Boot8 schreef :
Dat plaatje op de vorige pagina klopt dus niet? Ik was van plan bij 20% (12.8V?) weer bij te laden alhoewel met 10% (bij bv een 200ah) er ook nog genoeg reserve is (overnachten in jachthavens). Zo,n accu monitor, shunt etc wil ik als het kan vermijden als het net als nu met loodzuur met spanning kan. Als een accumonitor echt noodzakelijk is voor SOC zou dat jammer zijn, want geen simpele drop in eigenlijk
Dit klopt. Binnen de 20-95% is er weinig van te zeggen, maar daarbuiten wel. Daartussen gebruik je de coulomb-SoC-teller uit de bms met BT.
Maar zonder kan je dus prima een 3,0V alarm instellen op een overtocht en dan misschien de laatste paar uur de koelkast uitschakelen die ondertussen door en door koud is. Of daarop je oplader AAN schakelen. Je kan ook op 3,4V UITschakelen.
Er zijn best relais die dat voor je kunnen regelen. Dan bouw je een “gedistribueerde externe bms” op basis van losse componenten naar eigen inzicht. Je kan zelfs die componenten zelf bouwen: zie RooieDirk.
Als je dat doet met een zonnepaneel dan zal het ook wel niet te koud in de boot zijn (in Nederland).
En als je jouw verbruikers altijd uitzet als je weg gaat raken je cellen ook nooit leeg. Je motor zet je bij vertrek ook uit en dan is de tank bij terugkomst ook nog even vol.
En volg je de methode-Peper dan zet je 4 dc-dc laders op de 4 cellen, altijd aan. En dan hoef je alleen losse cellen te kopen.
Koop je de cellen groot genoeg dan hoef je helemaal niet te weten hoeveel er in zit.
Ik stook gas thuis en weet ook niet wat de voorraad is. Heel veel en genoeg.
Toen LFP nog €30+/Ah waren moest je ze bewaken als de juwelier, maar ze komen nu gewoon met de pakketpost voor €2/Ah.
Je hoeft dus helemaal niet meer de laatste % er uit te halen zoals in alle draadjes hier op ZF.
Het allersimpelste voor de weekend dan wel havenhopperzeiler is walstroom en/of zonnepanelen.
Ipv een DC-DC voor motor opladen kan je ook een tweede LFP kopen.
Heb je een tweede LFP dan deze om en om gebruiken en niet parallel: Dan weet je 50% bij omschakelen (dus 180, 110, 100, 90, 50, 20, 10 op basis van batterij 1 en 2 en de voltages) en heb je eventueel ook geen shunt nodig als dat lijstje genoeg is.
DC-DC: €250; shunt: €150; wisselschakelaar €50. Omschakelen met de hand op voltage. Oplader op de “vrije LFP” obv voltage. €350 euro besparing en minder (samenwerkende?) zooi.
Best een goed idee voor een volgende keer, al zeg ik het zelf.
Dank dat je me aan het denken zet.
Let op: de meerprijs van een grotere LFP is ruim minder dan een vrije dag. Dus groter kopen en op schema en denken besparen. De oplossing maakt niet zo veel uit. Er zijn er vele. Je moet alleen de oplossing die je kiest goed en netjes uitvoeren en genieten van een overdadige capaciteit die je eerder nooit had.
Ik heb nu voor onderweg en 12V waterkoker en voor aankomst een 12V onderdeken anders komt die LFP nooit onder de 60% en weet je nooit of alle getallen van het metertje het wel doen…..
Je wordt er gewoon “lader-lui” van en achteraf vraag je je af waarom je het voor jezelf zo complex gemaakt hebt (met de kennis en ervaring! achteraf; dat dan weer wel).