Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: +- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 07:03 #1577495

  • yrn1
  • yrn1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Dus een H800 is best zwaar. Door die reden alleen al zou die dus comfortabeler door de golven gaan? Comfort Ratio is 24.28. Gecombineerd met zijn half-lange kiel, wat ook voor meer stabiliteit zorgt, moet dat dus een zeer aangename boot zijn op zee, toch? Echter aan snelheid heeft hij dan wel moeten inboeten, met een SW van 112.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 07:23 #1577496

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5146
Tja als je het zo gaat bekijken heb ik een heel goed (of slecht) advies. Spaar even door en dan heb je iets wat zich goed gedraagt op hoge golven en voorin ligt in het wedstrijd veld (bij wind dan hé?!). En je hoeft je in het weekend niet te vervelen als je verlegen zit om een klusje. Jan (uit Hindeloopen die ook Boracol verkoopt) deed het 2 jaar terug, een oude kopen en mooi maken, hij ligt nu in Curaçao.
René
nl.boats.com/zeilboten/1976-na...wan-swan-44-9009669/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 07:23 #1577497

Lengte is meer bepalend voor "comfort" op zee en je wilt sowieso iets rond de 8 mtr dus staar je niet blind op die getalletjes. Zelf zou ik kiezen voor een vinkiel en polyester. Snelheid is ook comfort. Licht is beter dan zwaar.
Laatst bewerkt: 12 aug 2024 07:32 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 07:26 #1577498

Laatst bewerkt: 12 aug 2024 07:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 07:34 #1577501

ja, wel zo netjes, ik verhuis naar het andere draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 08:19 #1577508

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27450
AndreAzuree schreef :
ja, wel zo netjes, ik verhuis naar het andere draadje.

Praat elders rustig verder; ik haak hier af.
Het ging me slechts om de sweeping statement "zwaar voor lengte" is volgens mij op geen enkele manier positief. Ik hou niet zo van dit soort ongenuanceerde uitspraken en wilde slechts aangeven dat elk nadeel z'n voordeel heeft.

Veel plezier met de verdere discussie
Laatst bewerkt: 12 aug 2024 08:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 08:27 #1577509

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27450
Nachtvlinder schreef :
Hahahaha.. ik sta nog steeds grotendeels achter wat ik in die pots schrijf.
Er is sindsdien ook nog niet zoveel veranderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 09:45 #1577522

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8363
Is dit iets?
Dufour Safari 27
€ 9.500,00
link.2dehands.be/m2145636474?u...mpaign=socialbuttons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 09:59 #1577527

Leuk bootje! Lijkt mij veel interessanter dan een H800 of Seamaster.
Laatst bewerkt: 12 aug 2024 10:00 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 10:31 #1577538

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27450
AndreAzuree schreef :
Leuk bootje! Lijkt mij veel interessanter dan een H800 of Seamaster.

Als er een nieuwe motor in ligt is het inderdaad een spotprijs, maar verder is het een tamelijke 13-in-een-dozijn boot, wat mij betreft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 10:33 #1577541

Mee eens, maar ziet eruit alsof het wel wil zeilen, gerenommeerde fabrikant, en in grote aantallen gemaakt denk ik....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 15:18 #1577633

Niets mis met 13 in een dozijn boot, zeker bij een Frans merk weet je dan dat het zeewaardig is en succesvol (volgens veel tevreden zeilers voor je). Die comfort ratio formule is leuke fantasie prietpraat en gebaseerd op meningen. Lekker negeren, is meer voor toetsenbord zeilers ;)

Koop iets Frans en zo recent mogelijk. Ik zou budget iets verhogen en gaan voor bouwjaren >2000 rond de 26 voet. Jeanneau, Beneteau, Dufour et cetera.

zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=100#1577497
Laatst bewerkt: 12 aug 2024 15:26 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 15:21 #1577634

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Wadloper schreef :
AndreAzuree schreef :
Leuk bootje! Lijkt mij veel interessanter dan een H800 of Seamaster.

Als er een nieuwe motor in ligt is het inderdaad een spotprijs, maar verder is het een tamelijke 13-in-een-dozijn boot, wat mij betreft.

Nope ...

Toevallig ken ik de oude Dufour serie erg goed. In hun tijd (jaren '70) waren ze erg populair. De Safari is de voorloper van de hier al eerder genoemde Dufour 2800.

Jaren '70 boot dus met potentieel de bijbehorende ouderdomskwalen. Balsa cored dek. Goed opletten wat voor mankementen er zijn. Ik denk dat dit exemplaar een diepgang heeft van 1,30. Niet onmogelijk, maar zelf vind ik dat te weinig voor op zee. Latere vergelijkbare Dufours hebben een grotere diepgang. Daar zal wel een reden voor zijn geweest.

Kijk voor de aardigheid eens wat een nieuwe Yanmar kost. Denk er dan aan dat deze boot origineel waarschijnlijk een Volvo Penta heeft gehad en dat er dus meer moet zijn aangepast. Dat moet allemaal weer passen en op elkaar zijn afgestemd.

Ook met een nieuwe motor blijft het nog steeds een oude jaren '70 boot in de goedkopere prijsklasse. Alles wat je er meer dan 5K aan uitgeeft kan je meteen afschrijven (vind ik).

Just my 2 cents ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 15:25 #1577636

K@hnrts: nuttige info. Kan me alleen niet vinden in die 1.30 diepgang die te weinig zou zijn voor op zee. Waarom zou dat te weinig zijn? Er zijn zat scheepjes de oceaan overgestoken met minder diepgang.

Standaard Jeanneau Aquila: 1.30. In Frankrijk varen er honderden van op zee.
Moody 33: 1.35 diep. Zeer zeewaardige boot, zijn meerdere oceaanoversteken mee gemaakt

Natuurlijk, meer diepgang zeilt hoger. Maar is niet per definitie zeewaardiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 15:29 #1577638

1.3 voor een 26 voeter is ook niet extreem ondiep... non issue
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 15:34 #1577639

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
AndreAzuree schreef :
K@hnrts: nuttige info. Kan me alleen niet vinden in die 1.30 diepgang die te weinig zou zijn voor op zee. Waarom zou dat te weinig zijn? Er zijn zat scheepjes de oceaan overgestoken met minder diepgang.

Standaard Jeanneau Aquila: 1.30. In Frankrijk varen er honderden van op zee.
Moody 33: 1.35 diep. Zeer zeewaardige boot, zijn meerdere oceaanoversteken mee gemaakt

Natuurlijk, meer diepgang zeilt hoger. Maar is niet per definitie zeewaardiger.

Ik ken deze boten en daarom vind ik er voor deze boten iets van. Ik schrijf ook dat het niet onmogelijk is, maar niet mijn keuze.
Laatst bewerkt: 12 aug 2024 15:35 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 17:54 #1577691

ok helder, als het om zeilperformance gaat, heb je natuurlijk gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 20:03 #1577723

  • yrn1
  • yrn1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Ben oa ook naar een Dufour 3800 aan het zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 20:06 #1577725

  • yrn1
  • yrn1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
AndreAzuree schreef :
Leuk bootje! Lijkt mij veel interessanter dan een H800 of Seamaster.

Wat vind je niet OK aan een H800? Er zijn al een aantal redenen gepasseerd maar ik hoor graag elke mening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 21:30 #1577748

Het zijn geen slechte boten denk ik. In weze is het een contest 28, maar ik meen dat de hurleys niet door Coniplex zijn gebouwd maar bij de Eemhof jachtwerf. De zeileigenschappen springen er niet echt uit, ze zijn erg zwaar voor hun lengte (al kun je hier lezen dat dat ook voordelen heeft, toegegeven ;) ). Het design vind ik wel echt verouderd. Ik zou gaan voor iets Frans met een echte vinkiel: zeilt vaak beter, en vaak in grotere aantallen geproduceerd, dus minder kans op structure ellende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 12 aug 2024 22:12 #1577759

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
AndreAzuree schreef :
Ik zou gaan voor iets Frans met een echte vinkiel: zeilt vaak beter

+1

En biedt vaak ook prettige ruimte/stahoogte.

Structurele ellende kan door o.a. ouderdomsslijtage nog steeds. Franse bootbouwers in dit segment stonden er niet om bekend voor de eeuwigheid te bouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 13 aug 2024 06:35 #1577787

AndreAzuree schreef :
Het zijn geen slechte boten denk ik. In wezen is het een contest 28, maar ik meen dat de hurleys niet door Coniplex zijn gebouwd maar bij de Eemhof jachtwerf..

Er wordt wel vaker vermeld dat de Hurley 800 hetzelfde zou zijn als een Contest 28, maar dat is een misverstand, wellicht ontstaan door een vermelding op de website van de Engelse Hurley Eigenaren Vereniging.

In Scandinavische landen is de Hurley 800 op de markt gebracht als Junker 26. Door de loop van de jaren heen zijn er casco’s gebouwd door het Deense Storebro Plasterk, en later voor de Nederlandse markt gebouwd bij Conyplex. Er zijn verschillende afbouwers zoals Holland Yachting in Harderwijk, Twente Jachtbouw en Eemhof.

Zowel een Contest 28 als een Hurley 800 kennen wij van binnen en van buiten. Smaken verschillen, zoals ook deze verschillende boten zijn. Vinkiel versus S-spant, toptuigage versus fractioneel, dubbelschalig versus enkelschalig om maar wat te noemen.

Johan
Was actief op het forum sinds 21 augustus 2008
maar is er nu klaar mee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 13 aug 2024 07:43 #1577811

hnrts schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik zou gaan voor iets Frans met een echte vinkiel: zeilt vaak beter

+1

En biedt vaak ook prettige ruimte/stahoogte.

Structurele ellende kan door o.a. ouderdomsslijtage nog steeds. Franse bootbouwers in dit segment stonden er niet om bekend voor de eeuwigheid te bouwen.

Bij een boot in deze prijsklasse en bijbehorende leeftijd zou ik toch meer vertrouwen hebben in een Hurley dan in het gemiddelde franse bootje. Geen kielbouten bijvoorbeeld zou mij best wel wat waard zijn in dit segment. Verder lijkt me de Hurley echt zo'n bootje waar je de zeilen goed zet en de stuurautomaat aan en dan blijft ie gaan. Die franse bootjes lijken me veel nerveuzer. Daarnaast vindt ik tradionelere bootjes ook vaak gewoon mooier. Zeileigenschappen worden hier altijd schromelijk overdreven tenzij je echt wedstrijden wilt gaan varen. In het gemiddelde weekend/vakantie wordt de keuze voor zeilen of de motor zelden bepaald door de zeileigenschappen van de boot maar 99 van de 100 keer door allerlei andere zaken die toevallig op dat moment spelen. Volgens de hier op ZF geldende normen hebben wij zo'n beetje de slechtst zeilende boten gehad die je kan kopen en toch varen wij zelden op de motor.

Wat ik vooral wil zeggen. Het is allemaal nogal persoonlijk. Laat je niet gek maken en probeer eerst zelf uit te vinden wat voor zeiler je bent en bij welke type boot jij je het beste bij voelt of waar je gewoon heel blij van wordt. Uiteindelijk is dat toch het belangerijkste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 13 aug 2024 07:57 #1577825

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Is de Loper ook al genoemd als mogelijkheid?
Past denk ik ook perfect binnen je eisen.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

+- 8m om uiteindelijk op de noordzee te varen 13 aug 2024 08:17 #1577833

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6318
...of die donkerblauwe VdStadt die hier laatst werd aangeboden?
JeroenFemke schreef :
Bij een boot in deze prijsklasse en bijbehorende leeftijd zou ik toch meer vertrouwen hebben in een Hurley dan in het gemiddelde franse bootje.
+1
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 13 aug 2024 08:18 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl