verwarring hoort bij de overgang naar een ander bewustzijnsnivo ! dus op zich is het niet zo erg dat je wat verward raakt ! maar het klopt wel dat ik het invul uit wat zou kunnen ( ik maak er geen feit van)
ik ben op mijn nivo ervaringsdeskundig dat wel ! maar wat is er mis aan ideeen of mogelijke opties ?
ik heb er geen moeite mee dat ik iets als eventuele mogelijk neerzet wat geheel niet klopt ! deels klopte het wel want je zegt zelfs al dat het rollen tegen gaat , dus stabiliseert het geheel dus wel !
dus 50 % klopte na jou verwarrende ervaring dus wel !
Exact dat punt of gedeelte waar roodkapje met teveel en aan de wind alles aan het uitproberen is zat ik ook een beetje te zoeken wat het beste is ..ik had twee riffen in het grootzeil, en een ingerolde Genua en liep 4,8 kts en de boot had er moeite mee merkte ik, al wilde ik niet de koers verleggen aangezien ik in de aanloop zat naar Amsterdam op het Markermeer met op dat moment erg veel wind.
Dat het je verward is tevens een persoonlijke zaak, daar moet je dan ook vaker last van hebben!, ik trigger blijkbaar alleen iets ! Maar ik ga van de winter er dus ook een derde rif in het grootzeil laten zetten.
Exact dat punt of gedeelte waar roodkapje met teveel en aan de wind alles aan het uitproberen is zat ik ook een beetje te zoeken wat het beste is ..ik had twee riffen in het grootzeil, en een ingerolde Genua en liep 4,8 kts en de boot had er moeite mee merkte ik, al wilde ik niet de koers verleggen aangezien ik in de aanloop zat naar Amsterdam op het Markermeer met op dat moment erg veel wind.
Nachtvlinder schreef :
peter1 schreef :
volgens mij krijg je ook meer helling als je geen zeil voert in veel wind en maak je alleen maar zijwaardse druk , met minimale zeilbezetting ga je ook vooruit en stabiliseert dat veel meer
Peter1: anders lees en leer je eerst wat bij voordat je allerlei eigen theoriën in eigen vocabulair uit probeert te leggen. Dit verwart nogal en als ik denk te begrijpen wat je probeert te zeggen: hetgeen je probeert uit te leggen klopt niet. In tegendeel zelfs: een boot die zeil voert voelt een grotere winddruk. Op alle koersen behalve plat voor de wind komt er ook nog eens schijnbare wind bij als gevolg van de vaarsnelheid, waardoor de winddruk (en helling) verder toeneemt.
Het voeren van zeil en daardoor een constante helling maken vermindert wél het rollen van een boot onder invloed van golven (maar dat bedoelt TS weer niet...)