Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 08 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 sept 2017 12:52 #872283

Elke mast kun je buigen, zelfs de extreem dikke en niet verjongde mast van een SP28. Jouw mast is juist heel goed geschikt om te buigen. Door meer spanning op je V2's te zetten krijg je meer spanning op je voorstag (= minder doorhang) en dat is wat jij wilt bereiken.
J24 - Jacqueline
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 sept 2017 13:37 #872294

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2217
Een achterstag toevoegen is zeker een begin maar denk dat je vooral je mast daar mee krom zult trekken.

Als je je voorstag goed op spanning wilt hebben moet je of met bakstagen aan de gang of zoals eerder genoemd je hoofdwanten (die tot boven lopen) flink meer op spanning draaien.

Is overigens een veelgemaakte fout hoor, te weinig spanning op je wanten. Niets om je voor te schamen ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 sept 2017 15:46 #872322

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1946
Roodkapje schreef :
Rinus schreef :
Ziet er goed uit! Hoe groot is je grootzeil met twee riffen? Heb je ook een derde rif?


Mijn grootzeil is normaal gesproken 15 m2, de keerfok 4.6 m2
ik schat in dat met een dubbel rif 10m2 overblijft?

het bootje is behoorlijk overtuigd volgens diverse tests die ik heb gelezen, en dat klopt volgens ook wel.
9,7 meter masthoogte op een bootje van 5.5 meter is best hoog.
ik merk dat ik boven windkracht 3 al de cunningham moet doorzetten en de onderlijk strekker ook
bij 4bft gaat het eerste rif er in en bij 5 bft het tweede.
Jemig, das een hoop zeil! Ik heb op beide zeilen ongeveer 3 m2 meer. 22 ft boot en twee keer zo zwaar. Even lange mast.

Die bierstrekkers hebben meestal een breakingmax working load van ongeveer 300 kg overigens.

Hekstag/achterstag alleen gaat je niet helpen met voorstagspanning. Ik heb runners (bakstagen) voor zowel top (spivaluitgang) als voorstag. Werkt goed. Elastiek om de runners naar voren te trekken bij hijsen en overstag is een must.
Laatst bewerkt: 13 sept 2017 15:49 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 sept 2017 16:15 #872329

Een backstayflipper scheelt een boel "gedoe" idd en kan werken indien je grootzeil niet extreem is uitgebouwd. Bij gijpen kan een lichte dyneema achterstag wel makkelijk in het zeil waaien: flipper mag niet te slap zijn dus.

Geeft dit onvoldoende meerspanning (let op 1 woord!) dan kun je altijd nog bakstagen overwegen. Bij een normaal ontworpen, niet te extreem-fractioneel tuig en voldoende stijve masttop zou de mate van geintroduceerde extra mastbuiging moeten samen gaan met de gewenste vermindering van de doorhang van het voorstag (proberen dus!)
Laatst bewerkt: 13 sept 2017 16:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 sept 2017 17:24 #872350






Even samenvatten :

ik heb dus een vaste voorstag die je tussen de fok en de gennakerval ziet lopen
deze zit met een sterke veer op de preekstoel en is alleen om de mast te strijken, je kan dan eerst de fok eraf halen zonder dat de mast achterover valt.
mijn andere voorstag loopt door de rolfok.
deze stag kan ik op spanning zetten met een bierstrekker
het maakt dus niets uit of ik de bovenste (v2?)stagen strakker zet of de bierstrekker strak trek.
effect is het zelfde.

met de bierstrekker krijg ik er niet genoeg spanning op dus kan ik misschien een verstelbare achterstag monteren
dan trek ik eerst de voorstag op spanning en dan de achterstag.

ik zou misschien ook de bierstrekker eraf kunnen halen en alles met de achterstag regelen?

wie het weet mag het zeggen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 13 sept 2017 19:06 #872371

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Roodkapje schreef :


Even samenvatten :

ik heb dus een vaste voorstag die je tussen de fok en de gennakerval ziet lopen
deze zit met een sterke veer op de preekstoel en is alleen om de mast te strijken, je kan dan eerst de fok eraf halen zonder dat de mast achterover valt.
mijn andere voorstag loopt door de rolfok.
deze stag kan ik op spanning zetten met een bierstrekker
het maakt dus niets uit of ik de bovenste (v2?)stagen strakker zet of de bierstrekker strak trek.
effect is het zelfde.

met de bierstrekker krijg ik er niet genoeg spanning op dus kan ik misschien een verstelbare achterstag monteren
dan trek ik eerst de voorstag op spanning en dan de achterstag.

ik zou misschien ook de bierstrekker eraf kunnen halen en alles met de achterstag regelen?

wie het weet mag het zeggen

De huidige constructie is gebruikelijk op open boten.
Je probleem met doorhang ga je niet oplossen met een achterstag of bakstagen.
Op jouw boot hoort een vast voorstag met een behoorlijke voorspanning. AAN dat voorstag hijs je de fok. Met leuvers of in een profiel, al of niet met roller.
Dan heb je al veeel minder doorhang dan nu.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 14 sept 2017 06:58 #872469

Roodkapje schreef :
deze stag kan ik op spanning zetten met een bierstrekker
het maakt dus niets uit of ik de bovenste (v2?)stagen strakker zet of de bierstrekker strak trek.
effect is het zelfde.

met de bierstrekker krijg ik er niet genoeg spanning

Je moet je V2's dus zo strak zetten dat je voorstag met losse bierstrekker al voldoende basisspanning heeft (dat heb je nu niet, want je krijgt zelfs met de bierstrekker aan niet voldoende spanning). Vervolgens kun je bij harde wind de spanning verder verhogen door de bierstrekker op spanning te zetten.

Toevoegen van een achterstag kan, maar heeft meer invloed op buiging van de top van de mast (grootzeil gaat loost meer) dan op de voorstag (die komt maar beperkt meer op spanning door aantrekken van je achterstag). Als je een stag wilt toevoegen om je voorstag beter op spanning te zetten dan zijn bakstagen veel effectiever. Maar zoals gezegd: probeer eerst eens of je met een losse bierstrekker en veel spanning op je V2's al een redelijke spanning op je voorstag kunt krijgen.
J24 - Jacqueline
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 14 sept 2017 07:37 #872493

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Ik geloof niet dat TS V2's heeft... :P

Met 1 zaling kom je op:
V1, D1, D2 (d2 loopt van zaling eind naar mast)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 14 sept 2017 07:45 #872498

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1946
Als ik zo de foto's zie, heeft Roodkapje geen los te stellen V2's. Het gaat dus om het strakzetten van je topwant (dat in dit geval ook je hoofdwant of V1+2 is).

Hoe strakker de spanning in je tuig (topwant en daarna onderwant aandraaien), hoe strakker je voorstag staat. Dat heeft precies nul invloed op de doorhang in je fok, want die heeft een eigen stag. De klassieke voorstagspanning doe jij dus met je bierstrekker.

Je kunt je bierstrekker gemakkelijk opvoeren door er een vertraging boven te maken. Een oogje maken aan het eind van je fokkeval - een lijntje onderaan de mast vastmaken - door het oog halen en dan aan je bierstrekker klussen. Zo nemen bierstrekker en mastbase allebei de helft van de kracht voor hun rekening. Het kan zijn dat de slag van je bierstrekker dan niet groot genoeg is om de boel op spanning te zetten: dat moet je even uitproberen.

Zo heb je je doorhang in de hand, maar dat straktrekken vanaf de voorkant kan wel invloed hebben op de trim van de mast. Bovendien levert het niet meer steun. Een bakstag heeft een minder nadelige invloed op de trim van je mast en ondersteunt hem bovendien. Ja, het is een hoop gedoe zo'n bakstag, ja, het kost lijnen, blokken, elastiek, klussen en afstellen. Maar het doet wel precies wat je wil: je mast ondersteunen en je doorhang verminderen wanneer je dat nodig hebt.

Over het beperken van de doorhang met een hekstag: ik kan me niet voorstellen dat er zo'n stijve paal op Roodkapje staat dat je met veel hekstagspanning de doorhang in de fok vermindert. Ik denk dat met veel hekstagspanning je de top kromtrekt, de top van het grootzeil loost, je grootzeil algemeen vlakker staat en je doorhang niet tot nauwelijks wordt beïnvloed.

Edit: zie nu pas dat je schreef over masthoogte en niet mastlengte ;-) (zie mijn vorige post) Dat brengt je boot weer iets beter in proportie.
Laatst bewerkt: 14 sept 2017 08:01 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 14 sept 2017 08:05 #872503

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2217
Je hebt het over dat de voorstag aan een 'veer' zit, ik kan me hier niet zo goed een voorstelling van maken maar als ik dat zo lees betekent dat dat je voorstag verder niets doet?

De bierstrekker gebruik je nu als soort spanningsregelaar voor je voorstag maar ik denk dat die ooit bedoeld is om valspanning mee te regelen. De krachten op je val zijn veel kleiner als die op een goed opgespannen setje wanten.

Verder denk ik dat als je een achterstag monteert dat een 'Flicker' niet nodig is hoor. Als ik zo naar jouw gieklengte kijk gaat dat gewoon goed.
Een heel extreem uitgebouwd grootzeil heeft de boot ook niet echt.

Je kunt er gauw genoeg achter komen door een goedkoop lijntje aan je masttop te knopen en die ergens op je spiegel vast te zetten. Dat is de zelfde lijn die je achterstag zou volgen. Als je er dan tijdens het zeilen geen last van hebt heb je ook geen 'flicker' nodig.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 14 sept 2017 08:39 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 14 sept 2017 10:51 #872589

even voor de duidelijkheid.

mijn voorstag is alleen maar voor het strijken van de mast.
vandaar dat ie met een veer of elastiek op de preekstoel zit.
ik heb ook twee jaar zonder die extra voorstag gevaren en dan hees ik de mast gewoon met de gennakerval.

door mijn fok loopt de echte voorstag die ik op spanning kan zetten met de bierstrekker.



ik zit er sterk aan te denken om de extra voorstag en de bierstekker weg te halen en een verstelbare achterstag te monteren.
net zoals ik bij veel boten zie van dit formaat (fox22 etc..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 14 sept 2017 15:14 #872726

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2217
die bierstrekker moet je lekker laten zitten. Die kun je dan blijven gebruiken om je valspanning voor je fok mee te regelen als je een vaste voorstag hebt gemonteerd.

bedacht me namelijk nog een nadeeltje dat dit systeem heeft.

Aangezien de mast nu eigenlijk niet echt gefixeerd is naar voor en achter. Hij kan immers vrij heen en weer bewegen omdat je voorstag bovenin niet vast zit maar over een schijf loopt.

Dit is natuurlijk minimaal door de krachten die je er op zet maar toch.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 14 sept 2017 20:35 #872866

Ze dronken een glas, ze deden een plas, en alles bleef zoals het was..... :)

Daar komt het dus in feite op neer.

ik ga komende week eens proberen of ik toch niet wat meer spanning op mijn fokstag kan krijgen met de bierstrekker
de voorstag fixeren zonder elastiek of veer gaat niet.
want als ik dan mijn fokstag strak trek komt de voorstag slap te hangen en loopt ie tussen de rolfok als ik hem oprol.
dat is dus waardeloos.

ook ga ik proberen om de voorstag weer weg te halen en de fokstag te fixeren en dan een soort achterstag te improviseren en kijken of ik daarmee de fokstag goed op spanning krijg.
dit werkt ook bij andere boten zo dus waarom niet bij Roodkapje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 14 sept 2017 20:51 #872873

Roodkapje schreef :
als ik dan mijn fokstag strak trek komt de voorstag slap te hangen en loopt ie tussen de rolfok als ik hem oprol.

Bij open zeilboten zoals de Randmeer spannen wedstrijdzeilers een elastiek aan het loshangende voorstag, ongeveer 20 cm boven dek. Nu is het wel zo dat bij een Randmeer het voorstag zo'n 15 centimeter naar achteren op het voordek aangrijpt, maar dit elastiek laten zij het loshangende voorstag naar voren trekken. Op de wartel boven de tophoek van het voorzeil monteren zij een schijf van ongeveer 15 cm diameter om bovenin het voorstag niet in/rond het zeil te winden.

Misschien kun je er iets mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 14 sept 2017 20:52 #872874

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2217
Dat bedoelde ik ook :)

Die strijkstag er af en dan de stag die in je fok zit gebruiken als vaste voorstag.
weet niet hoe het dan zit met het rollen enz.

Voor wat betreft 'andere boten' ga eens goed om je heen kijken naar boten met een fractioneel tuig.
Dus waarvan de voorstag een flink eind vanaf de masttop naar beneden aangrijpt. Je zult zien dat je bij practisch alle serieuzere zeiler een set bakstagen aan zult treffen. De achterstag heeft daar puur een trimfunctie.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 14 sept 2017 20:56 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 15 sept 2017 06:03 #872923

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Roodkapje schreef :
ik ga komende week eens proberen of ik toch niet wat meer spanning op mijn fokstag kan krijgen met de bierstrekker
de voorstag fixeren zonder elastiek of veer gaat niet.
want als ik dan mijn fokstag strak trek komt de voorstag slap te hangen en loopt ie tussen de rolfok als ik hem oprol.
dat is dus waardeloos.

ook ga ik proberen om de voorstag weer weg te halen en de fokstag te fixeren en dan een soort achterstag te improviseren en kijken of ik daarmee de fokstag goed op spanning krijg.
dit werkt ook bij andere boten zo dus waarom niet bij Roodkapje.

Begin er nou mee het echte voorstag (die met de roller) te fixeren.
Zoals het nu zit lijkt het me een griezelige constructie. Blijkbaar een staaldraad over een schijf en dan langs de mast weer naar beneden naar de bierstrekker toch?.
Gewoon een vaste lengte voorstag tussen dek en beslag in de mast. Die zet je op spanning met de hoofdwanten. Door de zalingen wil je mast dan gaan buigen, dat houd je onder controle met de onderwanten. Daar mag (moet) flink spanning op allemaal.
Zo is het de bedoeling geweest van de ontwerper en zo zit het op 99% van soortgelijke tuigen.

Als je dan nog te veel doorhang hebt kun je altijd nog aan de bakstagen (dat vereist ook weer speciaal beslag aan de mast).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 15 sept 2017 11:13 #873031

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Onze Jouet Sheriff heeft een vergelijkbaar fractioneel tuig met gepijlde zalingen, net als Roodkapje.
We hebben één vaste voorstag (76) waar overeenheen een leuverzeil gaat, dus geen rolfok zoals Roodkapje.
De voorstag grijpt in de mast aan op hetzelfde punt als de hoogste verstaging (topwant/
78) die via de zalingen naar het dek loopt.
Ter hoogte van de zalingen loopt een tweede verstaging van de mast naar het dek (hoofdwant/ 80)).
Alle stagen zijn instelbaar via spanners op het dek (Staat niet duidelijk in het plaatje).
We spannen de mast via de voorstag en de beide topwanten totdat alles "lekker strak" staat en de mast recht.
Als die goed strak staan spannen we de hoofdwanten net zover totdat de mast bijna gaat buigen.
Bij een aandewindse koers met een beetje wind beginnen de stagen aan lij wat los te staan.
We hebben ook een achterstag (staat niet op het plaatje, maar grijpt aan op de masttop) die we alleen gebruiken om de mastkromming te regelen bij meer wind.
De achterstag gaat bij ons net achter het grootzeil langs.
Ook zetten we wat meer spanning op de achterstag bij gebruik van de spinnaker.
Misschien heb je hier wat aan.

Grt Hans


Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 15 sept 2017 11:31 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 15 sept 2017 16:22 #873115

hier nog een duidelijke foto van de huidige situatie




je ziet dus eerst de gennakerval
dan de strijkstag
en dan de fok met ingenaaide stag die ik kan spannen met de bierstekker
Laatst bewerkt: 15 sept 2017 16:23 door Roodkapje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 15 sept 2017 16:28 #873117

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5532
Is dit origineel?

Als het origineel is, mag je er wat mij betreft niet zomaar op vertrouwen dat het ontwerp stijf genoeg is om met een vaste voorstag, meer spanning op het want en achterstag / bakstagen te gaan varen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 15 sept 2017 18:08 #873145

Beauty schreef :
Is dit origineel?

Als het origineel is, mag je er wat mij betreft niet zomaar op vertrouwen dat het ontwerp stijf genoeg is om met een vaste voorstag, meer spanning op het want en achterstag / bakstagen te gaan varen.

Gr Michel

Dat vroeg ik me ook net af.....

op www.variantanederland.nl/VARIANTA-18 veel info.
En steeds een vaste (en niet doorhangende) voorstag met roller.
Dat moet ook wel; met deze gepijlde zalingen (25 graden!) moet je een vaste voorstag hebben.
De benodigde spanning in de voorstag en de wanten krijg je nooit met een bierstrekker (en aan de andere kant van de fok een rekkende val......) .

En dan staat de mast fout, verkeerd om buigend (zoals hscharft al liet zien), worden beide zeilen veel te bol en is de controle wel weg, als het gaat waaien. Met een beetje pech knikt de mast naar achteren dubbel.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 15 sept 2017 18:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 15 sept 2017 19:47 #873170

Baasklusje schreef :
Beauty schreef :
Is dit origineel?

Als het origineel is, mag je er wat mij betreft niet zomaar op vertrouwen dat het ontwerp stijf genoeg is om met een vaste voorstag, meer spanning op het want en achterstag / bakstagen te gaan varen.

Gr Michel

Dat vroeg ik me ook net af.....

op www.variantanederland.nl/VARIANTA-18 veel info.
En steeds een vaste (en niet doorhangende) voorstag met roller.
Dat moet ook wel; met deze gepijlde zalingen (25 graden!) moet je een vaste voorstag hebben.
De benodigde spanning in de voorstag en de wanten krijg je nooit met een bierstrekker (en aan de andere kant van de fok een rekkende val......) .

En dan staat de mast fout, verkeerd om buigend (zoals hscharft al liet zien), worden beide zeilen veel te bol en is de controle wel weg, als het gaat waaien. Met een beetje pech knikt de mast naar achteren dubbel.


Beste Baasklusje:

Hoe moet het dan wel?

Ik wil de spanning op mijn voorstag kunnen regelen.
Bij weinig wind en ruime koersen zet ik hem lekker los.
Ook als ik terug in de haven ben haal ik de spanning er af
Bij harde wind en hoog aan de wind trek ik hem snaar strak.
alleen krijg ik hem niet strak genoeg!

misschien dat de schijf boven in de mast waar de staaldraad overheen loopt wat stroef gaat??

De Varianta 18 heeft een vaste voorstag die niet verstelbaar is
dus valt er weinig te trimmen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 15 sept 2017 19:58 #873171

hscharft schreef :

De bierstrekker gebruik je nu als soort spanningsregelaar voor je voorstag maar ik denk dat die ooit bedoeld is om valspanning mee te regelen.

nee, dit is origineel zo.

door de fok loopt een staaldraad die ingenaaid is.
de fok zit onder op het dek vast met een roller.
boven zit de fok vast aan een staaldraad die over een schijf naar beneden loopt.
dan komt de staaldraad op een meter boven het dek uit de mast en daar zit de bierstrekker.

een fokkeval heb ik niet.
onder aan de fok zit een lijntje waarmee ik de fok wat strakker kan trekken over de staalkabel.

de voorstag is enkel en alleen om de mast te kunnen strijken nadat ik de fok heb weggehaald.
daarom zit deze met een veer of elastiek op de preekstoel vast.
er zit ook nog een extra eindje staalkabel op om hem te zekeren, in het geval dat het elastiek breekt en de fok er al af is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 16 sept 2017 00:05 #873200

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2217
Ik wil de spanning op mijn voorstag kunnen regelen.
Bij weinig wind en ruime koersen zet ik hem lekker los.
Ook als ik terug in de haven ben haal ik de spanning er af
Bij harde wind en hoog aan de wind trek ik hem snaar strak.
alleen krijg ik hem niet strak genoeg!

Dat regel je dus met bakstagen bij jouw type tuig.
alleen zolang als de "voorstag" over een schijf boven in je mast loopt en dus feitelijk gewoon los is hebben die ook geen nut.
Je kunt een achterstag er aan knopen bakstagen er aan maken enz enz. Zolang die stag niet echt gefixeerd is krijg je er nooit echt spanning op omdat je masttop vrij naar voren en achteren kan bewegen.

Nu moet ik zeggen dat we het hier echt hebben over een postzegel van een fokje en als het voorlijk daarvan gesneden is op enige doorhang... dan is er eigenlijk niets aan de hand.

Misschien nieuw fokje aanschaffen??

Wat was de oppervlak? iets tussen de 4 en 6 m2 voor een echt mooi fokje praatje grofweg over 100 eu de m2.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 00:06 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 16 sept 2017 07:23 #873216

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Begrijp de discussie over bakstagen en achterstag(en) niet zo.
De Dehler 18 is ontworpen zoals hij nu is en ik denk dat je ervan uit moet gaan dat het ontwerp goed is.
De verstaging is hetzelfde als die van een Randmeer die ook geen bakstagen en geen achterstag heeft.
De Randmeer is een wedstrijdklasse waarmee ook met een spinnaker wordt gevaren.

De boot heeft ook een soort van voorstag waarmee je alleen de mast kunt strijken.
De bovenkant van de rolfok (zeil draait om zijn eigen staalkabel) gaat via een rol boven in de mast naar beneden waar deze strak gezet wordt met (ook weer) een bierstrekker.
Op deze manier is de verstaging snaarstrak te zetten.
Dat zou dus ook op Roodkapje moeten kunnen lijkt mij.

Ik zou eerst je huidige systeem nog eens goed doorlopen voordat je allerlei aanpassingen gaat doen die de ontwerper niet nodig heeft gevonden.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 18 " Roodkapje" zeewaardig maken 16 sept 2017 07:43 #873223

Roodkapje schreef :
Ik wil de spanning op mijn voorstag kunnen regelen.
Bij weinig wind en ruime koersen zet ik hem lekker los.
Ook als ik terug in de haven ben haal ik de spanning er af
Bij harde wind en hoog aan de wind trek ik hem snaar strak.
alleen krijg ik hem niet strak genoeg!

Aan de wind een strakke stag zonder doorhang is veel belangrijker dan een wat lossere stag bij andere wind/koersen. Dus de boel zodanig monteren dat goed strak (met een ietsje gebogen mast door de druk van de zalingen) mogelijk is. Dat is het belangrijkste.
Los met minder wind levert aan de wind geen extra voortstuwing op, dus dat is niet echt nodig.
Ietsje los op ruime koersen kan wel nut hebben.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl