Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dus als ik het goed begrijp; lifepo4

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 09 feb 2025 16:30 #1610914

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Kan iemand mij vertellen waarom Victron BMS per lader en per verbruiker een signaal moet geven om af te schakelen ter bescherming van de life4po accu’s. En waarom kan dat niet als het hele systeem via een cerbo loopt? Een cerbo kan toch ook de laders (mppt,Phoenix) en omvormers afschakelen? Ik zie nog steeds niet in waarom dit allemaal via een externe BMS moet. Ik heb een vrij simpel systeem met IP43 lader, mppt, smart shunt, cerbo , Phoenix inverter, en AGM accu’s. Ik heb gekozen voor losse componenten . Ik heb inmiddels veel gelezen maar ik kom er niet uit. Accu’s met ingebouwde BMS zeggen gewoon klik en schakelen af. Bij Victron moet ik alles apart gaan schakelen wat soms niet eens kan omdat dit ook via de VE direct kabel moet op de MPPT zo te zien in schema’s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 09 feb 2025 17:25 #1610926

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15731
Erodona schreef :
Ik heb een vrij simpel systeem met IP43 lader, mppt, smart shunt, cerbo , Phoenix inverter, en AGM accu’s.

Vrij simpel systeem :kiss: ?
Het ontwerp uitganspunt van Victron lijkt meer te zijn als het ingewikkeld kan moet je dat stimuleren dat de klant dat ook doet. In mijn idee hoort een BMS geheel zelfstandig te werken als laatste redmiddel. Als het op basis van celspanning of temperatuur fout dreigt te gaan de zaak afkoppelen. Dit komt nog uit de tijd dat LiFePO4 accu's schreeuwend duur waren en de investering loonde in een BMS voor het uitzonderlijke geval dat het fout zou kunnen gaan. Die tijd ligt achter ons. De accu kost minder dan de BMS.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 09 feb 2025 17:46 #1610927

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
3Noreen schreef :
Erodona schreef :
Ik heb een vrij simpel systeem met IP43 lader, mppt, smart shunt, cerbo , Phoenix inverter, en AGM accu’s.

Vrij simpel systeem :kiss: ?
Het ontwerp uitganspunt van Victron lijkt meer te zijn als het ingewikkeld kan moet je dat stimuleren dat de klant dat ook doet. In mijn idee hoort een BMS geheel zelfstandig te werken als laatste redmiddel. Als het op basis van celspanning of temperatuur fout dreigt te gaan de zaak afkoppelen. Dit komt nog uit de tijd dat LiFePO4 accu's schreeuwend duur waren en de investering loonde in een BMS voor het uitzonderlijke geval dat het fout zou kunnen gaan. Die tijd ligt achter ons. De accu kost minder dan de BMS.

Ach ja simpel ;) Wordt steeds complexer natuurlijk allemaal. Ik merk dat door mijn losse componenten ik soms klem loop op zaken zoals monitoring en uitbreiding. In dit geval zou ik voor een los BMS systeem van Victron flink wat moeten veranderen. Oa heb ik de IP43 Phoenix lader nu geschakeld via “generator start stop” functie van de cerbo. Op deze manier kan ik max mppt vermogen pakken overdag en de lader laten starten bij bepaalde SOC of voltage. Werkt prima. Alleen als ik nu naar lifepo4 accu’s ga dan is deze schakeling weer nodig vanaf BMS om de lader af te schakelen. Ook de MPPt laders die nu via VE direct aan de cerbo hangen kunnen helemaal niet op BMS worden gezet. Phoenix omvormer kan ik wel af laten schakelen via BMS. Het is allemaal behoorlijk complex aan het worden dan. Als ik een ingebouwde BMS zou nemen dan ben ik volgens mij eigenlijk klaar en schakelt de accu zelf van het systeem af bij bepaald “gevaar”. De stromen in mijn systeem zijn niet extreem hoog dus dat zou prima werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl