Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dus als ik het goed begrijp; lifepo4

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 04 nov 2024 13:37 #1594882

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Dus tuur: diodebrug, keercel, Pi met venus, het vermeend heetst eindje schroefdraad, 'top up’, initieel laden, A waarde en 3-traps dan is alles KISS

Komt goed!:)
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 04 nov 2024 13:44 #1594884

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
helmsman 38 schreef :
Een dc-dc doet maar 30A, dat levert elke dynamo wel volgens mij.
Mijn DC-DC kan 50A doen en mijn vorige dynamo kreeg er bij lage toeren niet meer dan 20A uit, ook al stond er 55A op de sticker. Mijn huidige dynamo heeft een temperatuur regeling en duikt ook gemakkelijk onder de 30A als het warm wordt, ook al is het een 125A model.

Daarom schreef ik: het hangt af van de gebruikte spulletjes. Met een 18A DC-DC aan een 120A dynamo zal niet zo snel stroom uit een start accu trekken. Maar in andere situaties kan wel zeker.

Ook op camper fora zijn situaties te vinden waarbij de start accu opeens leeg was omdat de DC-DC er teveel van gesnoept had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 04 nov 2024 13:57 #1594885

Dat kan bij mijn niet met 2 dynamo’s.
Hoe doe je zoiets met 2 motoren eigelijk?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 04 nov 2024 17:31 #1594911

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Philip schreef :

Ook op camper fora zijn situaties te vinden waarbij de start accu opeens leeg was omdat de DC-DC er teveel van gesnoept had.

Ook op dit forum is dat gemeld. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 04 nov 2024 21:33 #1594943

Je zou ook een gecombineerde dc/dc met mppt kunnen overwegen, bijvoorbeeld deze. Voor lifepo4 geschikte lader erbij, en je bent klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 09:01 #1594966

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Bedankt voor alle reacties!

Echter, deze leek is nu toch wel weer een beetje in verwarring geraakt...
Om te voorkomen dat ik de boel sloop moet ik dus;
- m'n lifepo4 accu níet laden via walstroom als ik er niet ben, check kan ik. Even kort als ik er wel ben is geen probleem. Klopt?
- de DC/DC charger mag een max output van 30A hebben (zou dit dan de goede zijn?: www.acculaders.nl/victron-orio...360w-geisoleerd.html )

Mijn doel is inderdaad de lifepo4 accu ook te kunnen laden zonder walstroom omdat ik 9/10 keer voor anker ga. Stroomverbruikers zijn dan:
- dieselkachel
- LED verlichting / USB chargers
- 12/220V converter
- soms koelkast

Ik heb nog geen zonnepaneel - komt er wel op- , en zodra die er op komt is het maar een 35Wp paneeltje. Ik wil dus echt de lifepo4 d.m.v. m'n torretje kunnen laden. Als ik het goed begrijp kan dat als;
- ik een dc/dc charger gebruik die z'n input via de startaccu krijgt
- een max stroom van 30A levert (m'n dynamo kan meer leveren, maar zo zou ik altijd veilig moeten zitten, toch?)

Ik heb nu een Victron Argo laadstroomverdeler. Is het nou beter om deze volledig te omzeilen? Ik las in de reacties tegengestelde meningen namelijk.

Ik wil graag een 'niet meer naar omkijken' systeem, maar heb gewoon (nog) niet genoeg kennis om de juiste keuzes te maken. Vandaar al mijn vragen.

Hulp wordt gewaardeerd, waarvoor dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 09:28 #1594969

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Voor Tuur en ieder ander.

Groeten, Peper

Bijlage:

Bestandsnaam: Han.pdf
Bestandsgrootte:1,976 KB
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 12:17 #1594991

Ik waardeer je inspanningen en enthousiasme deze technologie te begrijpen en uit te leggen.

Maar wat is nu de status van dit document? Is dit peer-reviewed, zonee wel met bronvermeldeingen? Of vooral eigen interpretaties en inzichten? Ik twijfel of je TS hiermee helpt. Veel meningen en inzichten worden als waarheid gebracht. Ik heb zelf niet meer de tijd en interesse hier weer tot de bodem in te duiken; mss beter als je een nieuw draadje start en delen van je interpretaties en conclusies die je daaruit denkt te mogen trekken behandeld? Beter nog is denk ik een wetenschappelijk tijdschrift; je probeert namelijk een mooi samengevat overzicht te geven, wat wellicht ook wetenschappelijke waarde heeft (mits de stellingen/conclusies geverifieerd zijn)!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 12:32 #1594994

Een enkele review lijkt me wel handig alleen al de laatste tabel.....
>50% verlies omgezet naar warmte bij een ontlading van 0.15625 C (zie ook opmerking in die tabel)????

Daarboven staat: "De cel is een LiFePO4 cel met een nominale capaciteit van 160Ah en een nominale spanning van 3,2V"
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 05 nov 2024 12:34 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 12:40 #1594996

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
tuur schreef :
- m'n lifepo4 accu níet laden via walstroom als ik er niet ben, check kan ik. Even kort als ik er wel ben is geen probleem. Klopt?

Dat klopt. Maar er is een nadeel. De meeste nemen een behoorlijk grote LiFePO4 accu. In de buurt van 300Ah. Om zo'n accu met een 30A lader van leeg naar vol te ladenben je 10 uur bezig. Verliezen niet mee geteld. Het loont de moeite een grotere lader te nemen. Tenminste 50A continu.
tuur schreef :

- de DC/DC charger mag een max output van 30A hebben (zou dit dan de goede zijn?: www.acculaders.nl/victron-orio...360w-geisoleerd.html )

Mijn doel is inderdaad de lifepo4 accu ook te kunnen laden zonder walstroom omdat ik 9/10 keer voor anker ga. Stroomverbruikers zijn dan:
- dieselkachel
- LED verlichting / USB chargers
- 12/220V converter
- soms koelkast

Die 30 A lijkt wel bij de meeste mensen te werken. Behalve dan de problemen die gemeld worden bij relatief lage toerentallen. Maar ook hier weer 30A is ten opzichte van de accu niet heel veel. Je wilt misschien voor anker liggend niet uren lang je diesel hebben lopen met minstens 2000 RPM
Tenzij je een zeer goede geluiddemping hebt.
Ik zelf heb gekozen om voor anker liggend in nood gevallen als het zonne laden het laat afweten met een benzine generator te laden. Bijvoorbeeld dit ding. Zo'n generator kan zonder omhaal een grote 120A lader van stroom voorzien. De lader heb je misschien al gekocht om via de walstroom te laden. En de generator kost ongeveer het zelfde als een DC-DC ding. Met dus minder lawaai en meer stroom.

tuur schreef :
Ik heb nu een Victron Argo laadstroomverdeler. Is het nou beter om deze volledig te omzeilen? Ik las in de reacties tegengestelde meningen namelijk.

Een mosfet laadstroomverdeler gaat je startaccu niet beschermen tegen de DC-DC. Het zijn namelijk geen diodes. Er kan wel degelijk stroom in beide richtingen doorheen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 13:21 #1595005

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Nachtvlinder schreef :
Ik waardeer je inspanningen en enthousiasme deze technologie te begrijpen en uit te leggen.

Maar wat is nu de status van dit document? Is dit peer-reviewed, zonee wel met bronvermeldeingen? Of vooral eigen interpretaties en inzichten? Ik twijfel of je TS hiermee helpt. Veel meningen en inzichten worden als waarheid gebracht. Ik heb zelf niet meer de tijd en interesse hier weer tot de bodem in te duiken; mss beter als je een nieuw draadje start en delen van je interpretaties en conclusies die je daaruit denkt te mogen trekken behandeld? Beter nog is denk ik een wetenschappelijk tijdschrift; je probeert namelijk een mooi samengevat overzicht te geven, wat wellicht ook wetenschappelijke waarde heeft (mits de stellingen/conclusies geverifieerd zijn)!

De status is een .pdf document dat voortkomt uit enthousiasme en eigen onderzoek. Ook als de TS er niet mee gebaat is, hoeft dat geen behindering te zijn om het te lezen. Ik zoek niet naar eer of waardering voor wat ik doe, dus plaatsing in een tijdschrift of op welke andere wijze dan ook is geen doel. Nieuwe draadjes zijn ook niet nodig omdat zij niet veel veranderen aan wat ik te weten ben gekomen. Dank voor je compliment dat het 'een mooi samengevat overzicht' lijkt te zijn. Of het wetenschappelijke waarde heeft boeit me niet... Of dit voor de TS van waarde is komt voort uit de ondersteuning van voor hem praktische kennis. Zou die er niet zijn, jammer dan.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 13:26 #1595006

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Onno dank je voor het opsporen van wat ongerechtigheid door knip en plak fouten in de tekst. Wordt gereviseerd!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 13:45 #1595009

Peper schreef :
De status is een .pdf document dat voortkomt uit enthousiasme en eigen onderzoek.


Helder. Misschien goed om dit als disclaimer op te nemen in de inleiding!

Hier op site valt mij op dat paneloperators vaak een geheel eigen theorie hebben ontwikkeld om wat ze zien (of denken te zien) te kunnen verklaren. Dat geeft vaak interessante discussies met de proces technoloog als iets nét iets anders verloopt dan in hun mentale model ;)
Laatst bewerkt: 05 nov 2024 13:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 14:01 #1595012

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Ik ben niet van mening / denk niet dat de 'status' van het geschrevene hoog genoeg is om een disclaimer te rechtvaardigen.

Ik zoek vooral naar natuurkundige en scheikundige verklaringen die een mentaal model dan wel ondersteunen of juist tegenspreken. In mijn mentaal model is dat het enige dat kan voorkomen dat je ergens 'bij de Azoren' met een defecte elektrische installatie aan boord wordt geconfronteerd. Dat wil niet zeggen dat iedereen dan maar naar de Azoren moet zeilen.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 14:08 #1595014

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
tuur schreef :
Bedankt voor alle reacties!

Echter, deze leek is nu toch wel weer een beetje in verwarring geraakt...

Dit draadje is alweer flink allerlei zijwegen in geslagen, maar wees gerust: zoals je het in je openingspost omschreef gaat het werken. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 14:16 #1595016

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Eclips schreef :
tuur schreef :
Bedankt voor alle reacties!

Echter, deze leek is nu toch wel weer een beetje in verwarring geraakt...

Dit draadje is alweer flink allerlei zijwegen in geslagen, maar wees gerust: zoals je het in je openingspost omschreef gaat het werken. :)

Kijk, dat geeft de burger moed. Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 15:15 #1595039

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
tuur schreef :
Om te voorkomen dat ik de boel sloop moet ik dus;
- m'n lifepo4 accu níet laden via walstroom als ik er niet ben, check kan ik. Even kort als ik er wel ben is geen probleem. Klopt?
- de DC/DC charger mag een max output van 30A hebben

Laden bij voorkeur als je aan boord bent inderdaad. Lang op 100% SOC ('helemaal vol') is niet bevorderlijk voor de levensduur van LFP, dus wij proberen dat altijd kort vóór een tocht (en dus verbruik) te doen. Zoals 3Noreen ook zegt loont het om een kloeke walstroomlader te hebben: LFP laadt snel en efficiënt, de beperking zit meestal in de laadstroom die de lader kan leveren.

Die maximaal 30A laadstroom van de DC-DC converter hangt af van je dynamo. Een dynamo-expert die ik sprak zei dat alternators veilig continu 30% van hun nominale vermogen kunnen leveren. Bij onze 115A dynamo zou dat op zo'n 35A uitkomen.
Wij gebruiken onze regelbare Mac Plus DC-DC lader op 50A, maar of je ook in jullie situatie hoger kunt gaan hangt o.a. van de koeling van de dynamo af. Motorruimtes verschillen, dus meten = weten. Op een warme zomerdag, want dan is de motorruimte koeling het minst en het risico op een te warme dynamo het grootst. Voor een set-and-forget installatie ga je het liefst aan de veilige kant zitten. Het helpt ook om de inlaat van de motorruimte ventilatie vlakbij je dynamo uit te laten komen.

tuur schreef :
Ik heb nu een Victron Argo laadstroomverdeler. Is het nou beter om deze volledig te omzeilen? Ik las in de reacties tegengestelde meningen namelijk.

Onze DC-DC lader fungeert tegelijk als accuscheider, dus we hebben ons diodeblok simpelweg vervangen door de DC-DC converter. Keep it simple. Wat er niet is (aan overtollige componenten) kan ook niet kapot.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 nov 2024 15:30 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 16:38 #1595050

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Heel veel scheepsdiesels voor jachten hebben een simpele 9,5mm V-snaar als aandrijving voor de dynamo. Het vermogen wat deze dingen continu kunnen hebben valt erg tegen. Ik ben mijn motortje nu aan het vervangen omdat het klote V-snaartje mijn escapades met dynamo's niet overleefde. Advies is elk jaar vervangen dat ding als je met een DC-DC aan de gang gaat. De schade van een valende V-snaar die ook het koelwaterpompje aandrijft is enorm.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 17:24 #1595068

3Noreen schreef :
Heel veel scheepsdiesels voor jachten hebben een simpele 9,5mm V-snaar als aandrijving voor de dynamo. Het vermogen wat deze dingen continu kunnen hebben valt erg tegen. Ik ben mijn motortje nu aan het vervangen omdat het klote V-snaartje mijn escapades met dynamo's niet overleefde. Advies is elk jaar vervangen dat ding als je met een DC-DC aan de gang gaat. De schade van een valende V-snaar die ook het koelwaterpompje aandrijft is enorm.
Als je met een relatief laag aantal draaiuren per seizoen de v-snaar al moet vervangen dan wordt deze wel erg overbelast. Dan zou je moeten gaan nadenken over vervanging door een multisnaar. Die kunnen aanzienlijk meer vermogen overbrengen.
Ik heb ook een motor met oorspronkelijk maar één v-snaar. Dat gaf me al jaren geen goed gevoel alhoewel ik daar nooit een probleem mee heb gehad. Maar toen was de dynamo niet zo groot en er was nog geen lifepo4 aan boord. Vooruitlopend op de komst van lifepo4 en een zwaardere dynamo heb ik toen als een winterproject poellies gemaakt voor dubbele v-snaren voor zowel de waterpomp (was niet te koop) en de dynamo. En voor de krukas (was ook niet te koop) heb ik een voorzet poellie gemaakt die tegen de bestaande enkele poellie aan gebout kon worden.
Dit alles met in gedachte dat als één v-snaar zou breken de andere het gewoon over zou nemen.
Inmiddels is er lifepo4 met dc/dc laders aan boord i.c.m. een zwaardere dynamo. Dit functioneert uitstekend. Ik zie geen tekenen van slijtage van de v-snaren.
Het alternatief van de multisnaar hangt nog steeds in mijn achterhoofd, maar daarmee geef ik de redundancy van een tweede snaar weer op. En dat wil ik eigenlijk liever niet.
Laatst bewerkt: 05 nov 2024 17:27 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 17:37 #1595069

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
3Noreen schreef :
Heel veel scheepsdiesels voor jachten hebben een simpele 9,5mm V-snaar als aandrijving voor de dynamo. Het vermogen wat deze dingen continu kunnen hebben valt erg tegen. Ik ben mijn motortje nu aan het vervangen omdat het klote V-snaartje mijn escapades met dynamo's niet overleefde. Advies is elk jaar vervangen dat ding als je met een DC-DC aan de gang gaat. De schade van een valende V-snaar die ook het koelwaterpompje aandrijft is enorm.

dat is niet correct, met die paar draaiuren die een bootmotor in verhouding andere motoren met een v snaar, hoef je echt niet de v snaar ieder jaar te vervangen, dat is geen dooddoender! Als je timing belt in de auto breekt gaat er veeeel meer kapot dan in de boot, als je in dat geval aan boord heb zet je de motor uit, klaar! In een auto draait de boek kapot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 17:58 #1595073

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
3Noreen schreef :
Heel veel scheepsdiesels voor jachten hebben een simpele 9,5mm V-snaar als aandrijving voor de dynamo. Het vermogen wat deze dingen continu kunnen hebben valt erg tegen. Ik ben mijn motortje nu aan het vervangen omdat het klote V-snaartje mijn escapades met dynamo's niet overleefde. Advies is elk jaar vervangen dat ding als je met een DC-DC aan de gang gaat. De schade van een valende V-snaar die ook het koelwaterpompje aandrijft is enorm.

Je bent niet alleen met deze verschijnselen. Ik zag een poosje geleden een V-snaarspanner, ik meen van Jutter voor een Yanmar. Zijn deze er ook niet voor een Volvo Penta? Het is een simpele spanner met een beugeltje over de stelschroef van de dynamo en zit vast aan het eind van de opengewerkte beugel.
Bij ons verloopt de stelschroef waardoor de V-snaar te los gaat staan en natuurlijk slipt.
Laatst bewerkt: 05 nov 2024 17:59 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 18:27 #1595078

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Ber schreef :
3Noreen schreef :
Heel veel scheepsdiesels voor jachten hebben een simpele 9,5mm V-snaar als aandrijving voor de dynamo. Het vermogen wat deze dingen continu kunnen hebben valt erg tegen. Ik ben mijn motortje nu aan het vervangen omdat het klote V-snaartje mijn escapades met dynamo's niet overleefde. Advies is elk jaar vervangen dat ding als je met een DC-DC aan de gang gaat. De schade van een valende V-snaar die ook het koelwaterpompje aandrijft is enorm.

dat is niet correct, met die paar draaiuren die een bootmotor in verhouding andere motoren met een v snaar, hoef je echt niet de v snaar ieder jaar te vervangen, dat is geen dooddoender! Als je timing belt in de auto breekt gaat er veeeel meer kapot dan in de boot, als je in dat geval aan boord heb zet je de motor uit, klaar! In een auto draait de boek kapot!

Het is werkelijk doodsimpel om het vermogen op te zoeken wat zo'n snaartje kan hebben. Moeten we daar nu echt over gaan bakkeleien ? Nee toch zeker.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 18:37 #1595081

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Eclips schreef :
tuur schreef :
Bedankt voor alle reacties!

Echter, deze leek is nu toch wel weer een beetje in verwarring geraakt...

Dit draadje is alweer flink allerlei zijwegen in geslagen, maar wees gerust: zoals je het in je openingspost omschreef gaat het werken. :)
Maar wat gebeurt er met de walstroomlader die op de startaccu staat en waarschijnlijk de float spanning geeft (een startaccu is immers altijd vol) als de DC-DC-lader stroom gaat vragen? En wat gebeurt er dan met de startaccu?
Dat is wat ik me afvroeg bij de openingspost en die vraag is dacht ik nog niet beantwoord.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 05 nov 2024 18:51 #1595085

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Doejong schreef :
Maar wat gebeurt er met de walstroomlader die op de startaccu staat en waarschijnlijk de float spanning geeft (een startaccu is immers altijd vol) als de DC-DC-lader stroom gaat vragen? En wat gebeurt er dan met de startaccu?
Dat is wat ik me afvroeg bij de openingspost en die vraag is dacht ik nog niet beantwoord.
Veel dc-dc omvormers kijken niet alleen naar de spanning maar kijken dmv een remote ook of de motor echt loopt. Dan kan met bijv een plusje vanaf contactslot of iets dergelijks. Dan slaat de dc-dc niet aan bij walstroom lader of zonnepaneel.
Laatst bewerkt: 05 nov 2024 18:54 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 07:41 #1595118

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
Exact!
Contactje of trilling detectie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl