Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dus als ik het goed begrijp; lifepo4

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 09:22 #1595126

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
3Noreen schreef :
De schade van een valende V-snaar die ook het koelwaterpompje aandrijft is enorm.
Ja, maar alleen dan. Hoe zit dat eigenlijk? Is een snaar-aangedreven koelwaterpomp erg gebruikelijk?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 09:40 #1595131

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Eclips schreef :
Ja, maar alleen dan. Hoe zit dat eigenlijk? Is een snaar-aangedreven koelwaterpomp erg gebruikelijk?
Ja zowat alle motoren met warmtewisselaar wordt de dynamo en de pomp voor het interne circuit aangedreven door 1 riem.
De pomp voor het buitenwater is doorgaans tandwiel of met een eigen snaar aangedreven.

Als de dynamo de boel blokkeert of de riem sloopt, krijg je dus (hopelijk op tijd) een temperatuur alarm maar geen gesmolten uitlaat :P
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 09:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 09:40 #1595132

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Eclips schreef :
Is een snaar-aangedreven koelwaterpomp erg gebruikelijk?

In ieder geval bij alle gemariniseerde Mitsubishi blokken. Mitsubishi motoren zijn heel betrouwbaar en kunnen tegen een stootje. Maar waar ze bijzonder slecht tegen kunnen is te warm worden. Het internet staat vol met voorbeelden. De cilinderkop scheurt dan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 09:46 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 10:18 #1595137

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Dank. Ben ik ff blij met mijn Bukh... :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 11:05 #1595145

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Philip schreef :
Doejong schreef :
Maar wat gebeurt er met de walstroomlader die op de startaccu staat en waarschijnlijk de float spanning geeft (een startaccu is immers altijd vol) als de DC-DC-lader stroom gaat vragen? En wat gebeurt er dan met de startaccu?
Dat is wat ik me afvroeg bij de openingspost en die vraag is dacht ik nog niet beantwoord.
Veel dc-dc omvormers kijken niet alleen naar de spanning maar kijken dmv een remote ook of de motor echt loopt. Dan kan met bijv een plusje vanaf contactslot of iets dergelijks. Dan slaat de dc-dc niet aan bij walstroom lader of zonnepaneel.
Maar het is nu juist de bedoeling van TS om de DC-DC-lader te gebruiken in combinatie met de walstroomlader van de startaccu, bij een stilstaande motor.

Misschien werkt het wel, hoor. Ik stel me voor dat, wanneer de DC-DC-lader stroom gaan vragen om de LFP-accu te laden, de AC-DC-lader van float naar absorptie gaat en gewoon de stroom levert die gevraagd wordt. Maar de startaccu zal aan een hogere spanning worden blootgesteld, terwijl hij vol is. Is dat goed voor de startaccu?

Als de motor niet draait en de walstroom niet is aangesloten zal de DC-DC-lader niet mogen aanslaan. Te realiseren door een minimale spanning op de ingang in te stellen? (Zo kan dat bij de Mastervolt DC-DC-lader die ik op het oog heb.) Maar mijn walstroomlader van de startaccu gaat gewoon uit als de float fase een tijdje heeft geduurd. Dan staat er 12,7 V op de ingang van de DC-DC-lader. Hoe gaat de DC-DC weer aan als de LFP-accu geladen moet worden? Via een dalende spanning van de LFP-accu? Werkt dat bij LFP? Denk het niet. Edit: en hoe gaat de walstroomlader weer aan?

Dat bedoel ik met complicaties. Ik kan het niet goed overzien (TS misschien wel). Daarom: een aparte AC-DC-lader voor de LFP-accu en een DC-DC-lader voor wanneer de motor draait is KISS. Maar kost een beetje meer.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 11:11 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 11:18 #1595147

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Doejong schreef :

Misschien werkt het wel, hoor. Ik stel me voor dat, wanneer de DC-DC-lader stroom gaan vragen om de LFP-accu te laden, de AC-DC-lader van float naar absorptie gaat en gewoon de stroom levert die gevraagd wordt. Maar de startaccu zal aan een hogere spanning worden blootgesteld, terwijl hij vol is. Is dat goed voor de startaccu?

Ja hoor, het werkt uitstekend. De walstroomlader doet wat bij een draaiende motor de dynamo zou doen, en een (lood)startaccu vindt dat prima. In principe kan je je dan een aparte LiFePO4-lader besparen.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 11:19 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 11:24 #1595148

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
OK, doen!
(Ik ga het zo niet doen :) )
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 12:08 #1595152

Ik hou graag controle over wel of niet laden door de dc-dc. Heb dus een schakelaartje op het motorsignaal gemaakt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 12:42 #1595162

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Doejong schreef :
Misschien werkt het wel, hoor. Ik stel me voor dat, wanneer de DC-DC-lader stroom gaan vragen om de LFP-accu te laden, de AC-DC-lader van float naar absorptie gaat en gewoon de stroom levert die gevraagd wordt. Maar de startaccu zal aan een hogere spanning worden blootgesteld, terwijl hij vol is. Is dat goed voor de startaccu?

Dus je wilt accu lader aansluiten op je start accu en daar ook je DC-DC lader die dan getrapt de LiFePO4 laad ?

Als dat zo is neem dan de meest domme acculader die max 13,8 volt geeft. Anders zal een slimme lader een te hoge spanning proberen te geven totdat de LiFePO4 vol is en de DC-DC geen stroom meer uit de startaccu & lader trekt. Dat kan uren duren. Al die tijd krijgt de toch al volle startaccu een te hoge spanning. Die zal daar op reageren door gas te vormen.

Een schakelaar werkt als je zeer gedisciplineerd bent en hem niet vergeet uit te zetten. Dat is helaas niet mijn sterkste kwaliteit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 13:02 #1595165

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Eclips schreef :
Ja hoor, het werkt uitstekend. De walstroomlader doet wat bij een draaiende motor de dynamo zou doen, en een (lood)startaccu vindt dat prima. In principe kan je je dan een aparte LiFePO4-lader besparen.
Je bent continue je startaccu aan het overladen.
Normaal schakelt een acculader terug naar float stand als je accu vol is (= als de laadstroom klein wordt). Dat doet ie niet als je DC-DC ook een flinke stroom trekt. Met als resultaat dat je start accu bijna altijd een te hoge spanning krijgt en gaat gassen.

Budgetwise hoeft het allemaal niet zo uit te klauwen te lopen. Ik heb ook geprobeerd om een lader te besparen maar daar werd het niet simpeler en nauwelijks goedkoper door. Nu toch dedicated laders:

- Een aardige lader qua capaciteit aan de Lifepo4. Als je eentje hebt die niet lifepo4-proof is, kan je die inruilen via marktplaats (Victron 25A -> Victron 30A kostte me zo 30 euro) of geschikt maken met een extern printje die de lader laat afslaan. In principe is een lifepo4 lader minder moeilijk dan een lood-accu lader met de trappen. Als het niet instelbaar hoeft te zijn en je niet perse blauwe kastjes hoeft te hebben, zijn lifepo4 laders juist best simpel en goedkoop.

- Een kleine maar wel 3-traps lader aan de start accu, als je die al aan de walstroom wilt hangen. Tientjes werk. Ook bij 2x lood accu vind ik nog steeds de beste oplossing ivm overladen van de startaccu. Als je het al nodig vind.

- DC-DC die alleen laadt als de motor loopt.
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 13:05 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 13:16 #1595166

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
Hoe moeilijk kunnen we weer doen? Herhaling van stappen en weer overbodige zorgen.....

ZF waardig. ;-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 13:35 #1595169

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Calidris schreef :
Hoe moeilijk kunnen we weer doen? Herhaling van stappen en weer overbodige zorgen.....

ZF waardig. ;-)

Precies ! Ik heb weer heerlijk mijn bedrading aangepast met kroonsteentjes en een nest aan draadjes. Geweldig ! Geen zorg. Marifoon ook al van boord. Een zorg minder !
Laden van de accu doe ik met een paar zonnepanelen. En als het echt niet anders kan met een acculader en een verlengsnoer ! Geen moeilijk gedoe met een walstroom installatie, KISS Zorgeloos, echt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 13:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 15:20 #1595188

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Philip schreef :
Je bent continue je startaccu aan het overladen.
Normaal schakelt een acculader terug naar float stand als je accu vol is (= als de laadstroom klein wordt). Dat doet ie niet als je DC-DC ook een flinke stroom trekt. Met als resultaat dat je start accu bijna altijd een te hoge spanning krijgt en gaat gassen.

Is dat zo? Ten eerste zou de acculader een spanning moeten genereren die de startaccu aankan. Ten tweede: hoe wil je de startaccu overladen als er gelijktijdig ampères uit getrokken worden?

Mijn startaccu is overigens een Optima YellowTop. Om die te overladen moet de spanning wel héél hoog oplopen. Ik monitor de startaccu met een Victron BMV-700 en heb nog geen overspanning waargenomen.
Overigens huldig ik het principe om vooral niet zo snel mogelijk te willen laden. Dus voor mij geen dynamo die meer dan 100 A kan leveren. Sinds kort zit er een 70 A dynamo in en de DC-DC is een Orion XS. Die staat op 25 A maximaal en dat is voor mijn doen al heul erg veel. :) Voor deze dynamo stond de Orion op 15A.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 06 nov 2024 16:00 #1595197

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13678
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Hoe moeilijk kunnen we weer doen? Herhaling van stappen en weer overbodige zorgen.....

ZF waardig. ;-)

Precies ! Ik heb weer heerlijk mijn bedrading aangepast met kroonsteentjes en een nest aan draadjes. Geweldig ! Geen zorg. Marifoon ook al van boord. Een zorg minder !
Laden van de accu doe ik met een paar zonnepanelen. En als het echt niet anders kan met een acculader en een verlengsnoer ! Geen moeilijk gedoe met een walstroom installatie, KISS Zorgeloos, echt.
en AIS?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 07 nov 2024 14:15 #1595367

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Eclips schreef :
Dank. Ben ik ff blij met mijn Bukh... :)

Die ook een snaar aangedreven waterpomp heeft (in geval van indirecte koeling) ;)
Laatst bewerkt: 07 nov 2024 14:30 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 07 nov 2024 14:29 #1595370

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Ondanks een aantal reacties van licht sarcastische aard (??), ben ik erg dankbaar voor de reacties. Zoals voor opties die ik zelf helemaal niet eens overwogen had.

2 Laders is natuurlijk ook gewoon een optie. Nooit overwogen... Een handmatig aan/uit AC/DC lader (walstroom) en 1 DC/DC voor als de mighty Bukh loopt / zonnepaneel, aangesloten op m'n startaccu.

KISS is ook mijn uitgangspunt, maar dan ook vooral gericht op 'install and forget' - voor zo ver mogelijk uiteraard-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 07 nov 2024 15:23 #1595377

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Hoe moeilijk kunnen we weer doen? Herhaling van stappen en weer overbodige zorgen.....

ZF waardig. ;-)

Precies ! Ik heb weer heerlijk mijn bedrading aangepast met kroonsteentjes en een nest aan draadjes. Geweldig ! Geen zorg. Marifoon ook al van boord. Een zorg minder !
Laden van de accu doe ik met een paar zonnepanelen. En als het echt niet anders kan met een acculader en een verlengsnoer ! Geen moeilijk gedoe met een walstroom installatie, KISS Zorgeloos, echt.

Top! :)
Zo ken ik je weer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 nov 2024 15:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 07 nov 2024 15:59 #1595387

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Eclips schreef :
Is dat zo? Ten eerste zou de acculader een spanning moeten genereren die de startaccu aankan. Ten tweede: hoe wil je de startaccu overladen als er gelijktijdig ampères uit getrokken worden?
Ik bedoel met overladen niet hoger gaan dan de max spanning maar voor lange tijd de spanning hoog houden.

Normaliter laad een automatische 3 traps lader eerst met maximale stroom tot de spanning ergens rond de 14,x volt haalt (bulk laden) . Dan houdt hij die spanning een paar uur vast (equalizing) tot de stroom gezakt is en de accu dus vol zit. Vervolgens gaat de spanning wat terug naar 13,x volt om de accu niet te slopen maar de accu wel vol houden.

Met een dikke verbruiker er op, kan de lader in de bulk of equalizing fases lijven hangen want de stroom blijft hoog. Hij 'denkt' dat de accu nog niet vol is. De startaccu krijgt dus nog lang 14,x volt voor zijn kiezen terwijl ie al lang vol zit. Aangezien een start accu bij aanvang al bijna vol zit en de lifepo4 niet, kan dat best ff zijn, elke cyclus weer. Dat bedoel ik met overladen: niet een te hoge spanning maar te lang een hoge spanning.

Hetzelfde als een ouderwetse accu lader die niet vanzelf uit gaat als de accu vol zit. Ik heb vroeger wel eens de fout gemaakt om vergeten zo'n domme lader van de accu te halen. Als je dat een weekje zo laat staan is de accu droog en kan je hem weg gooien. En in een boot blijven die gassen ook nog eens hangen. Nu zal je lifepo4 ook niet een week lang aan het laden zijn maar met een aantal cyslussen in een seizoen gaan de uren dat je startaccu een hoge spanning krijgt terwijl ie al vol is, best oplopen. En dat is met een paar tientjes op te lossen.
Laatst bewerkt: 07 nov 2024 16:00 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 07 nov 2024 16:24 #1595390

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
tuur schreef :
Eclips schreef :
Dank. Ben ik ff blij met mijn Bukh... :)

Die ook een snaar aangedreven waterpomp heeft (in geval van indirecte koeling) ;)

Nou, ik dacht het niet. Althans niet bij die van mij (DV36). Daar zitten de buitenwaterpomp en de circulatiepomp recht tegenover elkaar, aan de achterzijde van het blok. Verder uit de buurt van de snaar kan niet... :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 07 nov 2024 19:00 #1595405

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1652
Tuur:
De LFP met DC-DC staat parallel aan de loodaccu en niet in serie.
Het laadvoltage mag dus niet hoger zijn dan voor een loodaccu die (snel) vol is anders gaat die stuk.
Een domme dynamo doet dat. Die weet niet beter. Die blijft dat aanbieden. De DeltaV=0 zorgt er voor dat er geen stroom daarheen loopt. De DC-DC neemt wel af en daarheen loopt dus wel stroom omdat de domme dynamo wel altijd “aanbied”.

Dit werkt dus goed omdat de dynamo dom is en zich nergens aan aanpast en zich nergens wat van aantrekt. Als die slim zou zijn dan werkt het niet, minder of slecht bepaald.

Als je voor walgebruik de dynamo wil dupliceren met een walstroom oplader dan mag deze dus ook geen hoger voltage aanbieden, maar hij mag op dat voltage ook niet afslaan want hij moet de DC-DC voeden. Die geeft ook geen voltage “terug” dus die wallader moet vooral dom zijn.
Vaak zit er een “voeding” stand op.
Als je het laadprofiel niet “uit” kan zetten dan kan je hem beter voor LFP programmeren en direct op de LFP zetten. De loodaccu moet het dan maar met de motor doen.

Dat werkt bijna altijd behalve in de winter en daarom hebben velen een 3 of 5A mini opladertje op de loodaccu. Dan is het fit and forget.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 10 nov 2024 21:28 #1595832

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Booty24 schreef :
Tuur:

Als je het laadprofiel niet “uit” kan zetten dan kan je hem beter voor LFP programmeren en direct op de LFP zetten. De loodaccu moet het dan maar met de motor doen.

Dat werkt bijna altijd behalve in de winter en daarom hebben velen een 3 of 5A mini opladertje op de loodaccu. Dan is het fit and forget.

Thanks Booty24. Dit is exáct wat ik n.a.v. dit topic besloten heb te gaan doen.
- LFP aan dc/dc (gevoed door startaccu) , óf aan walstroom via lfp lader
- loodaccu via motor of via klein 5A ladertje.

Dank voor alle input en hulp.
Laatst bewerkt: 10 nov 2024 21:29 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 10 nov 2024 21:42 #1595837

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
Ik mag hopen dat er nog een eigen profiel in te stellen is op een victron. De standaard spanning LFP instellingen van Victron vindt ik skyhigh en persoonlijk te hoog.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 11 nov 2024 09:23 #1595894

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Calidris schreef :
Ik mag hopen dat er nog een eigen profiel in te stellen is op een victron. De standaard spanning LFP instellingen van Victron vindt ik skyhigh en persoonlijk te hoog.

Als je 2000 volledige laadcycli te weinig vindt heb je daar volkomen gelijk in. En ja, een eigen profiel maken kan nog steeds.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 11 nov 2024 09:46 #1595899

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
Eclips schreef :
En ja, een eigen profiel maken kan nog steeds.

gelukkig
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 11 nov 2024 13:16 #1595924

Victron heeft zowel DC-DC laders met gedeelde minus alsook DC-DC laders met aparte (geisoleerde) minus. Dit is wel relevant om rekening mee te houden en de juiste keuze te maken. Dit is onder andere belangrijk voor je noodstroomvoorziening naar de startmotor.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl