Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24-uurs race

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 11:06 #89312

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik probeerde je een PB te zenden maar volgens mij gebeurt er niets. Kan jij eens naar mij toe een PB- eruit sturen met je Email dan reply ik daarop.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 11:10 #89315

  • Damon
  • Damon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Als het goed is heb je de tekeningen NU in je mailbox :wink:
Db2 \\\"Das Boot\\\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 11:38 #89321

  • Damon
  • Damon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Het verschil in waterlijnlengte van de verschillende Dehlers is als volgt te verklaren:

Allereerst heeft Van Tongeren (1981) de Db1 ontworpen als productieboot in het 3/4 Ton circuit. Deze had bij een loa van 10.10 een wl van 8.10. In '84 was deze gedateerd binnen het IOR regelement en heeft men besloten de opvolger -de Db2- te tekenen ipv een volledig nieuw schip.

De Db2 kan worden gezien als de Db1 op steroïden: de loa is 10.39 (enkel verkregen door de scoop) en er zijn enkele andere veranderingen doorgevoerd die in dit kader niet echt belangrijk zijn. Door deze veranderingen zou de Db2 een rating krijgen die boven de gangbare 27ft voor een 3/4 Tonner zou uitkomen en dus niet mogen deelnemen aan de 3/4 Ton Cup. Wat men hiervoor heeft bedacht is de zogenaamde "IOR BUMP" die inhoudt dat precies voor de roerophanging het onderwaterschip scherp wordt afgesneden ipv in een vloeiende lijn doorloopt naar de spiegel. Moeilijk uit te leggen maar héél prominent aanwezig. Hierdoor heeft de boot op ruime rakken een stuiterig karakter gekregen maar past wel precies in de 3/4 Ton rating met een waterlijn die gelijk is aan de Db1.

De Dehler 34 / 101 en 106 hebben nooit in de 3/4 Ton rating hoeven passen, kennen deze IOR Bump dan ook niet en hebben daarom een langere waterlijn.

Groet Damon
Db2 \\\"Das Boot\\\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 12:13 #89332

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Surprise ......, check your mail. :D :D :D

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 12:25 #89334

  • Damon
  • Damon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Got it :wink:
Db2 \\\"Das Boot\\\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 12:36 #89337

  • Damon
  • Damon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Wat ontzettend verwarrend allemaal! Dacht dat ik een vrij goed zicht had op de verschillen tussen de diverse VDS Dehlers maar na je mail begin ik bijna te geloven dat er geen hetzelfde is :roll:
Db2 \\\"Das Boot\\\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 13:19 #89349

he he, zijn we er nu dan uit? :roll: :wink: :lol:
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 13:19 #89350

  • Damon
  • Damon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
he he, zijn we er nu dan uit? :roll: :wink: :lol:

Vrees 't niet.... :wink:
Db2 \\\"Das Boot\\\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 13:34 #89354

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
De kern van mijn betoog naar Damon was dat de tekening die hij mij zende inderdaad mijn boot is/lijkt. Ik heb dezelfde tekening bij wijze van en deze ook naar hem gezonden.

Het verschil is echter dat in zijn index staat LWL 8,60 en in die van mij 8,10. Gaan we meten echter met een liniaal binnen de schaal van de tekening dan is het ...... 8,10 bij beiden.

Wederom .... niets zeggende over de LWL in de praktijk maar even eerst die op papier.

gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 14:05 #89357

en wij maar denken dat jij een stuk uit je boot had gezaagd Beauty, om een kans te maken bij de 24 uurs.
:)

over protesten gesproken. wij zagen bij de sport B een Bavaria bijna geramd worden door een Mo330 (ofzo). echt asociaal en ook binnen 2 scheepslengtes van de boei.
las ik bij de behandeling van de protesten dat het was afgewezen. en er waren kennelijk geen getuigen. niks tocht en toegeven dat je fout zat. gewoon keiharde wedstrijd dus. ook als je rond de 200e plek eindigt.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 14:34 #89364

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
kijk, das nou echt bavaria bashen :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 15:09 #89370

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Even een voetnootje,

Ik heb toen de hele LWL discussie begon eens gekeken of mijn verschil tussen de door mij opgegeven LWL en de IMS-L uit de gemiddelde meetbrief nu zo groot is. Natuurlijk is die verhouding geheel afhankelijk van de rompvorm maar juist van een D34 kan je niet zeggen dat de kont direct in het water ligt en de neus recht naar beneden loopt.

Ik heb toen van de eerste 24 boten 15 meetbrieven kunnen vinden (zusterschepen) waarbij gemiddeld de ISML- waterlijn 7% langer was dan de opgegeven waterlijn in de Toer van die boten.

Ik zit met de minderheid op <5,5% afwijking maar is er zelfs 1 van 14% (Spirit 32) meer aan IMS-L dan de opgegeven LWL. De kleinste afwijking kwam uit mijn hoofd van een J24. Anders gezegd, de meeste zitten op een nog groter procentueel verschil in opgegeven waterlijn en hun IMS-L.

Zo vreemd is het dus niet dat bij de gegeven rompvorm van de D34 de "waterlijn" een paar procent korter is dan de IMSL waarde op de meetbrief. Even ongeacht hoe lang die straks in werkelijkheid gaat blijken.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 15:13 #89374

Damon en beauty, jullie gaan toch eerdaags matchen? of in ieder geval samen een rondje zeilen, samen meten is samen weten :wink:

Als leek denk ik dat een tekening alleen geldig is (bij vergelijk) als beide boten exact hetzelfde zijn qua interrieur/inboedel e.d. als je van de waterlijn uit wil gaan zoals opgegeven in de tekening.
Volgens mij heeft Michel dat een aantal berichten terug ook al ter sprake gebracht.
Zelfde effect als je een bal in het water drukt, als je harder of zachter duwt
dan zal ook hier de waterlijn veranderen.

Michel heeft natuurlijk een en ander verandert tov het orgineel dus....duwt ie de bal nu harder of zachter

Eigenlijk zou deze discussie een eigen topic verdienen(het technische gedeelte onder de noemer, Hoe is jouw boot gemeten? oid
het 24 uurs zakt een beetje weg nu

succes jongens, ik blijf jullie volgen :wink:
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 15:20 #89379

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
De discussie is nu aangaande de 24 uurs .... welke waterlijn geef je op in de toerklasse

1) Die iedereen op geeft
2) Die je werkelijk hebt in toermodus (bier, snoep en chocolade aan boord)
3) Die je in cijfers ziet staan op een tekening ook al blijkt die niet te matchen met de tekening zelf
4) Die je ziet op een andere tekening en nog matched ook
5) Die je werkelijk hebt maar dan leeg leeg en leger dan leegst
6) De IMSL van een willekeurige meetbrief

We hebben alles al gezien ...zeg het maar ...... in de toer is het volgens mij de bedoeling dat je de waterlijn opgeeft zoals de ontwerper hem heeft voorspeld zo vers uit de mal. Wat je aan boord stopt, hoe vol je tanks zijn of what ever .... is in mijn ogen niet van invloed. Iederaan kan en mag dezelfde "korte" design LWL gebruiken.

Probleem hier is dat er verschillende maten staan in databladen, folders en tekeningen van de D34 .... en dat van hetzelfde schip. Die discussie mag van mij echter wat dat betreft best afgesplitst worden. Geen probleem.

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 15:30 #89382

De link met 24 uurs zie ik wel, maar ik denk dat je in andere situaties hier ook mee te maken krijgt, bij wedstrijden /matchen e.d.
Hoe is het bv bij de x bootjes, de jee`s de pionnen, de swans....zelfde probleem toch?
Heb je een chemischtoiletje ingebouwd of een megapoeptank :wink:
Ik hou het voorlopig bij mijn open bootje , lekker toeren.
Alhoewel ik opstappen tijdens een wedstrijdje altijd wel errug leuk vond/vind. wel bij een bekende boot dan(waar ik de toetsen van de piano zo kan vinden en de drills ken. :lol:

Je laatste bericht past juist weer perfect in dit topic, toch?
Staat er in het regelement dan niet wat je MOET opgeven?
Bij toer denk ik ook veel onwetendheid, of geen gegevens meer beschikbaar.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 15:54 #89389

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Nope, alleen de term "waterlijn" wordt gebruikt. Tja, toen heb ik de kortste maar gebruikt die ik kon vinden en kon onderbouwen. Zelfs uit mail contact met de kustzeilers in 2008 zelf kwam alleen maar bevestiging van mijn redenatie.

Het is natuurlijk "maar" de toer serie maar ik ga mee met iedereen die zegt dat het wel eerlijk moet gaan. Wel stel ik dat als ik een reglementaire "loophole" zie ik die dan niet laat liggen als deze voordelig is voor mijzelf.

Over die "Bav kwestie ....

Wat niet iedereen weet is dat tijdens de 24 uurs er gewoon het BPR geldt en niet de ISAF regels. Op 1 uitzondering na

Toer onderling = BPR
Toer en ORC/IRC = BPR
Wedstrijd onderling na zonsondergang voor opgang = BPR

Alleen overdag gelden de wedstrijdregels maar dan alleen tussen de wedstrijdklassen. Zo gauw er een toerschip bij betrokken is geldt gewoon het BPR volgens mij.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 16:40 #89394

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
en wij maar denken dat jij een stuk uit je boot had gezaagd Beauty, om een kans te maken bij de 24 uurs.

ja, dat moet het zijn! Dan kom je ook dieper te liggen. Las ik dat niet in een ander draadje... 190 ipv 180???

Nou hebben we het lek boven!

Groeten,Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 17:00 #89402

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Heeft Henk B toch gelijk .... ik heb meer geforceerde ventilatie nodig, krijg het vocht maar niet uit de boot :wink:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 18:59 #89425

Mag ik de term "maar toer" relativeren. in de toerklasse zie ik, ook bij de challenge cup die ik afgelopen week heb gevaren, goed uitgeruste schepen die in niets onderdoen voor ORC, behalve dat ze geen meetbrief hebben, of hebben ingezet in de wedstrijd.
bijv. waarschepen met kevlar zeilen komen op mij niet echt "toer" over.
kortom, de toer is een serieuze wedstrijd. iig geval denk ik voor de top100.

Daarnaast, ook bij BPR geldt er toch zoiets al loef wijkt voor lij, goed zeemansschap e.d. Recht op iemand invaren terwijl er duidelijk geroepen wordt past in geen enkel reglement.
Ik had trouwens zelfs de indruk dat de stuurman in kwestie helemaal niets zag of oplette en het een kwestie van grote mazzel was dat er geen aanvaring ontstond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs race 15 sept 2009 19:20 #89431

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
maar ik denk dat als er alleen in een wedstrijd klassement word gevaren je er van uit mag gaan dat je scherper mag varen dan dat als er ook een hele grote tour groep is zo als in de 24uurs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl