Lijkt off Topic maar ook weer niet. Als je de gemiddelde snelheid bekijkt van die TH38 dan valt deze vies tegen. 7,75 knots gemiddeld. Ik haal het natuurlijk niet maar da's een ander verhaal.
Snap best dat die aan de wind niet weg scheurt maar bijhouden doen we hem ook niet allemaal. Echter er heeft toch voldoende wind gestaan als je de Zeilen mag geloven (laatste versie) om in de nacht op de ruimere rakken flink te scheuren. Dat is dan niet gebeurt.
Even de Wad vaarders daar gelaten (complimenten voor de prestatie) het blijkt maar eens verschrikkelijk lastig niet om hard te gaan maar om constant hard te gaan. Met een percentage van 80% of hoger zit je al hoog in het klassement terwijl je de rakken zelf mag uitzoeken.
Deze 24 uurs is zeker goed geweest voor de kleinere waterlijnen, die lopen eerder hun rompsnelheid en varen dan reeds 100% of soms zelfs meer. Grotere schepen komen er dan vaak nog niet aan. Dat zie je ook terug in de uitslag in de Toer. De eerste 6 hebben kleinere waterlijnen.
Niks ten nadele van niemand hoor, ere wie ere toekomt. Het gaat mij erom dat ik het zo opvallend vindt dat het ze verschrikkelijk lastig is om constant te varen. Zeker gedurende 24 uur. NA de eerste 4 uur heb je 2 mijl gewonnen op je verwachting en na weer 3 uur ben je die volledig kwijt plus nog 2 mijl extra. :twisted: Bij wijze van
Net dat ene rakje omdat je de boei niet haalde, net die verkeerde wissel, net even dat concentratie verlies. Na een paar dagen rust kom ik tot de voorlopige conclusie dat de tacticus beneden wellicht nog wel belangrijker is dan wat er aan dek gebeurt. Anders gezegd, de potentiele winst die ons vanachter de tafel wordt geboden hebben wij er aan dek niet uit weten te halen.
Tevens ga ik vaker opschrijven wanneer ik welke snelheden loop onder welke condities. Niet om mijn polar te testen maar om het volgende. Op de terugweg liepen we met een eerste rif (jawel) en de HA weg vanuit Medemblik. Heerlijk rustig, geen stress, geen druk op het roer, amper helling etc etc .... met een heerlijke 5,5 tot 6 knopen (GPS data) door het water. Da's precies wat we de gehele nacht ook gedaan hebben en nu moesten we potverdikkie aan de wind varen.
M.a.w het gebruik van spinakers, wissels van HA naar genua's, code zero's, voltuig zeilen terwijl een 1e rif ook kan, etc etc heeft niet alleen een potentie maar ook een risico. Ik kan de race niet overdoen maar ik zou best wel eens van mezelf willen weten wat ik gezeild zou hebben met alleen een HA en een grootzeil onder een eerste rif in de nacht. Geen 6 man aan boord, geen wissels, veilige rakken varen, etc etc.
Dat kan in mijn gedachte nooit veel lager zijn dan de 5,7 die we nu op de wekker hebben gezet. Anders gezegd, wij zijn nu net in staat geweest om de extra potentie van al het materiaal net aan om te zetten in het goed maken van alle kleine en grotere missers die we maakten.
Watertank leeg, halve dieseltank, 4 man eraf, minder bagage, minder zeilen aan boord, geen vlot etc etc scheelt zo 500 kg aan massa. Dat doe ik natuurlijk niet maar hoe kijken jullie aan tegen de snelheden die je "normaal" zeilt en die je nu op de klok zet in de 24 uurs? Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Gr Michel