stagspanning is ook niet heel belangrijk, alleen als die het voorlijk van de fok en mastkromming beïnvloed. Vorm van het achterlijk van zeilen is wel belangrijk, doe je met valspanning weinig aan. Met mast(en in ons geval ook roer)stand heb je veel invloed op je drukkingspunt, kracht maal arm =...
Dus om de loefgierigheid te verminderen kun je 2 dingen doen, die invloed hebben op de drukkingspunten:
Boot recht varen: gewicht naar buiten brengen, zeilen vlak en lozend, actief sturen en grootzeiltrimmen in de vlagen.
Dus mast krom naar achter, cunningham vol, val strak, neerhouder los, traveller naar loef en schoot vieren. in de vlagen opsturen, traveller laten zakken, en eventueel schoot nog meer vieren. lei-oog naar achter, alleen met teveel helling. Meer druk in het voorzeil helpt de balans.
Drukpunten verleggen: Bij sommige boten chronisch mis(lelievlet..) Bij anderen lopen ze te ver uiteen onder helling, zoals een optimist,en deze saffier dus waarschijnlijk. Bij een optimist zit die verstelbare mastvoet er in voor een reden... Dus mast voorover trekken. Mast op de voet eventueel naar achter, en de voorstag goed doorzetten. als dat niet mogelijk is, grootzeil reven, ook dan schuift het zeilpunt naar voor. Je kan ook het lateraal punt naar achter verleggen in sommige gevallen:zwaard omhoog, en roer paar graden naar achter. Ook wordt dan de hefboom kleiner, dus minder helling(drift blijft gelijk: meer snelheid, dus meer lift uit een kleiner oppervlak). Wordt veel toegepast in zwaardboten en cats(bij ons tot 40 cm), op kielboten zal de kiel omhoog halen vooral een nadelig effect hebben
Ik ben ook benieuwd, vooral naar plaatjes, blijven mooie bootjes