Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VOLVO OCEAN RACE

VOLVO OCEAN RACE 17 feb 2015 07:01 #597802

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
alegria schreef :
yep, hij is gisteren nacht door een golf tegen de zwaarden aan geslagen, arm gekneusd en oorsuizingen, hebben toen tijdelijk vaart geminderd van 24 knopen naar 17 knopen. ging er blijkbaar nogal ruig aan toe.
Hoe de status nu is weet ik ff niet.

Volgens mij stond er dat tijdens een zeilwissel de snelheid terug gebracht wordt naar 17 knopen, maar dat ondanks die maatregel water erg hard/sterk kan zijn. Poortman heeft dat ondervonden en is tijdens een zeilwissel tegen de boot gesmeten waardoor hij een gekneusde arm en oorschade heeft opgelopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 17 feb 2015 07:18 #597807

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2566
koko helemaal juist. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 17 feb 2015 07:23 #597809

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2566
geweldig!

Empowered with this ambition I stepped on deck. Louis, Johnny and Jens are pounding in the pit: "Guys, I'm writing an article about cheering. I think we should celebrate more. "
At that time the bow of the yellow monster dives into a big wave. Thousands of gallons of water splash over the deck. And I'm the only one not in foul weather gear.
"Jeeeehhh, yippee !! Whoo-hooo ...". The cheers rise in unison. The men roar with laughter. I'm drenched, but it is a start.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 17 feb 2015 07:54 #597813

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
flash234 schreef :
Poortman issue?
zie enkele posts terug....
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 17 feb 2015 08:28 #597821

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Gert-Jan begint wel een speciale en enigszins masochistische relatie op te bouwen met daggerboards...ABN1 had hij ook zo´n ongeval. Enfin, ik hoop dat hij snel hersteld!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 17 feb 2015 12:54 #597907

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7154
bwernsen schreef :
De dames hebben helaas wel de boot gemist. Een paar dagen geleden lagen de SCA en de BRU nog naast elkaar. Hebben de heren net geluk gehad met de hoeveelheid wind?

Las in een blogje van Anna-Lena Elled, the Onboard Reporter van SCA dat de damens op dit punt toch een probleempje hebben gehad, dat het plotselinge verlies deels kan verklaren:
"There is not much room for error in this race. We were doing pretty fine battling Brunel outside the coast of Taiwan when our halyard broke. At first sight it didn’t seem like a major fallback but adding up all the activities and extra manoeuvres to get back on full track again, it was. We lost a few miles on Brunel, we lost 10 more, and suddenly the yellow boat was out of sight."
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 17 feb 2015 17:24 #597967

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2566
Brunel heeft het gas erop!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 17 feb 2015 20:59 #598014

  • flash234
  • flash234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
alegria schreef :
yep, hij is gisteren nacht door een golf tegen de zwaarden aan geslagen, arm gekneusd en oorsuizingen, hebben toen tijdelijk vaart geminderd van 24 knopen naar 17 knopen. ging er blijkbaar nogal ruig aan toe.
Hoe de status nu is weet ik ff niet.

Dank, hopelijk valt het mee. Het is niet zo dat ze qua personeel ruim bezet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 17 feb 2015 21:01 #598016

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Mooi he
Ze lopen ondertussen ook weer uit en lijken nu definitief koers richting het zuiden te zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 17 feb 2015 21:30 #598046

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Er zit nog maar 5 nm verschil tussen sca en Dongfeng. Zou toch grappig zijn als sca eens niet laatste wordt. Voor Brunel komt dat dan ook weer goed uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 17 feb 2015 23:00 #598098

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Jullie reageren wel erg situationeel. De mazzel van nu kan de pech van morgen worden, dat zie je maar aan Dongfeng. Zoals Bouwe vandaag zei "een meter voorsprong bij de finish is genoeg". Als de loterij van de ITCZ voorbij is, kun je eigenlijk pas iets zinnigs zeggen. Plus natuurlijk, wie de minste fouten maakt en/of pech heeft. Iedereen kan nog winnen, zelfs de laatste.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 00:39 #598102

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4307
Er is inderdaad nog niks beslist, en in de Doldrums is een voorsprong van 60 NM zo verdampt als je de verkeerde keuzes maakt.

Dit is wat qtVlm er van maakt met de huidige posities, 8 dagen vooruit gerekend:

Bijlage Screenshot2015-02-1800.51.13.png niet gevonden



Aan het begin 60 NM verschil tussen TBRU en ADOR, aan het eind nog maar 20 NM
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 05:52 #598108

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Nou dat is toch genoeg 20 mijl...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 06:13 #598110

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Situationeel of niet. DongFeng is voorbijgelopen door SCA. Zou DF nu ook materiaalpech hebben? Ik kan natuurlijk ook alleen de stand beschouwen bij de aankomst. Dat is het enige dat telt, maar als fan van Brunel en ook een beetje sca volg ik hun op de voet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 06:21 #598111

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Kun je qtvlm niet bij de start even laten rekenen dan worden die mannen niet zo nat en hoeven wij het niet te volgen. ;) Ik doe er niks op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 07:10 #598120

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Voor de geïnteresseerden, dit schreef Campbell Field jl zaterdag:
So, ignoring for now the chaos of the doldrums, TRBU still come out on top.
en die gebruikt professionele routing-software.

De uitslag heeft hij ook al verklapt:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 08:37 #598138

De factor wie houdt zijn boot heel lijkt me ook mee te gaan spelen hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 09:21 #598156

Leuke plaatjes, leuke voorspellingen, toch blijft het voor mij 'gelul in den rondte' ;)

Zeilen en wedstrijdzeilen is een gevecht met elementen en factoren. Weersinvloeden kunnen redelijk voorspeld worden(nooit 100%), maar andere factoren als mindset en conditie van de crew aan boord en slijtage aan materiaal?

Gaat het 'blind varen' van Mapfre ze opbreken in de Doldrums?
Kan SCA nog meer winnen door iets zuidelijke koers te varen?
Gaan de blessures aan boord van Brunel en Mapfre nog hun tol eisen bij de rest van de bemanning?
Krijgen de overige deelnemers nog kun portie pech zoals Abu Dhabi, Mapfe en Dong Feng al gehad hebben?

Dit soort zaken zijn niet mee te nemen in een kansberekening of model, en daarom is het zo leuk om de race te blijven volgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 09:35 #598162

Brunel vaart nu even de luwte in, maar de voorspelling is dat die als sneeuw voor de zon gaat verdwijnen en er een mooie opening ontstaat om door heen te varen. Dat zal hun meteo/routing in ieder geval denken, anders waren ze niet daar. Hopen dat het zo uitpakt.

Zéker is het gelul in den rondte, maar dat gelul is wel uiterst leerzaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 09:38 #598164

Xiphias schreef :
Er is inderdaad nog niks beslist, en in de Doldrums is een voorsprong van 60 NM zo verdampt als je de verkeerde keuzes maakt.

Dit is wat qtVlm er van maakt met de huidige posities, 8 dagen vooruit gerekend:

Bijlage Screenshot2015-02-1800.51.13.png niet gevonden



Aan het begin 60 NM verschil tussen TBRU en ADOR, aan het eind nog maar 20 NM

Net als bijv de KNMI pluim kun je de robuustheid van een voorspelling testen door de input parameter een beetje te veranderen. In dit geval is dat natuulijk mooi geillustreerd door de relatief kleine verschillen in de vloot. Kijk dan eens naar de routing van Alvimedica. Een paar mijl verschil met de rest, maar een wild andere routing. Kleine kans dat ze met de vloot breken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 10:37 #598181

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Dat wordt billen knijpen, TBR speed 01.0 kn, wind 02.0 kn, ADOR speed 06.0 kn, wind 04.0 kn. TBR zit dus in een flink windwak en de voorsprong slinkt met de minuut. duimen maar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 11:06 #598189

Het voordeel is dat ADOR ze niet op de AIS heeft en alléén weet wat wij ook weten. Je weet niet of TBRU binnen het windwak juist redelijk veel wind heeft en het links en rechts nog erger is...

Lekker spanned dus wel!

De vloot heeft zich gesplitst. Mapfre en DF zijn naar SCA gevaren. Gaat DF dat eilandje op tijd zien ;)? Gaan ze er hier met een voordeel vandoor?

Check ook de windrichting! Op Volodiaja kun je nu bij genoeg zoom de windvectorn ook zien aan de boten.
Laatst bewerkt: 18 feb 2015 11:09 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 18:26 #598307

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
En ook hier is het overbekende harmonica-effect gedemonstreerd :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 feb 2015 19:34 #598326

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Brunel vaart nu weg van de groep richting het oosten
Het word weer spannend :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 19 feb 2015 07:00 #598408

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
De voorsprong krimt nu wel heel hard :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl