Allereerst, ik heb 2 jaar geleden al een een overzicht gemaakt van alle TWA, TWS, AWA en AWS.
6 knopen snelheid upwind is volgens de polair, @Corazon, als jij dit met 2 vingers in de neus doet en zonder enige trim dan doe je toch iets goed.
De boot is in april het water in gegaan, begin augustus zijn we er nog een keer om heen gezwommen en geborsteld dus er zal zeker iets van aangroei zijn, we liggen op zoet water.
Het is een 7/8 getuigde boot, de achterstag aantrekken heeft maar een beperkte invloed op de spanning van de voorstag. Dit zou betekenen dat de verstaging stakker moet, en daarmee ook de voorstag minder doorbuigt. Dit zou kunnen, de verstaging staat nog niet op 25%. Hier gaan we naar kijken.
Grootzeil teveel twist? Het grootzeil stond zo getrimd dat de bovenste streamer net niet om het hoekje waaide, goed toch?
Wat me opviel is dat de spanning op de grootschoot ook de diepte van het grootzeil bepaalde, vooral bovenin, dit begrijp ik nog niet. Tijdens deze foto was de grootschoot aangehaald tot de bovenste streamer net niet wegviel, hiermee was de bolling dus ook een stuk verdwenen.
De voorzeilval stond flink doorgehaald (op de lier), te ver blijkt want de bolling zit al te ver naar voren, nog strakker aanhalen zou betekenen dat de bolling nog verder naar voren komt, ik denk dat hier de oplossing in de verstaging ligt.
De achterstag is van dyneema, verstelbaar, iemand een idee hoe je hiermee % van de breeksterkte ten opzichte van staaldraad kun bepalen? Selden heeft het namelijk over max. 20% achterstagspannig. Bij staaldraad kun je dit meten, bij dyneema ook?
Heeft het ook zin om streamers op het achterlijk van een voorzeil te maken?