Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Loefgierigheid Saffier 8.00

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 27 okt 2011 05:59 #235341

  • weer Wai
  • weer Wai's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Deze foto is van 2008/2009 .

Grr
Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 27 okt 2011 06:35 #235348

hoe laat wordt daat zaterdag? Misschien kom ik ook wel even langs (varen)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 27 okt 2011 06:40 #235350

@Ruud, was de foto bedoeld als demonstratie van loefgierigheid of gewoon om te laten zien om welk schip het gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 27 okt 2011 15:09 #235534

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
Beauty schreef :
De masttrim van een Optimist is niet te vergelijken met een kielboot.

Juist wel, De drukkingspunten en de invloeden daarvan blijven het zelfde. Zet eens eens een licht kind in een optimist met 5 bft, en de mast zo ver mogelijk naar achter. Bijna gegarandeerd huilen, want die boot, gaat alleen nog maar tegen de wind in liggen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 27 okt 2011 16:17 #235557

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Niet mee eens :laugh: Maar dat geeft hoop ik niks!

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 27 okt 2011 16:46 #235561

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
JRomkes schreef :
licht kind in een optimist met 5 bft, en de mast zo ver mogelijk naar achter. Bijna gegarandeerd huilen,

dat huilen komt van die 5bft, niet van die mast...
en hebben donkere kinderen daar geen last van?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 28 okt 2011 14:25 #235766

  • weer Wai
  • weer Wai's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Ja mensen , morgen gaat het gebeuren , hoe zit t met de ( geen ) wind ?

Grr
Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 28 okt 2011 15:38 #235771

Hoe laat hebben jullie afgesproken. Ik moet morgen weer werken, (zzp) maar als ik helemaal geen zin meer heb kan ik nog even van de Kaag naar de Brassem varen. Om eens even te kijken hoe jullie aan het spelen zijn. En dan met mijn Loper voorbij scheuren.... :laugh:
Morgen gewoon 13 knopen wind hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 28 okt 2011 16:35 #235801

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Tussen 11:00 uur en 14:30 uur denk ik dat ik aan boord ben.
Kom gerust langs om onze spiegel te bekijken. :laugh:

Neem je verrekijker mee!

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 28 okt 2011 16:35 #235802

  • weer Wai
  • weer Wai's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Van 11.00 tot een uur of 3 s middags ene ... voorbij scheuren ???
Na een trim sessie met deze ZF grootheden zie je alleen nog maar mijn spiegel.

Grr
Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 28 okt 2011 16:36 #235803

  • weer Wai
  • weer Wai's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Oeps , er was me er eentje voor ...

Grr
Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 28 okt 2011 16:40 #235806

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
Capolavoro schreef :
JRomkes schreef :
licht kind in een optimist met 5 bft, en de mast zo ver mogelijk naar achter. Bijna gegarandeerd huilen,

dat huilen komt van die 5bft, niet van die mast...
en hebben donkere kinderen daar geen last van?

Nee, met mast vaar voor is de boot nog te varen, mast achterover en de boot wordt onhandelbaar, en de kinderen raken in paniek omdat ze niets meer kunnen ;)

Donkere kinderen, alleen als ze te licht zijn :side:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 28 okt 2011 16:41 #235809

:laugh: zelfs nog met reddingsvlot achterop!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 28 okt 2011 17:27 #235834

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Ik ben er morgen bij, en neem mijn camera mee... De Zeilersforum redactieboot vaart niet uit, vanwege gebrek aan "de media" maar ik stap op de Saffier en zal wat plaatjes maken.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 29 okt 2011 10:28 #235950



zijn dit ze?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 29 okt 2011 11:58 #235977

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Yep, waren wij!

Eens kijken of ik iets snel kan samenvatten, vast niet.

11:00 stipt hopten we aan boord (moi + peter /Dekadent). Handje schudden, tassen naar binnen en direct maar aan de slag.

