Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Plat voor `t lapje of reachen ?

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 07:22 #1573244

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Ik ben er nog niet over uit wat nu handiger is.
Wel als de zee hobbelig is en het stevig waait, dan is reachen veiliger en meer comfortabel.
Maar onder alle andere omstandigheden lijkt plat voor `t lapje toch het meest efficiënt te zijn.
Misschien ook afhankelijk van ontwerp van je boot. Hoe zijn jullie ervaringen?
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 07:40 #1573247

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Plat voor het lapje is altijd minder anel dan afkruisen. Moe meer wind hoe meer je voor de wind vaart.
Voor mijn boot is 1o Kn ca 150 maar met 20 knopen boven de 170 gr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 07:50 #1573249

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Plat voor het lapje is pas bij de hogere windsnelheden sneller. De VMG (velocity made good) ligt bij lagere windsnelheden hoger door af te kruisen. Je bootsnelheid neemt meer toe dan de extra meters die je vaart. Bij mijn boot is bij 6kts windsnelheid de afkruishoek 145gr. En ja, door dat ook echt te doen hebben we wedstrijden gewonnen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 08:19 #1573254

Reed schreef :
Maar onder alle andere omstandigheden lijkt plat voor `t lapje toch het meest efficiënt te zijn.
Misschien ook afhankelijk van ontwerp van je boot. Hoe zijn jullie ervaringen?

Daarvoor hebben we het VPP en meetbrieven.

Er is een Roemeense gemeten Harmony 42 (uit je profiel).
data.orc.org/public/WPub.dll/CC/206548

Die heeft wel een asym spi (genaker) van 110 m2.

Tot 15 kts afkruisen, daarboven pas voor de wind (bijna voor de wind).
Zie de Gybe Angles onderaan de tabel.
Met alleen een fokje is voor de wind vast al met minder wind het snelste. Maar als je geen genaker hebt wilde je toch al niet snel ;-)

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 juli 2024 08:20 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 08:21 #1573255

Ik ben van mening dat het van heel veel factoren afhangt.
- Romp ontwerp en snelheid kan je boot planeren/halfglijden/glijden of is het een kuilengraver
- Golven, liggen die recht op de wind of onder een hoek en wat is voor jouw specifieke schip de meest gunstige invalshoek.
- Manoeuvres, hoe veel tijd / snelheid verlies je met een gijp en hoe vaak moet je gijpen.
- En zo zijn er vast nog veel meer te bedenken.

Oftewel, je zult heel veel stellige meningen krijgen van ZF'ers die vergeten dat niet iedere boot en zeiler gelijk is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 09:34 #1573263

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
In tegenstelling tot opkruisen is er bij afkruisen geen harde grens die je als stuurman bij de les houdt. Wat afkruisen veel moeilijker en minder intuïtief maakt. Temeer dat je door je eigen snelheid de schijnbare windhoek gunstiger maakt. Je moet weten welke schijnbare windhoek het gunstigste is voor de VMG. Je stuurt op die hoek. Naar mate je meer snelheid maakt kun je dieper sturen. Maar als de snelheid inzakt moet je snel weer wat oploeven. Maar ook moet je niet in de verleiding komen als je snelheid toeneemt dat we lekker vinden en niet af te vallen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 09:52 #1573264

3Noreen schreef :
In tegenstelling tot opkruisen is er bij afkruisen geen harde grens die je als stuurman bij de les houdt.

Die grens is er wel (op een meetbrief): de Gybe Angle ook wel DA geheten (Downward Angle).
Vroeger hadden we die op een geplastificeerde kaart in de kuip liggen.
Tegenwoordig is er een mooi programma dat je de hele tijd laat zien wat de beste DA is voor de actuele TWS.
Zeker bij heel weinig wind (<8 kts) verandert de DA met 5 graden per 0,5 kts wind.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 juli 2024 09:52 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 09:59 #1573265

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
In tegenstelling tot opkruisen is er bij afkruisen geen harde grens die je als stuurman bij de les houdt.

Die grens is er wel (op een meetbrief): de Gybe Angle ook wel DA geheten (Downward Angle).
Vroeger hadden we die op een geplastificeerde kaart in de kuip liggen.
Tegenwoordig is er een mooi programma dat je de hele tijd laat zien wat de beste DA is voor de actuele TWS.
Zeker bij heel weinig wind (<8 kts) verandert de DA met 5 graden per 0,5 kts wind.
3Noreen schreef :
minder intuïtief
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 10:04 #1573266

3Noreen schreef :
minder intuïtief
[/quote]

Intuitie is met zeilen totaal overbodig. Je kunt alles meten en er is het VPP.

Afkruisen kun je ook doen op VMG-Performance.
Voor elke TWS is de downwind-VMG bekend (zie meetbrief).
Dan gewoon zorgen dat de DA die je vaart 100% VMG-performance geeft (of meer).
Kan met datzelfde mooie programma ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 10:22 #1573272

Baasklusje schreef :
Reed schreef :
er lijkt wel een ruime marge in te zitten.
als ik de tabel goed begrijp? dan is tot 14 kn wind, de vmg bij 150 graden hetzelfde als de vmg bij de aanbevolen gybe angles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 10:34 #1573275

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
minder intuïtief

Intuitie is met zeilen totaal overbodig. Je kunt alles meten en er is het VPP.

Sterk nog, zeilen is totaal overbodig. En als het dan al moet kun je dat beter door een IA-enhanced robot laten doen. Rationeel gezien dan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 21 juli 2024 10:35 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 15:22 #1573328

bobdejager schreef :
als ik de tabel goed begrijp? dan is tot 14 kn wind, de vmg bij 150 graden hetzelfde als de vmg bij de aanbevolen gybe angles.

Bij 150 graden staat een bootsnelheid, geen VMG.

Nemen we even de 14 kts kolom.
De DA is dan 147,8 graden, zeg voor het gemak 150 graden.
Bij die 14 kts wind moet je dus 150 TWA varen (30 graden weg van voor de wind).
Bootsnelheid is dan die 7,37 kts.
VMG naar benedenwind is 6.38 kts.
De hogere snelheid bij 150 TWA (ipv 180 TWA) compenseert meer dan genoeg voor de extra afstand.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 juli 2024 15:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 16:23 #1573342

Baasklusje schreef :
bobdejager schreef :
als ik de tabel goed begrijp? dan is tot 14 kn wind, de vmg bij 150 graden hetzelfde als de vmg bij de aanbevolen gybe angles.

Bij 150 graden staat een bootsnelheid, geen VMG.

Nemen we even de 14 kts kolom.
De DA is dan 147,8 graden, zeg voor het gemak 150 graden.
Bij die 14 kts wind moet je dus 150 TWA varen (30 graden weg van voor de wind).
Bootsnelheid is dan die 7,37 kts.
VMG naar benedenwind is 6.38 kts.
De hogere snelheid bij 150 TWA (ipv 180 TWA) compenseert meer dan genoeg voor de extra afstand.

dat had ik ook berekend. 6.38 staat ook als vmg bij een gybe angle van 147,8
als je de vmg die bij 150 graden hoort uitrekent bij de windsterktes tot 14 knopen krijg je dezelfde getallen als de vmg die bij de gybe angles is berekent.

dat betekent dat je bij bijv 6 knopen ware wind tussen de 150 en 143,7 graden kan varen. bij beide dezelfde vmg
Laatst bewerkt: 21 juli 2024 16:24 door bobdejager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 21 juli 2024 18:14 #1573364

bobdejager schreef :
als je de vmg die bij 150 graden hoort uitrekent bij de windsterktes tot 14 knopen krijg je dezelfde getallen als de vmg die bij de gybe angles is berekent.

dat betekent dat je bij bijv 6 knopen ware wind tussen de 150 en 143,7 graden kan varen. bij beide dezelfde vmg

De DA's tot 14 kts schelen vrijwel niets met 150 .
Het snelheidsverschil zal in de 3e en 4e decimaal van de snelheid zitten.
Bovendien is sturen op 1 a 2 graden nauwkeurig erg lastig ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 22 juli 2024 09:23 #1573418

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Grappig en erg nuttig zo'n wetenschappelijke benadering. Dank allen voor de input
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 22 juli 2024 09:48 #1573422

Reed schreef :
Ik ben er nog niet over uit wat nu handiger is.
Wel als de zee hobbelig is en het stevig waait, dan is reachen veiliger en meer comfortabel.
Maar onder alle andere omstandigheden lijkt plat voor `t lapje toch het meest efficiënt te zijn.
Misschien ook afhankelijk van ontwerp van je boot. Hoe zijn jullie ervaringen?

Interessant, ik loop me regelmatig te frustreren plat voor t lapje...welke koers ik ook vaar er komt geen snelheid lijkt het
@baasklusje: mijn team is nog niet klaar voor genaker of spi vandaar vraag ik het volgende

Welke koers houd ik het best aan in het voordewindse rak met alleen grootzeil en genua?
Recht voor de wind of ook afkruisen bij een bepaalde windkracht....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 22 juli 2024 09:56 #1573423

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Een meer praktische en minder cijfertjes benadering.
Stel dit is de polar van jou boot bij de te verwachten wind.




Je print deze met een zoom factor die zodanig is dat de lengte van de rode streep overeenkomt met de lengte van 5 mijl op de waterkaart die je wenst te gebruiken. Kan ook op een andere schaal maar dan heb je niet een uur varen maar meer of minder tijd varen.
Na printen knip je hem uit langs de zwarte lijn met kruisjes.
Deze uitgeknipte polar prik je met een speld vast op de positie van je boot. Vervolgens draai je polar rond de spelt totdat wat nu recht omhoog wijst in de richting van de wind wijst. De zwarte uitgeknipte lijn geeft nu aan waar je in 1 uur heen kunt zeilen.
Door te spelen met opvolgende posities telkens na een uur kun je zien dat door af te kruisen je meer afstand hebt kunnen afleggen in de richting plat voor het lapje.
Uiteraard ziet zo'n polar voor elke boot en windsterkte er anders uit. De grote van de deuk mid onder bepaalt hoeveel zin afkruisen heeft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 22 juli 2024 09:59 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 22 juli 2024 10:11 #1573428

bredezeiler schreef :
[
Welke koers houd ik het best aan in het voordewindse rak met alleen grootzeil en genua?
Recht voor de wind of ook afkruisen bij een bepaalde windkracht....

Lastig te zeggen.
Een polar van een Italiaanse Dehler 34 (1981, van de Stadt) met alleen aan-de-windse zeilen zegt afkruisen bij 6 kts, bij meer wind (vrijwel) voor de wind.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 22 juli 2024 10:17 #1573429

Baasklusje schreef :
bredezeiler schreef :
[
Welke koers houd ik het best aan in het voordewindse rak met alleen grootzeil en genua?
Recht voor de wind of ook afkruisen bij een bepaalde windkracht....

Lastig te zeggen.
Een polar van een Italiaanse Dehler 34 (1981, van de Stadt) met alleen aan-de-windse zeilen zegt afkruisen bij 6 kts, bij meer wind (vrijwel) voor de wind.


Die heeft een SW van 93,5 wij zitten op 98,5
In hoeverre heeft dat nog invloed denk je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 22 juli 2024 10:19 #1573430

bredezeiler schreef :
Die heeft een SW van 93,5 wij zitten op 98,5
In hoeverre heeft dat nog invloed denk je?

Niet veel, denk ik.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 22 juli 2024 10:22 #1573431

Baasklusje schreef :
bredezeiler schreef :
Die heeft een SW van 93,5 wij zitten op 98,5
In hoeverre heeft dat nog invloed denk je?

Niet veel, denk ik.

Dank voor je reacties alvast! Als ik dan ga afkruisen, doe ik dat dan ruim of hoog aan de wind?
Je benoemde in eerdere reacties al de graden ,maar daar snap ik nog weinig van
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 22 juli 2024 10:23 #1573432

3Noreen schreef :

Je print deze met een zoom factor die zodanig is dat de lengte van de rode streep overeenkomt met de lengte van 5 mijl op de waterkaart die je wenst te gebruiken. Kan ook op een andere schaal maar dan heb je niet een uur varen maar meer of minder tijd varen.
Na printen knip je hem uit langs de zwarte lijn met kruisjes.
Deze uitgeknipte polar prik je met een speld vast op de positie van je boot. Vervolgens draai je polar rond de spelt totdat wat nu recht omhoog wijst in de richting van de wind wijst. De zwarte uitgeknipte lijn geeft nu aan waar je in 1 uur heen kunt zeilen.

Dat is hoe de Batavieren het deden, en de oude Egyptenaren, maar dan zonder kaart.

Tegenwoordig kijk je gewoon op je telefoon naar de VMG-performance. Die moet zo laag mogelijk bij afkruisen. - 100%, liefst.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 22 juli 2024 10:33 #1573433

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 718
Wat mij betreft is het op zee altijd reachen. Bij weinig wind is het sneller. Bij elke wind is het veiliger. Mijn stuurautomaten vertrouw ik niet voldoende om met bv 16 knopen met achterop lopende golven plat voor het lapje te sturen. Dan blijf ik bang voor een gijp.
Mijn vrouw daarentegen heeft gisteren nog 's nachts op de hand een uurtje melkmeisje gevaren bij 16 knopen. Ik doe het haar niet na.
Met een wedstrijd is een ander verhaal.
Laatst bewerkt: 22 juli 2024 10:34 door Aswin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 22 juli 2024 10:39 #1573434

sailzing.com/velocity-made-good-vmg/

Deze link vond ik wel interessant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plat voor `t lapje of reachen ? 22 juli 2024 10:45 #1573435

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Aswin schreef :
Wat mij betreft is het op zee altijd reachen. Bij weinig wind is het sneller. Bij elke wind is het veiliger. Mijn stuurautomaten vertrouw ik niet voldoende om met bv 16 knopen met achterop lopende golven plat voor het lapje te sturen. Dan blijf ik bang voor een gijp.
Mijn vrouw daarentegen heeft gisteren nog 's nachts op de hand een uurtje melkmeisje gevaren bij 16 knopen. Ik doe het haar niet na.
Met een wedstrijd is een ander verhaal.

Als je op de automaat schijnbare wind vaart moet je ook nog rekening houden met dat een windmeter boven op de mast ruimwinds in de top cortex van je grootzeil zich bevind en daardoor onnauwkeurig metingen oplevert.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl