baraka schrijft:@ Eric
Ik zou graag Eri
k genoemd willen worden.
Dit wordt een beetje flauw. Te zeggen dat de krachtenwerking bij top-tuig en fractioneel tuig 1:1 hetzelfde is, daar word ik echt moe van. De punten waar het om gaat ontwijk je.
De werking en richting van krachten blijft identiek, de krachten verschillen soms met 10-30% maar de werking een daardoor het resultaat blijft hetzelfde.
Stuur me maar even een pb met je emailadres en ik stuur je een 3tal semi wetenschappelijke artikelen op van diverse universiteiten die mijn verhaal beamen.
Ik ontwijk helemaal niets, het onderwerp was volgens jouw zelf(aantal posten terug) het feit dat ik beweert heb dat je dwarsscheeps je dek op trek belast. Jij spreekt dat tegen. Leg uit wat ik aan het ontwijken ben?
Als een dek (door profilering en dek-rompverbinding niet stijf zou zijn, zou het nooit jouw drukkrachten kunnen opnemen.
Hoeft ook niet, het dek moet er voor zorgen dat de romp in vorm blijft en dan neemt de romp het volle buigende moment op zich. Het is namelijk niet mogelijk om een dek stijf te maken als je een kuip en een opbouw daarin wilt verwerken. Een niet stijve constructie kun je heel makkelijk op trek belasten en dat is ook precies wat nodig is om de romp stijf te houden.
Misschien moet je zelf maar eens een modelletje maken.
De TU Kiel moet een model maken om krachten te meten, maar Eric de Jong weet het allemaal uit zijn hoofd.
Wederom: met een
k graag.
Modelletjes maken heb ik al 10 tallen malen gedaan en dat werkt erg verhelderend, moet je zeker proberen. De TU kiel (volgens mij was het de TU van Berlijn, maar dat even terzijde) weet donders goed welke krachten er werken op een tuigage en een romp, daar hoef je echt geen boot voor te (ver)bouwen. De hele intentie van hun project is om de rekenmodellen om de absolute krachten te bepalen te kunnen verfijnen. Iets dat op schaal met windtunnels al veel moeilijker te realiseren is. Ik zeg nergens dat ik het uit mijn hoofd kan of beter weet.
Een Hunter heeft niet een ongestaagde mast, een anders gestaagde mast. Nooit in verdiept, zeker.
Zou jij willen citeren waar ik dat beweer? ik vermoed dat je een beetje moeilijkheden hebt met het lezen van wat ik schrijf.
Als je niet tegen kritiek opgewassen bent, maar alleen maar lesjes wilt geven, dan moet je niet aan diskussies meedoen.
Ik ben zeer goed tegen kritiek opgewassen, maar dan moet die kritiek wel ergens op slaan. Niets van wat je aangeeft is onderbouwd of bewezen met enig feit. Dat was ook een van de problemen in de Bavaria kiel probleem discussie.
En nog even ter aanvulling: ik verdien mijn brood met het ontwerpen van zeilschepen en ben op dit moment werkzaam als adviseur bij het her-ontwerpen van de Bluenose II (google deze maar eens) dat is een van de meest prestiguese zeilboot projecten in de wereld. Daarnaast geeft ik (gast)colleges jachtontwerpen aan de Dalhousie Universiteit. Dat zijn geen baantjes die je krijgt omdat je zo lekker kunt lullen of omdat je zo lekker beterweterig bent....
Maak dat modelletje nu maar en je zult zien dat ik gelijk heb.