Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24-uurs race

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 15:06 #85338

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Welke ALLE andere Dehler 34-ers? :?:

2 x Optima 101 met 8,60 WLW
2 x D34 met 8,60 LWLW
1 x Optima 106 met 8,41 WLW
2 x Optima 101 met 8,30 WLW
2 x D34 met 8,10 WLW

En dan nog? Welke is juist? Die van mij natuurlijk. :wink: I

Iedereen die anders beweert mag met een bouwtekening komen van de ontwerper waar een ander op staat. Gaan we samen gezellig naar Cees van Tongeren....... met ook mijn tekeningen onder de arm voor tekst en uitleg.

Ik heb de organisatie van de 24 uurs van de juistheid van mijn gegevens op de hoogte gesteld en ze de hint gegeven alle andere D34 / Optima zeilers hierover te informeren. Ook heb ik het reeds een jaar geleden op de Dehlersite gezet.

Wat dan? Dat normaal door de werf binnen de opgegeven lengte van de waterlijn het roerblad werd meegenomen welke boven water stak. Dat deel zit dus in die 8,60 maar hoort geenzins toe aan de formele LWL. Dat staat in alle brochures, folders etc ..... maar niet op de tekening van de ontwerper.

8,60 kan ik dus thuis brengen en 8,10 ook ... die andere geenzins.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 15:10 #85340

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Zo'n boeironding houdt het een beetje gezellig!!

da's ook belangrijk bji zo'n lange wedstrijd!! :wink:

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 15:33 #85347

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
GPH DB2 647,3
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 16:35 #85355

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
WV19-WP2 was een nogal chaotische boeironding

haha, in de splashklasse gingen we wel eens met 30 boten om een boei ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 17:02 #85356

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
Welke ALLE andere Dehler 34-ers?

nou, in de tour geven startnummers 1948, 1132 en 1153 8.60 op (ik noem 8.70, moet 8.60 zijn)
voor zover ik kan zien is er maar één met 8.10

Het levert je drie procent voordeel op. Precies genoeg om boven de listo te staan en niet er onder.

maar zoals ik al aangeef: misschien moet ik me binnen de tour niet druk maken over dit soort zaken want het zet geen zoden aan de dijk. Het fijne van de ORC lijkt mij dat je dit soort dicussies niet meer hebt.

Ik ben heel benieuwd wat je lwl bij meting voor de ORC zou zijn.

Groeten, Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 17:10 #85357

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
1893 is ook opgegeven met 8.10 meter maar is niet gestart of heeft zichvoortijdig terug getrokken. Dit schip is dus nvt voor de uitslag maar ik ben dus niet alleen met een opgegeven LWL van deze lengte.

Maar buiten dat, als ik toch een tekening heb van de ontwerper, is het dan vreemd dat ik die maatvoering gebruik?

Ik weet niet wat de meetbrieven laten zien in de ORC kunnen we eens opzoeken.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 17:27 #85360

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Een LWL wordt niet vermeld op de meetbrief van de ORC.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 17:40 #85362

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
is het dan vreemd dat ik die maatvoering gebruik?

Gelukkig hoef ik in de wereld niet te boordelen wat vreemd is en niet.

Ik bekijk de uitslag en als er een schip boven me staat met een kortere lwl dan de type-genoten dan pak ik wel even de rekenmachine.

Maar zoals gezegd: wellicht is het een signaal om zelf ORC te gaan varen.

Groeten, Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 17:42 #85363

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Is het volgende citaat juist:

ORC, Offshore Racing Council, is een goedkope variant van het IMS systeem. De schepen hoeven niet duur gemeten te worden. Hoofdafmetingen worden aan de hand van eigenaarsverklaringen vastgesteld en vergeleken met gegevens uit de IMS database.
Het systeem wordt met name veel gebruikt door zeilers die af en toe een wedstrijd zeilen met een kajuitjacht.

Ik zou dus in voorkomend geval wederom die 8,10 gebruiken. Daarom de vraag, is deze quote juist?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 17:55 #85365

Lagendijk bijv. is 2e met een prima PF in de ORC, en heeft 85% volgens de tocht. Maar beter kon hij echt niet, geloof me (of vraag het hem....)

Ik heb me een beetje afzijdig gehouden van de discussie ORC-Tochtprestatie.
Volgens mij kun je beide systemen niet vergelijken en is de prestatie index voor de tocht gewoon leuk voor de deelnemers in de tocht om toch een beetje het "wedstrijd-idee" te krijgen. Net zoals dat je het tijdens je gezinsweekend tochtjes ook niet kunt laten om net even wat harder te lopen dan die vergelijkbare boot in de buurt :wink: Dat dit systeem niet zo nauwkeurig is als een ORC spreekt voor zich.

Wil je echter echt competatief gaan varen, dan zul je je schip moeten laten meten.

Nu terug naar de quote: Wij hebben met dit waarschip halftonner (dus niet mijn eigen schip) al jaren een abonnement op het podium. In ieder geval de laatste 5 jaar, en een enkele keer zelfs de beker van Medemblik mee genomen. Je kunt wel stellen dat we niet veel beter kunnen dan dit. We laten vrijwel nergens iets liggen voor ons gevoel, varen dag en nacht met de spi, zitten meestal wel op de goede plek kwa wind en de schipper kent zijn schip van haver tot gort. Dus logisch dat we in de ORC goed hebben gepresteerd. Dat dat in de tocht percentages niet naar voren komt is dan jammer, daar doen we tenslotte ook niet in mee.

Overigens dit jaar voor het eerst voor het rondje buitenom gekozen. We twijfelen nog steeds of dit voor de wedstrijd wel verstandig was (maar mooi was het wel
:D ): Ergens boven Vlieland kwamen we namelijk in een doldrum waardoor we wel stroom en deining mee hadden, maar geen wind genoeg om de spi vol te houden. Op het IJsselmeer hadden we hier geen last van gehad. Wij waren dan ook niet meteen erg tevreden over de afstand, maar de uitslag deed toch vermoeden dat ook het IJsselmeer te kampen had met windstiltes.

Durk-Jan

PS. Een van de komende jaren moet het er toch eens van komen: meedoen met onze eigen Dehler 31. Nu moet ik dan eerst eens gaan nadenken over nieuwe zeilen. Nu hebben we een rolgenua 1. Heeft iemand enig idee wat het beste is voor je ORC meting voor deze dehler: een rolgenua of een rol-HA? Het tuig van een dehler moet toch gemaakt zijn voor een HA, waardoor je volgens mij een gunstiger rating krijgt. Voor het ruimere werk heb je dan je spi. Iemand hier ervaring mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 17:59 #85368

Is het volgende citaat juist:

ORC, Offshore Racing Council, is een goedkope variant van het IMS systeem. De schepen hoeven niet duur gemeten te worden. Hoofdafmetingen worden aan de hand van eigenaarsverklaringen vastgesteld en vergeleken met gegevens uit de IMS database.
Het systeem wordt met name veel gebruikt door zeilers die af en toe een wedstrijd zeilen met een kajuitjacht.

Ik zou dus in voorkomend geval wederom die 8,10 gebruiken. Daarom de vraag, is deze quote juist?

Nee, volgens mij is dit niet juist. Zie een eerder post met de tarieven voor een ORC meetbrief. Ik denk dat hier ORC en SW door elkaar worden gehaald. Al kan ORC natuurlijk wel relatief goedkoper zijn dan IMS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 18:24 #85370

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Is het volgende citaat juist:

ORC, Offshore Racing Council, is een goedkope variant van het IMS systeem. De schepen hoeven niet duur gemeten te worden. Hoofdafmetingen worden aan de hand van eigenaarsverklaringen vastgesteld en vergeleken met gegevens uit de IMS database.
Het systeem wordt met name veel gebruikt door zeilers die af en toe een wedstrijd zeilen met een kajuitjacht.

Ik zou dus in voorkomend geval wederom die 8,10 gebruiken. Daarom de vraag, is deze quote juist?

Naar mijn indruk is jouw citaat volledig juist. Ik heb twee meetbrieven ter verificatie en daar zie ik duidelijk verwijzingen naar de IMS (categorie etc.)
Ze gebruiken o.a.de "wetted surface" (nat oppervlak) VCGM en voor de rest specificaties die de eigenaar opgeeft.

@ Lagendijk

Ik snap niet helemaal de strekking van je antwoord.
Op de ORC meetbrief staan verwijzingen naar IMS gegevens.
Voor het overige gevens als door de eigenaar verstrekt.
Gaarne nadere toelichting, dan leer ik ook nog wat.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 18:47 #85373

Voorop gesteld: ik heb (nog) helemaal geen meetbrief voor de eigen boot, dus kan ook niets vergelijken. Wel ben ik me wat aan het orienteren op nieuwe zeilen en een meetbrief.

Wat ik wel weet is dat:
- Een ORC meetbrief niet bepaald goedkoop is. Eerder zijn de tarieven al genoemd. Ik kan me wel voorstellen dat t.o.v. de IMS, ORC wel goedkoop is. Dat bedoelde ik met "relatief goedkoop"
- Voor een ORC meting er gewoon iemand komt meten, en dat dat de basis is van je meting.
- Iedere boot ook een SW waarde heeft. En deze wordt min of meer bepaald op basis van gegevens van de eigenaar zelf. Daarom zie je ook verschillende waardes voor eenzelfde boot.

Wat ik niet weet is:
- De kosten van een IMS brief, die zullen vast hoger zijn dan een ORC
- Of er, naast de meetgegevens van de meter, aanvullende gegevens verstrekt moeten worden door de eigenaar.

Dat zijn mijn overwegingen. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 18:57 #85376

  • Damon
  • Damon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Bij deze nog enkele plaatjes (let op de boom, en dit is nog niets :wink: )

Als je al begint door de neer- en ophouden niet midden op de boom te zetten ben je al een stuk verder! Overweeg een de neerhouder op het uieinde van de boom te zetten, je zult zien dat ie dan veel mooier blijft staan!

Overigens lijkt een spruit me geen optie, gezien het feit dat de boom telescopisch is... Maar daar zijn misschien ook wel weer oplossingen voor!

Groeten,
Globe_Trotti

Hallo Globe Trotti,

Had ik me ook al bedacht, alleen iets te laat ...maar ik vind zo'n telescopisch ding werkelijk niets!
Db2 \\\"Das Boot\\\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 19:09 #85379

  • Damon
  • Damon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
GPH DB2 647,3

Correctie: 645 rond. Er varen nog een paar Db2's rond met een GPH tussen de 647 en 660, waar het verschil 'm in zit is mij een groot raadsel :?:

Ik denk dat Beauty met de PBO verstaging en Code 0 wel eens ernstig gaat schrikken als die ORC gemeten gaat worden ...eerder 660 dan 670. Zolang je niet onder de 650 duikt is er echter niets an de hand.
Db2 \\\"Das Boot\\\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 19:18 #85385

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Het verschil zit'em daarin Damon dat jij nog 2 meter op die mast hebt geplakt (niet jij maar Johan V) of niet?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 19:23 #85386

  • Damon
  • Damon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Het verschil zit'em daarin Damon dat jij nog 2 meter op die mast hebt geplakt (niet jij maar Johan V) of niet?

Neuh, de mast is een "gewone" Positron die standaard op alle Positrons staat. Als je de brieven naast elkaar legt zie je wel dat er subtiele verschillen zitten in het zeiloppervlak en vooral de gieklengte ...ik denk ook dat het feit dat ik 3 spi's vaar, en een heel leger (exotische) voorzeilen mee wordt genomen in het toekennen van een waarde.

Het bizarre is dat de rating in 3 jaar tijd is verhoogd van 655 naar 645, van ORC 3 naar ORC 2. Zonde want ORC 3 is een leuker veld. Waar dit 'm trouwens in zit is me een raadsel. Zal wel de huidige "ultra lichte" motor zijn :wink:
Db2 \\\"Das Boot\\\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC / IRC / IMS 27 aug 2009 19:35 #85391

  • Damon
  • Damon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
In 1993 is de IOR Rule vervangen door het IMS systeem omdat de eerste veel te ingewikkeld werd en er teveel loops in het systeem zaten.

IMS heeft in de jaren 90 gedomineerd maar is bij mijn weten nu niet meer in gebruik.

Dus nu kies je voor ORC of IRC. Deze keuze is persoonlijk maar vooral ook gebonden aan het vaargebied. Grofweg: als je boven de grote rivieren vaart vaar je onder ORC, eronder onder IRC. In Belgie bijvoorbeeld bestaat het ORC niet eens.

Het aanvragen van een brief is in beide gevallen niet duur. In het geval van bijvoorbeeld een brief voor een standaard Dehler 34 / 31, Db1, Db2, of welk type dan ook zul je een rating toegekend krijgen die andere zelfde schepen ook hebben. Deze kun je natuurlijk aanpassen, maar hier komt het punt van de discretie van de eigenaar.

Voorbeeld: ik ken verschillende Db 1 en 2's die behoorlijk verschillende ratings hebben. Zo is er een Db1 met een Db2 mast die een Db1 meetbrief heeft. Ook is er een Db1 prototype met een Db2 mast die een rating van een standaard 34 heeft. En tenslotte vaart er in het zuiden een Db2 rond die bij licht weer een masttop spi vaart die niet op de meetbrief staat. Of het leuk is om zo te winnen?

Overigens kun je -als je een ORC brief hebt- deze makkelijk overzetten naar IRC voor iets van 200 euro ...wel zelf even kijken naar de waterlijnlengte want deze wordt in IRC meegenomen, dit itt ORC

Misschien een belangrijk punt: in IRC wordt er meer op 't scherpst van de snede gevaren dan in ORC.
Db2 \\\"Das Boot\\\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 20:23 #85399

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Die code 0 is toch een gewone spi binnen de ORC waarbij de regel toch is dat je de grootste spi waar je mee vaart moet opgeven? Ik heb een nog grotere runner dus alle spi's die kliener zijn mogen dan mee aan boord had ik begrepen.

Bij deze een belofte, als ik volgend jaar 1 wordt in de toer ga ik naar de ORC, akkoord? :P

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 20:35 #85408

  • Damon
  • Damon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Die code 0 is toch een gewone spi binnen de ORC waarbij de regel toch is dat je de grootste spi waar je mee vaart moet opgeven? Ik heb een nog grotere runner dus alle spi's die kliener zijn mogen dan mee aan boord had ik begrepen.

Bij deze een belofte, als ik volgend jaar 1 wordt in de toer ga ik naar de ORC, akkoord? :P

Gr Michel

Mmmm, hier heb ik eigenlijk geen antwoord op. Het zou me erg verwonderen als een Code 0 niet een of andere handicap zou krijgen. Ik weet dat er in Zeeland / Belgie een heel gedoe is geweest met de Db2 die een masttop spi voer.

Ga er wel van uit dat je voor PBO en, bakstagen en het uitgebouwde grootzeil flink wat "strafpuntjes" zal krijgen. Ik denk dat je nog steeds gunstiger zult zitten dan een Db maar reken er op dat het rond de 660 zal zijn.

Komaan, eerst 1ste in Toer? ORC / IRC is ECHT veel leuker, kunnen we volgend jaar dus op je rekenen? :wink:
Db2 \\\"Das Boot\\\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 21:00 #85413

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Uitbouwen wordt minder straf meegenomen dan jaren eerder. Een top spi wordt volgens mij meegenomen als je hem opgeeft. Daarnaast mag je er kleinere spinakers naast hebben dacht ik. Soms wordt in het reglement meer dan x aantal spi's echter uitgesloten en dan pas moet je een keuze maken.

Op de club heb ik in het begin een SW opgegeven van een Dehler 38 DB. Wie het daar niet mee eens is kan de pot op. Voor de 24 uurs was het mijn eerste keer dus dan maar met een ongemeten boot in de toer met de LWL uit mijn ontwerptekening. Binnen de Dehlercup heb ik steeds een andere SW. Val ik net in de prijzen dan passen ze na de finish soms die SW alsnog aan. Ik vindt het best. Ik weet van mijzelf of ik goed gevaren heb..... of niet!

Ik heb 3 jaren gebruikt om mijn tuig onder de knie te krijgen en nu weet ik de potentie er steeds beter uit te krijgen. Nog een lange weg echter zeilen is een ervaringssport, ook voor mij.

Ik ben dus geen full sports wedstrijdzeiler en zie mijzelf eigenlijk nergens anders aan mee doen. Crew is key en dat is lastig gebleken. En elke keer 3 nieuwe geeft meer achteruitgang dan versnelling. Kan ik beter dat ding leeghalen en solo gaan varen.

Ik heb nu een vast kliekje wat goed klikt en waar de rollen duidelijk worden. We hadden deze keer een ervaren wedstrijdzeiler aan boord die me de tip gaf om niet meer zelf te sturen ...... wat zeg je? Precies. Daar moet ik eens goed over nadenken. Hij heeft denk ik wel gelijk, ik ken mijn boot het beste en zie van alles, dat gaat ten koste van snelheid als ik achter het roer sta.

IRC is me nog 3 bruggen tever. Zonder vaste Crew met ingespeelde posities maak je daar niks. En als ik dan de moeite neem van heen varen, terug varen, de kosten blah blah .... dan wil ik wel serieus aan de start verschijnen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 21:06 #85415

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Is het volgende citaat juist:

ORC, Offshore Racing Council, is een goedkope variant van het IMS systeem. De schepen hoeven niet duur gemeten te worden. Hoofdafmetingen worden aan de hand van eigenaarsverklaringen vastgesteld en vergeleken met gegevens uit de IMS database.
Het systeem wordt met name veel gebruikt door zeilers die af en toe een wedstrijd zeilen met een kajuitjacht.

Ik zou dus in voorkomend geval wederom die 8,10 gebruiken. Daarom de vraag, is deze quote juist?

dat citaat is onzin.
Voor een ORC meting geef je zelf niets op, helemaal niets.
Je moet alleen de ankers bij de mast leggen, de dieseltank half leeg hebben en de watertanks helemaal leeg. En de normale inventaris aan boord.
Vervolgens wordt er vanalles en nog wat gemeten, 2 uur lang.
Belangrijkste verschil met IMS meting is dat de romp niet gewogen wordt en met lasermetingen opgemeten; de vorm wordt uit de tekeningen gehaald. Gewicht wordt bepaald met vrijboordhoogtemeting.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 21:09 #85418

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Hebben ze een programma dat zoiets kan uitrekenen? Ik neemniet aan dat ze de Simpson formule gebruiken.
Met welk programma rekenen ze dat dan uit? Want je moet dan het hele schip invoeren.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 21:12 #85419

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het VPP van IMS wordt ook gebruikt voor de berekening van ORC handicaps.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 27 aug 2009 21:15 #85421

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Daarmee kan je geen gewicht bepalen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl