Booty24 schreef :
Je mag ze wel met minder (en dan deels!) laden met de dynamo maar je moet ze ook regelmatig vol laden met de wallader of met zonnepanelen anders gaan ze stuk. Ik heb mbt lood en AGM in oudere bijdragen ooit dit als take away uit het overleg met MasterVolt gerapporteerd.
Ik probeerde het duidelijk op te schrijven, maar dat is dus niet gelukt.
MasterVolt:
Je mag ze met dynamo opladen om bij te laden. Ze komen daarmee nooit vol en dat is als je dat alleen maar doet onvoldoende. Onderweg heb je niet anders (behalve eventueel zon).
Voldoende, volgens MasterVolt, in het algemeen, want niet hun accu, …… , toen in 2015, …. , was om bij voorkeur 1x per maand, minimaal 1x per 2 maanden, de AGM weer volledig op te laden.
Het gaat dus om de combinatie: alleen met een dynamo laden zonder AGM laadcurve is niet goed.
Voor een havenhopper met een wallader geen probleem.
Een AGM laadregeling (die ze ook verkochten) werd mij afgeraden bij mijn gebruik afgeraden.
Als je dit toch deed dan 1 accu tegelijk, hetgeen onhandig is.
Voor een vertrekker die vaak langer off grid is is het verstandig om bijvoorbeeld middels zonnepanelen wel in een volledige lading te voorzien.
Ook van belang is dat het volladen met een eigen laadregeling gebeurd en niet met verschillende accu aan een verdeler, extern en ook niet intern.
Je komt met AGM snel uit op: losse walladers op AGM laadcurve en een verdeler op de dynamo die de gewone loodspanning levert. Op die manier kan de startaccu een traditionele loodaccu blijven die je met een dynamo gelukkig houdt.
Daarnaast mag de laadstroom niet meer zijn dan in de spec. Die zijn niet voor alle AGM’s even hoog. Een accu selecteren op laadstroom maakt ook niet zo veel uit. De laatste 20% (het “volladen”) duurt sowieso 4 uur.
Ik heb dit advies toen gevolgd en nadien gingen de accu’s langer mee (ik heb mijn harde lessen gehad).