Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24-uurs race

Re: 24-uurs race 30 aug 2009 19:19 #85937

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
@Roblisto:
Wat ik in de hele discussie als minder prettig ervaar is dat er uitspraken gedaan worden als NIEMAND, ALLE en IEDEREEN terwijl dat niet het geval is. Alle andere D34 / Optima 101/106 hebben bijvoorbeeld niet dezelfde 10,60 opgegeven. Er zijn wel 4 of 5 verschillende waterlijnlengtes door elkaar gebruikt. Even ongeacht welke nu de juiste is. Daarnaast was er zoals reeds is aangegeven nog een inschrijver met een waterlijn van 8,10 of die nu gestart is of niet. Ik was dus niet de enige inschrijver die deze waterlijn heeft gebruikt.

Dat klopt helemaal, is misschien ook niet heel charmant. De andere inschrijver met 8.10 is niet verschenen en staat dus niet ind e uitslag. Een scan op 'dehler 34' in de uitslag van de tour levert een significant andere waterlijn op dan die jij gebruikt. Echt, van allemaal. De optima's heb ik inderdaad niet bekeken.

En je mag elke waterlijnlengte gebruiken die je zelf wenst. Ik was niet de persoon die daar iets over te zeggen heeft. Maar ik kon het niet nalaten het naar voren te brengen. Zeker gezien de invloed die het heeft op de uitslag. Wat mij betreft een hele aardige om over te discuseren, maar het is niet een officieel protest. Dat kan ook helemaal niet in deze klasse. Zoals ik al aangaf: misschien is het voor mezelf wel het signaal om de boel te laten meten en ORC te gaan varen.

Groeten,Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 30 aug 2009 19:38 #85940

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Bij deze een belofte, als ik volgend jaar 1 wordt in de toer ga ik naar de ORC, akkoord?

Gewoon meten die boot en volgend jaar in de ORC, dan weet je waar je aan toe bent en kunnen we "eerlijk" tegen elkaar varen. Mijn hadicap zal nog veel zwaarder uitvallen dan diie van jouw. Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever in de wedstrijd vaar dan de toer. Onze enige doelstelling was de meeste mijlen maken in de toer (helaas er hadden er 2 meer mijlen!). Berekening op waterlijn zegt mij niet zoveel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 31 aug 2009 08:20 #85999

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Nu geen olie op het vuur maar op de discussie echt diepgang te geven.
Wellicht wel afsplitsen want het is meer een ORC/meetbrief discussie dan een 24 uurs discussie. Ik ben een Newby in ORC/IMS/what ever land dus vertel mij het maar. :wink:

Ik heb net even snel wat meetbrieven bekeken van D34-ers model Stadt. De een weegt op papier net meer dan 3900 en de ander bijna 4800 kg. De DB1 waar ik dit weekeinde op zeilde heeft bijna 4400 kg maar ze staan er ook in van weer net onder de 4 ton. Dat zijn potverdikkie nogal verschillen zeg. Eigenlijk zou volgens mij elke DB1/2 op papier minder zwaar moeten zijn dan elke D34. Dat is echter niet het geval.

Al die dobbers (D34) hebben allemaal dezelfde mal en dezelfde gelcoat striping. Ik heb er nog nooit eentje 5 cm dieper of minder diep zien liggen dan die van mij. Dus >750 kg verschil in dezelfde staat kan ik mij niet voorstellen. Waar komen die levensgrote verschillen dan vandaan?
Verschillen van 20% in gewicht op dezelfde boot is wel verassend. Dan lijkt 3 tot 4% verschil in waterlijn lengte nog best mee te vallen. :D

Als de ORC meting gedaan wordt, moet je je boot dan leeghalen? Anders gezegd, is voor elke boot de meting gelijk? Leeg schip etc etc

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 31 aug 2009 08:56 #86009

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Ik heb het meetformulier thuis liggen, daar staat in wat er aanboord moet zijn en wat niet. Ik zal vanavond even kijken en laat het even weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 31 aug 2009 09:21 #86018

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Heb al op de ORC site gekeken en daar staat het duidelijk in. Even ongeacht wat je wel en niet aan boord moet/mag hebben. Die regel is dus voor iedereen gelijk. Dan is meer dan 750 kg verschil toch wel opvallen. Op zijn minst ... toch?

Uiteindelijk vat ik hem wel denk ik. De waterlijn is niet zo van belang in de ORC. Ze stoppen alle data in een VPP en dan komt er zo'n mooie tabel uit die je GPH geeft voor inshore en off shore wedstrijden. Als ik de hoogste pak van een oude Optima 106 (705 met spi) en die vergelijk met een DB1 (660 met spi) zit er "slechts" 0,3 verschil per uur in snelheid. Op zich dus terrecht en ogenschijnlijk redelijk. Blijft staan dat er binnen die range dus verschillen ontstaan in verklaarde of opgenomen data die vraagtekens oproepen bij mij.

Je waterlijn is dus een output en geen input uit het systeem als ik het goed begrijp. Ook zou je verwachten dat steeds consistent het berekende natte oppervlak synchroon loopt met je massa en daarmee je waterlijn. Ook dat is niet altijd het geval als ik een stuk of 10 meetbrieven vergelijk. Al met al dus voor mij als nieuwkomer hierin opvallend maar niet zeer van invloed. Natuurlijk zijn 10 GPH punten vaak binnen de top 10 doorslag gevend voor wel of geen beker maar als newby maak ik nog zoveel fouten dat de winst daarin veel meer is dan een GPH van 660 of 670 zeg maar.

De voornaamste reden voor mij om hem eventueel te laten meten is dat zelfs met een GPH van een DB1 (660) ik in 2009 minder achterstand gehad zou hebben op de nummer 1 in de ORC3 dan op de winnaar van de Toer met een eigen waterlijn van zeg 8,50 - 8,60 meter. Dat in de klassering er dan meer voor me gezeten zouden hebben zegt alleen maar dat de verschillen in de ORC kleiner zijn dan in de Toer en dat is natuurlijk weer verklaarbaar.

Mijn voorlopige conclusie is:
- Bevreemdend dat mijn tekening een LWL geeft die zoveel lager is;
- Ik met die korte LWL niet eerder gewonnen zou hebben in de Toer dan met een GPH van een DB1 in de ORC3
- Ik van de winter letterlijk met de meetlat alles ga nameten

Wie weet, toch maar een andere kleur vlag volgend jaar. Hebben we alleen wel weer een topic minder :D

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 31 aug 2009 09:41 #86028

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
- Ik van de winter letterlijk met de meetlat alles ga nameten
Gr Michel

Meten is weten, :lol: .

Beauty, waarom ga je niet een meetbrief halen. Ben je eens en vooraltijd van het gezeur af, en kan je met een erg schoon geweten je winnaar/platseerings bier genieten?

Groet Martin

(Niet dat ik me veder met de wedstrijdzeilerij wil bemoeien, hoor)
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 31 aug 2009 09:45 #86030

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Heeft nooit eerder gespeeld, vandaar. Was de eerste keer dat ik met iets mee deed waar ORC een optie was. Alle keren eerder was ik opstapper op de 24 uurs maar ook in de Toer.

Of met een ORC meetbrief de discussie voorbij is gaan we mogelijk volgend jaar zien .... :D

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 31 aug 2009 09:47 #86033

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618

Of met een ORC meetbrief de discussie voorbij is gaan we mogelijk volgens jaar zien .... :D

Gr Michel

Hee, succes 8)

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 01 sept 2009 13:28 #86343

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
We zijn weer een stap verder.

Schepen hebben een Design waterlijn. Dat is waterlijn welke de romp zal hebben indien de boot wordt uitgerust zoals deze gemiddeld wordt gevaren. Wel gemeten stil liggend in de haven zeg maar.

We hebben ook de Statische waterlijn. Dit is de meest kortst mogelijke waterlijn. Zo van de tekentafel, in de mal in het water met die dobber. Alleen het minimale erop (mast verstaging) maar voor de rest niks. Tanks leeg, geen inventaris etc. Deze heb ik gebruikt en komt van de bouw tekening. Ervaring geeft aan dat meestal schepen een iets langere LWL hebben dan was voorspeld. Dit omdat het gewicht eerder hoger wordt dan lager dan door de ontwerper was berekend.

Dan hebben we ook nog de ORC waarin de dynamische IMS-L wordt gebruikt. Volgens mijn bron (Noordzeeclub) is dat een maatvoering welke een "waterlijn" aangeeft welke is berekend onder verschillende hellingshoeken. Geen vaste waarde dus die de "waterlijn" duidt.

Nu komt er voor mij toch weer logica in. Ik geloof namelijk zeker dat de bouw van mijn D34 aanleiding geeft om vast te stellen dat onder verschillende hellingshoeken de waterlijn gemiddeld zal komen tussen de 8,50-8,60....... of nog hoger.

Dusssssss .....

D34 stadt design 1989:
- Ontwerp waterlijn statisch = 8,10
- Design waterlijn (gemiddeld uitegerust) = +/- 8,30
- IMS-L waarde = "LWL" onder verschillende hellingshoeken = +/- 8,55

My 2 cts

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 01 sept 2009 13:48 #86350

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nog niet helemaal goed.
LWL is meestal de design-waterlijn (uit de folders en de tekeningen).
En die geef je op voor bijv. 24uurs.

IMS-L van een paar D34's uit Sailspeed:
9,86, 9,895, 9,863, 9,927, 9,856
dus meer iets als 9,9 meter......

Jouw 8,50 is meer de LWL.
Ben benieuwd naar je meetresultaat!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 01 sept 2009 20:33 #86456

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
OK, als ik het dus goed begrijp is de IMS-L langer dan de waterlijn. Daar zijn we het over eens. Als er dus een IMS-L waarde staat van x is automatisch de waterlijn korter dan x.

Als ik kijk in de ORC meetbrieven van de Noordzeeclub dan zijn daar de IMS=L waarden (D34) over het algemeen tussen de 8,50 en de 8,60. Eentje er iets boven maar dan ook net een fractie. De waterlijnen van die D34-ers moeten dan ook echt flink korter zijn dan dat. Hoeveel korter is nog de vraag, maar wel korter.

De bron Sailspeed krijg ik niet open. De link op hun pagina werkt niet (Zip). Kijk even met mij mee dan in de meetbrieven van de Noordzeeclub. Daarin zul je zien dat de IMSL waarden daar in ieder geval deze getallen zijn.

noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NED_6126.PDF

In jouw bestand moet die dan niet afwijken. Als er nu ook nog eens meerdere IMS-L waarden gaan opduiken kap ik ermee. :D

Kun jij op bootnaam zoeken? Kijk eens op Wind of change. Daar is de IMS-L 8,601, de langste die ik kon vinden. Wat heb jij dan in sailspeed bij die boot voor IMS-L staan?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 01 sept 2009 20:59 #86466

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik heb in Excel het een en ander kunnen down loaden en de getallen zijn exact gelijk aan de Noordzee club.

Noem eens 3 namen van 3 schepen met een ISM-L van bijna 10 meter, dan bekijk ik die in de Noordzeeclub database. Geloven kan ik het niet want de boot is 10.10 meter lang met een neus die boven de waterlijn 1 meter voor het natte oppervlak uitsteekt. Met zo'n ISM-L moet de neus op 10 cm onder de ankerrol na en de kont steeds gemiddeld geheel in het water liggen ....... en da's mij nog niet gelukt. :wink:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 01 sept 2009 21:07 #86470

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Heb je wel de oude D34 genomen? Niet de Judel vrolijk en niet die nieuwe van Simonis Voogd. Die hebben inderdaad van die getallen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 01 sept 2009 22:30 #86483

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
@ Beauty om even op die WL van jou terug te komen heb je (kennelijk) de WL van de DB1 gebruikt.

Volgens saildata.com en David Gerr is de WL van jouw boot echter 8.30 mtr en een paar mm meer. De DB1 is een stuk lichter (o.a.)
Als de boot op de design WL of CWL al 8.30 is, dan heb je in werkelijkheid nog een langere waterlijn ivm met het extra gewicht dat je aan boord hebt.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 01 sept 2009 22:46 #86484

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Bedankt voor je input in deze zoektocht. Ik blijf erbij dat ik geen LWL heb gebruikt van een DB1. Ik heb namelijk geen tekening voor mij van een DB1 maar van een D34 van mijn bouwserie.

In de database lees ik bij 2 DB1 modellen een ISM-L van of 8,55 of 8,48. Dat zijn dus de gemiddelde LWL bij meerdere hellingshoeken. Dat die kleiner zijn dan de D34 van rond de 8,50-8,60 komt inderdaad denk ik door het gewicht. Daarbij geef ik wel aan dat er D34 in de database staan die lichter zijn dan de zwaartse DB1. :?:

Een DB 2 is weer wat lichter die ik zie en heeft een IMS-L van 8,33.

D34 SV IMS-L >10,00 (simonis Voogd model)
D34 JV IMS-L 9,90-9,95 (Judel Vrolijk model)
D34 IMS-L 8,50-8,60 (Van der Stadt Design)
DB1 IMS-L 8,45-8,50 (Stadt)
DB2 IMS-L 8,33 (Stadt)

Mijn conclusies tot op heden:

- Op een ORC meetbrief staat niet de waterlijn vermeld
- Van hetzelfde model zit er in de IMS-L opgave zo 10 cm verschil
- De LWL van mijn tekening van 8,10 wordt in de praktijk mogelijk niet gehaald door of het optimistme van de ontwerper of doordat het productieproces meer materiaal heeft gevraagd.
- De waterlijn van een D34 is dan mogelijk in de praktijk geen 8,10 maar zeker ook geen 8,60
- Wat die exact is kan alleen gemeten worden (nog 6 weken)
- Al heb je je eigen exacte LWL dan nog doet de ORC er niets mee

O ja ...... PBO, dyneema vallen (of andere materiaal), etc etc worden ook niet meegenomen in de rating is me aangegeven. Ter info.

gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 01 sept 2009 23:01 #86486

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik ging er een moment vanuit dat je een VdS DB34 hebt. Ben er volledig aan voorbijgelopen dat Dehler meerdere ontwerpers voor een modelserie heeft.
Als je boot uit het water gaat voor de meting plak dan twee schietloodjes op de (nog natte) wl en meet de LBP maat. Dan weet je het helemaal zeker.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 02 sept 2009 05:41 #86496

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik had inderdaad de JV nieuwe 34 genomen, per ongeluk.
De vdS 34 heeft IMSL ca 850, 855

Van die rolfok met 1 zeil is nieuw voor me!
Hoe is die regel precies? 1 zeil per wedstrijd? Of 1 zeil het hele jaar......
Ik ga die rolfok wel weer van de meetbrief af laten halen (en de ankerlier en boiler erbij laten zetten.....)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 02 sept 2009 06:10 #86503

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Kun jij op bootnaam zoeken? Kijk eens op Wind of change. Daar is de IMS-L 8,601, de langste die ik kon vinden. Wat heb jij dan in sailspeed bij die boot voor IMS-L staan?

daar staat 8,569, maar dat is met de RMS file van 2008. Kan zijn dat er iets is veranderd aan het VPP: je krijgt elk jaar in de ORC een nieuwe, iets andere rating, door verbeteringen aan de programmatuur en regels.

De Wind of Change, van WIllem Amels, is wel een snelle 34. Hij was recent 2e dacht ik in de 24uurs, en vaak 1, 2 of 3 in de Oktoberraces in Hindeloopen.
Ook is hij de maker van Tactictool!!!

Ik kan je Sailspeed wel mailen, kun je zelf de RMS file 2009 importeren.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 02 sept 2009 06:48 #86509

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Die boot viel me op door zijn maten en GPH. Ik ken Amels van afstand via de Dehlerclub en weet dat ie kan zeilen. Hij is ook een van de weinige of zelfs de enige die zijn bemanningsgewicht naar beneden heeft aangepast en niet de berekende default waarde gebruikt. Ik ga maar eens met hem babbelen denk ik wat hij nog meer heeft bedacht om zijn handicap zo gunstig mogelijk te houden. Hij heeft ook de zwaarste boot als we afgaan van de meetbrief. En wel ruim 800 kg zwaarder dan de lichtste D34 .... dat verschil is me nog steeds niet duidelijk. Zijn IMS-L is dan ook de langste van allemaal maar ik verwacht dat het gewicht de zaak weer recht trekt en zelfs mogelijk een klein voordeel geeft.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 02 sept 2009 11:30 #86571

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
je kan hem bereiken via www.tactictool.com.
evt heb ik zijn email adres voor je.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 02 sept 2009 11:33 #86572

ik was van de partij voor de eerste keer de tocht. Inmiddels een ORC certificaat op zak, dus volgend jaar de wedstrijd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 05 sept 2009 08:37 #87237

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Definitieve uitslagen beschikbaar op de 24uurs site.......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 05 sept 2009 11:37 #87256

Vraagje, categorie O, nummer, is dat je plek in de zeg maar "ranglijst"?
als dat zo zou zijn gefeliciteerd Roblisto met 27e en dan ben ik erg happy met 210 in een veld van 533 :wink:
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 05 sept 2009 13:16 #87275

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
daar lijkt het wel op.
Als je sorteert op Prestatie (aflopend) krijg je nr 1 in kolom O bovenaan.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 05 sept 2009 14:15 #87288

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
hier een grafiek van de beste 100 schepen uit de Race, uit alle klassen IRC en ORC 1 tm 5, gesorteerd op Performance Factor.
Die PF is de genormaliseerde meting van de prestatie; hoe hoger hoe beter.

Iemand een mening over de beste 2?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl