Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vendee Globe 2016

Vendee Globe 2016 24 dec 2016 22:57 #794479

Hij lijkt de gijp niet te maken...vmg negatief...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 25 dec 2016 08:06 #794491

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
No way back is going down under?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 25 dec 2016 08:14 #794493

Over 6 tot 9 uur is er meer wind uit noordelijke richting in het noordelijk deel van dat vaarwater. Er vanuit gaande dat er niets ernstigs aan de hand is, ga ik er vanuit dat hij naar het gebied met meer wind toe aan het varen is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 25 dec 2016 16:43 #794596

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
nardus schreef :
No way back is going down under?

Of naar de Sydney-Hobart kijken?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 25 dec 2016 18:44 #794615

Bericht van Pieter Heerema:
Pieter Heerema (NED) (No Way Back): “The weather is great I am going slow intentionally steering into the high pressure, because I have a huge list of things to be done which can only be done in a calm situation. I had repair the mainsail with ten patches. I have repaired three cars, on the mainsail track. The going is slow but the circumstances are fantastic. It is like a holiday cruise right now. I have let go my thoughts of the race right now. This comes as a welcome chance to prepare the boat for the Pacific. I am not completely ready but should be by the end of the day and then thereafter it is just keeping fingers crossed that a solution is found to the autopilot problems. If not then that is another reason to be in the north, because I look for a harbour in Australia and put the boat on a freighter back to Europe. Without an autopilot it is just not doable. I am not going back into the Southern Ocean without a working pilot. I have no idea what I am doing with the software.”

Hij voer dus bewust het hoog in waar geen wind is om reparaties te kunnen doen.
Ik hoop dat hij een oplossing vind voor de stuurautomaat. Zou erg jammer zijn als hij om een dergelijke reden moet stoppen.
Zijn er hier geen slimmerikken die hun hulp met de B&G pilots kunnen aanbieden aan het walteam van Pieter? We moeten hem alle hulp geven die we kunnen als Nederlanders, ik weet echter te weinig van deze zaken af om hem te kunnen helpen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 08:39 #794671

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Is external assistance...

Als je niet weet hoe je software werkt of firmware kan updaten/modificeren ben je ook ongeschikt... Mentaal staat zijn boot al geladen op een vrachtship, dus verwacht dat het niet lang duurt voordat hij is de haven ligt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 10:16 #794696

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Dat zou echt super jammer zijn zeg. Want hij mag dan problemen hebben met de AP, vooralsnog gaat het niet over zijn capaciteiten de problemen met de AP op te lossen. Hoewel natuurlijk ingewikkelde materie als het niet helemaal je ding is, moet dat te leren zijn. En daar lijkt hij zich niet aan te wagen en schuift het richting dealer/fabrikant. Begrijpelijk, maar is ook jezelf neerzetten als slachtoffer. Het laatste wat je kan zeggen van een held die start aan de Vendee Globe vind ik.
Laatst bewerkt: 26 dec 2016 10:17 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 10:29 #794698

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Misschien is hij het delegeren gewend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 12:10 #794726

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7001
Zijn die stuurautomaten met een windvaan niet betrouwbaarder of is dat verouderde techniek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 12:31 #794733

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 988
daar gaan deze boten waarschijnlijk veel te snel voor. Een mooie glijder op een golf of in de chinees als waarschijnlijk resultaat..... nog voor de eerste ronding aan les sables...
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 14:30 #794761

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6325
Bij mij doet de Windity tracker het ineens weer. Fijn!

gis.ee/vg/
Laatst bewerkt: 26 dec 2016 14:31 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 17:43 #794789

roberteb schreef :
Is external assistance...

Als je niet weet hoe je software werkt of firmware kan updaten/modificeren ben je ook ongeschikt... Mentaal staat zijn boot al geladen op een vrachtship, dus verwacht dat het niet lang duurt voordat hij is de haven ligt...
Dat is inderdaad hulp van buitenaf, maar advies in het geval van reparaties of modificaties om iets weer aan het werkt te krijgen is geen vorm van hulp van buitenaf waar je voor gediskwalificeerd word.
Als je niet weet hoe de software werkt is dat inderdaad jouw probleem, als er iets mis is met de software waardoor deze niet doet wat het doen moet, dan is het toegestaan advies te vragen. Je moet het werk nog steeds zelf doen, maar iemand mag je vertellen hoe het te doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 18:09 #794792

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ja jammer van die auto pilot inderdaad!
Ok ben een leek op gebied van boordcomputers maar van gewone computers weet ik nog wel wat laatst een computer gerepareerd die in Londen zat terwijl ik in Harderwijk zat.
Met die hulp van buitenaf...
Hoe willen ze controleren dat iemand met iets als teamviewer even inlogt op de computer van de "No Way Back" en deze software repareert?
Het is wel erg jammer als ie er om zo'n probleempje (als ik het af zet tegen wat er met andere Vendee schepen ondertussen is gebeurd) mee moet stoppen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 26 dec 2016 18:10 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 18:26 #794796

Dat hoeft niet gecontroleerd te worden, het is namelijk niet mogelijk. De stuurautomaten zitten niet aangesloten aan een computer die verbinding heeft tot een sateliet connectie, even op afstand inloggen en de boel 'repareren' kan dus niet. Daarnaast is de sat verbinding waarschijnlijk ook te langzaam.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 18:31 #794798

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Duidelijk verhaal Erik,

Je komt er dus nooit in.
Wel jammer dat Piet die automaat niet kan repareren, maar wie weet komt er nog een reddende engel die hem met goed advies uit de brand helpt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 18:35 #794799

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Dat hoeft niet gecontroleerd te worden, het is namelijk niet mogelijk. De stuurautomaten zitten niet aangesloten aan een computer die verbinding heeft tot een sateliet connectie, even op afstand inloggen en de boel 'repareren' kan dus niet. Daarnaast is de sat verbinding waarschijnlijk ook te langzaam.

Diverse boten hebben hun B&G aan hun PC hangen (de boord PC), ik acht de kans dus niet uitgesloten dat dit technisch wel zou moeten kunnen Erik; sterker nog: alleen al vanwege diagnose zou je dit moeten willen (vanuit de techniek/ondersteuningsteam).
Die verbinding is zeker snel genoeg; of die ook stabiel genoeg is, is de belangrijker vraag (anno nu zou dat wel moeten kunnen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 18:40 #794800

In theorie zou het allemaal best mogelijk moeten zijn, maar waarom zou je het willen?
Wat mij betreft geen polonaise met kritische systemen. Als het werkt blijf je er vanaf. Je vertrekt niet voor het zich goed bewezen heeft.
Daar ging het voor Pieter helaas fout. De leverancier maakte allerlei beloften, was altijd te laat met alles en uiteindelijk waren ze letterlijk een nieuwe stuurautomaat aan het inbouwen de avond voor vertrek. Geen wonder dat het allemaal niet probleemloos werkt, en geen wonder dat Pieter zo woest is op de ondernemer die er mogelijk voor verantwoordelijk is dat zijn miljoenen project in het honderd is gelopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 18:54 #794805

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Omdat je altijd een connectie wilt kunnen maken 'in het geval van'.. (Om precies die reden heeft een auto ook zo'n connector (o.a. OBD, OBD2 etc.)), software updates etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 19:08 #794808

ZeeZin schreef :
Omdat je altijd een connectie wilt kunnen maken 'in het geval van'.. (Om precies die reden heeft een auto ook zo'n connector (o.a. OBD, OBD2 etc.)), software updates etc.

uhm maar wat heeft dat met Heerema zijn stuurautomaat te maken? ontgaat me even ...........

Bijna alle device's van wasmachine tot.... hebben tegenwoordig een uitlees stekkertje voor diagnostica
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 26 dec 2016 19:09 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 19:15 #794810

ZeeZin schreef :
Omdat je altijd een connectie wilt kunnen maken 'in het geval van'.. (Om precies die reden heeft een auto ook zo'n connector (o.a. OBD, OBD2 etc.)), software updates etc.
Ik heb in de praktijk vaker gezien dat dit soort ingebouwde 'veiligheden' meer problemen veroorzaken dan ze voorkomen.

Daarnaast hebben de boten allemaal meerdere stuurautomaten die onafhankelijk van elkaar werken, stopt er eentje dan ga je over op de volgende. Hoe Pieter in deze situatie heeft kunnen komen laat een hoop te vragen over, maar het zal niet een keuze zijn die hij bewust gemaakt heeft.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 19:17 #794812

Ik denk niet de de professionele B&G apparaten (Hydra serie?) hetzelfde werken als hun consumentenproducten, maar bij die laatste is updaten een kwestie van een image op SD kaart schrijven en een op het netwerk aangesloten MFD een koude start geven. Heeft de leverancier hier zelf lopen tweaken in de software of is het systeem nooit ingeregeld geweest? Daar horen zowel testen in de haven als seatrails bij.

Ik hoop dat het niet zoiets simpels is geweest en dat het hier over zeer, voor zijn boot specifieke algorithmes en aanpassingen daarin gaat. Hoewel dat dan eerder van B&G zelf dan van een inbouw-bedrijf zal moeten komen. Ik geloof niet dat B&G hun software zomaar vrij zal geven om in te laten "rommelen".
Laatst bewerkt: 26 dec 2016 19:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 19:20 #794814

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Erikdejong schreef :
..Ik heb in de praktijk vaker gezien dat dit soort ingebouwde 'veiligheden' meer problemen veroorzaken dan ze voorkomen.

Daarnaast hebben de boten allemaal meerdere stuurautomaten die onafhankelijk van elkaar werken, stopt er eentje dan ga je over op de volgende. Hoe Pieter in deze situatie heeft kunnen komen laat een hoop te vragen over, maar het zal niet een keuze zijn die hij bewust gemaakt heeft.

Tig miljoen auto's hebben dit, honderdduizenden vliegtuigen, tig miljoen motorfietsen, etc etc. Punt duidelijk? ;) (Zoiets heb je altijd nodig; of je u 1 of meerdere automaten aan boord hebt)

Het lijkt er sterk op dat het bedrijf dat hier de installatie heeft gedaan, niet al te best werk heeft geleverd. Erg jammer voor Pieter..
Laatst bewerkt: 26 dec 2016 19:21 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 19:29 #794816

Nogmaals, ik weet niet precies wat er aan de hand is bij Pieter aanboord, dus dit is gebaseerd op meer algemene problemen bij deze boten. Veel automaat problemen bij de open60's zitten in de zelfgeschreven correctie software om bij de roterende masten de juiste windrichting te weten te komen. Daar zitten ingewikkelde correctie tabellen achter die ingevoerd en gecorrigeerd moeten worden. Bagger in = Bagger uit zeg maar. Als de computer dus verkeerde info berekend corrigeerd de automaat verkeerd en voor je het weet heb je een gijp of overstag te pakken. Wat ik begrepen heb van de stukjes die Pieter geschreven heeft gaat zijn boot de laatste tijd iedere 3 tot 4 uur een keer overstag of gijpen, maar heeft hij al vanaf de start problemen gehad met de automaten.
Op een Open60 ben je zomaar een half uur tot drie kwartier bezig om weer op de juiste koers en zeilvoering terug te komen. Aan slapen kom je dus niet meer toe op die manier. Pieter is dus langzamer gaan varen om de gevolgen te verminderen. Met een langzamere boot heeft de AP meer tijd om zijn eigen fout weer te corrigeren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 19:33 #794817

ZeeZin schreef :
Tig miljoen auto's hebben dit, honderdduizenden vliegtuigen, tig miljoen motorfietsen, etc etc. Punt duidelijk? ;) (Zoiets heb je altijd nodig; of je u 1 of meerdere automaten aan boord hebt)
Bij tig miljoen auto's kun je op afstand inbellen via een sateliet om de software problemen op afstand op te lossen?
Het lijkt er sterk op dat het bedrijf dat hier de installatie heeft gedaan, niet al te best werk heeft geleverd. Erg jammer voor Pieter..
Dat is wel wat Pieter beweerd, en het zou echt jammer zijn als hij om die reden niet kan finishen. Een miljoenen project, een levensdroom en het dan zien eindigen omdat een ondernemer van en klein deeltje er een zooitje van heeft gemaakt. Erg jammer ja.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2016 26 dec 2016 19:43 #794820

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Erikdejong schreef :
.. Bij tig miljoen auto's kun je op afstand inbellen via een sateliet om de software problemen op afstand op te lossen?

...

Met een PC er aan verbonden wel ja. (of met een iPad etc.)

Het zou inderdaad flink balen zijn voor Pieter.. op z'n zachtst gezegd.
Laatst bewerkt: 26 dec 2016 19:43 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.393 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl