Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dus als ik het goed begrijp; lifepo4

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 27 nov 2024 09:42 #1598786

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Peper schreef :
Roald,
Het gaat alleen maar om die 'absolute zin'. Er is geen 'Tripping point' bekend. Als je geld genoeg kunt besteden koop je gewoon om de paar jaar een nieuwe set cellen. Wat doe je als je cellen het halverwege st. Maarten opgeven... Kan je een hoop geld hebben maar je hebt er dan niets aan. Heb je dan accu's met het eeuwige leven, dan red je st. Maarten wel.
Die chemie is echt niet robuster dan wij denken, je kunt gewoon uitrekenen hoeveel mol Lithium per Ampère op de platen van een cel wordt neergeslagen. Wat wij doen is de stroom niet meten en dan denken we 'wat ik niet weet dat mij niet deert'. Ooit kom je er dan achter dat het je toch wel deert, maar dan is het te laat. Dit is de reden dat ik dingen uitleg en verklaar. Dan kun je die penibele situatie voor blijven. De keus is aan jou.

Zo exact als jij het voorstelt lijkt het dus niet te zijn. Dat was voor mij de reden om de filmpjes van Will Prowse aan te halen en nu is er een nieuwe aanwijzing: tweakers.net/nieuws/229118/ond...ie-dan-verwacht.html
Er blijkt een plausibele, natuurkundige verklaring te zijn: lithium plating, waar jij altijd voor waarschuwt, treedt vooral op als de accu's nog heel nieuw zijn. Daarna loopt het sterk terug. Hoe erg lithium plating zich voordoet, wordt dus niet alleen bepaald door de spanning, maar ook door de al aanwezige laag.
Het zou ook een verklaring kunnen zijn voor het feit dat nieuwe accu's in een test vaak beter scoren dan op de behuizing vermeld staat. Vrijwel alle testen wijzen uit dat er vaak 103 tot 104 Ah uit een nieuwe 100 Ah accu gehaald wordt. Goede kans dat dat heel snel terugloopt tot de gespecificeerde waarde, omdat lithium plating zich vooral voordoet als het laagje zich nog niet gevormd heeft.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 27 nov 2024 10:57 #1598807

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
@Roald:
Leuk artikel, maar er rammelt wat: EV's hebben in eerste instantie allemaal LiCoMn accu's met een brandbaar elektrolyt aan boord. Pas in 2022 kondigt Tesla aan met LiFePO4 cellen te monteren in model 3. Wat rammelt is dat de auteur van het artikel zich baseert op accu's in EV's (meestal LiCoMn) en de eigenschappen daarvan aan LiFePO accu's verbindt.
Als de vorming van een 'solid interface' van toepassing is op LiCoMn accu's, wil dat niet zeggen dat deze ook van toepassing is op LiFePO accu's. (appels en peren).
Helaas rekent hij in kilometers (logisch voor auto's) en niet in accu cycli, zodat vergelijken moeilijker wordt. De afname van capaciteit van een tractie accu zou plaatsvinden in de eerste 30.000km. Dat is dan geldig voor LiCoMn accu's want er is nog geen onderzoeksgroep met LiFePO tractie accu's in auto's.
Wat klopt is dat de LiCoMn accu's een hogere energiedichtheid hebben. Daarvoor komt wel een hogere inwendige weerstand mee en je zult dus ook meer energie in die hogere inwendige weerstand 'verstoken'. Netto zul je moeten gaan rekenen met deze factoren om te bepalen of de hogere energie dichtheid niet verbruikt wordt in de hogere inwendige weerstand en je er netto niet iets mee opschiet.
Om geen slechte naam te krijgen (vanwege storing bij slechte accu's) zijn de meeste autofabrikanten ertoe overgegaan de tractieaccu's op leasebasis te plaatsen. Renault geeft je daarbij de mogelijkheid de tractieaccu te leasen of te kopen, bij de E-Smart kun je de accu alleen leasen (of kopen na de garantieperiode) Bij VW e UP! koop je de accu. En nu 'de pijn in de buik': Nu de LiCoMn accu's het veel beter en langer doen dan verwacht blijven de accu-lease rijders betalen voor hun accu, terwijl de 'aanschaf rijders' geen maandelijkse lease betaling hoeven te doen en voorlopig verder met hun accu kunnen. Het is te verwachten dat de autofabrikanten die geen LiFePO accu's voor tractie installeren nog wel een 'paniek publicatie' zullen doen waarbij onrust over de LiFePO tractie accu wordt gezaaid.
Porsche zal dat niet doen, zij gebruiken al LiFePO startaccu's in de '911', maar in de hybride SUV's gebruiken ze LiCoMn accu's. Wat ze ook hebben gedaan is een meerderheid aandeel genomen in de accufabrikant 'Varta'. Da's gewoon slim!

Watergekoelde LiCoMn tractie accu in een Porsche.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 27 nov 2024 11:49 #1598823

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Sorry, maar ik lees toch iets ander, namelijk dit:
"De studie brengt ook enkele verschillen aan het licht tussen de prestaties van nmc- (nikkel-mangaan-kobalt) en lfp- (lithium-ijzerfosfaat) accuchemie."
en dit:
"Lfp-accu’s onderscheiden zich door hun robuustheid en lagere degradatie. Hoewel deze accu’s een lagere energiedichtheid hebben, behouden ze een stabielere capaciteit over een langere periode. Praktijkgegevens tonen aan dat lfp-accu’s vaak meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit behouden, zelfs bij hoge kilometerstanden. Deze chemie is beter bestand tegen een hoog aantal laad- en ontlaadcycli en is minder gevoelig voor hoge laadsnelheden, wat ze ook interessant maakt voor zware toepassingen zoals bussen en vrachtwagens."
Dus waar je vandaan haalt dat de studie enkel NMC zou betreffen, is mij niet duidelijk. Sterker nog, dan zou ik het artikel niet aangehaald hebben.
Nogmaals, ik waardeer je gedegen kennis ten zeerste, maar ben wel van mening dat je teveel de nadruk legt op degradatie door lithium plating. De bewijzen beginnen zich op te stapelen dat de technologie nóg robuuster is dan we al wisten. En dat is alleen maar goed nieuws. Ik zou het zonde vinden als veel zeilers hun LiFePO4 accu niet ten volle benutten omdat ze te behoudend laden, bang gepraat door verhalen over voortijdige degradatie. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 11:50 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 27 nov 2024 12:25 #1598836

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
"Praktijkgegevens tonen aan dat lfp-accu’s vaak meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit behouden, zelfs bij hoge kilometerstanden."

Mijn probleem is dus dit: die hoge kilometerstanden zijn dus niet met LFP accu's gehaald, want die komen pas in EV's voor na 2022.

De degradatie treedt pas op als je de laadspanning boven de 3,45V per cel brengt. Dan is de cel 'vol' en ga je overladen waardoor de Lithium plating gaat optreden. Dat is niet 'behoudend laden'. Vol is vol. Daar komt bij dat bij een laadspanning boven de 3,45V in een volle cel geen lading wordt opgeslagen want dat is elektrochemisch en natuurkundig niet mogelijk. De laadstroom boven de spanning van 3,45V per cel is 'opwarmstroom' en maakt Lithium atomen los uit het Lithium Ferrofosfaat om ze dan op de platen te doen neerslaan als metallisch Lithium en zo de platen in een 'kooi van Faraday' te plaatsen. Samenvattend: overladen levert geen extra lading op in een cel maar alleen extra warmte. Doordat er geen minimum laadstroom bestaat is er ook geen sprake van 'te behouden laden'. Onder de 3,45V per cel levert laadstroom lading op. Stroom door een cel bij een celspanning hoger dan 3,45V levert warmte en Lithium Plating op. Geld uitgeven aan nieuwe accu's bepaal je zelf of je ze kapot maakt door overladen bepaal je ook zelf.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 27 nov 2024 12:49 #1598842

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Beste Peper, Maar mijn Victron ip65 24/8 lader laadt wel met 28,4V totdat hij naar de lagere 27,6v en ca 26,6v gaat. Begrijp ik goed dat ik beter de max laadspanning op 27,6v kan zetten?
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 27 nov 2024 13:12 #1598851

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Dus al die fabrikanten die de grens stellen op 3,65V per cel en laadprofielen maken om te laden tot 14,2V voor 4S zijn gek?
Wat mij betreft is 3,45V per cel behoudend laden. Dan heeft de chemie vrijwel het eeuwige leven en blijft alleen calendar aging nog over. Maar ook daar zijn nog te weinig betrouwbare gegevens over.
Mijn probleem is dus dit: die hoge kilometerstanden zijn dus niet met LFP accu's gehaald, want die komen pas in EV's voor na 2022.
Bron? Want volgens ChatGPT klopt die bewering niet. Als je denkt dat LFP erbij verzonnen is, zou ik de redactie van Tweakers aanschrijven. Want dan is het misleidend.

Om vast te stellen of er echt alleen naar NMC gekeken is, zou je de whitepaper van het onderzoek waaraan gerefereerd wordt moeten lezen. Dat gaat mij iets te ver, ik vertrouw de redactie van Tweakers.net.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 27 nov 2024 13:13 #1598852

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
@JKB:
Je geeft wel een lader aan, maar geen accusoort en de nominale spanning van de accu. Er even van uitgaand dat het een lader is voor 8 LFP cellen, dan is de maximale laadspanning 3,45V x 8 cellen in serie: 27,6V. De 28,4V is waarschijnlijk voor 8 LiCoMn cellen in serie. Die mogen tot 3,55V worden geladen (28,4 / 8 = 3,55V per cel)
Dit werkt goed met nieuwe cellen die geen onbalans kennen.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 27 nov 2024 13:14 #1598854

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
jkb schreef :
Beste Peper, Maar mijn Victron ip65 24/8 lader laadt wel met 28,4V totdat hij naar de lagere 27,6v en ca 26,6v gaat. Begrijp ik goed dat ik beter de max laadspanning op 27,6v kan zetten?

Ja, als het aan Peper ligt wel. Als het aan alle anderen ligt niet. Dan had Victron wel 27,6V aangehouden voor jouw accu.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 27 nov 2024 13:19 #1598856

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Peper schreef :
@JKB:
Je geeft wel een lader aan, maar geen accusoort en de nominale spanning van de accu... De 28,4V is waarschijnlijk voor 8 LiCoMn cellen in serie.

Het laadprofiel van de Victron ip65 is toch echt bedoeld voor LiFePO4 hoor.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 27 nov 2024 13:31 #1598859

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Eclips schreef :
Dus al die fabrikanten die de grens stellen op 3,65V per cel en laadprofielen maken om te laden tot 14,2V voor 4S zijn gek?
Wat mij betreft is 3,45V per cel behoudend laden. Dan heeft de chemie vrijwel het eeuwige leven en blijft alleen calendar aging nog over. Maar ook daar zijn nog te weinig betrouwbare gegevens over.
Mijn probleem is dus dit: die hoge kilometerstanden zijn dus niet met LFP accu's gehaald, want die komen pas in EV's voor na 2022.
Bron? Want volgens ChatGPT klopt die bewering niet. Als je denkt dat LFP erbij verzonnen is, zou ik de redactie van Tweakers aanschrijven. Want dan is het misleidend.

Om vast te stellen of er echt alleen naar NMC gekeken is, zou je de whitepaper van het onderzoek waaraan gerefereerd wordt moeten lezen. Dat gaat mij iets te ver, ik vertrouw de redactie van Tweakers.net.

Bron: Tesla.

3,65V / cel is voor LiCoMn cellen. Dat is inmiddels al weer verlaagd naar 3,55V. Fabrikanten zijn niet gek! Door de spanning hoger te maken laden ze de cellen sneller op. Dat vinden de gebruikers fijn. Houden zij de accu dan aan de lader, dan maken ze deze kapot en kopen ze weer nieuwe.
Je hebt recht op je eigen mening over behoudend laden, maar ik laat je niet mijn cellen laden.
Vertrouwen... Ik vertrouw mezelf niet eens en zeker ChatGPT niet. Wie bij ChatGPT spreek je aan als het niet klopt wat zij beweren?
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 27 nov 2024 13:42 #1598865

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Ook www.mgenergysystems.eu/nl, toch niet de eerste de beste, heeft in haar manuals de laadspanning van LFP accu's naar beneden bijgesteld met een nog steeds pittige 3,525 volt.
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 17:28 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 27 nov 2024 16:32 #1598899

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Peper schreef :
Wie bij ChatGPT spreek je aan als het niet klopt wat zij beweren?
ChatGPT! :laugh:

Zonder gekheid: ChatGPT is de uitzondering op "wij van WC-Eend". Het systeem wil niets liever dan leren.
In dit geval heb ik ChatGPT geraadpleegd omdat ik anders de whitepaper had moeten doornemen en ik heb al gezegd dat dat me te ver ging. En het enige dat ik de bot heb voorgelegd is sinds wanneer LiFePO4 in EV's gebruikt wordt. Overigens klopt de formule EV=Tesla ook niet. ;)
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 16:36 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 28 nov 2024 08:22 #1598981

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
De slager die zijn eigen vlees keurt... Dat is niet echt betrouwbaar.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 28 nov 2024 09:13 #1598989

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Peper schreef :
De slager die zijn eigen vlees keurt... Dat is niet echt betrouwbaar.

Dat is een antwoord beneden je peil. Want daarmee suggereer je subjectiviteit. En laat dat nou een menselijke eigenschap zijn. Maar volhard gerust in je standpunt. Ik heb er veel van geleerd en neem je onderschrift ter harte.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 28 nov 2024 20:27 #1599093

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Eclips schreef :
Peper schreef :
@JKB:
Je geeft wel een lader aan, maar geen accusoort en de nominale spanning van de accu... De 28,4V is waarschijnlijk voor 8 LiCoMn cellen in serie.

Het laadprofiel van de Victron ip65 is toch echt bedoeld voor LiFePO4 hoor.


Sorry, ik had moeten melden dat het bij mij handelt over een Lifepo4 accu 24V 100A.
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 28 nov 2024 21:10 #1599096

rboxhoorn schreef :
Na een tijd te orienteren op een goede dc-dc en mppt combi kwam ik de volgende drie laders tegen:
eu.renogy.com/dcc50s-12v-50a-d...ZpJXCNLfDDHjrw5-_oj0
www.accuweb.nl/dc-dc-solar-mpp...euro5-6-motoren.html
www.amazon.nl/Litime-acculader...t%2Caps%2C129&sr=8-8

Eigenlijk doen deze laders allemaal precies wat je wil, dc laadstroom temmen, de startaccu volhouden, in het geval van de laatste zelfs in geval van een lege startaccu terugladen vanaf de huishoudaccu en ook nog de zonnepanelen er bij gebruiken. Is er al iemand die dit heeft geprobeerd/iemand die een bezwaar ziet om dit te gaan gebruiken in plaats losse dc-dc en mppt behalve redundancy?

Deze laders klinken toch wel interessant ivm de beloofde multifunctionaliteit. In dit draadje zit vast wel wat expertise om te beoordelen of dit interessante producten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 28 nov 2024 22:00 #1599103

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Ik heb die Renogy DCC50S met ingebouwde MPPT. Alleen gebruik ik die laatste functie nog niet. Zitten op zich leuke features op zoals het via PV gaan laden van de start accu zodra de lifepo4 vol zit (mocht je dat willen). Hij halveert wel de stroom vanaf de alternator als ie ook stroom vanaf PV krijgt. Ik vraag me af hoe dat in de praktijk werkt: gaat ie al op halve kracht door als je maar een paar ampere via PV krijgt? Ik ga er nog eens een paneeltje aan hangen om te kijken hoe dat werkt. Of de handleiding eens goed lezen want er staan een hoop scenario's in :P

Er zijn ook wat nadelen:
- losse bluetooth module nodig om in te stellen. En dat wil je want het standaard LiPo profiel is imho totaal ongeschikt. Ook kun je dan de stroom lager instellen dan de standaard 50A.
- de PV panelen zijn door max 50v wat beperkter qua keuze vergeleken met bijv. een victron MPPT
- hij wordt aardig heet. Maar daar hebben meer DC-DC's last van.
- met een renogy DC-DC, een victron wallader en een ander merk BMS, heb ik nu 3 apps op mijn telefoon voor 1 accu :S

Ik heb ook overwogen om de MPPT ingang te misbruiken om mijn oude walstroomlader (die niet lifepo4 proof is) te kunnen blijven gebruiken. Maar toen een wel geschikte victron erg betaalbaar kwam langs lopen, heb ik dat idee laten varen.
Laatst bewerkt: 28 nov 2024 22:32 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 28 nov 2024 22:15 #1599104

ok, dank je voor het delen van je ervaringen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 30 nov 2024 19:45 #1599390

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
Niet dat het iets met het topic te maken heeft, maar gewoon leuk om te posten (zonder doel).
Het spanning en stroom verloop van de laatste 6 maanden met de LiFePo4 accu's.




Met de raspberry-pi en victron software. Gewoon mooi dat het kan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 nov 2024 19:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 dec 2024 17:31 #1601857

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Vraagje.

Ik heb 4 MG accu's van elk 280 Ah bij 24 volt.
Een accu blijft iets achter.

Ik zou deze separaat wel eens willen optoppen.
De eenvoudigste manier is om de andere 3 even af te koppelen.
Naderhand kan ik de andere 3 er weer bij aansluiten.

Volgens mij kan ik dit rucksichtslos doen.
Een verschil in SOC per accu wordt bij optoppen van alle 4 'vanzelf' weer rechtgetrokken (off-grid-garage.com/).
Klopt deze benadering? Dank jullie!
Laatst bewerkt: 13 dec 2024 20:12 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 13 dec 2024 17:44 #1601861

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
SimondeDanser schreef :
Booty24 schreef :
Heren ZF,
Welke Drop-In levering met zekerheid uit Europa, bewezen werkend in de eigen boot, zonder problemen en zonder nader inzicht te integreren met Victron oplader en eventueel een Victron bms.
Leverancier, website, grootte, prijs, ervaring levering, ervaring gebruik.

Ik heb best wat Victron spullen, vind hun boekje “altijd stroom” of zoiets geweldig, maar kan niet over de prijs van de LFP’s heenkijken. Daar zijn er meer van op dit forum.

PS: alleen obv ervaring met referentie, liefst van jezelf.
Ik heb een jaar geleden en in januari jl., dus twee maal een lifepo4 accu (24V, 200 Ah) besteld bij Teze Power in China. Je hebt keuze om ze vanuit Europa te laten leveren of vanuit China. Dat laatste is goedkoper, maar duurt langer (2-3 mnd). Vanwege de prijs en het feit dat ik de tijd had heb ik gekozen voor levering vanaf China. De beide accu's zijn keurig en zonder enige beschadiging tot bij mij in de kelder geleverd. Ik heb ca. 1.070 euro/st betaald per creditcard. En dat was ook meteen de all-in prijs. Er kwamen naderhand geen kosten meer bij. Ik kon nog wat meer korting krijgen als ik per bankoverschrijving betaalde. Maar dat heb ik dus niet gedaan.
De accu's zijn voorzien van verwarming en een bms met Bluetooth.
Om ze te laden vanaf de dynamo heb ik 2 TS800 dc/dc laders van Victron op marktplaats gekocht. Deze heb ik op half vermogen gezet om oververhitting te voorkomen. Met behulp van keuzeschakelaars kan ik de laders of elk een accu laten laden of gezamenlijk één van beide accu's.
Voor het laden met walstroom heb ik een Victron Phoenix smart charger ook via marktplaats gekocht. Deze kan ik via een keuzeschakelaar of de ene of de andere accu laten laden.
Ik was van plan ook accumonitors te gaan kopen, maar heb dat tot op heden niet gedaan. En ik denk ook niet dat ik dat nog ga doen. Ik weet nu hoe lang ik ongeveer met één accu toe kan voordat deze afschakelt. Maar dan heb ik altijd de andere accu nog als reserve staan. Dus ik heb ruimschoots voldoende energie aan boord. Onder normale omstandigheden kom ik niet aan omschakeling van de ene naar de andere accu toe.
Na nu één seizoen kan ik niet anders zeggen dat ik tevreden ben hoe het werkt. En ik vond en vindt het de investering waard. Ik overweeg nu om een boegschroef in te bouwen en als ik die op lifepo4 accu's ga zetten ga ik deze ook weer bij Teze Power kopen.
Als je wilt mag je aan boord komen kijken. Ik lig in Rotterdam. Stuur me dan een pb.
Mvg Felix

Top, hier idemdito, werkt veel beter dan de dure Mastervolt en Victron en is honderdtallen euros goedkoper, de. ijne heb ik nu bijna 3 jr goed werkend, dag en nacht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 14 dec 2024 09:55 #1601942

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Yep schreef :
Vraagje.

Ik heb 4 MG accu's van elk 280 Ah bij 24 volt.
Een accu blijft iets achter.

Ik zou deze separaat wel eens willen optoppen.
De eenvoudigste manier is om de andere 3 even af te koppelen.
Naderhand kan ik de andere 3 er weer bij aansluiten.

Volgens mij kan ik dit rucksichtslos doen.
Een verschil in SOC per accu wordt bij optoppen van alle 4 'vanzelf' weer rechtgetrokken (off-grid-garage.com).
Klopt deze benadering? Dank jullie!

Niemand?
Of moet dit een nieuw onderwerp worden?
Thanks!
Laatst bewerkt: 14 dec 2024 10:48 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 14 dec 2024 11:05 #1601955

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Nee Yep.
Als je even goed zoekt, dan zal je zien dat er al een uitgebreid draadje geweest is.
Case closed.
Laatst bewerkt: 14 dec 2024 11:33 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 14 dec 2024 11:08 #1601957

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1652
Niemand.
Ik begrijp het dan ook niet? Wat moet ik raden?

4x24V parallel? Vanwege de referentie. Maar wat is dan het probleem?

2x (1+1;12V) parallel en serie? Of4x6V Serie? Vanwege het achterblijven van 1 accu?

Hoe merk je het achter blijven?

Wat zijn MG accu’s? Morris Garage nav Off grid garage?

Foto, plaatje of schets?

PS: je was me voor. Case closed.
Laatst bewerkt: 14 dec 2024 11:09 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 14 dec 2024 11:23 #1601966

Yep schreef :
Nee Yep.
Als je even goed zoekt zul je zien dat er al een uitgebreid draadje geweest is.
Case closed.

Hahaha

+1 voor Yep. Kan een beetje humor wel waarderen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl