It Paradyske schreef :
zeiler26 schreef :
Vriendelijk verzoek hier geen lifepo4 onderwerp van te maken, die zijn er al genoeg hier toch?
Ja, maar die hebben allemaal de conclusie dat het beter is, en dat is dus blijkbaar niet zo.
Dus heel graag van jou de uitleg, om ons te behoeden voor de foute keuze.
Of wil je dat liever in een ander draadje beantwoorden, dat is ook goed hoor, dan maak ik een nieuw draadje aan waar jij dan je antwoord kan zetten.
Toen de LiFePo4 accu's enkele jaren geleden min of meer algemeen beschikbaar kwamen en ook enigszins betaalbaar werden, was het één en al hosanna wat betreft deze accu's. Te ver ontladen kon niet; je kon de volle 100% van de opgegeven capaciteit benutten. Capaciteitsverlies over vele jaren was 0,0 enzovoorts.
Vervolgens kamen er toch allerlei kanttekeningen: volledig laden was nadelig, zeker als de accu in volledig geladen toestand voor langere tijd werd achtergelaten.
Een LiFePo4 accu op de ligplaats permanent aan een onderhoudslading leggen is dus niet slim. Het komt er eigenlijk op neer dat je de boot met gedeeltelijk geladen accu's moet wegleggen en dus vaak vertrekt met slechts gedeeltelijk geladen accu's.
Ook bleek dat LifePo4 accu's zonder tussenkomst van allerlei specifieke regelingen laden met de boorddynamo die laatste naar de gallemiezen kon helpen.
De slimmerikken die precies weten waar ze mee bezig zijn (ze hebben zich meestal uitgebreid met de materie bezig gehouden en er hier pagina's over volgeschreven) lossen dan soort problemen natuurlijk in een handomdraai op. Maar wie dat gedoe allemaal niet wil, wat moet die doen?
En dat zijn nog maar twee redenen waarom iemand zou kunnen afzien van lithium-accu's en het graag houdt bij wat hij kent en begrijpt.