Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dus als ik het goed begrijp; lifepo4

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 09:29 #1596036

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Niet om Peper af te vallen (ik heb zijn filosofie met betrekking tot LiFePO4 altijd met belangstelling gevolgd en daar ook naar gehandeld), maar voor belangstellenden is het wellicht interessant om even naar deze twee recente video's van Will Prowse te kijken. Uit beide video's komt naar voren dat de technologie toch wel robuuster blijkt dan we lang hebben gedacht.

en
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 10:17 #1596049

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27662
Eclips schreef :
Niet om Peper af te vallen (ik heb zijn filosofie met betrekking tot LiFePO4 altijd met belangstelling gevolgd en daar ook naar gehandeld), maar voor belangstellenden is het wellicht interessant om even naar deze twee recente video's van Will Prowse te kijken. Uit beide video's komt naar voren dat de technologie toch wel robuuster blijkt dan we lang hebben gedacht.

Wat ik opvallend vond: er wordt een zelfontladingspercentage van 3 % per maand genoemd. Als dat klopt is dat eigenlijk slechter dan het percentage van een lood-calcium accu, dat vaak 2 % of minder is. Ik vraag me ook af of het klopt, want de Li-On accu van mijn portofoon heeft volgens mij een veel lager zelfontladingspercentage. Maar ja; Li-On is geen LiFePo4.

Ook nieuw voor mij: 'calender aging'; het gegeven dat de accu hoe dan ook capaciteit verliest los van het aantal laad-ontlaad cycli en de diepte daarvan. Ik heb dat begrip nooit eerder horen noemen en het is ook lastig te definiëren, want door de eerder genoemde zelfontlading is er altijd sprake van verandering; de ladingstoestand is nooit een statisch gegeven. Zou die leeftijdsacteruitgang bij alle accu's spelen, zodra ze met een electrolyt gevuld zijn?
Geen èrg belangrijk punt lijkt mij, maar hoeveel die leeftijdsdegradatie precies is zegt deze deskundige ook niet. Een paar minuten daarvoor heeft ie verklaart dat je LiFePo4 accu's de gemiddelde gebruiker zullen overleven..

Dus balanceren is onzin? Gewoon tot 100 % laden en zonder zorgen volledig tot 0 % ontladen? Vooral dat laatste was oorspronkelijk een van de grootste verkoopargumenten van LiFePo4; je kon de capaciteit volledig benutten.
Toen de verhalen kwamen over niet verder laden dan 80 % en niet verder ontladen dan tot 20 % moest ik een beetje lachen; het was toch niet allemaal rozegeur en maneschijn. Maar nu zou dat dus toch weer meevallen.

Het tweede filmpje is weer typisch Amerkaans over-the-top gedoe.
Men probeert willens en wetens een accu te mollen en maakt zich zorgen over het feit dat wat er in het eerste filmpje wordt gezegd over het slopen van een LiFePo4 accu (onder andere: niet bloot stellen aan hoge temperaturen) niet klopt. In de eerste drie jaar was de capaciteit slechts met 4 % achteruit gegaan, ondanks een warme opstelplek.
De accu is een jaar in de volle zon gezet en, ja hoor, nu is de capaciteit in één jaar teruggelopen met 13 %!
Nou, gefeliciteerd, zou ik zeggen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 10:57 #1596054

"Balanceren" is niet 0-100% gebruiken.

Balanceren is het gelijkhouden van de cel spanningen. Dit ivm met gevaar van te hoge spanning bij een cel als een andere cel achterblijft. En is dus altijd van toepassing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 10:59 #1596055

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Wadloper schreef :
Het tweede filmpje is weer typisch Amerkaans over-the-top gedoe.
Men probeert willens en wetens een accu te mollen en maakt zich zorgen over het feit dat wat er in het eerste filmpje wordt gezegd over het slopen van een LiFePo4 accu (onder andere: niet bloot stellen aan hoge temperaturen) niet klopt. In de eerste drie jaar was de capaciteit slechts met 4 % achteruit gegaan, ondanks een warme opstelplek.
De accu is een jaar in de volle zon gezet en, ja hoor, nu is de capaciteit in één jaar teruggelopen met 13 %!
Nou, gefeliciteerd, zou ik zeggen!

Het is juist goed dat hij moedwillig een accu slecht behandelt omdat er veel gezegd wordt over de vermeende kwetsbaarheid van de technologie, maar er nog weinig tastbaar bewijs is. Vandaar zijn poging om het verouderingsproces wat te versnellen. En hij is niet de eerste de beste; als hij iets beweert wil ik dat in ieder geval serieus nemen.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 12 nov 2024 11:02 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 11:59 #1596060

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
De handleiding van de LFP-accu die ik ga kopen (Mastervolt MLI Ultra met ingebouwd BMS) zegt: "om schade aan de accu's te voorkomen moeten de accu's regelmatig tot 100% worden geladen". Om te balanceren?
De DOD staat standaard op 80% ingesteld, dus ontladen tot 20% SOC, met het oog op de levensduur van de accu. Ik neig ertoe om de DOD op 100% in te stellen, zodat ik zo nodig de hele capaciteit kan gebruiken. Ik hou wel een oogje op de SOC, net als bij mijn elektrische auto, en bij 10% SOC is er sowieso een alarm.
Bij opslag van de accu wordt geadviseerd hem regelmatig tot >80% SOC op te laden. Ik ga me als "domme" eindgebruiker gewoon aan de gebruiksaanwijzing houden, behalve misschien de DOD instelling. Ik ga ervan uit dat die accu mij zal overleven, ook als mijn gebruik niet optimaal is voor de levensduur. Die van de accu, dus.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 12:03 #1596063

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27662
Hogerwaller schreef :
"Balanceren" is niet 0-100% gebruiken.

Ja, dat snap ik zelfs. Ik beweer ook niet dat dit zo is.
Kijk zelf even naar het filmpje, dan snap je mijn opmerking misschien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 12:09 #1596065

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27662
Eclips schreef :
Het is juist goed dat hij moedwillig een accu slecht behandelt omdat er veel gezegd wordt over de vermeende kwetsbaarheid van de technologie, maar er nog weinig tastbaar bewijs is. Vandaar zijn poging om het verouderingsproces wat te versnellen. En hij is niet de eerste de beste; als hij iets beweert wil ik dat in ieder geval serieus nemen.

De accu stond de eerste drie jaar al op een tamelijk warme plek en had toen, over die periode, een verlies van 4 %. Wat, vergeleken met een lood-accu, nog best goed is.

Ik had het interessanter gevonden als hij precies zo'n accu, met een gelijke laad-ontlaad cyclus, drie jaar op een koele plek had opgesteld, en dan had gemeten wat in die situatie het capaciteitsverlies was.
Laatst bewerkt: 12 nov 2024 12:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 12:19 #1596067

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
Nu is de vraag: wat is 100% bij LiFePo?




Die 100%^charging is alleen maar om de aanwezige spanningsval toch veel stroom in de accu te krijgen, maar staat min of meer los van de ladingstoestand. Bij 13,6 is het al genoeg.

Als het schip voor de wal licht houd ik de accu op 13,4, tijdens varen gaat die spanning, solar + dc-dc omvormer, naar 13,6.
De actieve balancer werkt al veel eerder bij een lagere spanning, vastgesteld met een stroomtang.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 nov 2024 12:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 12:19 #1596068

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1652
Doejong schreef :
De handleiding van de LFP-accu die ik ga kopen (Mastervolt MLI Ultra met ingebouwd BMS) zegt: "om schade aan de accu's te voorkomen moeten de accu's regelmatig tot 100% worden geladen". Om te balanceren?
De DOD staat standaard op 80% ingesteld, dus ontladen tot 20% SOC, met het oog op de levensduur van de accu. Ik neig ertoe om de DOD op 100% in te stellen, zodat ik zo nodig de hele capaciteit kan gebruiken. Ik hou wel een oogje op de SOC, net als bij mijn elektrische auto, en bij 10% SOC is er sowieso een alarm.
Bij opslag van de accu wordt geadviseerd hem regelmatig tot >80% SOC op te laden. Ik ga me als "domme" eindgebruiker gewoon aan de gebruiksaanwijzing houden, behalve misschien de DOD instelling. Ik ga ervan uit dat die accu mij zal overleven, ook als mijn gebruik niet optimaal is voor de levensduur. Die van de accu, dus.

Die BMS reset naar 100% als deze vol is bij de HighV setting.
Daaronder wordt de SoC relatief bepaald en loopt dan een beetje weg.
Dan kan je na verloop van tijd verrast worden dat de BMS vroeger of later geen waarschuwing geeft als toch LowV bereikt wordt. Dat is niet erg, want het LowV alarm bij 10-20% lijkt wel leeg, maar laat nog steeds de capaciteit ter grootte van je oude loodaccu over.

De leverancier volgen is meestal erg veilig. Behalve dan de leverancier van de oplader want die instellingen zijn vaak te hoog. Die matigen tot de aanbeveling van de accu-leverancier of tot de matige instellingen op dit forum.
Een MasterVolt accu kan je maar beter zuinig op zijn.
Laatst bewerkt: 12 nov 2024 15:58 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 15:52 #1596104

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Goh, ik had er toch een behoorlijk stuk met uitleg bijgeschreven (zoals voor mijn doen gebruikelijk) en jullie maken bijna allemaal opmerkingen over dingen die daar in staan beschreven... en dan met reden en/of uitleg.
Nou ja, dat geldt dan niet voor Calidris want die leest alleen 'diagonaal'. ;) :lol: :woohoo:
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 12 nov 2024 15:56 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 15:57 #1596107

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Mijn handleiding geeft aan voor bulk/absorptie 14,25 V en voor float 13,5. Dat lijken inderdaad voorzichtige instellingen.
Dus het advies om zo nu en dan tot 100% te laden is eigenlijk voor de batterijmonitor (de shunt is eveneens in de accu ingebouwd)? De handleiding zegt wel "om schade aan de accu's te voorkomen". Daarom dacht ik dat het om het balanceren van de cellen ging. Hoe dan ook, ik zal maar doen wat ze zeggen. De lader van Mastervolt heeft als het goed is automatisch de juiste instellingen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 16:13 #1596110

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
@Peper
Inderdaad een mooi en interessant document, maar toch, ik geef het eerlijk toe, moeilijk. Daarom is er iets voor te zeggen om een geïntegreerd systeem van een bekend merk te kiezen in de hoop dat ze daar het denkwerk goed hebben gedaan. Zo kan ik bewust ondeskundig blijven.
Het nadeel van deze benadering is een pittig prijskaartje.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 16:14 #1596111

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1652
14,25V is niet voorzichtig.
Dat is 3,5625V per cel. Dat was 5 jaar terug prima, maar met voortschrijdend inzicht een beetje aan de hoge kant geworden.
Als er off balance is dan grijpt de BMS wel in, maar gaat ook het licht uit en dan krijgt de accu en niet de lader de schuld.

Ik doe 13,8V. Float 13,5V op de minimale 1 uur. Die 13,8V geeft mij 0,2V veiligheid met 1x3,6V voor onbalans tov 3x 3,4V om zo af te slaan en dan zakt die cel weer terug naar 3,4V en de andere naar iets daaronder: zie tabel van Calidris: de beide regels 100%. Die onbalans heb ik uiteindelijk aan het einde van het seizoen ook niet eerder 0,05V.
Ik laad met 0,09C (25A op 280Ah) en daarmee komt de accu dus wel vol. Bij 0,2V onbalans zou ik 1% minder hebben. Tsjonge. Het spaart 150 pagina’s ZF lezen als je nog moet beginnen.

Ik heb geen disconnect relais’ meer tussen de lader en accu.
Tijdje een slimme schakelaar op de lader gehad. Einde oplaad >> stroom er af.
Nu laad ik alleen nog maar als ik aan boord ben. Anders ligt de lader in de kast.

PS: n.a.v. Peper en DoeJong reactie: de standaard, in mijn geval, Victron oplader LFP instellingen vind ik ongeschikt en te hoog naar huidige inzichten. Peper geeft daarover uitleg. Niet iedereen is het met de uitleg eens, maar over de uitkomst, lagere laadspanning ondertussen wel.

Ik vertaal de uitleg van Peper als: continue laden tot 3,4V mag: handig voor zonnecellen.
Overladen mag kort, maar daarna moet de lader wel uit om de cel naar 3,4V in rust te laten terugkeren. Kort belasten kan ook. Zie tabel Calidris.
Gecombineerd is mijn conclusie: ik laad (met de wallader) alleen voorzichtig op 13,8V en cellen alleen nog onder toezicht. Ik laad ze vol en daarna gaat de lader er af.

Handleidingen zijn een startpunt voor de eigen gedachten. Voorts bijdragen van anderen. Mijn eigen gedachten die gevormd worden zijn daarna leidend.
Laatst bewerkt: 12 nov 2024 16:34 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 16:23 #1596114

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Doejong schreef :
Mijn handleiding geeft aan voor bulk/absorptie 14,25 V en voor float 13,5. Dat lijken inderdaad voorzichtige instellingen.
Dus het advies om zo nu en dan tot 100% te laden is eigenlijk voor de batterijmonitor (de shunt is eveneens in de accu ingebouwd)? De handleiding zegt wel "om schade aan de accu's te voorkomen". Daarom dacht ik dat het om het balanceren van de cellen ging. Hoe dan ook, ik zal maar doen wat ze zeggen. De lader van Mastervolt heeft als het goed is automatisch de juiste instellingen.

Uitgaande van 12V door 4 LFP cellen: Dan is 14,25V/4 een te hoge celspanning en ben je aan het 'verlithiummen van de platen' in 1 of meerdere cellen of zelfs in alle 4 de cellen. Dit is op voorwaarde dat de cellen zo worden geladen dat er nooit meer dan 3,45V aan laadspanning op een cel komt te staan. Door de serieschakeling van de cellen te vergelijken met een serieschakeling van weerstanden worden de wetten van Kirchhoff gebruikt, maar die zijn NIET op toepassing voor cellen. Een MTSer E weet dat maar het lijkt erop dat die niet in de wereld van accu's werken!
Het balanceren door de cellen van een loodaccu te overladen is een gewoonte uit de wereld van de loodaccu. Het overzetten van deze gewoonte naar LFP-cellen is de moord voor je LFP-cellen. Het advies om tot 100% te laden is een advies waardoor de fabrikant meer cellen kan verkopen...
De lader van Mastervolt heeft als het goed is automatisch de juiste instellingen.

Ik ben bijzonder achterdochtig en heb veel rare beweringen over LFP-cellen langs zien komen... Ik geloof alleen dat die lader de juiste instellingen heeft als ik ze zelf heb gemeten met een 4-digit DMM.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 16:24 #1596115

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1652
Ik gun je een MasterVolt accu, ik hou voor diverse dagelijkse zaken ook van kwaliteit. Maar ik betwijfel of die cellen of bms zoveel beter zijn om zoveel jaren extra mee te gaan.
In plaatst van 1 zeilleven wel 4 zeillevens.

Maar je kan ook overwegen om een ander maar onbekend “A” merk uit één van de draadjes te kopen. Eentje die in staat voor de kwaliteit van de cellen en de gewenste garantie. Je ziet er niets van. Het blijkt alleen uit de app.
Dan is er geld voor twee stuks (1x keer geld in de boot-bank voor “als dan”), twee PLB1’s waarbij de kans op een tweede zeilleven daadwerkelijk vergroot wordt, een warmtedeken en een waterkoker om die accu ook een keer leeg te maken als het ongewenste vrijwillig toch lekker een keer gebeurd.
Laatst bewerkt: 12 nov 2024 16:36 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 16:53 #1596124

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Booty24 schreef :
PS: n.a.v. Peper en DoeJong reactie: de standaard, in mijn geval, Victron oplader LFP instellingen vind ik ongeschikt en te hoog naar huidige inzichten. Peper geeft daarover uitleg. Niet iedereen is het met de uitleg eens, maar over de uitkomst, lagere laadspanning ondertussen wel.

Niet dus. Daarom deelde ik ook de linkjes naar Will Prowse.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 17:03 #1596125

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Peper geeft geen uitleg, ik verklaar waarom het zo is. Zoals de sommatie van de standaardpotentialen van Lithium en IJzer uitkomt op 3,45V en dat het onverstandig is om met een spanning hoger dan 3,45V te laden.
Heeft Will Prowse ook een verklaring voor de hoogste te gebruiken laadspanning? Die heb ik niet kunnen vinden. Als er geen verklaring wordt gegeven, declasseert dit voor mij het 'stukje' of linkje.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 17:18 #1596126

Rara wat klopt hier niet?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 17:30 #1596128

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
je 5g signaal is heel laag, dat klopt dus niet :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 17:31 #1596130

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Eitje: de aanduiding 100%. Vier cellen (voor een 12V systeem) zitten 'vol' bij 4 x 3,45V = 13,8V bij 25oC. Niet bij 13,68V en 16oC.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 17:36 #1596132

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Peper schreef :
Eitje: de aanduiding 100%. Vier cellen (voor een 12V systeem) zitten 'vol' bij 4 x 3,45V = 13,8V bij 25oC. Niet bij 13,68V en 16oC.
Groeten, Peper.

Dat neem ik met een korreltje zout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 17:57 #1596138

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Dat mag, maar het verandert niets aan de verklaring die jij niet geeft! Denk je om je hart met al dat zout, het kan hartritme stoornis geven bij hoge concentraties.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 18:01 #1596139

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Peper schreef :
Dat mag, maar het verandert niets aan de verklaring die jij niet geeft! Denk je om je hart met al dat zout, het kan hartritme stoornis geven bij hoge concentraties.
Groeten, Peper.

Peper, ik heb een werkend lifepo4 systeem incl zonnepanelen al 2 jr in mijn boot, werkt perfect! Zout is belangrijk voor het lichaam, heel belangrijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 18:20 #1596144

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Peper schreef :
Eitje: de aanduiding 100%. Vier cellen (voor een 12V systeem) zitten 'vol' bij 4 x 3,45V = 13,8V bij 25oC. Niet bij 13,68V en 16oC.
Groeten, Peper.

Zolang je geen stroom strekte hierbij vermeld zegt het helemaal niets. Als je bijvoorbeeld met 1C laad zul je echt een hogere spanning moeten aanhouden voordat de accu "vol" is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 12 nov 2024 18:21 #1596145

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
BobG schreef :
Peper schreef :
Dat mag, maar het verandert niets aan de verklaring die jij niet geeft! Denk je om je hart met al dat zout, het kan hartritme stoornis geven bij hoge concentraties.
Groeten, Peper.

Peper, ik heb een werkend lifepo4 systeem incl zonnepanelen al 2 jr in mijn boot, werkt perfect! Zout is belangrijk voor het lichaam, heel belangrijk!

Bob, Ik heb al 10 jaar een werkend LiYFePO4 met 16 100Ah cellen aan boord om mijn Torqueedo ebbm 4kW aan te drijven. De accubank wordt geladen via 2x 40Wp zonnepanelen door 16 DC/DC converters van 36V naar 3,45V. Ik hoef de lader nooit af te schakelen en de cellen zijn daardoor altijd in balans. Mijn laatste ontwikkeling is een 5kW 65V DC diesel generator om zowel de tractiebank/huisaccu te laden. De generator slaat af bij 53V dus voordat de 3,45V per cel wordt bereikt.

Verder heb ik 35 jaar bij de anesthesie gewerkt en dagelijks de concentraties NaCl en KCl van patiënten moeten bewaken.

In deze wedstrijd 'ver plassen' sta jij nu met 2-0 achter. 'Leuk zijn' is iets wat je moet leren anders kun je lelijk op de koffie komen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 12 nov 2024 18:22 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl