Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 19 jan 2017 17:06 #801418

hscharft schreef :
dubbel roer of enkel roer;
-een enkel roer zit in het midden en bij helling zal dit dus niet volledig in het water blijven.
Dat is maar minimaal aangezien de boot kantelt om zijn lengte as en het roer daar in het verlengde van zit bij enkel.

Deze boot is relatief breed en ondiep en zal het roer idd uit het water willen tillen.
zal dus langer moeten zijn.
Des te dieper des te beter is mijn opinie ;) (uiteraard niet oneindig door te trekken)

Aangezien de ontwerper hier goed over nagedacht zal hebben verwacht ik dat de huidige roeren voldoende grip zullen hebben. Dieper gaan geeft óf minder roeruitstlag óf grotere krachten op het beslag en altijd meer weerstand (bij rechtuit varen)
-dubbel roeren staan meestal onder een hoek gemonteerd.
bij helling blijft het roer aan lijzijde prima in het water.
kan dus iets korter zijn.

Dubbel roer is dubbel rem. Een enkel roer dat je een beetje uitslag moet geven remt al behoorlijk. Nu ga je dat ook nog eens twee keer doen. Je hebt practisch nooit zo veel helling dat het loef roer helemaal er uit komt. Dat roer hangt een beetje in het water te remmen want om er mee te kunnen sturen zit ie weer niet ver genoeg onder.
voordeel bij dubbel;

Waarom zou een dubbel roer netto méér extra drag geven dan het extra lift geeft? En als het loefroer "maar wat aan het hangen is" en weinig lift geeft; waarom zou het dan wél extra drag geven?

-betere toegang "kuip water"
meh.

Is goed over nagedacht inderdaad
-een buitenboordmotor is goed en opklapbaar te plaatsen
Helemaal MEH!

Maar binnen het Dehler Roodkapje concept erg praktisch!


Grappig dat er een heel andere boot voor je ontwprpen schijnt te worden hier. Het zal je vast lukken de nuttige aanbevelinger uit dit draadje te filteren! Het belangrijkste lijkt mij het juiste weertype uit te kiezen; dan kun je zelfs met een kano zo'n soort tocht doen. Een oversteek wordt een ander verhaal, maar dat ben je niet van plan toch?
Laatst bewerkt: 19 jan 2017 17:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 19 jan 2017 17:13 #801420

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Wijsheid nachtvlinder! (Cynische modus NIET aan)
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 19 jan 2017 23:23 #801512

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Grappig dat er een heel andere boot voor je ontwprpen schijnt te worden hier. Het zal je vast lukken de nuttige aanbevelinger uit dit draadje te filteren! Het belangrijkste lijkt mij het juiste weertype uit te kiezen; dan kun je zelfs met een kano zo'n soort tocht doen. Een oversteek wordt een ander verhaal, maar dat ben je niet van plan toch?

Andere boot ontwerpen is echt niet mijn insteek hoor :) die dehler is een goede boot. Kan er verder ook niets aan doen dat ik een aversie heb tegen dubbele roeren op zulke kleine scheepjes.....

Kwa boot an sich.

kijk alles ff goed na. draai je verstaging misschien nog een klap strakker en ga naar buiten met dat ding.
Denk dat je er op een mooie dat met een goede bries en een redelijke zeegang een heleboel lol aan kunt beleven.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 11 feb 2017 17:11 #808287

Vanmiddag de lenspomp ingebouwd.

De pomp heb ik in de kuipwand gemonteerd en de bediening handle onder de grootschoot overloop.
Ook heb ik het schot tussen de bakskisten en de kajuit helemaal dichtgekit zodat er geen water vanuit de kajuit in de bakskisten kan lopen.










De uitstroom opening zit in de achterkant naast het linker roerblad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 12 feb 2017 09:38 #808373

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Een kleine sugestie voor je pomphandel. Maak er een touwtje aan dat deze nooit wegraakt bij de pomp. Binnen de orc voor zeevaart is dit zelfs verplicht als je boot voor een zeewedstrijd gekeurd wordt. (Zo kwam ik er ook achter)
Gr marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 12 feb 2017 13:34 #808445

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Lenspomp aan je stuurstand is een hele goeie.
Kabeltje aan je roerblad vind ik ook een goeie. (Had ik dat toen ook maar :whistle: )
Oog voor lifeline onder je kajuitingang, en wat vuurwerk en portable waterdichte marifoon en gaan met die banaan. Ik zie je wel aan de start van de Goereerace !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 12 feb 2017 20:26 #808577

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Ooit 2 dagen met 10-12bf paaltjes lopen pikken op de middellandse zee. Ook een bootje van 140m gaat stuk met golven van goed 20m.

Met andere woorden, kies het juiste moment en zorg voor een backup plan als het toch niet zo loopt als je wilt. Zou bv investeren in een goede zeemarifoon ipv kleinere oplap middelen. Maak een lifeline en zorg dat je aan boord blijft. En als je van boord moet, zorg voor communicatie en goede vesten/pakken/vlot (kan je huren in tas) als het fout gaat.

Natuurlijk zijn er ook schepen met een A klasse die het wat langer volhouden, maar dat is ook nooit zeker.

Ik zou zeggen, goede reisvoorbereiding, gezond verstand en een solide backup plan en genieten van je reis!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 12 feb 2017 20:47 #808592

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Heb alle reacties met verwondering gelezen. Lees ter inspiratie het volgende stukje maar eens door...
Een efsix is dus een OPEN kielboot... weliswaar onzinkbaar..
Dit verslag staat op de site van de efsix vereniging, ik was het dus niet zelf.

Reis verslag
2005 EFSIX 1106 "Blue Note" op de Waddenzee

Wel, het zat zo: elk najaar gaan mijn broer en ondergetekende een fijne najaars-tocht op de Wadden maken. Zo in de periode na de toeristen en voor de eerste sneeuw. Kortom, voor echte mannen met baarden van 2 dagen dus. Huiver en lees wat wij die ene keer beleefden en dankzij de Russische chocolade overleefden.

Geholpen door de havenmeester en de zwaartekracht eerst maar de boot bij Lauwersoog in het water gelegd. Direct door de sluis omdat we de toch maar de kleinste en de snelste en de slimste zijn. Even aanleggen buiten de sluis, grootzeil omhoog en met pal westenwind voor het lapje naar het oosten (logisch wel).
Nu moeten jullie weten, de belangrijkste reden dat mijn broer mee mag, is dat hij getijdenberekeningen, waterstandhoog-ten t.o.v. vallende en rijzende manen eenvoudigweg leuk vindt. En dat vind ik dan weer leuk. Zo heeft iedereen weer wat, denk ik dan maar. Wat ik dan weer heb, ik zal het hem eens vragen. Misschien die ene keer, van eureka, dat de boot ook een blikjesgoot heeft, waar alle lege fris- en bierblikjes automatisch inrollen. Zou ik dat dan weer hebben?


Wel, van Lauwersoog naar het oosten is: richting Borkum, krek. Toevallig was dat de bedoeling ook. En zo geschiedde. En hoe: we moesten 2 wantijen over, volgens mijn broer kon dat op 1 dag als we maar af en toe tijdig de kiel omhoog zouden halen en de prikkengeultjes niet zouden overslaan.

Wat een gang, allemachtig, en na een paar uur met Bft. 5 voor het lapje over het Wad met de kiel omhoog raggen, plonsden we pardoes in de diepe Eemsgeul. Ook wel weer eens leuk, gekke stroom-wervelingen en zo, je denkt: we lopen vast! Maar dat lijkt dan maar weer zo, omdat het 5 meter diep is toch wel. Mijn broer blijft lekker nuchter onder dat soort gedoe, ik ben blij dat de zelflozers op een plasgootje zijn aangesloten.

En op naar Borkum, joho met rum en dat soort dingen. Eigenlijk een eitje de rest. Fijn even wat Duitsers verbijsterd laten zien dat je prima in die haven kan zeilen bij inmiddels Bft.6. Grappig volkje. Toen werd het tijd om de meegenomen hap op te warmen, slaapplaats te maken, te douchen en op naar de hoeren! Net als vroeger die piraten deden, maar sailboys klinkt wat nichterig. Nee, da’s niet onze stijl. Gun ieder het hare of zijne, daar niet van. Mijn roeimaat bijvoorbeeld houdt weer wel van mannen. Anders hield hij het ook niet bij mij uit in de roeiboot.
Afijn, komen we in een café met een hübsche schone dame, vraagt ze na een paar glazen Russische Schokolade: “habt ihr noch Wünsche?”. Vast heel vriendelijk bedoeld, maar wij ranzige sailboys vonden dat wel erg verleidelijk klinken. Dus je snapt, alweer mijn broer, dezelfde nog, doet een poging: “Ja, viele!” Is het ietwat glibberige antwoord. Toen lagen we zomaar weer buiten, hadden we die grote schaduw in de hoek niet gezien. Afijn, ons motto is tenslotte: durf je het niet, doe het dan zoals ons’ goede vader altijd zei. Daar hebben wij ons dan toch keurig aangehouden. Consequent wel, anderen in het wedstrijdveld vind ik daarentegen stukken minder consequent, dan weer achteraan, dan weer vooraan. Dan Colin en ik: altijd betrouwbaar op dezelfde plek. Ruimte geven moet je durven tenslotte.

Terug naar Borkum: de volgende ochtend vroeg uit de veren vanwege het tij. Zegt zo’n slimmerik op de steiger iets over Bft.7. ’t Is goed Otto, 6 Bft. max, en geen zuchtje meer. Wij snel weg, de route ging buitenom Rottumeroog en Rottumerplaat vanwege het tij. Fantastisch een stuk de zee op, dankzij de GPS kan dat allemaal. Daarboven Rottum is het namelijk niet erg goed betond moet je weten. Als je tenminste de coördinaten goed invoert, Floris, anders moet je broer plotseling zo oploeven. Ok dan makker, of dat het allemaal zo makkelijk is, al die knopjes op een hobbelig scheepje, waypoints zelf bepalen a.h.v. een kopie van de kaart. Voor de rest heel erg mooi aldaar.

Boven Rottumeroog kwam de kentering en konden we met opgaand tij het kleine zeegat tussen Rottumeroog en Schier prachtig binnen varen. Dankzij de GPS en ophaalbare kiel konden we een enorm stuk afsnijden. Prachtig zonlicht op de westkant van Rottumeroog, een plek waar je eigenlijk nooit komt. Dit is werkelijk een schitterend leeg en mooi stukje Wad. Maar wad bleek: Otto had inmiddels gelijk gekregen: Bft.7 pal westenwind. Binnen kein Zeit stonden er dankzij stroom tegen wind golven van pakweg 3 meter hoog: ik wist niet dat ik zó nat kon worden. Mijn broer had gelukkig zijn extra degelijke regenkleding van de Welkoop voor het harde werk op het land meegenomen, geen centje pijn dus. Terwijl ik, ach, laat maar, ik verkleum weer als ik er aan denk. Overigens wel eens meegemaakt dat het achterlijk van het grootzeil trilt als de slecht gestemde cello van je tante tussen haar mooie benen? Nou, zo hard woei het dus.

Dankzij stroom mee konden we gelukkig weer bij Lauwersoog komen, maar Otto 7 was toch wel pittig geweest. Wat het leed zeer verzachtte, was dat we zowel op de heen- als terugreis op het Wad diezelfde oude vissersbotter tegen kwamen, een schim uit het verleden. Samen met de woeste luchten, het wilde water, de ongerepte horizon van het Wad, maakte dat het gevoel van eeuwen her compleet.

Dat ik vervolgens dankzij mijn beroerde trailerlier een middenhandsbotje in mijn hand brak en daar niks van wilde weten, spreekt voor zich bij zo een dergelijk avontuur: rum werkt ook goed als pijnstiller.

Floris (NED 110
Laatst bewerkt: 12 feb 2017 20:49 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 05 apr 2017 20:07 #823869




Railing is klaar, Roodkapje ligt intussen in het water.
Binnenkort nog wat dingen aanpassen, ik hou jullie op de hoogte.
Laatst bewerkt: 05 apr 2017 20:12 door Dehler36cwsSIETSKE.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 05 apr 2017 21:13 #823897

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Ziet er prachtig uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 05 apr 2017 21:18 #823903

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Erg mooi.

Heb je ook nog een plaatje van die achterpreekstoelen? Zien er iig erg mooi uit.
Zelf gemaakt? of ergens gekocht.

Ben momenteel zelf ook bezig. Staan nu bij de lasser en zitten ergens volgende week wel in elkaar.


groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 12 apr 2017 14:55 #825596

  • saturnia
  • saturnia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
in principe is de grootte van een boot geen maat voor de zeewaardigheid maar inderdaad een groter ballastpercentage is gewenst de vraag is uiteindelijk hoe een zo laag geballaste boot zich gedraagt in omgeslagen toestand maar eea is eigenlijk op een mooie zonnige dag uit te testen in ondiep water zodat je rondom kunt lopen dan kun je 'm welliswaar niet volledig laten doordraaien maar krijg je wel een goede indruk en om heel eerlijk te zijn met de Dehler 18 heb ik geen ervaring ik moest zelfs googlen om een beeld te krijgen maar wat je zowiezo kunt doen is zorgen dat de vakantie-voorraden bijvoorbeeld conserven zo diep mogelijk en zeevast als binnenballast fungeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 12 apr 2017 15:24 #825611

  • saturnia
  • saturnia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
goed punt blommie inderdaad een touwtje voorkomt wegraken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 apr 2017 08:48 #825792

  • saturnia
  • saturnia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Erikdejong schreef :
Ik zou zelf de railing achterwege laten. Een railing heeft in mijn optiek alleen zin als deze ook daadwerkelijk hoog en sterk genoeg is om je aanboord te houden.
Ik zeilde met mijn kolibri 560 (zelfde grootte als ik me goed herinner) ook regelmatig op zee en heb daar een zeerailing nooit gemist. Probleem is dat een (te)lage railing je een gevoel van veiligheid bied, maar dat niet geeft, dat is een gevaarlijke combinatie. Ik zou dan eerder er voor kiezen om een paar stevige ogen te monteren waar je een lifeline aan vast kunt haken, daar heb je vel meer aan.

Zorg ervoor dat alles redelijk tot goed waterdicht is en maak eventueel een hoes voor over je bbm zodat deze droog blijft bij een achterop lopend golfje.

Verder vel success ermee. Je gaat er een hoop lol aan beleven!
helemaal mee eens maar zelf vindt ik zeereling vaak meer een gevoel van schijnveiligheid omdat die zeerelingen meestal te laag zijn omte voorkomen dat een volwassene er overheen kiept wel nuttig met kinderen of honden aan boord maar ook een hindernis bij het aan boord halen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 apr 2017 08:52 #825795

moet toch wel een record zijn. 12 postjes zonder 1 enkele punt! :lol: (leesteken dus)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 09:00 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 apr 2017 09:11 #825800

  • saturnia
  • saturnia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
en overigens ik heb zelf jarenlang met een bijna net zo grote of kleine boot gezeild zonder zeereling en ben daar ook mee naar de kanaal-eilanden geweest en bedenk voor je iets veranderd zoals bijvoorbeeld het vergroten van het ballast-percentage dat de konstruktie daar niet op berekend is dus bezint eer ge begint! zorg er liever voor dat alles wat je aan boord hebt ook zeevast te maken is en vergeet daarbij je watertank niet want een beetje watertank voor een overtocht zal het nodige gewicht in de schaal brengen net als een brandstof-tank maar ook een voorraad conserven kan aardig wat schade veroorzaken als die door je boot vliegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 apr 2017 09:22 #825805

  • saturnia
  • saturnia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
en wat zou je denken van een plank om voor de kajuitramen te sjorren zodat die beschermd kunnen worden tegen brekers kun je ook nog gebruiken als loop-plank en met aan 1 kant de bootsnaam er op dan ziet het er ook nog eens fraai uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 apr 2017 09:24 #825808

  • saturnia
  • saturnia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
lolroozeboos schreef :
moet toch wel een record zijn. 12 postjes zonder 1 enkele punt! :lol: (leesteken dus)
lol vergeef me mijn typefoutjes het gaat om de inhoud. nou daar istie dan je lang-gezochte punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 apr 2017 09:34 #825812

Geen probleem, type en spelfouten worden op dit forum in het algemeen gewoon geaccepteerd.

Maar een punt aan het eind van een zin is wel zo prettig lezen, voor iedereen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 apr 2017 09:45 #825817

  • saturnia
  • saturnia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
ja inderdaad vanuit de optiek van een open boot-zeiler moet dit bijna lachwekkend overkomen want waar praten we over? een volgedekte boot die daarmee al veel zeewaardiger is dan een open en eigenlijk het beste advies dat iemand je kan geven is zo min mogelijk trachten te verbeteren afgezien van de kleinst praktische dingetjes als een borg-touwtje aan onderdelen die anders wegraken.gek he!? het eerste wat ik bij zeil-lessen altijd vertelde was alles met een touwtje te zekeren en nu moet een ander daarmee komen
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 11:42 door saturnia. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 apr 2017 09:58 #825824

  • saturnia
  • saturnia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
ziet er gelikt uit mooi bootje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 apr 2017 10:02 #825827

  • saturnia
  • saturnia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
roozeboos schreef :
Geen probleem, type en spelfouten worden op dit forum in het algemeen gewoon geaccepteerd.

Maar een punt aan het eind van een zin is wel zo prettig lezen, voor iedereen.
helemaal gelijk maar helaas zit ik hier op een duits toetsenbord te typen dat net afwijkt van het Qwerty-toetsenbord en veelal moet ik gewoon zoeken waar de toetsen zitten naast dat ik noodgedwongen alles met 1 hand typ dus vandaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 apr 2017 11:29 #825872

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
saturnia schreef :
roozeboos schreef :
Geen probleem, type en spelfouten worden op dit forum in het algemeen gewoon geaccepteerd.

Maar een punt aan het eind van een zin is wel zo prettig lezen, voor iedereen.
helemaal gelijk maar helaas zit ik hier op een duits toetsenbord te typen dat net afwijkt van het Qwerty-toetsenbord en veelal moet ik gewoon zoeken waar de toetsen zitten naast dat ik noodgedwongen alles met 1 hand typ dus vandaar

Ik type alle dagen op een Deutscher Tastatur en de [.] en [,] zitten op precies dezelfde plaats als bij een US-international keyboard. Ook de [Shift] zit op dezelfde plaats. Probeer het maar eens.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 apr 2017 15:35 #825947

  • saturnia
  • saturnia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
geweldig:Wel,stukje van Rikken, van Lauwersoog naar het oosten is: richting Borkum, krek. Toevallig was dat de bedoeling ook. En zo geschiedde. En hoe: we moesten 2 wantijen over, volgens mijn broer kon dat op 1 dag als we maar af en toe tijdig de kiel omhoog zouden halen en de prikkengeultjes niet zouden overslaan. van Lauwersoog naar het oosten is: richting Borkum, krek. Toevallig was dat de bedoeling ook. En zo geschiedde. En hoe: we moesten 2 wantijen over, volgens mijn broer kon dat op 1 dag als we maar af en toe tijdig de kiel omhoog zouden halen en de prikkengeultjes niet zouden overslaan. even de duitsers versteld laten staan met een open boot- een efsix zee op de duitsers willen overal voorn eerst een Gutachten dus ook voor de geschiktheid van een boot voor zee en dat zou een open boot niet krijgen alleen wij Hollanders doen dat en genieten van het spel met de elementen!
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 15:41 door saturnia. Reden: een verwijzing naar de oorspring van een gekopieerd stukje tekst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 apr 2017 15:44 #825951

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
saturnia schreef :
lolroozeboos schreef :
moet toch wel een record zijn. 12 postjes zonder 1 enkele punt! :lol: (leesteken dus)
lol vergeef me mijn typefoutjes het gaat om de inhoud. nou daar istie dan je lang-gezochte punt.

2 posts hoger heb je ook al een "!" gebruikt ;)

maar ik voel me echt buiten adem als ik zo'n stukje lees zonder enig leesteken. :laugh:

desalniettemin: back on topic want ik volg het met plezier :)
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 15:47 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl