnen en hoe gaat dat . Rest is niet interessant in mijn ogen . Ik wil straks gewoon de accu's zo vol hebben dat ik kan koken en de stroom aan boord heb die ik nodig heb , meer niet .

Ik heb ook geen zin dat ik op een anker plek uren en dagen bezig ben met het zooitje weer vol te krijgen , liever snel en kort .

Ik zet daar in op wind / zon en mechanisch geweld om dat snel te kunnen :laugh:
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 10:36 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 18 mrt 2024 10:36 #1547292

Watermaat schreef :
Daarbij moet ik ongeveer een hele studie volgen om te bepalen wat ik naast de feitelijke accu allemaal nog moet aanschaffen of vervangen?

Ik denk dat ik over 1 of 2 jaar weer gewoon 125€ betaal en mijn nieuwe 105AH loodaccu thuis laat bezorgen B)

Iedereen heeft andere behoeftes. Dat jij het niet nodig hebt is prima, jouw keus. Maar het wederom zo ingewikkeld doen laten lijken veroorzaakt alleen maar weer meer ruis. Het geen mij aanvankelijk aan het twijfelen heeft gebracht. En anderen zoals Friendlysailer nog steeds in die fase laten zitten. Nu achteraf zonde van de vertraging die dit soort kul conclusies bij mij heeft opgeleverd.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 18 mrt 2024 10:37 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl