boarderbas schreef :
Iets van mét foil heb je 80% kans om uit te vallen. Zonder foil alleen kans op winnen als alle foilers uitvallen.
Ik denk dat dit alleen is omdat het nog nieuw is.
Ze zijn al ontwikkeld en 'bewezen' in de mini650, maar op een open60 is het een heel ander verhaal.
Op een mini vaar je met 15 knopen en 1000 kg ergens tegenaan, dat geeft een schokbelasting van zo'n 1550 kg. De boards zijn laten we zeggen een meter lang, dat geeft een buigned moment van 1550 kg/m.
Vergelijk dat met een open60, die zijn 10.5 ton (vol waterballast en voedsel) en gaan 25 knopen. De schokbelasting is dan 27 ton, dat op een arm van 2m lang geeft een impact buigend moment van 54t/m. dat is een belasting die 35 keer zo groot is.
Mijn vermoeden is dat de ontwerpers alle belastingen hebben uitgerekend, maar die van het ergens tegenaan varen onderschat hebben. In de mini blijven ze heel omdat de sectie modulus die je automatisch al hebt door de geometrie voldoende is om de impact zonder structurele schade te doorstaan. Bij een open 60 is die sectie modulus veel te klein, dus heb je grote schade als je ergens tegenaan vaart met de foil.
Het is zeker mogelijk om de foils te bouwen op zo'n manier dat ze sterk genoeg zijn voor een aanvaring, dat houd echter wel in dat je niet meer met de meest optimale foil doorsnede kunt werken, maar dat foils breder en wat dikker moeten worden.
Dat zal niet meer mogelijk zijn op de bestaande boten om dat voor november doorgevoerd te krijgen, maar voor toekomstige boten zie ik daar zeker wel mogelijkheden voor.
Om het kort samen te vatten, open60 zijn niet ontworpen om aanvaringen schadevrij te dorstaan, in de praktijk zijn er ook maar zeer weinig aanvaringen geweest. Voor deze race hebben alle boten meer dan eens debrie gevonden om tegenaan te varen, dat is statistisch gezien erg ongewoon, en de boten zijn daar niet op ontworpen. Wat je waarschijnlijk gaat zien is dat de foils aan vorm gaan veranderen en sterker zullen worden om ze tegen zwaardere aanvaringen bestand te maken.
Jammer dat Vincent Riou schade heeft, zijn zuidelijkere koers zou zeker voor verassingen hebben kunnen zorgen en wellicht het hele 'to foil or not to foil' verhaal overhoop kunnen gooien.