trotti schrijft:Eigenlijk wilde ik er verder niet meer op reageren omdat het toch tegen dovemansoren gezegd is, maar ik doe toch een poging.
Baraka, jij maakt elke keer het verschil tussen toptuigage en fractioneel. waarbij je aanhaalt dat de achterstag bij een fractioneel tuig (bijna) niets doet. Vervolgens ga je dus heel veel kracht op de hoofd- en onderwanten zetten om die kracht te compenseren, maar hoe zit het dan met de bakstagen? En de grootschot?
En hoe zit het met de waterdruk die op het achterschip werkt?
Je veronderstelling dat het achterschip niet onderhevig is aan buiging wil ik dus ten zeerste bestrijden. Sterker nog, de waterdruk geeft misschien nog wel meer buiging dan de krachten van de achterstag/bakstagen.
En als je het wel eens bent met de versimpeling, waarom ga je dan niet mee met de resultaten van mijn berekening?
En laat ik het anders zeggen:
Stel je hebt een stukje hoepel (zeg 1/3 vd omtrek) en je zet deze met 1 kant op de grond. Op de andere kant ga je drukken, wat gebeurt er dan? juist, de boog buigt verder.
Datzelfde gebeurt met een romp. De dekrand is een boog met een bepaalde lengte. deze wordt samengedrukt door het globale buigende moment in de romp (sagging moment). Vervolgens kan deze rand alleen maar maar buiten buigen omdat de lengte bepaald is en dat de enige kant is waar de rand heen kan.
En dan krijg je dus trek in de afsluitende plaat (dek) ie het geheel bij elkaar houdt, onafhankelijk van de vorm die dat dekseltje heeft.
Succes met overdenken en ik hoor wel hoe je dit weer gaat weerleggen.
Oh, en gefeliciteerd (waarmee eigenlijk?)
Groeten,
Johnnie
Het begon zo:
Erik op 18-01:
Over het algemeen wordt het dek dwarsscheeps op trek belast en langsscheeps op compressie. .
Toen zei Baraka:
Dit is volkomen onjuist.
Erik op 20-01:
het dek moet er voor zorgen dat de romp in vorm blijft en dan neemt de romp het volle buigende moment op zich.
Waar is nu ineens die compressie in het dek gebleven, waar het allemaal om begonnen was?
Verdwenen toen het zo uitkwam i.v.m. de bewering van Erik dat een dek niet stijf hoeft te zijn omdat het geen compressie hoeft op te nemen?
Bij buigen van een balk is er inderdaad druk boven en trek onder, maar de krachten worden door de vertikale vlakken (topsides) opgevangen (quote Erik). De residue druk in het bovenvlak (dek) is dus nil, en dat is nu ook overduideijk door Erik beaamd. Dus een U-turn in zijn oorspronkelijke stellingname.
Dat buigen van de balk, dat klopt allemaal, alleen wordt de balk bij toptuig door krachten die aan beide uiteinden werken gebogen (voor en achterstag) zonder langsscheepse krachten bij de mast en bij fractioneel tuig vooraan (voorstag), vlak bij de mast (wanten die achter de mast aangrijpen) plus achterstag, bakstagen (indien aanwezig) en schootspanning.
Als je in dock bakstagen, achterstag en schoot laat vieren, blijft er nog steeds spanning op het voorstag, door de tegenkrachten die op de naar achter gerichte wanten staan. Zoals je ook in het Dyna rapport kunt lezen, ontlast je de wanten als je achterstag en bakstag aantrekt.
Tel de krachten in achterstag, bakstag en schoot maar op en vergelijk (na vectorisering) met voorstagspanning onder zeil en je zult zien, dat nog steeds een groot deel van de tegenkracht van het voorstag door de wanten wordt veroorzaakt.
Globaal gezien, zoals je wilt, dus een andere situatie dan bij torentuig. De buigkracht tussen wanten en achterschip is veel minder dan bij torentuig en in dock zelfs nil.
Het is onjuist te zeggen dat voorstag en op zelfde hoogte aangrijpende bakstag identiek is aan torentuig, omdat nog steeds ook de wanten de mast naar achteren trekken.
Onbegrijpelijk dat je dat na het lezen van het Dyna verhaal nog steeds niet doorhebt.
De meeste fractioneel getuigde boten hebben zelfs geen bakstagen. Daar werken alleen het achterstag en de schootspanning op het achterschip.
Dus, er is al gekonkludeerd dat de globale buigkracht in alle gevallen te klein is om een compressie in het dek te krijgen, wat de oorspronkelijke uitgangsstelling was.
Bij fraktioneel tuig is die buigkracht (op het achterschip) nog veel minder. Dat is alles.
Nou moet je er niet ineens ook waterdruk bijhalen, dat is weer een ander verhaal en dat gebeurt ook niet in het Dyna rapport.
Het naar elkaar toetrekken van de topsides door schootwerking en wantwerking heb ik al eerder uitgelegd.
baraka