Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dus als ik het goed begrijp; lifepo4

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 18:34 #1596149

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
3Noreen schreef :
Peper schreef :
Eitje: de aanduiding 100%. Vier cellen (voor een 12V systeem) zitten 'vol' bij 4 x 3,45V = 13,8V bij 25oC. Niet bij 13,68V en 16oC.
Groeten, Peper.

Zolang je geen stroom strekte hierbij vermeld zegt het helemaal niets. Als je bijvoorbeeld met 1C laad zul je echt een hogere spanning moeten aanhouden voordat de accu "vol" is.

Gary, dat is niet correct! Als je laadstroom toevoert bij celspanningen boven 3,45V Ben je bezig de platen met Lithium te bedekken! Bij 3,45V is een cel vol. Als er stroom uit de cel loopt daalt de lading van de cel en de spanning van de cel. Het is als een hek voor de afgrond, als je over het hek klimt donder je naar beneden, als je van het hek wegloopt kun je niet naar beneden donderen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 19:01 #1596150

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
Peper schreef :
BobG schreef :
Peper schreef :
Dat mag, maar het verandert niets aan de verklaring die jij niet geeft! Denk je om je hart met al dat zout, het kan hartritme stoornis geven bij hoge concentraties.
Groeten, Peper.

Peper, ik heb een werkend lifepo4 systeem incl zonnepanelen al 2 jr in mijn boot, werkt perfect! Zout is belangrijk voor het lichaam, heel belangrijk!

Bob, Ik heb al 10 jaar een werkend LiYFePO4 met 16 100Ah cellen aan boord om mijn Torqueedo ebbm 4kW aan te drijven. De accubank wordt geladen via 2x 40Wp zonnepanelen door 16 DC/DC converters van 36V naar 3,45V. Ik hoef de lader nooit af te schakelen en de cellen zijn daardoor altijd in balans. Mijn laatste ontwikkeling is een 5kW 65V DC diesel generator om zowel de tractiebank/huisaccu te laden. De generator slaat af bij 53V dus voordat de 3,45V per cel wordt bereikt.

Verder heb ik 35 jaar bij de anesthesie gewerkt en dagelijks de concentraties NaCl en KCl van patiënten moeten bewaken.

In deze wedstrijd 'ver plassen' sta jij nu met 2-0 achter. 'Leuk zijn' is iets wat je moet leren anders kun je lelijk op de koffie komen.
Groeten, Peper.

Maar de wedstrijd oeverpoepen win jij ook wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 19:08 #1596152

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6698
Peper schreef :

Gary, dat is niet correct! Als je laadstroom toevoert bij celspanningen boven 3,45V Ben je bezig de platen met Lithium te bedekken!

In absolute zin klopt dat ongetwijfeld, maar het gaat wel heeeeeeel langzaaaaam. Daardoor hebben de accu's met jouw aanpak praktisch het eeuwige leven. Maar zo voorzichtig hóeft het niet en in die zin vind ik de filmpjes van Will dan wel weer verhelderend. De chemie is robuuster dan velen van ons denken.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 19:35 #1596161

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Roald,
Het gaat alleen maar om die 'absolute zin'. Er is geen 'Tripping point' bekend. Als je geld genoeg kunt besteden koop je gewoon om de paar jaar een nieuwe set cellen. Wat doe je als je cellen het halverwege st. Maarten opgeven... Kan je een hoop geld hebben maar je hebt er dan niets aan. Heb je dan accu's met het eeuwige leven, dan red je st. Maarten wel.
Die chemie is echt niet robuster dan wij denken, je kunt gewoon uitrekenen hoeveel mol Lithium per Ampère op de platen van een cel wordt neergeslagen. Wat wij doen is de stroom niet meten en dan denken we 'wat ik niet weet dat mij niet deert'. Ooit kom je er dan achter dat het je toch wel deert, maar dan is het te laat. Dit is de reden dat ik dingen uitleg en verklaar. Dan kun je die penibele situatie voor blijven. De keus is aan jou.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 22:59 #1596192

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
3Noreen schreef :
Peper schreef :
Eitje: de aanduiding 100%. Vier cellen (voor een 12V systeem) zitten 'vol' bij 4 x 3,45V = 13,8V bij 25oC. Niet bij 13,68V en 16oC.
Groeten, Peper.

Zolang je geen stroom strekte hierbij vermeld zegt het helemaal niets. Als je bijvoorbeeld met 1C laad zul je echt een hogere spanning moeten aanhouden voordat de accu "vol" is.

Op het plaatje: 0,05C
Iemand al een antwoord?
Gaat bij waar varen we langs sneller…

Ik denk dat de 100% niet klopt.
Je hebt de cellen heel lang niet tot 3,45V geladen en de SoC coulomb meting die slechts relatief is, die is een beetje verlopen.
Gewoon doorladen tot 3,45V in dit trage tempo; de SoC blijft op 100% staan en is dan goed.

Kan ook zijn dat de bms zijn eigen verbruik niet meet en/of niet weet. Dan moet er meer in dan hij dacht.
Ding doet zijn best, is qua weergave een beetje lek, maar in werkelijkheid niet.
Beter dan een dieseltankmeting want daar is het andersom.
Laatst bewerkt: 12 nov 2024 23:04 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 23:28 #1596196

Peper schreef :
Eitje: de aanduiding 100%. Vier cellen (voor een 12V systeem) zitten 'vol' bij 4 x 3,45V = 13,8V bij 25oC. Niet bij 13,68V en 16oC.
Groeten, Peper.

Correct, en deze celspanningen zijn zelfs tijdens 14 A laadstroom gemeten!

Accu is nog niet vol inderdaad, SOC schatting op basis van celspanning is ongeldig tijdens het laden.

Zie ook de perfecte celbans: tijdens verder doorladen gaan die wat uit elkaar lopen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 07:30 #1596210

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Maar in rust kun je spanning wel gebruiken voor state of charge (SOC) van een LiFePO4 accu toch? Dat is mijn plan voor de nog aan te schaffen "drop in" vervanging van de loodzuur huishoud accu (dat wordt waarschijnlijk een Victron superpack en ik laad de LiFePO4 dan alleen met walstroom)
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 07:39 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 08:12 #1596218

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
Boot8 schreef :
Maar in rust kun je spanning wel gebruiken voor state of charge (SOC) van een LiFePO4 accu toch?

Bij mijn in 2014 geïnstalleerde LiFePO4 accu nauwelijks. Ik kan hooguit aan de spanning zien of die bijna vol is of bijna leeg. De laatste 10% dus. Maar aan de spanning zien of die 30% of 70% SOC is, zeker niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 09:08 #1596235

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Dat plaatje op de vorige pagina klopt dus niet? Ik was van plan bij 20% (12.8V?) weer bij te laden alhoewel met 10% (bij bv een 200ah) er ook nog genoeg reserve is (overnachten in jachthavens). Zo,n accu monitor, shunt etc wil ik als het kan vermijden als het net als nu met loodzuur met spanning kan. Als een accumonitor echt noodzakelijk is voor SOC zou dat jammer zijn, want geen simpele drop in eigenlijk
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 09:09 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 09:16 #1596237

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6698
3Noreen schreef :
Bij mijn in 2014 geïnstalleerde LiFePO4 accu nauwelijks. Ik kan hooguit aan de spanning zien of die bijna vol is of bijna leeg. De laatste 10% dus. Maar aan de spanning zien of die 30% of 70% SOC is, zeker niet.
Dat. En wanneer is je accu nou écht in rust? Dan mag er niets laden of ontladen, dus eventuele zonnepanelen afgeschakeld, de bediening van een kachel, enz. Zelfs een schakelpaneel met LEDjes is al een verbruiker. Om de laadtoestand te monitoren is dat geen doen, dat gaat alleen goed met een shunt.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 09:16 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 09:23 #1596238

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 650
Eclips schreef :
Om de laadtoestand te monitoren is dat geen doen, dat gaat alleen goed met een shunt.
En dat gaat hier ook goed met 4 x 280 Ah, 24 volt, MG LFP's, MG BMS en een Cerbo voor de monitoring.
De BMS heeft hiertoe ingebouwde shunts.

Vanwege 365x24 op de boot heb ik dat kunnen ervaren de afgelopen 2 jaar.
Loepzuiver de SOC meten is wat overdreven maar een procentje of 1 a 2 ernaast is al veel.
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 10:05 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 09:24 #1596239

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
De shunt kan best overbodig zijn mits je een goede bms hebt met coulombmeter die je op een paneeltje kunt aflezen (dan zit ie voor je neus)
We hebben de bms op een Cerbo en daarmee is de bmv met shunt eigenlijk werkloos.
Heb je meteen de meest luxe laadregeling die er is.
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 09:25 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 12:14 #1596282

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
Boot8 schreef :
Dat plaatje op de vorige pagina klopt dus niet? Ik was van plan bij 20% (12.8V?) weer bij te laden alhoewel met 10% (bij bv een 200ah) er ook nog genoeg reserve is (overnachten in jachthavens). Zo,n accu monitor, shunt etc wil ik als het kan vermijden als het net als nu met loodzuur met spanning kan. Als een accumonitor echt noodzakelijk is voor SOC zou dat jammer zijn, want geen simpele drop in eigenlijk

Dit klopt. Binnen de 20-95% is er weinig van te zeggen, maar daarbuiten wel. Daartussen gebruik je de coulomb-SoC-teller uit de bms met BT.

Maar zonder kan je dus prima een 3,0V alarm instellen op een overtocht en dan misschien de laatste paar uur de koelkast uitschakelen die ondertussen door en door koud is. Of daarop je oplader AAN schakelen. Je kan ook op 3,4V UITschakelen.
Er zijn best relais die dat voor je kunnen regelen. Dan bouw je een “gedistribueerde externe bms” op basis van losse componenten naar eigen inzicht. Je kan zelfs die componenten zelf bouwen: zie RooieDirk.

Als je dat doet met een zonnepaneel dan zal het ook wel niet te koud in de boot zijn (in Nederland).
En als je jouw verbruikers altijd uitzet als je weg gaat raken je cellen ook nooit leeg. Je motor zet je bij vertrek ook uit en dan is de tank bij terugkomst ook nog even vol.

En volg je de methode-Peper dan zet je 4 dc-dc laders op de 4 cellen, altijd aan. En dan hoef je alleen losse cellen te kopen.
Koop je de cellen groot genoeg dan hoef je helemaal niet te weten hoeveel er in zit.
Ik stook gas thuis en weet ook niet wat de voorraad is. Heel veel en genoeg.

Toen LFP nog €30+/Ah waren moest je ze bewaken als de juwelier, maar ze komen nu gewoon met de pakketpost voor €2/Ah.
Je hoeft dus helemaal niet meer de laatste % er uit te halen zoals in alle draadjes hier op ZF.

Het allersimpelste voor de weekend dan wel havenhopperzeiler is walstroom en/of zonnepanelen.
Ipv een DC-DC voor motor opladen kan je ook een tweede LFP kopen.
Heb je een tweede LFP dan deze om en om gebruiken en niet parallel: Dan weet je 50% bij omschakelen (dus 180, 110, 100, 90, 50, 20, 10 op basis van batterij 1 en 2 en de voltages) en heb je eventueel ook geen shunt nodig als dat lijstje genoeg is.

DC-DC: €250; shunt: €150; wisselschakelaar €50. Omschakelen met de hand op voltage. Oplader op de “vrije LFP” obv voltage. €350 euro besparing en minder (samenwerkende?) zooi.
Best een goed idee voor een volgende keer, al zeg ik het zelf.
Dank dat je me aan het denken zet.

Let op: de meerprijs van een grotere LFP is ruim minder dan een vrije dag. Dus groter kopen en op schema en denken besparen. De oplossing maakt niet zo veel uit. Er zijn er vele. Je moet alleen de oplossing die je kiest goed en netjes uitvoeren en genieten van een overdadige capaciteit die je eerder nooit had.
Ik heb nu voor onderweg en 12V waterkoker en voor aankomst een 12V onderdeken anders komt die LFP nooit onder de 60% en weet je nooit of alle getallen van het metertje het wel doen…..

Je wordt er gewoon “lader-lui” van en achteraf vraag je je af waarom je het voor jezelf zo complex gemaakt hebt (met de kennis en ervaring! achteraf; dat dan weer wel).
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 12:17 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 14:24 #1596301

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6698
Prachtige uiteenzetting weer, maar Boot8 wil graag een "simpele drop-in". Zelfs het inbouwen van een losse shunt valt wat hem betreft al buiten de scope. :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 14:26 #1596302

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Ha, laderlui en havenhopperzeiler is zeker van toepassing in mijn geval !

Ik zie in de BMS spec bij Victron niets over coulomb meter voor de smart met " small BMS" of de superpack, wel in geval van smart de optie van spanning aflezen per cel in via BT, dus ik neig dan toch naar de smart 200AH Victron accu met een simpele " small BMS" a 50 euro van Victron en dan alleen een walstroom lader en klaar... Moeilijker moet het niet zijn hopelijk, gewoon een veelvoud van benodigde Ah kopen want die accu hoeft niet altijd vol te zijn, geen shunt, zonnepaneel, dc-dc lader nodig dan. Voor de kosten besparing van een Smartshunt of BMV accumonitor, DC-DC lader, zonnepaneel oplossing kun je heel wat extra Ah's kopen lijkt het.








Laatst bewerkt: 13 nov 2024 15:21 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 15:24 #1596324

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
Eclips schreef :
Prachtige uiteenzetting weer, maar Boot8 wil graag een "simpele drop-in". Zelfs het inbouwen van een losse shunt valt wat hem betreft al buiten de scope. :whistle:

PS: dank voor het compliment!

Vandaar het advies: groter kopen, minder systeemspullen en ervan genieten.
Boot8 is een zeiler dus zal ook enige gratis uitleg die niet direct gekocht hoeft te worden kunnen opnemen.
Dus ik laat het aan TS==Boot8 of een andere vragensteller om te beoordelen of een bijdrage bijdraagt.

Oeps: Boot8 was me voor. Prima.

(Tegeltje: Eenvoudig is pas simpel, als je ook weet dat het te moeilijk kan).
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 15:27 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 15:27 #1596326

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
je uitgebreide uitleg wordt zeker gewaardeerd, bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 15:38 #1596329

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
Nu het zo simpel is geworden: kijk dan nog eens naar merk, type en grootte van de Drop-In.
Victron en in een ander draadje MasterVolt zijn prima merken, die garantie geven etc.
Maar er zijn andere niet-Nederlandse merken die wel vanuit Europa leveren die 3-4x goedkoper zijn. Ik heb alleen ervaring met losse cellen. Kan geen ervaring met drop-in uit eigen hand delen.
Dan kan je ook een reserve kopen. Je bent geen oceaanbestormer die dan 14 dagen met de hand moet sturen.

Niet om geld te besparen maar om meer zeilspullen te kopen.

Heren ZF,
Welke Drop-In levering met zekerheid uit Europa, bewezen werkend in de eigen boot, zonder problemen en zonder nader inzicht te integreren met Victron oplader en eventueel een Victron bms.
Leverancier, website, grootte, prijs, ervaring levering, ervaring gebruik.

Ik heb best wat Victron spullen, vind hun boekje “altijd stroom” of zoiets geweldig, maar kan niet over de prijs van de LFP’s heenkijken. Daar zijn er meer van op dit forum.

PS: alleen obv ervaring met referentie, liefst van jezelf.
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 15:39 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 17:53 #1596352

Booty24 schreef :
Heren ZF,
Welke Drop-In levering met zekerheid uit Europa, bewezen werkend in de eigen boot, zonder problemen en zonder nader inzicht te integreren met Victron oplader en eventueel een Victron bms.
Leverancier, website, grootte, prijs, ervaring levering, ervaring gebruik.

Ik heb best wat Victron spullen, vind hun boekje “altijd stroom” of zoiets geweldig, maar kan niet over de prijs van de LFP’s heenkijken. Daar zijn er meer van op dit forum.

PS: alleen obv ervaring met referentie, liefst van jezelf.
Ik heb een jaar geleden en in januari jl., dus twee maal een lifepo4 accu (24V, 200 Ah) besteld bij Teze Power in China. Je hebt keuze om ze vanuit Europa te laten leveren of vanuit China. Dat laatste is goedkoper, maar duurt langer (2-3 mnd). Vanwege de prijs en het feit dat ik de tijd had heb ik gekozen voor levering vanaf China. De beide accu's zijn keurig en zonder enige beschadiging tot bij mij in de kelder geleverd. Ik heb ca. 1.070 euro/st betaald per creditcard. En dat was ook meteen de all-in prijs. Er kwamen naderhand geen kosten meer bij. Ik kon nog wat meer korting krijgen als ik per bankoverschrijving betaalde. Maar dat heb ik dus niet gedaan.
De accu's zijn voorzien van verwarming en een bms met Bluetooth.
Om ze te laden vanaf de dynamo heb ik 2 TS800 dc/dc laders van Victron op marktplaats gekocht. Deze heb ik op half vermogen gezet om oververhitting te voorkomen. Met behulp van keuzeschakelaars kan ik de laders of elk een accu laten laden of gezamenlijk één van beide accu's.
Voor het laden met walstroom heb ik een Victron Phoenix smart charger ook via marktplaats gekocht. Deze kan ik via een keuzeschakelaar of de ene of de andere accu laten laden.
Ik was van plan ook accumonitors te gaan kopen, maar heb dat tot op heden niet gedaan. En ik denk ook niet dat ik dat nog ga doen. Ik weet nu hoe lang ik ongeveer met één accu toe kan voordat deze afschakelt. Maar dan heb ik altijd de andere accu nog als reserve staan. Dus ik heb ruimschoots voldoende energie aan boord. Onder normale omstandigheden kom ik niet aan omschakeling van de ene naar de andere accu toe.
Na nu één seizoen kan ik niet anders zeggen dat ik tevreden ben hoe het werkt. En ik vond en vindt het de investering waard. Ik overweeg nu om een boegschroef in te bouwen en als ik die op lifepo4 accu's ga zetten ga ik deze ook weer bij Teze Power kopen.
Als je wilt mag je aan boord komen kijken. Ik lig in Rotterdam. Stuur me dan een pb.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 21:54 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 21:18 #1596397

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29123
Eclips schreef :
Prachtige uiteenzetting weer, maar Boot8 wil graag een "simpele drop-in". Zelfs het inbouwen van een losse shunt valt wat hem betreft al buiten de scope. :whistle:

:laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 21:27 #1596400

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Moet iedereen lekker zelf weten, in mijn situatie voegt zo'n shunt weinig toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 nov 2024 21:53 #1596405

Calidris schreef :
Eclips schreef :
Prachtige uiteenzetting weer, maar Boot8 wil graag een "simpele drop-in". Zelfs het inbouwen van een losse shunt valt wat hem betreft al buiten de scope. :whistle:

:laugh:
Ik heb ook geen shunt. Systeem is erg basic. Behalve dat ik vrijwel alles dubbel heb uitgevoerd denk ik niet dat je het heel veel simpeler krijgt. Of je moet de dc/dc laders ook nog weg laten en uitsluitend via walstroom opladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 14 nov 2024 01:29 #1596410

Booty24 schreef :
Nu het zo simpel is geworden: kijk dan nog eens naar merk, type en grootte van de Drop-In.
Victron en in een ander draadje MasterVolt zijn prima merken, die garantie geven etc.
Maar er zijn andere niet-Nederlandse merken die wel vanuit Europa leveren die 3-4x goedkoper zijn. Ik heb alleen ervaring met losse cellen. Kan geen ervaring met drop-in uit eigen hand delen.
Dan kan je ook een reserve kopen. Je bent geen oceaanbestormer die dan 14 dagen met de hand moet sturen.

Niet om geld te besparen maar om meer zeilspullen te kopen.

Heren ZF,
Welke Drop-In levering met zekerheid uit Europa, bewezen werkend in de eigen boot, zonder problemen en zonder nader inzicht te integreren met Victron oplader en eventueel een Victron bms.
Leverancier, website, grootte, prijs, ervaring levering, ervaring gebruik.

Ik heb best wat Victron spullen, vind hun boekje “altijd stroom” of zoiets geweldig, maar kan niet over de prijs van de LFP’s heenkijken. Daar zijn er meer van op dit forum.

PS: alleen obv ervaring met referentie, liefst van jezelf.

www.pureacell.nl/
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 14 nov 2024 06:26 #1596418

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Puracell overweeg ik ook, had wat moeite de handleidingen te vinden maar staat netjes op de site. Nadeel vind ik voor een simpele toepassing zoals ik die voor ogen heb dat de Victron app niet gebruikt kan worden en je vastzit aan een Chineze app voor bluetooth link.
Laatst bewerkt: 14 nov 2024 06:54 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl