Baasklusje schreef :
Wadloper schreef :
Wat een academisch gezeur!
De oplossing is al vele potsen geleden voorbij gekomen:
zeilersforum.nl/index.php/foru...val?start=75#1428618
Oplossing in deze sfeer kan zelfs zonder het bestaande beslag (met die twee sleufogen) los te halen.
Rvs plaatje dat het sleufgat ruimschoots overlapt. Op dat plaatje een u-vormig oog lassen dat door het sleufgat past. Blok aan het doorgestoken oog bevestigen. Klaar.
Dat is 'n oplossing, en niet een die simpel uit te voeren is. bovendien zal hij rammelen in de top van de mast.
Het is een oplossing die je probleem zonder enige twijfel oplost. Dat rammelen is heel eenvoudig met één of twee tywraps (dóór het oog en over het bestaande beslag) te voorkomen.
Lassen, of het hele spibeslag op de top van de mast vervangen vallen voor mij niet onder simpele oplossingen.
Voor mij is rvs lassen geen probleem. Ik heb zelfs al het benodigde materiaal in huis. Geef me de maten en ik maak zo'n plaatje met oog voor je in een uurtje. Je betaalt alleen de verzending. Doe ik voor je als 'echte vriend'.
Waar het idee "het hele spibeslag op de top van de mast vervangen" vandaan komt snap ik niet. Er wordt één klein dingetje toegevoegd. Verder blijft alles zoals het was.
Ik wil iets dat in 10 minuten te doen is, door een opgehesen persoon bij de masttop.
Het is immers 20 jaar goed gegaan, en het nieuwe blok zal niet zijn wangen inslijten.
Dus iets simpels dat beter is dan hoe het zat is goed voor de komende 40 jaar.
Het hulpstukje maken kost een uurtje. Maar dat kan op de grond, in een werkplaats. De man in de mast hoeft alleen het oog door die sleuf in het beslag te steken, het blokje eraan te hangen en tenslotte een tywrap eromheen te doen tegen het rammelen. Minder dan 5 minuten werk.
Je hebt overigens al een paar uur besteed aan allerlei loze experimenten, dus het tijdsaspekt speelt eigenlijk helemaal geen rol.