Heb al op de ORC site gekeken en daar staat het duidelijk in. Even ongeacht wat je wel en niet aan boord moet/mag hebben. Die regel is dus voor iedereen gelijk. Dan is meer dan 750 kg verschil toch wel opvallen. Op zijn minst ... toch?
Uiteindelijk vat ik hem wel denk ik. De waterlijn is niet zo van belang in de ORC. Ze stoppen alle data in een VPP en dan komt er zo'n mooie tabel uit die je GPH geeft voor inshore en off shore wedstrijden. Als ik de hoogste pak van een oude Optima 106 (705 met spi) en die vergelijk met een DB1 (660 met spi) zit er "slechts" 0,3 verschil per uur in snelheid. Op zich dus terrecht en ogenschijnlijk redelijk. Blijft staan dat er binnen die range dus verschillen ontstaan in verklaarde of opgenomen data die vraagtekens oproepen bij mij.
Je waterlijn is dus een output en geen input uit het systeem als ik het goed begrijp. Ook zou je verwachten dat steeds consistent het berekende natte oppervlak synchroon loopt met je massa en daarmee je waterlijn. Ook dat is niet altijd het geval als ik een stuk of 10 meetbrieven vergelijk. Al met al dus voor mij als nieuwkomer hierin opvallend maar niet zeer van invloed. Natuurlijk zijn 10 GPH punten vaak binnen de top 10 doorslag gevend voor wel of geen beker maar als newby maak ik nog zoveel fouten dat de winst daarin veel meer is dan een GPH van 660 of 670 zeg maar.
De voornaamste reden voor mij om hem eventueel te laten meten is dat zelfs met een GPH van een DB1 (660) ik in 2009 minder achterstand gehad zou hebben op de nummer 1 in de ORC3 dan op de winnaar van de Toer met een eigen waterlijn van zeg 8,50 - 8,60 meter. Dat in de klassering er dan meer voor me gezeten zouden hebben zegt alleen maar dat de verschillen in de ORC kleiner zijn dan in de Toer en dat is natuurlijk weer verklaarbaar.
Mijn voorlopige conclusie is:
- Bevreemdend dat mijn tekening een LWL geeft die zoveel lager is;
- Ik met die korte LWL niet eerder gewonnen zou hebben in de Toer dan met een GPH van een DB1 in de ORC3
- Ik van de winter letterlijk met de meetlat alles ga nameten
Wie weet, toch maar een andere kleur vlag volgend jaar. Hebben we alleen wel weer een topic minder
Gr Michel