1: Mast stand:
Mastgroef was recht dus goede zaak. Maaruhhh ..... de mast stond er langsscheeps in een lichte S bocht op. Toen we eenmaal de val tegen de mast aan drukten was dat zeer goed zichtbaar. Mijn eerste reactie is daarop dat de diamant vertstaging een tikje losser moet. In rust was duidelijk merkbaar dat de voorstag met opgerold voorzeil goed te bewegen was. Geen enkel probleem als dat met verdere trim maar strak te krijgen is. De valling van de mast is iets meer dan 1%, geen enkel probleem. Al met al moet de mast er beter op wat zeker de boothandling ten goede gaat komen. De wind was nu te zwak (max 9 knopen) om dit uit te testen dus we lieten het zo.

2: Snit van de zeilen:
De vriendelijke schipper weet niet of het voorlijk bol of relatief strak gesneden is. Van de winter kan die gaan kijken hoeveel doorhang er is ingecalculeerd in het voorzeil en welke mastbuiging als standaard in het grootzeil is gesneden. Nu is de kans heel groot dat met veel wind de zeiltrim niet is lijn ligt met de snit van de zeilen wat een kleine factor kan zijn op de leofgierigheid van de boot.

3: Valspanning:
De valspanning van het voorzeil was eigenlijk op de dag van tewaterlating bepaald en dat was het. We hebben duidelijk laten zien wat er met het profiel van het zeil gebeurt als er geen of juist maximaal spanning op het vorozeilval wordt gezet. Bij weinig wind zat er nu te veel spanning op echter bij veel wind was de spanning zeker te laag. Dit komt dde loefgierigheid niet ten goede. Grootzeilspanning is in die zin niet zo heel spannend. De schipper gaf aan best veel te werken met de Cunningham wat een goede zaak is. Dat het oog van de Cunningham bij wijze van spreken tot op het dek getrokken kan worden gaf een frons. Niet dat dit een feit is want dat zou ik een keer echt moeten checken maar vast staat dat de eigenaar voor zijn eigen gevoel al veel spanning zet op de trimlijnen maar dat dit nog echt een tandje hoger kan.

4: Rek op de vallen en trimlijnen.
Zeker nu we gezien hebben dat sommige stempels van de klemmen de lijn wat laten lopen en er op meerdere lijnen de bekende rek zit moet je hier oog voor hebben. Als je hier niet allert op bent denk je dat je weg gaat uit de haven met veel spanning maar is dat er na 20 minuten voor een deel al weer uit. De klemmen zijn eenvoudig om te zetten zodat de meest gebruikte klemmen in de toekomst kunnen gaan dienen voor lijnen die nauwelijks gebruikt worden. Hier meer aandacht voor zal de loefgierigheid van de bot positief beinvloeden. In het verlengde hiervan betekend het met de juiste (meer) spanning varen op de vallen en lijnen dat het zeil vlakker wordt en blijft. Dit heeft wederom een positief effect op het gedrag van de boot. Het grootzeil was nog super vlak te trimmen, het voorzeil is me wat te diep. Nu al, bij weinig wind.

5: gewichtsverdeling
De schipper doet wat ik ook graag doe. Lekker aan lij een goed plekje opzoeken en dan lekker toeren. Hij heeft echter kunnen ervaren dat als we het schip goed trimmen de zaak rechtuit loopt en blijft lopen. Dat was niet zo'n verassing maar als je dan opstaat en van lij naar loef gaat lopen kan je de boot laten loeven of laten afvallen. Zonder gebruik van het roer of zonder zeiltrim. De boot is dus in mijn ogen heerlijk gedetaileerd te zeilen maar is dus wel trim gevoelig. Met 2 man aan lij loefde de boot al op bij 2 Bft en vraag om roerdruk om dat tegen te gaan. Iedereen aan loef maakt de boot lijgierig en geeft tegenovergestelde effect. Dit wetende is nu bekend dat de plek waar je zit dus een bijdrage geeft (linksom of rechtsom) in de loefgierigheid van de boot. En flink ook. Ik mag dat wel want dat betekend dat je met deze boot net zoals met een yngling een Roll tack zou kunnen doen. Ze stuurt super licht en heeeeeel direct. Echt vingerwerk.

6: Zeildrukingspunt
In het verlengde van het vorige punt is helder geworden dat het een groot verschil maakt of je de boot met of zonder helling vaart. Naast andere factoren geeft helling ook een zeildrukkingspunt buiten de boot wat de loefgierigheid negatief beinvloed

Wat was puntje 6 ook al weer ?????

7: O ja de Neerhouder
Aan de wind werd er niets gedaan met de neerhouder. Op zich geen killing item maar met veel wind kan dat zeker het effect hebben als daar veel ruimte op zit dat als je de grootschoot laat vieren de top van het grootzeil de spleet bovenmatig gaat sluiten. Zeker bij de knik in de schoot koersen. We hebben dit niet kunnen testen maar ook hier is een klein voordeel te behalen als het gaat om de loefgierigheid te verminderen.

8: Zeillatten
De onderrste zeillatten zijn geprofieleerd. De bovenste echter, daar was wat mee. We hebben na vetrek na zo'n 30 minuutjes het grootzeil laten zakken om een en ander even te onderzoeken. Op mijn vraag of dit een originele was kwam een helder antwoord .... Nee. Hier zat aan zeillat in die:

a) 8cm te kort was
b) geen profiel had
c) niet breed genoeg was

Dit met alle gevolgen van dien. Het zeil was niet goed te krijgen maar dat laat zich raden. Of de lat stak gevoelsmatig door het zeil heen of zat bij de leuver goed opgeborgen maar dan heb je een lelijke plooi in het achterlijk. Simpel op te lossen ..... ff shoppen.

9: Grootschoot
Er is na iets van 8 jaar geen enkele slijtage te zien in het grootzeil ter hoogte van de zalingen. Er wordt dus behouden gevaren door het grootzeil niet te ver uit te vieren. Dat kwam helder naar voren toen we merkten dat de schoot zo kort was dat het zeil nauwelijks tegen de zaling kon drukken. Peter zak het als eerste en was een goed punt. Dit zal de loefgierigheid hoog aan de wind niet beinvloeden maar de terughoudendheid die hiermee naar boven komt zorgt op de lagere koersen wel voor een mogelijk zeer loefgierige boot in vlagen. Stevig werken met de neerhoudr gaat er ook voor zorgen dat jet het grootzeil weer verder kan vieren zonder de zaling in het zeil te drukken. Moet de neerhouder los of moet het zeil nog verder uit dan zorgen beschermstukjes in het grootzeil tegen het gevaar van prikken. Zou ik er deze winter direct opzetten. De schoot was overigens eerder wel relatief langer maar er is een blok tussen gezet om extra vertraging te krijgen. Hierdoor kan de giek niet meer zo ver uit gevierd worden.

Algemeen beeld:
De boot stuurt en zeilt super. Is lekker trim gevoelig en reageert snel. Heeft wel wat tijd nodig om op gang te komen maar dat is niet verrassend. Er is niet 1 reden om aan te nemen dat de boot bovenmatig loefgierig is. Het zit hem in veel kleine onderdelen.

De boot loopt als een trein rechtuit en is dus goed in balans. Ik geloof op voorhand dat deze boot ook goed in balans is te varen bij een bak wind maar dan wel met de juiste:

- gewichtsverdeling
- zeiltrim & masttrim
- spanning op schoten, vallen en trimlijnen
- actieve houding tijdens het zeilen

Een paar kleine aanpassingen en iets allerter zeilen en ik denk dat je deze boot inderdaad met 5 Bft als een trein rechtuit kan laten zeilen. De overloop op het achterdek geeft aanvullende mogelijkheden maar die zijn beperkt. De overloop is vrij kort en zit onder het einde van de giek. Het bereik is dus relatief klein. Mijn voorkeur heeft het om de neerhouder aan te sjorren en met de grootschoot te werken. Voor zover we nu hebben kunnen zien is het profiel van de giek sterk genoeg. Die hebben we met wat overdreven acties getest op buigzaamheid en die gaf geen krimp. Als dat bij veel wind nog steeds het geval is kan je de overloop bij lange stukken goed gebruiken maar niet voor de detail trim.

Schipper! Bedankt voor de gastvrijheid en met plezier gaan we van het voorjaar een keer het water op, passen we de zaak aan en zorgen we ervoor dat het gaat zoals het moet gaan.

Top boot!

Gr Michel

(Plaatjes volgen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 29 okt 2011 13:16 #235996

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zo, daar kan de redactie van Zeilen alleen maar van dromen.. mooi verhaal zeg! Wat al die kleine dingen samen wel niet kunnen doen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 29 okt 2011 13:45 #236005

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Goed verhaal, ik ga het uitprinten en volgende keer als ik mee vaar op een Saffier 8 mtr allemaal nalopen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 29 okt 2011 13:51 #236006

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
beewee schreef :
Zo, daar kan de redactie van Zeilen alleen maar van dromen.
Laten we even reeel blijven, en ons realiseren dat een dergelijk verhaal nooit als onderdeel van een test gepubliceerd zou worden: 99% van het lezerspubliek zou afhaken!
In een compleet trimverhaal zou het allemaal prima passen, in een beoordeling van de Saffier hooguit de opmerking dat trimmen erg nauw luistert, maar de boot dan in staat is tot roll-tacks. Wel het karakter beschrijven, maar niet een hele cursus hoe je een bepaald schip zeilt.
Dankzij de discussie hier, en het oorspronkelijk probleem van TS zijn velen hier neiuwsgierig geworden naar oorzaken en mogelijkheden, en dat is wat het gedetailleerde verhaal van Beauty precies goed maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 29 okt 2011 15:19 #236037

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Ik ben weer een aantal dingen wijzer.
Punt 1 Deze mannen uitnodigen op Procyon als ze zin hebben
Punt 2 Zie punt 1
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 29 okt 2011 15:39 #236041

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Aan het verhaal van Beauty heb ik niet veel inhoudelijks toe te voegen, anders dan dat ook de schipper van deze prachtige boot behoorlijk angst had om schoten, vallen, onderlijkstrekkers en neerhouders echt strak door te zetten. Na de uitleg van Michel hoe klein de krachten uiteindelijk zijn werd er weer iets minder zorgelijk gekeken zodra ik met mijn volle 125 kilo aan de lier ging hangen.... De valliertjes maat 6 leverden aan het eind van de lijn orde grootte 250 kilo. Toen ik vertelde dat ik lieren van maat 42 heb, en dus orde grootte 1600 kilo overhoudt op dezelfde maat blokken ( Harken ) en daar ook met mijn volle gewicht aan hang, keek hij toch opgeluchter...

Plaatjes volgen, ik ben niet zo handig met de computer om de foto's er in te zetten. Ik zal mevrouw Dekadent vragen me even te helpen. :dry:

Mooie dag, bijgeleerd, mooi schip, leuke schipper. Dat winterstallen op de kant wordt steeds onaantrekkelijker... :whistle:

Dekadent

Edit; Met dank aan mevrouw Dekadent staan de foto's via de link ergens in de virtuele wereld....

Foto's
Laatst bewerkt: 29 okt 2011 17:02 door Dekadent. Reden: foto link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 29 okt 2011 16:38 #236064

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
mooie opsomming Beauty, helder verhaal en maakt duidelijk hoeveel factoren er een rol spelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 29 okt 2011 17:14 #236085

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
uit de link 2 posten hierboven 1 plaatje van vandaag

Na afstappen ging de schipper nog even alleen de plas rond voor de terugtocht naar zijn ligplaats.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 29 okt 2011 17:14 #236086

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
uit de link 2 posten hierboven 1 plaatje van vandaag

Na afstappen ging de schipper nog even alleen de plas rond voor de terugtocht naar zijn ligplaats.

Dekadent


Laatst bewerkt: 29 okt 2011 17:25 door Hen3. Reden: Foto geroteerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loefgierigheid Saffier 8.00 29 okt 2011 17:59 #236106

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
@beauty,
Michel, mooi beschreven. Jammer dat ik niet mee kon vandaag.....

Naar de foto's kijkend vind ik beide zeilen wel behoorlijk diep; ik weet natuurlijk niet wat er precies veranderd is tussen de verschillende foto's, maar toch, in alle gevallen nogal diep, zeker gezien de zwakke wind.
Houdt de diamant de mast te recht? Het ziet ernaar uit of dat grootzeil wel wat mastbuiging kan gebruiken, en minder voorstagdoorhang zal de genua ook goed doen.
Leuk dat dat bootje zo goed op gewicht reageert!
Ik neem aan dat weer Wai (de schipper) het een leerzame dag met een aantal eye-openers vond?
groet
thomas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl