Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke deepcycle accu

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 08:57 #1646468

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2612
Wadloper schreef :


En dat zijn nog maar twee redenen waarom iemand zou kunnen afzien van lithium-accu's en het graag houdt bij wat hij kent en begrijpt.

+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 08:59 #1646469

  • zeiler26
  • zeiler26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
@ Ton Mitz, Precies dat, dat die optima,s tegen een stootje kunnen is mij de meerprijs wel waard. Nogmaals bedankt aan Laatmaarwaaien en jou voor het delen. Ik heb me ook een beetje ingelezen en die optima's zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de ruimtevaart en hebben een heel ander ontwerp dat het ook wat bestendiger maakt op een bootje qua gebruik.
Laatst bewerkt: 30 aug 2025 09:02 door zeiler26.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 09:19 #1646471

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6386
Kock1964 schreef :
Jutter schreef :





Ik heb altijd begrepen dat je dit kunt voorkomen met zuurvrije Vaseline.
René

Wat voorkomen?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 09:27 #1646473

  • zeiler26
  • zeiler26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Wat fun facts over de Optima, wel beetje marketing materiaal maar toch

nl.optimabatteries.com/nl-nl/t...iralcell-technology/



Laatst bewerkt: 30 aug 2025 09:31 door zeiler26.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 09:38 #1646476

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Op mijn vorige boot en bij aankoop van mijn huidige boot had ik loodaccu’s.
Op mijn vorige boot ging ik voor service van gewoon lood naar AGM om redenen van TS. Dus ik begrijp je wel.

Snel leerde ik dat AGM toch niet hetzelfde is als gewoon lood.
Ik kreeg ze met mijn dynamo niet vol. Dat viel tegen want daarmee was ik de eerste 10-15% van mijn voordeel kwijt. Dat is dan wel 1/3 van je normale capaciteit.
Om de AGM volledig te benutten moest de walstroomoplader apart worden ingesteld. Mijn aangeschafte combi-plus van MasterVolt had daarvoor dip-switches. Echter, de lader had veel te veel laadvermogen en moest geknepen worden.
Alles uitgebouwd en naar MasterVolt. Zij hebben dat vriendelijk aangepast, getest, tijd genomen om over verschillende loodaccu’s te spreken en uit te leggen dat die kleine verschillen essentieel zijn.
Dat verklaarde ook waarom mijn startaccu snel stuk was.

Take away: vraag het originele datablad op en pas je laders daarop aan.
Gevolg: de startaccu loskoppelen van de AGM service accu oplader. Voor de boegschroef een aparte lader. Interface gekocht opdat ik beide MasterVolts apart zelf kon programmeren qua vermogen en laadcurve. (Dan ook maar Masterbus, een Masterview en een dieseltankmeter. Allemaal niet nodig, maar was leuk hobbyen voor een niet E-er).
Opladen AGM met de dynamo onderweg is prima, maar de maximale capaciteit haal je met een wallader.
De dynamo aanpassen naar de AGM kan maar dan is deze ongeschikt voor een gewone loodaccu en dan heeft die weer een DC-DC nodig. Uiteindelijk zijn de boegschroefaccu en de startaccu ook vervangen door AGM.

Toen ik deze boot kocht stonden daar twee ongelijke accu’s in met een enkele dynamo en een enkele oplader.
Ik had geen zin, geen ruimte (plek en gewicht) voor groter lood of dubbele opladers.
Ik vond verschillende loodaccu’s te complex voor een marginaal voordeel.

Ik heb daarna gekozen voor 1 grote accu. De rest is off topic.

Maar onthoud wel: de levensduur van een accu wordt bepaald door de bijpassende lader.
Er zijn ook vele draadjes over het overlijden van loodaccu’s. Zonder inzicht of aandacht is dat niet moeilijk.

PS: en met inzicht en aandacht is er ook geen garantie kunnen ik en enkele experts hier beamen (zie hun oude draadjes).
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 30 aug 2025 09:43 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 09:41 #1646477

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31606
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
zeiler26 schreef :

PS: Ik wil geen LiFePO4 accu.

Dan houdt het op als de vaart der volkeren expliciet genegeerd wordt.

Het houdt vooral op als jij kinderachtig reageert.

Er zijn best redenen te bedenken om op dit moment geen lithium accu's te willen installeren.
LiFePo4 accu's hebben zonder twijfel veel voordelen ten opzichte van lood accu's, maar in een standaard boot-installatie zijn er wèl wat extra complicaties om rekening mee te houden. Wie daar geen zin in heeft en liever kiest voor technologie waarvan hij de gebruiks-eisen volledig onder de knop heeft, doet met een ordinaire lood-calcium accu nog steeds geen slechte keus.

Ik hield het bij één zin om verder geen ballast te geven aan dit draadje zoals TS wenste.
Alleen de laatste zijn van je opvolgend betoog snijdt hout en valt in exact dezelfde context als mijn opmerking, terwijl meent die te moeten affakkelen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 30 aug 2025 09:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 09:43 #1646478

  • zeiler26
  • zeiler26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Bijzondere ervaring en dank voor het delen. Mijn laders en dynamo kunnen de AGM moeiteloos aan dus geen aanpassing nodig. Op dynamo volledig laden na 70% opladen lukt me sowieso niet, daarvoor gebruiken we de motor te weinig ;)
Laatst bewerkt: 30 aug 2025 09:57 door zeiler26.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 09:47 #1646479

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31606
Wat mij nou zo verbaast is dat Zeiler26 niets in dit draadje wil over LFP accu's, maar expliciet vraagt om AGM accu's en nog nooit van Optima gehoord heeft????

Hoe dan?

Welk huiswerk heeft Zeiler26 eigenlijk gemaakt in zijn zoektocht?

Neemt niet weg dat Optima's hele goede solide accu's zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 09:51 #1646480

  • zeiler26
  • zeiler26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Het is maar een hobby, zeilen. Ik kende Optima niet, nu wel. Ik vroeg om lood deepcycle en agm vs gel in opening van dit onderwerp. Maak je niet druk.
Laatst bewerkt: 30 aug 2025 09:54 door zeiler26.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 09:56 #1646483

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6272
Jutter schreef :
Kock1964 schreef :
Jutter schreef :





Ik heb altijd begrepen dat je dit kunt voorkomen met zuurvrije Vaseline.
René

Wat voorkomen?


Ik meende roest te zien op de accuklemmen, maar misschien zie ik het verkeerd.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 10:00 #1646484

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29211
Booty24 schreef :
Take away: vraag het originele datablad op en pas je laders daarop aan.
Gevolg: de startaccu loskoppelen van de AGM service accu oplader.

TS heeft niet gemeld of hij een aparte startaccu heeft.
Maar als dat zo is, zou ik die inderdaad niet aan walstroomladers of zonnepaneelregelaars hangen maar alleen aan de dynamo op de motor. Bij een èchte startaccu (dus met dunne platen; géén semi-tractie) in goede conditie èn een vlot startende motor, kan de startaccu prima worden onderhouden door de dynamo. Een auto gaat tenslotte ook nooit aan de walstroom, als de accu goed is.

Met de driestandenschakelaar, zoals eerder getoond in dit draadje, is te regelen dat je bij nood ook de huishoudaccu's kunt gebruiken om te starten.
Laatst bewerkt: 30 aug 2025 10:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 10:07 #1646488

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
zeiler26 schreef :
Bijzondere ervaring en dank voor het delen. Mijn laders en dynamo kunnen de AGM moeiteloos aan dus geen aanpassing nodig. Op dynamo volledig laden na 70% of 50% (huidige accu) opladen lukt me sowieso niet, daarvoor gebruiken we de motor te weinig ;)

Dat “probleem” heb ik met mijn lichte boot die altijd zeilt ook. Het motor laden is altijd nihil.
Als je daarvan afziet, dan kan er een wereld van capaciteit voor je open gaan.

In de perioden dat ik de zomeravondwedstrijden vaar, lig ik niet aan de walstroom.
Ik heb mijn walstroomoplader (Victron IP65) niet meer ingebouwd. Die ligt onder de bank en komt daar 1x per maand uit.

Ik noem dat havenhoppen: dat doe je primair met opslagcapaciteit.
Vertrekken doe je primair met off grid laadcapaciteit. Lang ankeren zit daar tussenin.
Mijn LFP heeft een langere autonomie dan mijn fysiek. Dynamoopladen blijkt een niet-essentiële backup. Was leuk om uit te zoeken en te realiseren; praktisch “bijna? nutteloos”.

Je wilt geen LFP, maar je gebruik is uitermate geschikt voor een kleine drop-in LFP geheel los van alles.

On topic: een loodaccu vanwege extra capaciteit is, tegenwoordig, zonder dynamoladen niet meer de juiste oplossing voor een zeilboot, naar mijn mening.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 11:17 #1646492

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29211
zeiler26 schreef :
80% is voor gel, 70% voor agm. In beide gevallen geen enkel probleem, het heet niet voor niets deepcycle.

Ik denk dat ze deepcycle accu's worden genoemd om ze te onderscheiden van specifieke startaccu's met dunne platen, die kortstondig een hoog vermogen kunnen leveren. En echte startaccu mag slechts worden ontladen tot 80% van de capaciteit resteert voor schade aan de accu optreedt.
Laatst bewerkt: 30 aug 2025 11:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 11:17 #1646493

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Topic met veel interesse gelezen.
Want ik zit binnen afzienbare tijd ook tegen dezelfde afweging aan te hikken.

- Geen aanpassing van de laders en alternator, en moeiteloos kunnen overschakelen om te starten op boordaccu, is daarbij wel een belangrijke overweging.

- Ik zal alles nog wel een keer opnieuw doornemen, maar ik vermoed dat mijn volgende boordaccu ook een "yellow top" zal worden.
Verder valt op dat de mogelijkheden tot verbruik elk jaar weer toenemen, telefoon opladen, radio, plotter marifoon laptop elke keer betrap ik er mij op meer en meer luxe aan het stroomnet te willen hangen. In de haven niet zo een groot probleem maar eenmaal onderweg wel een aandachtspuntje.
Voorlopig nog met een startaccu en een 105Ah semi tractie aan boord. Met 2 40W zonnepanelen die
het kunnen bijbenen. ( helaas staan ze aan BB en aan STB zodat ze zelden beide vol vermogen kunnen leveren. Daar moet nog iets op gevonden worden. Maar op een 8X3 zeilbootje zijn de mogelijkheden beperkt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 11:26 #1646496

  • zeiler26
  • zeiler26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Wadloper schreef :
zeiler26 schreef :
80% is voor gel, 70% voor agm. In beide gevallen geen enkel probleem, het heet niet voor niets deepcycle.

Ik denk dat ze deepcycle accu's worden genoemd om ze te onderscheiden van specifieke startaccu's met dunne platen, die kortstondig een hoog vermogen kunnen leveren. En echte startaccu mag slechts worden ontladen tot 80% van de capaciteit resteert voor schade aan de accu optreedt.

Hoi, het wordt deepcycle genoemd vanwege eigenschap dat je ze diep kunt ontladen (70% voor agm en 80% voor gel).

De gel accu (en LiFePO4) is minder geschikt voor starten motor en valt onder andere daarom af (voor mij) omdat ik in nood ook wil kunnen starten op de huishoudaccu.

Binnen agm zijn er nogal wat smaken, de optima yellow top is een agm die je tot 70% kunt ontladen en is een goede "echte" startaccu voor zeilboten. Precies wat ik zoek, lijkt verder ook redelijk degelijk ding dat tegen een stootje kan gezien de ervaringen hier.

PS: ik weet niet of je stelling klopt dat een startaccu maar 20% mag worden ontladen en dat er anders schade ontstaat. Zelf zou ik niet zo'n start accu willen want ik wil redundancy beide kanten op. Dus huishoud accu moet motor kunnen starten (bij defect startaccu) en start accu moet tenminste zaken als navigatie verlichting, marifoon, transponder kunnen overnemen (bij defect huishoudaccu). Dat het bier dan lauw wordt en de biefstukjes minder langer houdbaar zijn is minder urgent dus de koelkast kan dan uit ;)
Laatst bewerkt: 30 aug 2025 12:28 door zeiler26.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 11:36 #1646498

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1961
Calidris schreef :
zeiler26 schreef :

PS: Ik wil geen LiFePO4 accu.

Dan houdt het op als de vaart der volkeren expliciet genegeerd wordt.

Als je meegaat in de vaart der volkeren strijk je de zeilen en start je de motor.
De lol van een hobby is juist de vrijheid om strikt persoonlijke, veelal irrationele en emotionele keuzes te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 11:41 #1646499

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1961
zeiler26 schreef :
Wat fun facts over de Optima, wel beetje marketing materiaal maar toch

Een beetje! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 11:57 #1646502

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6386
Kock1964 schreef :
Jutter schreef :
Kock1964 schreef :
Jutter schreef :





Ik heb altijd begrepen dat je dit kunt voorkomen met zuurvrije Vaseline.
René

Wat voorkomen?


Ik meende roest te zien op de accuklemmen, maar misschien zie ik het verkeerd.
René

Geen roest hoor, alleen een beetje vet met een bruine kleur van een vorige montage.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 12:05 #1646503

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1961
Wadloper schreef :
Met de driestandenschakelaar, zoals eerder getoond in dit draadje, is te regelen dat je bij nood ook de huishoudaccu's kunt gebruiken om te starten.

Ik heb om die reden een set startkabels aan boord, werkt voor iets wat normaal gesproken uiterst zelden voorkomt net zo goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 12:37 #1646509

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14610
werkt zelfs om een Duitse kneus helpen.
Danke mahl!!
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 13:04 #1646511

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6272
Jutter schreef :
Kock1964 schreef :
Jutter schreef :
Kock1964 schreef :
Jutter schreef :





Ik heb altijd begrepen dat je dit kunt voorkomen met zuurvrije Vaseline.
René

Wat voorkomen?


Ik meende roest te zien op de accuklemmen, maar misschien zie ik het verkeerd.
René

Geen roest hoor, alleen een beetje vet met een bruine kleur van een vorige montage.

Dan zag ik het verkeerd!
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 15:33 #1646536

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29211
zeiler26 schreef :
PS: ik weet niet of je stelling klopt dat een startaccu maar 20% mag worden ontladen en dat er anders schade ontstaat. Zelf zou ik niet zo'n start accu willen want ik wil redundancy beide kanten op. Dus huishoud accu moet motor kunnen starten (bij defect startaccu) en start accu moet tenminste zaken als navigatie verlichting, marifoon, transponder kunnen overnemen (bij defect huishoudaccu). Dat het bier dan lauw wordt en de biefstukjes minder langer houdbaar zijn is minder urgent dus de koelkast kan dan uit ;)

Googel er maar eens op.
De accu's zoals ze in een auto met benzine- of dieselmotor zitten zijn specifiek ontworpen voor starten. Dat stelt andere eisen dan het leveren van een constante, langdurige stroom, zoals het geval is bij semi-tractie of deepcycle accu's, die je aan boord als huishoudaccu's gebruikt.
Voor een een dieselmotor van 10 tot 30 pk is een startaccu van 45 Ah meer dan voldoende. Dat is een relatief kleine en lichte accu. zo'n startaccu langdurig belasten met verlichting, marifoon en navigatie-apparatuur zal hem vrij snel mollen. Dat is ook de reden om huishoud- en startaccu gescheiden te houden en gescheiden te laden.
Een defecte huishoudaccu zal niet snel onverwachts optreden als je deze goed in de gaten houdt met een accumonitor. Je merkt dan op een zeker ogenblik dat de capaciteit begint af te nemen en kan op tijd vervangen.
In dat opzicht is het ook interessant om niet één grote huishoudaccu te gebruiken maar een combinatie van twee of meer parallel geschakelde accu's. Mocht er toch één onverwacht een kortgesloten cel hebben, dan koppel je die af en heb je nog één accu over die nog wel wat capaciteit heeft voor de meest noodzakelijke dingen.
Wie van de twee slecht of kapot is, kun je checken met universeelmeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 16:28 #1646543

De gel accu (en LiFePO4) is minder geschikt voor starten motor en valt onder andere daarom af (voor mij) omdat ik in nood ook wil kunnen starten op de huishoudaccu.

Starten op LiFePo4 blijkt trouwens prima te gaan. Ik had laatst wat last van een slecht massa-contact (was snel weer opgelost). Op de startaccu startte de motor niet, op de LifePo4 wel. Maar goed ik begrijp heel goed waarom je niet wilt overstappen. Als je weinig wilt wijzigen aan je setup is er in principe niks mis met lood of AGM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 16:33 #1646545

  • zeiler26
  • zeiler26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Beste Wadloper, Mijn huidige startaccu (Bosch S5 007, 74Ah) heeft een "koudstartstoom EN" specificatie van 750A. Dit is een "echte" startaccu (Ah had inderdaad wat minder gekund misschien maar boot heb ik zo gekocht en staat ook als aanbeveling in de handleiding). De Optima Yellow Top 75Ah AGM accu heeft een "koudstartstroom specificatie EN" van 975A. Prima als noodoplossing lijkt me ...

Ik houd het zoals het nu is heel simpel bij 1 huishoudaccu en 1 startaccu, werkt prima voor mijn situatie. De huishoudaccu ga ik binnenkort dus vervangen met de Optima en mijn start accu is nog prima dus die houd ik nog even. In de specificaties van mijn startaccu staat overigens dat ontladen tot 50% kan (komt in de praktijk bij mij nooit voor maar reserve in geval defecte huishoudaccu is er), dus als die van jou maar tot 20% kan ontladen en dan schade heeft hebt heb je een accu die wel erg kwetsbaar is, zou ik persoonlijk niet willen. Mijn huidige startaccu (de Bosch dus) kan prima tijdelijk de navigatie verlichting , marifoon overnemen mocht de huishoud accu stuk zijn en andersom is het ook prima met de Optima die de startaccu kan vervangen in nood. Dat je een defect kunt voorspellen gebaseerd op accumonitor zal tot op zekere hoogte wel waar zijn maar geldt zeker niet voor alle mogelijke defecten.

Ik wil iets "rocksolid" en redundancy beide kanten op huishoudaccu<>startaccu zonder overbodige poespas, aanpassingen aan de installatie of backup extra accu's. Een goede AGM huishoudaccu levert dat ;)
Laatst bewerkt: 30 aug 2025 17:25 door zeiler26.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke deepcycle accu 30 aug 2025 16:36 #1646546

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2405
Wadloper schreef :
In dat opzicht is het ook interessant om niet één grote huishoudaccu te gebruiken maar een combinatie van twee of meer parallel geschakelde accu's. Mocht er toch één onverwacht een kortgesloten cel hebben, dan koppel je die af en heb je nog één accu over die nog wel wat capaciteit heeft voor de meest noodzakelijke dingen.
Wie van de twee slecht of kapot is, kun je checken met universeelmeter.
Kan je eens uitleggen hoe je dat precies doet?
Ik heb er nooit achter kunnen komen hoe je met accubank met meer dan één parallel geschakelde accu kan weten wanneer hij op het punt staat om te overlijden. Ook niet met een accumonitor, die immers naar het geheel kijkt, niet naar de afzonderlijke accu's. Dit onvolprezen forum wist het ook niet, ik heb jullie erover doorgezaagd.

Als zo'n accu dan de geest geeft is dat potentieel gevaarlijk. Die van mij zette de hele boot vol H2S en bleef dat doen tot de defecte accu afgekoppeld was, ook al was ik gestopt met laden.
Omdat ik dat aan den lijve heb meegemaakt heb ik besloten een LiFePO4 accu te nemen. Veel veiliger. En gaat niet kapot, dat compenseert de hogere aanschafprijs.

Maar drop-in lithiumaccu's bestaan volgens mij niet. Het hele systeem moet opnieuw overdacht worden. Maar je kan het redelijk simpel houden.

Mijn bijdrage aan de pogingen hier een lithiumdraadje van te maken ;)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl