Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 200 mijls solo voorbereidingen

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 10:13 #1028612

Natuurlijk mag de Organisatie besluiten wat ze wenst. Dat hoort dan via de NoR en de Bepalingen te gaan.
Niet via een email aan een deelnemer die een vraag stelt.
Nu is roos de enige die weet dat hij (ten onrechte) een oranje stormfok moet meebrengen.
De rest leest de ISAF OSR Cat 3 en laat dat oranje ding thuis.
Tot ze bij controle ten onrechte horen dat hij wel mee moet...…

Hier de NoR van de site en de ISAF OSR. Vertel mij nou eens waar staat dat er een oranje stormfok mee moet.
Het lijkt erop dat ZZZ zo ongeveer de enige is die ook kan lezen ;-)

Bijlage:

Bestandsnaam: 200_Myls_a...-v05.pdf
Bestandsgrootte:112 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: WorldSaili...802].pdf
Bestandsgrootte:1,302 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 10:18 #1028616

@ZZZ Je mag zelf ook een email sturen hoor. gewoon contact , via de website.
Ik herhaal opnieuw wat mij een jaar of 5 geleden werd verteld tijdens de briefing van de 200 myls in april.
"Mannen, jullie moeten een oranje stormfok aan boord hebben. Niet een witte."
Klip en klaar.

Hoe je het noemt noem je het. Het gaat erom dat de keurder een oranje voorzeil aan boord ziet.

Ik heb een emailtje gestuurd om it te vinden of het veranderd is inmiddels, wat zou kunnen natuurlijk.
Maar volgens mij is het nog gewoon hetzelfde.

Nou kan je er op wachten dat er hier weer gekwetterd wordt over allerlei voorschriften die rondgaan, maar is alleen maar ruis in dit geval, en onnodig.

Maar goed, ik zal melden wanneer er antwoord is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 10:20 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 10:21 #1028618

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Baasklusje schreef :
Het lijkt erop dat ZZZ zo ongeveer de enige is die ook kan lezen ;-)

Ik denk dat de meeste het wel begrijpen.. wat je zegt is correct en is ook vrij duidleijk. Of het antwoord compleet is zoals je het zegt.. Immers, kan de organisatie, zoals Jedre heel goed aangeeft, ook anders besluiten c.q. van een regel afwijken bij dit soort 'wedstrijden'. Of ze dat doet, geen idee. Dat is aan de organisatie. Tevens heeft de maakdatum van het zeil ook invloed, op sommige regels.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 10:25 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 10:22 #1028619

roozeboos schreef :
Hoe je het noemt noem je het. Het gaat erom dat de keurder een oranje voorzeil aan boord ziet.

Dat kan die keurder wel willen, maar in de reglementen is er geen basis voor. Die keurder wil dus iets wat niet hoeft.
Bij de 24uurs 2 of 3 jaar geleden was er ook zoiets bij boarderbas aan boord. We lagen ernaast in Staveren toen de keurder begon over het ontbreken van handrelingen op het dek. Sebas moest er zelfs de ORC-regels bij halen om de beste man te overtuigen dat hij iets eiste dat niet in de voorschriften staat.

Ik wil best de organisatie mailen met de nodige details, maar ik vrees dat ik als niet-deelnemer geen recht op een antwoord heb. Of zou dat meevallen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 10:24 #1028620

Sneaker schreef :
Immers, kan de organisatie, zoals Jedre heel goed aangeeft, ook anders besluiten c.q. van een regel afwijken bij dit soort 'wedstrijden'. Of ze dat doet, geen idee. Dat is aan de organisatie.

Natuurlijk kan dat, maar dan via de NoR en Wedstrijdregels, niet in een mailtje aan Roos of mondeling bij de controle. Ze doen dat afwijken al in de NoR, waar ze zeggen dat de OSR-eis Trysail niet van toepassing is.
(ook dat is een foutje, want voor Cat 3 is er geen trysail-eis.....)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 10:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 10:33 #1028627

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Baasklusje schreef :
Natuurlijk kan dat, maar dan via de NoR en Wedstrijdregels, niet in een mailtje aan Roos of mondeling bij de controle.

Ik zou denken.. ook in een antwoord aan Roos of mondeling..
Voor een ieder is een storm jib een goed iets om te hebben. En zeker als je af en toe wedstrijden vaart onder Cat 3 0f 2. Koop je storm jib nu dan is ie gewoon oranje (of ander toegestane kleur.. maar in 99.9% oranje). En die is op leuvers in 99.9% van de gevallen. Dan heb je er ook iets aan als je aan ISAF regels wilt voldoen. Of lokale regels..
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 10:38 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 10:38 #1028628

@BK:
Misschien moet je , net als bij de 24 uurs, even de boel in het juiste perspectief zien. Dit zijn geen AC of VOR wedstrijden.
Tuurlijk zijn er altijd fouten te vinden in de regels of in de voorschriften. De mensen die echt niks beters te doen hebben pluizen dat helemaal uit, en vinden die dan ook. Nou gefeliciteerd. Je hebt nog gelijk ook.
Maar het resultaat is zelfs ook nog dat je niet door de keuring komt. (In jou geval niet erg, want je doet toch niet mee.)

Maar als je een beetje met de beide benen op de grond blijft, en even logisch nadenkt kom je veel verder.
Ik heb al eerder tegen TS geopperd om naar de briefing te gaan. En dat gaat ie vast ook doen.
Vragen staat vrij, en je hebt meteen het antwoord van diegene die er over gaat.

nb: Het enige wat ik opgegooid heb is dat de joon niet verplicht is en een stormfok wel. En twee emmers dus.
Dat is handig om even te weten, als 200 mijls solo voorbereiding. Het zijn een paar veiligheids regels om te voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen.

Ik word een beetje moe van die schippers aan wal, die het hele feest veel te zwaar bekijken. De 200 mijls is gewoon leuk, en moet vooral zo blijven. Straks gaat er iemand ook nog een protest indienen vanwege regel 13.1.2.3. sub a.
Kom op zeg.

Maar goed, ik wind me al weer veel te veel op, dus zal hier alleen het antwoord nog melden als tie binnen is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 10:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 10:43 #1028630

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Baasklusje schreef :
Sneaker schreef :
Immers, kan de organisatie, zoals Jedre heel goed aangeeft, ook anders besluiten c.q. van een regel afwijken bij dit soort 'wedstrijden'. Of ze dat doet, geen idee. Dat is aan de organisatie.

Natuurlijk kan dat, maar dan via de NoR en Wedstrijdregels, niet in een mailtje aan Roos of mondeling bij de controle. Ze doen dat afwijken al in de NoR, waar ze zeggen dat de OSR-eis Trysail niet van toepassing is.
(ook dat is een foutje, want voor Cat 3 is er geen trysail-eis.....)


Dit is niet juist. Voor Cat 3 geldt dat je een trysail of een "derde" rif moet hebben (1e en 2e rif zullen zelden de vereiste 40% halen):

MoMu3 4.26.2 d) vii either a storm trysail as defined in OSR 4.26.2 d), or mainsail reefing to
reduce the luff by at least 40%

M.a.w: het is dus wel zinnig dat de 200mijls organisatie expliciet vermeldt dat je geen try-sail nodig hebt.
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 10:49 #1028635

Hallo Chris,

Bedankt voor je bericht. Ik weet niet waar jullie zouden lezen dat een stormfok niet verplicht zou zijn. Category 3 schrijft letterlijk:
4.26.2 Sail Areas
** 4.26.2 The maximum area of storm sails shall be lesser of the areas below or as
specified by the boat designer or sailmaker
MoMu0,1,2,3 4.26.2 a) A heavy-weather jib (or heavy-weather sail in a boat with no forestay) with:
** 4.26.2 a) i area of 13.5% height of the foretriangle (IG) squared
** 4.26.2 a) ii readily available means, independent of a luff groove, to attach to the stay
** 4.26.2 c) For sails made after 2011: Storm and heavy weather jib areas calculated as:
(0.255 x luff length x (luff perpendicular + 2 x half width))

" ** " means the item applies to all types of boat in all Categories except 5

In de wedstrijdaankondiging maken we alleen een uitzondering voor stormzeilen voor:
4.26.2.d.vii: Try sail. Die hoeft dus niet.

Je moet er dus voor zorgen dat je aan die regels voldoet voor het hebben van een stormfok.

Met vriendelijke groet,
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 11:07 #1028643

roozeboos schreef :
Hallo Chris,

Bedankt voor je bericht. Ik weet niet waar jullie zouden lezen dat een stormfok niet verplicht zou zijn. Category 3 schrijft letterlijk:
4.26.2 Sail Areas
** 4.26.2 The maximum area of storm sails shall be lesser of the areas below or as
specified by the boat designer or sailmaker
MoMu0,1,2,3 4.26.2 a) A heavy-weather jib (or heavy-weather sail in a boat with no forestay) with:
** 4.26.2 a) i area of 13.5% height of the foretriangle (IG) squared
** 4.26.2 a) ii readily available means, independent of a luff groove, to attach to the stay
** 4.26.2 c) For sails made after 2011: Storm and heavy weather jib areas calculated as:
(0.255 x luff length x (luff perpendicular + 2 x half width))

" ** " means the item applies to all types of boat in all Categories except 5

In de wedstrijdaankondiging maken we alleen een uitzondering voor stormzeilen voor:
4.26.2.d.vii: Try sail. Die hoeft dus niet.

Je moet er dus voor zorgen dat je aan die regels voldoet voor het hebben van een stormfok.

Met vriendelijke groet,

We komen er wel.....
4.26.2 gaat over een Heavy Weather Jib.

MAAR dat is niet hetzelfde als een Storm Jib (die de organisatie in de mail in het begin noemt).
Een Storm Jib is voor Cat 0,1 en 2:
MoMu0,1,2 4.26.2 b) A storm jib with:
MoMu0,1,2 4.26.2 b) i area of 5% height of the foretriangle (IG) squared
MoMu0,1,2 4.26.2 b) ii maximum luff length 65% of IG
MoMu0,1,2 4.26.2 b) iii permanently attached means, independent of a luff groove, to attach to the
stay
** 4.26.2 c) For sails made after 2011: Storm and heavy weather jib areas calculated
as: (0.255 x luff length x (luff perpendicular + 2 x half width))

NIET voor Cat 3, een Storm Jib, daar is een Heavy Weather Jib goed genoeg (andere maten, 13,5% van triangle). Storm Jib is 5% van triangle.

Dan de kleur, die staat in 4.26.1 a:
MoMu1,2
** 4.26.1 a) The material of the body of a storm sail purchased after 2013 shall have a
highly-visible colour (e.g. dayglo pink, orange or yellow)

DUS alleen felle kleur voor:
- Cat 1 en 2
- zeil van na 2013

Dus:
- Cat 3 geen stormfok verplicht maar een Heavy Weather Jib
- geen kleur nodig.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 11:09 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 11:11 #1028644

ZZZ schreef :
Baasklusje schreef :
Sneaker schreef :
Immers, kan de organisatie, zoals Jedre heel goed aangeeft, ook anders besluiten c.q. van een regel afwijken bij dit soort 'wedstrijden'. Of ze dat doet, geen idee. Dat is aan de organisatie.

Natuurlijk kan dat, maar dan via de NoR en Wedstrijdregels, niet in een mailtje aan Roos of mondeling bij de controle. Ze doen dat afwijken al in de NoR, waar ze zeggen dat de OSR-eis Trysail niet van toepassing is.
(ook dat is een foutje, want voor Cat 3 is er geen trysail-eis.....)


Dit is niet juist. Voor Cat 3 geldt dat je een trysail of een "derde" rif moet hebben (1e en 2e rif zullen zelden de vereiste 40% halen):

MoMu3 4.26.2 d) vii either a storm trysail as defined in OSR 4.26.2 d), or mainsail reefing to
reduce the luff by at least 40%

M.a.w: het is dus wel zinnig dat de 200mijls organisatie expliciet vermeldt dat je geen try-sail nodig hebt.

Daarmee stellen ze dan wel een 3e rif verplicht, als je geen try sail hebt......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 11:21 #1028652

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Baasklusje schreef :

Daarmee stellen ze dan wel een 3e rif verplicht, als je geen try sail hebt......

Nee, dat doen ze niet. Ze stellen geen 3e rif verplicht. Ze zeggen iets anders.. volgens mij. Tevens wordt er hier gegoocheld, zo lijkt het, met de **. En die zijn voor mij in ieder geval duidelijk in het meest recente document op:

www.sailing.org/tools/documents/mo3180104-[23484].pdf
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 11:23 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 11:22 #1028653

Sneaker schreef :
Baasklusje schreef :

Daarmee stellen ze dan wel een 3e rif verplicht, als je geen try sail hebt......

Nee, dat doen ze niet. Ze stellen geen 3e rif verplicht. Ze zeggen iets anders.. volgens mij.

Ze zeggen de luff inkorten met 40%

MoMu3 4.26.2 d) vii either a storm trysail as defined in OSR 4.26.2 d), or mainsail reefing to
reduce the luff by at least 40%
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 11:23 #1028655

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Baasklusje schreef :
Sneaker schreef :
Baasklusje schreef :

Daarmee stellen ze dan wel een 3e rif verplicht, als je geen try sail hebt......

Nee, dat doen ze niet. Ze stellen geen 3e rif verplicht. Ze zeggen iets anders.. volgens mij.

Ze zeggen de luff inkorten met 40%

MoMu3 4.26.2 d) vii either a storm trysail as defined in OSR 4.26.2 d), or mainsail reefing to
reduce the luff by at least 40%

Exact. Ze zeggen niet dat een derde rif verplicht is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 11:25 #1028656

Sneaker schreef :

Exact. Ze zeggen niet dat een derde rif verplicht is.

40% van de luff af, hoeveel is dat ongeveer in standaard-rif-afmetingen?
Lijkt me meer dan 2 standaard-reven?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 11:26 #1028657

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Voor de heavy weather jib (cat 3) geldt ook dat hij niet van een pees voorzien mag zijn. Dat worden dan leuvers met een soort van "kloten"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 11:33 #1028661

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Baasklusje schreef :
Sneaker schreef :

Exact. Ze zeggen niet dat een derde rif verplicht is.

40% van de luff af, hoeveel is dat ongeveer in standaard-rif-afmetingen?
Lijkt me meer dan 2 standaard-reven?

Zijn er standaarden? Vertel? Door wie worden die opgelegd? Maar los daarvan, men heeft het niet over derde rif. Daar ging het om. Dat is dus niet verplicht.. wordt niet eens genoemd.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 11:34 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 11:33 #1028662

SanderH schreef :
Voor de heavy weather jib (cat 3) geldt ook dat hij niet van een pees voorzien mag zijn. Dat worden dan leuvers met een soort van "kloten"

de regel:
4.26.2 a) ii readily available means, independent of a luff groove, to attach to the stay

Daar staat niet letterlijk dat een pees niet mag, maar dat het zeil ook gezet moet kunnen worden zonder gebruik van groove en pees.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 11:35 #1028665

Sneaker schreef :
Zijn er standaarden? Vertel? Door wie worden die opgelegd?

Zeilmakers hanteren toch zeker een bepaald percentage voorlijklengte per rif?

Capolavoro met 2e rif erin.
Even meten aan de foto leert dat het 3e rif misschien net de 40% reductie van het voorlijk haalt, het zal erom spannen.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 11:40 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 11:44 #1028681

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Baasklusje schreef :
Sneaker schreef :
Zijn er standaarden? Vertel? Door wie worden die opgelegd?

Zeilmakers hanteren toch zeker een bepaald percentage voorlijklengte per rif?

Een bepaald percentage indd. Maar daar is geen standaard voor uitgegeven. Dat bepaal ik als ontwerper nu net zelf. of de klant. Of samen. of regels. Of.. Maar een standaard, nee. Die legt niemand mij op. Wel komt het over het algemeen tussen de 20-40% reductie van het zeil uit. Ongeveer.. Dat is weer wat anders dan luff lengte.. dat ligt vaak tussen de 10-12% van eerste rif en 20-22% van tweede rif. Maar totaal andere cijfers komen ook voor.. En logischerwijs geeft leech weer andere getallen. Staat los van deze discussie verder..
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 11:45 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 13:52 #1028715

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3387
roozeboos schreef :
@BK:
Misschien moet je , net als bij de 24 uurs, even de boel in het juiste perspectief zien. Dit zijn geen AC of VOR wedstrijden.
Tuurlijk zijn er altijd fouten te vinden in de regels of in de voorschriften. De mensen die echt niks beters te doen hebben pluizen dat helemaal uit, en vinden die dan ook. Nou gefeliciteerd. Je hebt nog gelijk ook.
Maar het resultaat is zelfs ook nog dat je niet door de keuring komt.

Als je vindt dat de keurder de regels verkeerd interpreteert lees je samen even de regels door, en als je dan gelijk blijkt te hebben kom je gewoon door de keuring.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 20:54 #1028841

:dry: :unsure:
Eh, begin me nu toch wat zorgen te maken.

Als je alleen de OSR cat 3 leest valt het niet zo op, maar als je het volledige document bekijkt wel:
- er wordt over 2 fokken gesproken.
- een storm fok en een zwaar weer fok (werkfok in goed nederlands?).
- En die laatste behoeft (in mijn engelse vertaling) niet oranje te zijn.

Twee fokken? Nee, dat kan niet goed zijn. Effe de bouwtekening van mn boot er bij:
- heavy weather jib: 17.2 m2
- storm jib: 6.20 m2

Dus toch. Lekker is dat: er ligt bij mij vooronder een glimmende oranje stormfok (5 m2).

Dusss.... ik moet nu dringend op zoek naar een werkfok in t wit.

Wie vaart er nu met een oranje fok? Hoe ga ik aan de eventuele controle uitleggen dat ik zo'n klein kneuterig stormfokje heb in plaats van een schappelijke, voorgeschreven, en op het ijsselmeer uitermate zinvolle,werkfok? Hoezo schreeuwt dat 'beginner'?!

Detecteer ik hier een 'zwaardkast hozen' actie van de veteranen? M2's zijn king, beetje tempo maken op dat rondje is alles, dus laten we de nieuwelingen maar een klein fokje aansmeren?
Betrapt :P B)

Nu nog even de juiste garderobe scoren. Was die oranje stormfok nog makkelijk online te regelen, dat wordt voor de werkfok wat anders ben ik bang.
Iemand nog een 17.2 m2 185o' werkfok te ruil voor mijn glimmende 5 m2 oranje zakdoek?
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 21:02 #1028848

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
roozeboos schreef :
Hallo Chris,

Bedankt voor je bericht. Ik weet niet waar jullie zouden lezen dat een stormfok niet verplicht zou zijn. Category 3 schrijft letterlijk:
4.26.2 Sail Areas
** 4.26.2 The maximum area of storm sails shall be lesser of the areas below or as
specified by the boat designer or sailmaker
MoMu0,1,2,3 4.26.2 a) A heavy-weather jib (or heavy-weather sail in a boat with no forestay) with:
** 4.26.2 a) i area of 13.5% height of the foretriangle (IG) squared
** 4.26.2 a) ii readily available means, independent of a luff groove, to attach to the stay
** 4.26.2 c) For sails made after 2011: Storm and heavy weather jib areas calculated as:
(0.255 x luff length x (luff perpendicular + 2 x half width))

" ** " means the item applies to all types of boat in all Categories except 5

In de wedstrijdaankondiging maken we alleen een uitzondering voor stormzeilen voor:
4.26.2.d.vii: Try sail. Die hoeft dus niet.

Je moet er dus voor zorgen dat je aan die regels voldoet voor het hebben van een stormfok.

Met vriendelijke groet,

Ik lees hier dat Engelsen geen onderscheid maken tussen heavy weatherjib en storm jib. Zie 4.2.6.2 c.
Ze omschrijven de max maat. En laat dat nu een stormfok zijn...of heavy weather net hoe je het wilt noemen.

Daarbij is mijn mening dat een goed uitgeruste boot ook over een stormfok beschikt. En dat die fok icm drie reven of reductie van het grootzeil met 2,3 of 4 reven tot max 40% vd luff zelfs bij 30 -35 knopen (niet in vlagen gemeten!) wind zeilen nog leuk laat zijn.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 11 mrt 2019 21:41 #1028869

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Nou ben ik wel oprecht benieuwd -

als ik daar op een zinnige manier aan wil voldoen (even uitgaande van de stormfok uit de regels) op onze boot, hoe doe ik dat? De (rol)fok kan er niet af (tenzij je 20 minuten hebt in de haven ...). Een los stag bevestigingspunt aan dek is er niet. Eindig je dan met zo'n stormfok die je om de opgerolde fok heen moet hijsen of moet je toch echt aan een tweede voorstag? Een vrijvliegende stormfok?

Ik doe niet mee maar heb eerder bij andere wedstrijden ook cat 3 langs zien komen, ben wel benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo voorbereidingen 12 mrt 2019 05:48 #1028897

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dan maakt de zeilmaker voor jou een rolfok met een sleeve die om je opgerolde Genua heen grijpt. De sluitingen van de sleeve zijn dan gewoon leuvers (vanuit de fok op het uiteinde van de sleeve).
En zo hijs je hem dan op een spival oid als een geleuverde fok omhoog. Werkt echt supersimpel en effectief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl