Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: +- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 06 aug 2024 16:41 #1576361

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 634
Niet mooi maar wel ruim. Zoekt TS een zeilboot met veel ruimte en een zeilboot waarmee je ook langs de kust kunt zeilen?
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 07 aug 2024 10:53 #1576506

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3127
Hoi, ik heb je een privé berichtje gestuurd.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 07 aug 2024 12:29 #1576537

  • yrn1
  • yrn1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
GRD schreef :
Niet mooi maar wel ruim. Zoekt TS een zeilboot met veel ruimte en een zeilboot waarmee je ook langs de kust kunt zeilen?

In de eerste plaats zeilen, ook langs de kust. Ruimte voor 4 is bijzaak. Wel, niet echt bijzaak, maar zeilen komt toch op de eerste plaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 08 aug 2024 09:17 #1576766

  • JoostU2
  • JoostU2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Mooi is een kwestie van smaak natuurlijk, dat kan:). Persoonlijk vinden wij een C777 mooier dan een Hurley en binnen vonden wij ook een grote pre. De Hurley 800 stond toen ook op onze shortlist en vind ik ook nog mooi.

GRD zijn reactie begrijp ik niet, met een C777 is in hetzelfde vaargebied gezeild. En het zeilgedrag is prima, we komen goed mee is onze ervaring.

Succes met je zoektocht! Bij ons in de haven it Soal ligt een mooie H800 te koop.

Tot op het water!

Joost
Laatst bewerkt: 08 aug 2024 10:28 door JoostU2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 09 aug 2024 18:32 #1577084

Was actief op het forum sinds 21 augustus 2008
maar is er nu klaar mee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 09 aug 2024 19:27 #1577095

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8363
Kijk eens verder dan een Hurley, misschien?
Kelt 8m
Gibsea 28
Gibsea 84
Dufour 2800
Trident 80
Shipman 28
Jeanneau poker
First 30
...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 09 aug 2024 21:40 #1577116

  • yrn1
  • yrn1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Waterrimpels schreef :
Yep, net ook gezien. 1.25 kiel wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 09 aug 2024 21:42 #1577117

  • yrn1
  • yrn1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Ilex schreef :
Kijk eens verder dan een Hurley, misschien?
Kelt 8m
Gibsea 28
Gibsea 84
Dufour 2800
Trident 80
Shipman 28
Jeanneau poker
First 30
...

Zeker! Heb al een aantal van dat lijstje bezocht… Ik denk dat ik keuzestress krijg :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 10 aug 2024 10:40 #1577186

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6318
Ilex schreef :
Shipman 28
+1
steekt 1,55m
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 10 aug 2024 10:42 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 05:24 #1577311

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 980
ook een optie: seamaster sailor 815 van werf holeman&pye.
stevige kustzeiler(tje), relatief zwaar voor lengte, zeilt super! Degelijke constructie en soms kom je een mooie tegen.

Heeft ook grotere broer de seamaster925.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 05:41 #1577312

  • yrn1
  • yrn1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
TuuLeVi schreef :
Ilex schreef :
Shipman 28
+1
steekt 1,55m

Mooie boot. Er was er een hele tijd een te koop in Wolphaartsdijk, maar heeft nooit gereageerd op mijn berichten. Nu zie ik er geen meer staan…
Laatst bewerkt: 11 aug 2024 05:41 door yrn1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 05:44 #1577313

  • yrn1
  • yrn1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
dolder schreef :
ook een optie: seamaster sailor 815 van werf holeman&pye.
stevige kustzeiler(tje), relatief zwaar voor lengte, zeilt super! Degelijke constructie en soms kom je een mooie tegen.

Heeft ook grotere broer de seamaster925.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Staan beide in de lijst van te-bezoeken boten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 11:33 #1577376

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6318
Zijn gebouwd op de Seamaster werf. Ontwerp is van Holman & Pye, die hebben zelf geen werf.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 11 aug 2024 11:34 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 13:06 #1577382

dolder schreef :
ook een optie: seamaster sailor 815 van werf holeman&pye.
stevige kustzeiler(tje), relatief zwaar voor lengte, zeilt super! Degelijke constructie en soms kom je een mooie tegen.

Heeft ook grotere broer de seamaster925.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Prima bootjes denk ik, maar "zwaar voor lengte" is volgens mij op geen enkele manier positief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 14:12 #1577392

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27450
AndreAzuree schreef :
Prima bootjes denk ik, maar "zwaar voor lengte" is volgens mij op geen enkele manier positief.

'Zwaar voor de lengte' zou kunnen slaan op een stevig gebouwde boot. Dat kan z'n voordelen hebben.
Bij stranding, bijvoorbeeld. Voor een boot die kan droogvallen, en dat ook regelmatig doet, lijkt me een stevige constructie geen overbodige luxe.
Het valt ook niet uit te sluiten dat een dergelijke boot zich rustiger gedraagt op ruw water.
Laatst bewerkt: 11 aug 2024 14:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 14:45 #1577396

stevig, ja prima. (is niet hetzelfde als zwaar). Zwaar heeft weinig voordelen. Ook in zeegang helpt gewicht niet volgens mij.
Laatst bewerkt: 11 aug 2024 14:45 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 16:30 #1577414

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8363
+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 17:18 #1577421

Als je naar “Comfort ratio” kijkt, dan heeft massa (bij identieke vorm/formaat) toch een gigantische impact, los van überhaupt de vorm van het onderwaterschip.

Sailboat data gebruikt deze formule: https://wavetrain.net/2011/10/15/crunching-numbers-brewer-comfort-ratio/

Dit bootje heeft met bijna dezelfde formaten (zelfs een stuk kortere waterlijn) een bijna 50% hogere comfort ratio dan mijn first, die meer dan 1000kg lichter is. Groot verschil.
Laatst bewerkt: 11 aug 2024 17:20 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 18:35 #1577432

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13562
geen verstand van ratios, maar is het niet dat zwaarder doordenderd en licht stuiterd?
ok, niet de winner van een race, who cares..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 19:03 #1577444

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27450
jvanakker schreef :
Als je naar “Comfort ratio” kijkt, dan heeft massa (bij identieke vorm/formaat) toch een gigantische impact, los van überhaupt de vorm van het onderwaterschip.

Sailboat data gebruikt deze formule: https://wavetrain.net/2011/10/15/crunching-numbers-brewer-comfort-ratio/

Dit bootje heeft met bijna dezelfde formaten (zelfs een stuk kortere waterlijn) een bijna 50% hogere comfort ratio dan mijn first, die meer dan 1000kg lichter is. Groot verschil.

Pcies. Zo'n comfort ratio blijft een vuistregel zonder al te veel wetenschappelijke onderbouwing, maar het lijkt me duidelijk wat ik eerder bedoelde met rustiger gedrag op ruw water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 19:23 #1577448

ok, nu het wetenschappelijke bewijs nog ;) anders zijn die ratio's ook geen moer waard.

Met VWO natuurkunde: massa maakt trager. Is dat een voordeel in zeegang? Het duurt langer voor een golf je bootje beweegt. Maar massa zet ook door, de volgende golf in. Is dat echt een voordeel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 19:59 #1577467

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13562
yogurtcan vs, ijsbreker
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 20:41 #1577475

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27450
AndreAzuree schreef :
ok, nu het wetenschappelijke bewijs nog ;) anders zijn die ratio's ook geen moer waard.

Met VWO natuurkunde: massa maakt trager. Is dat een voordeel in zeegang? Het duurt langer voor een golf je bootje beweegt. Maar massa zet ook door, de volgende golf in. Is dat echt een voordeel?

Je kunt er lang over doorzagen, maar je snapt het of je snapt het niet. Best mogelijk dat die zware boot meer water overneemt in een ruwe zee. Maar de boot stuitert veel minder en beweegt rustiger.
Laatst bewerkt: 11 aug 2024 20:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 21:04 #1577477

Je vind me misschien een zeikerd, maar ik wil het ook graag natuurkundig snappen. En als je gelijk hebt: waarom worden boten dan niet zo zwaar mogelijk gemaakt? Meestal is het streven andersom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 11 aug 2024 22:04 #1577480

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27450
AndreAzuree schreef :
Je vind me misschien een zeikerd, maar ik wil het ook graag natuurkundig snappen. En als je gelijk hebt: waarom worden boten dan niet zo zwaar mogelijk gemaakt? Meestal is het streven andersom.

Er is gewoon al jaren een trend bij moderne jachten waarbij het accent toch ligt op cruiser-racers waarbij snelheid belangrijker is dan prettig bewegen op ruim water. Gecombineerd met optimalisatie voor ruime koersen en brede konten.
Je merkt het ook hier op ZF. Zwaar is slecht, want "springt niet aan". Dat gaat dus inmiddels zo ver dat "zwaar voor de lengte" "geen enkel voordeel heeft".
Maar als comfort voor jou belangrijker is dan snelheid, dan is dat voordeel er wèl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl