Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VOLVO OCEAN RACE

VOLVO OCEAN RACE 10 feb 2015 18:38 #596059

Naar het noorden staat iets meer wind, ik dnek dat ze er op gokken dat het nadeel van de buitenbocht opgeheven kan worden door de hogere snelheid.
Met de info die ik beschikbaar heb zou ik denk ik ook zo dicht mogelijk naar land zijn gevaren alvorens overstag te gaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 feb 2015 19:11 #596070

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Als je naar de windverwchtingen kijkt komt er morgen tussen die eilandjes beduidend minder wind te staan
En ook dicht onder het land beduidend minder wind,dus de keuze van SCA en BRUNEL lijkt niet heel gek alleen gaan ze zo wel erg veel extra mijlen maken :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 feb 2015 19:23 #596077

  • sparksnl
  • sparksnl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Als je naar de uitzending luistert dan hoor je Bekking vertellen dat 4 jaar geleden puma in de buurt van japan zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 feb 2015 19:29 #596083

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Klopt
Iig wel leuk dat er nu wat gebeurt.Alleen maar achter elkaar aanvaren maakt het er niet echt spannender op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 feb 2015 19:33 #596084

Iemand bekend met de stroming tussen de eilanden? Golfstroom en getijde? of alleen getijde of verwaarloosbaar?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 feb 2015 19:50 #596092

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
kan het zo snel niet terug vinden maar volgens mij heb ik iets gelezen over een golfstroom van 4 a 5 kts
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 feb 2015 20:19 #596113

Interessant windje daar!




Blijkbaar willen ze niet langs de kop van het eiland tegen de wind in beuken en kiezen ze nu voor wat hoogte. Als ze boven de drie kleine eilandjes lang varen kunnen ze met de winddraaiing mee naar het zuiden en besparen ze vele korte klappen?

Eén lange slag, met gunstige winddraaiing is veel voordeliger dan vele korte klappen, waarbij de winst in shifts veel marginaler is.
Laatst bewerkt: 10 feb 2015 20:26 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 feb 2015 20:25 #596116

  • sparksnl
  • sparksnl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Uit watchlog:

Apart from the geographic land obstacles in their way, there is a bigger factor lurking under the waves. The Kuroshio current sits between the islands of Taiwan and the Philippines and drags round the land. This fast moving body of water is the Asian brother of the Gulf Stream.
This oceanographic feature that controls the climate of this part of the world will have a great impact on the strategies to cross Luzon Strait as it can make saltwater rivers of 5-8kts.
From the models that I see the teams that creep round the headlands will spend more time in the oncoming currents. SCA and Brunel will be able to cross the current at more of a perpendicular angle and possibly at a thinner band too.
Right now we are seeing a very exciting split in the pack that could have long term implications for the brave Brunel & SCA. The split is now just over 100nm (as the crow fly’s) and getting bigger all the time.
They are also benefiting from less manoeuvres and a healthy header that I’m sure we will see them taking on soon to head east again.
Once past the Kuroshio Current the next factor is an area of lighter wind that will affect the leaders more than the northern two boats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 feb 2015 20:26 #596117

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2566
waar haal je dat plaatje vandaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 feb 2015 20:32 #596123

Grafisch in beeld: Earth currents

Edit: daar komt dat plaatje vandaan dus. Klink linksonder op earth en zet windof ocean aan en render golven, stroom, wind etc. in realtime animatie.
Laatst bewerkt: 10 feb 2015 20:37 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 feb 2015 08:12 #596209

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
De rest heeft nu ook de koers richting het Noorden gelegd, terwijl het volgende waypoint toch echt in het zuid-oosten ligt.

Interesant.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 feb 2015 08:50 #596222

? Ze varen Noord -Oost bij een westenwind. Dat heet toch laveren?

De slag Zuid-oost zou ze dik in de tegenstroom brengen:


Bijlage tegenstroom.jpg niet gevonden



Ze willen graag dwars die stroom oversteken.

Als je wat verder naar de wind kijkt lijkt het niet gunstig om direct na de filipijnen stuurboord-uit te gaan en in één rechte lijn te zeilen. Stroom tegen en een windwak:


Bijlage wind.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 feb 2015 08:57 #596223

Leuke meteo:

Nu lijken Brunel en SCA een beetje dom, weinig wind:


Bijlage nu.jpg niet gevonden



Maar vanavond rond 18:00:


Bijlage vanavond.jpg niet gevonden




Leuk hoor! Tactiek! De rest van de vloot mag tegen weinig wind in varen, SCA en brunel krijgen een beste peut wind bakstag!
Laatst bewerkt: 11 feb 2015 08:59 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 feb 2015 09:43 #596239

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
Heel leuk om te volgen dit! En helemaal met onze ZF meteo verslaggevers!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 feb 2015 11:13 #596275

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Pjetrow schreef :
Heel leuk om te volgen dit! En helemaal met onze ZF meteo verslaggevers!

Klopt de verslaggeving is hier beter dan op de officiele website !
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 feb 2015 11:35 #596287

Beetje klikken op volodiaja.net/Tracking/ en earth.nullschool.net. Meer is het niet. Ben geen meteoexpert hoor.

Overigens in het laatste report duidelijk te zien hoe de tactiek uitpakt: 5 knopen harder voor BRU en SCA, BRU nu duidelijk SCA voorbij. Wat mij betreft ligt BRU nu 1.

Iemand een routering toevallig? Hoe ver zullen ze Noord gaan? Hoe ver varen ze de oceaan op?


Overigens ook leuk om te zien: BRU en SCA hebben EXACT het moment van report afgewacht en zijn er toen vandoor gegaan. Dikke kans dat alléén Alvimedica de twee op de AIS had. Kozen ze daarom al van meet af aan een iets Noordelijker koers tov de vloot?? Zodat ze hun mogelijke aftocht beter konden maskeren?

Bedenk je eens de paniek bij Alvimedica als dat zo zou zijn. Hier het momént van splitsing (waarschijnlijk zijn SCA en BRU nog die minuut getacked):

Bijlage alvi.jpg niet gevonden


Met wélke groep je ook mee gaat, je bent hekkensluiter van die groep! Ga je Noord, zit je achter aan, vaar je door vaar je achteraan. Balen! Je bent waarschijnlijk de énige in de vloot met alle schepen op de AIS, je hebt de meeste tactische info, maar geen enkele goede keus!

Vaar je achter de huidige leiders en favorieten aan, of volg je dat grote roze Hygiëneartikel met een minder dan florisante track-record?
Laatst bewerkt: 11 feb 2015 11:57 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 feb 2015 13:31 #596311

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4306
boarderbas schreef :
Iemand een routering toevallig? Hoe ver zullen ze Noord gaan? Hoe ver varen ze de oceaan op?
Met qtVLM, 8 dagen vooruit met GFS, Brunel en Abu Dhabi:

Bijlage ScreenShot2015-02-11at14.18.48.png niet gevonden



De move van Brunel en SCA zou dus best goed uit kunnen pakken
Laatst bewerkt: 11 feb 2015 13:34 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 feb 2015 13:56 #596318

Er zit nog een tweede voordeel aan de koers van Brunel en de dames: Ze maken méér mijlen met méér snelheid. Ze zijn dus wendbaarder en kunnen beter inspelen op veranderingen.

Wat heb je als eindpunt ingevoerd? Ze HOEVEN toch niet naar het waypoint? Ze moeten naar Auckland! Als ze het waypoint maar stuurboord houden.

Zouden ze aan boord van DungFung ook de routering van BRU doorrekenen en nu denken: "日本語!"
Laatst bewerkt: 11 feb 2015 14:13 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 feb 2015 14:24 #596327

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4306
Dit was naar het volgende waypoint, dat hoeft inderdaad niet. Ik zal vanavond eens kijken of het verschil maakt om naar Auckland te routen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 feb 2015 19:03 #596427

Alles staat nog open, de routing is maar voor 8 dagen, ze moeten nog 20 dgn zeilen. Ik weet nog dat ik in de vorige VOR the game ook bovenlangs ging. Dit leek telkens sneller. Tot een een week voor de finish, ik finishte uiteindelijk een week na de eerste....

Voor de liefhebber die ook eens met de routing mee wil kijken: zezo.org

Hier heb ik veel gebruik van gemaakt toen ik de vorige VOR the game meevoer. Dit keer niet meer gestart, het koste te veel tijd en slaap.
Laatst bewerkt: 11 feb 2015 19:13 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 feb 2015 19:20 #596439

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Hier nog een plaatje van de site van VOR zelf.

Morgen hebben ze dus ook fors meer wind
Laatst bewerkt: 11 feb 2015 19:21 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 12 feb 2015 07:16 #596527

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Vannacht gingen Brouwer en Bouwe bijna 3 keer zo hard als de rest. Tot 20 knopen. Liggen nu nog 30 nm achter, volgens die rechte lijn naar Auckland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 12 feb 2015 07:23 #596528

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2566
fingers crossed :) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 12 feb 2015 07:25 #596529

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Capey moet het daar wel correct hebben. Het is voor hem zo'n beetje een thuiswedstrijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 12 feb 2015 08:15 #596537

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Als je naar de wind voorspelling kijkt gaat het hun kant op vallen.ze kunnen straks bakstagwind naar beneden zakken terwijl de rest nog aan de wind moet varen om oostelijker te komen
Maar het blijven voorspellingen natuurlijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.454 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl