Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: het nut van AIS

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 08:07 #272563

Klopt, kan ik verder niets aan toevoegen.
Behalve dan dit. Als je slechts een ontvanger hebt, ben je zelf wel in het voordeel, maar bedenk wel, dat je dan nog steeds niet te zien bent voor anderen!
Een zender/ontvanger is aan te bevelen boven een ontvanger.

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 08:41 #272570

en zeker niet vergeten dat niet iedereen zichtbaar is op AIS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 09:15 #272580

zuipschuit schreef :
en zeker niet vergeten dat niet iedereen zichtbaar is op AIS.

Dat klopt wel alhoewel er steeds meer schepen een AIS hebben. En komende jaren wordt AIS voor steeds meer schepen verplicht , te beginnen begin 2013 als ik me niet vergis.Zie o.a. hier: www.lvbhb.nl/joomla/index.php?...ch-nieuws&Itemid=113 , www.antwoordvoorbedrijven.nl/w...em-vissersvaartuigen
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 09:29 #272586

1 miljoen aispunten:


nuttig? lijkt me wel!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 09:59 #272604

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Het is inderdaad zo dat er ook nog schepen zonder varen, maar wat je kan zien is al een voordeel. De schepen die we visueel wel waarnemen maar geen AIS signaal geven zijn doorgaans vissers en politieboten.

Ik ben alleszins groot voorstander. Ik heb nu een 2 jaar een draagbare opstelling (ontvanger + antenne + PC) in gebruik die ik vlot van de ene boot op de andere kan meenemen. Als ik een eigen boot zou kopen, zou een transponder hoog op mijn lijstje staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 10:32 #272610

Sparkz schreef :
Het is inderdaad zo dat er ook nog schepen zonder varen, maar wat je kan zien is al een voordeel. De schepen die we visueel wel waarnemen maar geen AIS signaal geven zijn doorgaans vissers en politieboten.

Ik ben alleszins groot voorstander. Ik heb nu een 2 jaar een draagbare opstelling (ontvanger + antenne + PC) in gebruik die ik vlot van de ene boot op de andere kan meenemen. Als ik een eigen boot zou kopen, zou een transponder hoog op mijn lijstje staan.

Politieboten zonder AIS? dat lijkt me wel heel sterk , tenzij ze natuurlijk op "jacht" zijn.
Ik heb boten van de Politie en de kustwacht vrijwel altijd op de AIS gezien.
Op marinetraffic ( gewoon zoeken op RP) zie je er zo al 9 AIS zenden : www.marinetraffic.com/ais/nl/d...T&app=&mode=&B1=Zoek
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 10:44 #272614

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Als ieder zeilbootje ook een transponder aan boord plakt zou het voor mij juist aanleiding zijn om geen AIS aan te schaffen.
But feel free to do so.\

Heb je straks zowat hetzelfde effect als destijds op de marifoon.
Baanbreker, Baanbreker, hier de Pukkelboot, hoor je mij over (op 16)
Hallo Pukkelboot, hier de Baanbreker.
Hollo Baanbreker, hier de Pukkelboot....waar zitten jullie?
Pukkelboot hier de Baanbreker, we zitten vlak bij Middelharnis.
Baanbreker, Baanbreker, hier Pukkelboot, dan zitten we 100 meter achter jullie......PFFFF!
Maar met als kreet, dan zie ik je op m'n AIS.

Een transponder, voor mij, no way!
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 11:03 #272619

Dat gevoel heb ik hierbij ook, sealover.
Als iedereen een transponder heeft zal je alarm kontinu afgaan en zie je door de bomen het bos niet meer.

Een bekende Brusselse politieker zei bij ons 'trop is teveel'. Dit was veruit het enige waar deze kerel gelijk in had. Doch dat is een ander verhaal...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 11:08 #272621

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Ik veronderstel dat je met een transponder zelf wel kan bepalen wanneer je wel of niet uitzendt, of is dat niet zo?

Er zijn voor mij best wel plaatsen en momenten dat ik er geen bezwaar tegen heb dat ze mijn AIS signaal zouden zien. Dat dit niet altijd zo moet zijn, ben ik het zeker met je eens.

En meestal sturen de politieboten inderdaad wel hun AIS signaal maar occasioneel zie ik ze ook wel varen voor de BE kust zonder dat er een signaal uitgezonden wordt. Net zoals er ook vissers zijn die wel uitzenden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 11:09 #272622

ad, over hoe het in nederland en omgeving gaat weet ik niet, maar ik weet wel dat de de guardia costa en de guardia civil hier heel vaak in stealth mode varen, s nacht gaan zelfs alle lichten uit inclusief de navigatie lampen. niet alleen van horen zeggen maar ook meegemaakt.
wel van horen zeggen, maar daar kan waarschijnlijk fds een antwoord op geven is dat ze een andere frequentie van de radar gebruiken zodat ze met een gewone radar verklikker niet op te sporen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 11:27 #272628

Tja , dat soort landen met mediamagnaten of ander gespuis aan de leiding en zo vallen wat mij betreft ook een beetje onder de "schurkenstaten" .
Ik vraag me trouwens af wat er gebeurt als je door zo'n onzichtbaar geval wordt aangevaren. maar daar hebben ze vast een speciale wet voor.
Schiet me net wat te binnen:
John de Mol als minister president en Linda als minister van ,mmmm, waterstaat? :S
Ad
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 11:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 11:32 #272629

YELLOW BOAT schreef :
Tja , dat soort landen met mediamagnaten of ander gespuis aan de leiding en zo vallen wat mij betreft ook een beetje onder de "schurkenstaten" .
Ik vraag me trouwens af wat er gebeurt als je door zo'n onzichtbaar geval wordt aangevaren. maar daar hebben ze vast een speciale wet voor.
Schiet me net wat te binnen:
John de Mol als minister president en Linda als minister van ,mmmm, waterstaat? :S
Ad

ad je draaft door, ze doen het juist om gespuis te pakken, dat zijn vaak boten met smokkelwaar aan boord, o.a. nederlanders doen dat nog al eens een keertje. :evil:
ik kan je aan raden om er niet aan mee te doen, de spaanse gevangenissen zijn niet te vergelijken met het bijlmer bajes hotel :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 12:50 #272651

ervaring Sietse?? :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 13:01 #272658

zuipschuit schreef :
ervaring Sietse?? :evil:

er is me wel eens een koffertje aangeboden, (was in cartagene colombia) en er is me vaak genoeg op een airport gevraagd om een pakje mee te nemen voor een "kennis" . niet dus. ik heb mijn baas in saoedie arabie uit de bak gehaald, arme man heeft nog dagen last gehad van kleine rode vlekjes :sick: , ik ben op bezoek geweest bij een hollander in de bak in colombia, ik aan de goede kant van de tralies.

ja die ervaring heb ik en het maakt je heeeeel voorzichtig :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 14:17 #272672

roozeboos schreef :
1 miljoen aispunten:


nuttig? lijkt me wel!
Hoe worden de punten opzee geregistreerd? Een x aantal mijlen uit de kust kunnen de land stations toch niets meer ontvangen en zijn het toch alleen nog maar schepen ondeling die elkaar kunnen zien?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 14:19 #272673

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
YELLOW BOAT schreef :
Politieboten zonder AIS? dat lijkt me wel heel sterk , tenzij ze natuurlijk op "jacht" zijn.
Ik heb boten van de Politie en de kustwacht vrijwel altijd op de AIS gezien.
Op marinetraffic ( gewoon zoeken op RP) zie je er zo al 9 AIS zenden : www.marinetraffic.com/ais/nl/d...T&app=&mode=&B1=Zoek
Ad

Wij leveren speciaal aan alle overheden en diensten speciale software met een silent mode optie er in......
Dus zo gek lijkt me dat niet.

"gewone" schepen mogen dat wettelijk niet hebben, in het verleden zijn verkeerde firmware(n) verspreid door collega's, waardoor meer mensen dat hebben. Echter die "verkeerde" vertonen veel fouten en lopen vaak vast, met een fabrieks update is alles weer o.k.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 14:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 14:21 #272674

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
Eemspoort schreef :
Klopt, kan ik verder niets aan toevoegen.
Behalve dan dit. Als je slechts een ontvanger hebt, ben je zelf wel in het voordeel, maar bedenk wel, dat je dan nog steeds niet te zien bent voor anderen!
Een zender/ontvanger is aan te bevelen boven een ontvanger.

Gr. Ed

Sealover & Eemspoort thanks :) :)
Wat moet ik hier nog aan toevoegen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 14:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 14:23 #272675

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27678
Sealover schreef :
Als ieder zeilbootje ook een transponder aan boord plakt zou het voor mij juist aanleiding zijn om geen AIS aan te schaffen.

Heb je straks zowat hetzelfde effect als destijds op de marifoon.

Een transponder, voor mij, no way!
"Destijds op de marifoon"? Nu niet meer, dan? En welk kanaal luister(de) je dan uit?
Los daarvan is het een slechte vergelijking, lijkt mij. Hoe en òf een AIS-signaal wordt weergegeven is in de meest gevallen volledig instelbaar. Of en welk piepje wordt gegeven als een een schip binnen een bepaalde range komt, bijvoorbeeld. In een ander draadje hier is ooit aan de orde geweest dat soms de mogelijkheid bestaat om class B transponders uit te filteren.
Dus hoe groot kan dat probleem worden, als iedereen een transponder heeft?

Ik ben er erg blij mee dat de vissersschepen van 15 m. en langer binnenkort ook worden verplicht tot het installeren van een AIS-transponder. Vissers zijn er meesters in om rond te dwarrelen op de meest onverwachte plaatsen. De beroepsvaart boven 300 ton (tot voor kort de limiet waarboven je een AIS-transponder diende te voeren) houdt zich veelal aan de shipping lanes. Pas als ook kleinere schepen verplicht worden een transponder te voeren wordt het systeem als veiligheidsvoorziening en tot op zekere hoogte als vervanging van radar interessant.

Bovendien biedt het veel meer info dan radar. Je kunt schepen gericht oproepen met naam en eventueel selectief oproepen met behulp van DSC, omdat je het MMSI-nummer kunt zien. Door zelf ook een transponder te voeren biedt je die mogelijkheden ook aan de schepen om je heen.

AIS heeft naar mijn idee alleen maar voordelen.

--
stegman
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 14:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 14:29 #272680

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27678
fsd schreef :
Wij leveren speciaal aan alle overheden en diensten speciale software met een silent mode optie er in......
Dus zo gek lijkt me dat niet.

"gewone" schepen mogen dat wettelijk niet hebben, in het verleden zijn verkeerde firmware(n) verspreid door collega's, waardoor meer mensen dat hebben. Echter die "verkeerde" vertonen veel fouten en lopen vaak vast, met een fabrieks update is alles weer o.k.
Aha. En hoe zit het met de optie om Class B transponders uit te filteren, waar we het hier een tijd geleden over hadden? Kan dat inmiddels ook niet meer?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 14:39 #272681

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
Ook ik ben zeer groot voorstander van ais op zee. Afgelopen seizoen met receiver gevaren en dat is niet alleen makkelijk maar bij mist en onduidelijk manouvrerende beroepsvaart ook een stuk veiliger.
Dit jaar gaat er een transponder op, omdat zichtbaar zijn op zee vlgs mij de belangrijkste veiligheids factor is Uitkijk gaat bij beroeps steeds meer op schermen en dan is alleen een radarreflector vlgs mij wel het minimum. Radar gaat me te ver op een 28 voeter en vreet stroom, ik heb zitten denken aan een actieve reflector, maar voor hetzelfde geld heb je nu een ais transponder.
Transponders kun je overigens gewoon op silent zetten en dan ben je onzichtbaar als je daar redenen voor hebt.
Ik zie ais als een stuk actieve veiligheid (voorkomen dat het mis gaat) . Vlot,epirb,sart en dcs zijn alleen handig in nood ( dan is het al mis gegaan)

Gr Watermaat
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 14:43 #272684

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Stegman, ik schreef nog, ik zal het nu in het Nederlands schrijven.

"Voel je vrij om het zo te doen."

Mag ik zo vrij zijn om aan die transpondergekheid niet mee te doen en zeker als ieder jachtje en verheven zeevisroeibootje wel mee gaat doen dat het dan voor mij aanleiding is om ook af te zien van een eventueel te overwegen AIS-ontvanger?
groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 14:45 #272686

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13681
eerste ervaring met AIS (ontvanger) was op Thames estuary. Heerlijk om te zien welk schip in welk channel aan het varen was (of voor anker). Maakte in combinatie met visuele waarneming het direct veel duidelijker.
Niet in mijn slootje= no worrys
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 14:51 #272688

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Sluit ik me helemaal bij aan! Op mijn trip naar Engeland zat ik in schemer of bij nevel ook te gissen, wat de koers van een ander schip was.
AIS is dus een prima, aanvullend hulpmiddel. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de ander.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 14:54 #272691

Grappig eigenlijk.
Ik kan me de discussies aan de havenbar over het wel of niet moeten hebben van een marifoon in de 70er jaren nog heel goed herinneren.
Ok de watersportbladen stonden er regelmatig "vol" mee. Zelfde gold trouwens voor reddingvlotten en begin 70er zelfs voor het nut van een zeereling.
Later kreeg je , eind 80er begin 90er de discussies over de GPS en.
Nu twijfelt niemand meer over de noodzaak.
Ik garandeer daarom dat deze discussie over enkele jaren als zeer naief zal worden beoordeeld.
En wat te denken van , weliswaar niet zo'n vaaronderwerp maar ja , de GSM? Is de wereld er echt beter van geworden dat iedereen met zo'n ding aan z'n hoofd over straat loopt te kletsen?
Maar ja , er blijven ook nog altijd mensen die alleen met antieke navigatie en zonder hulpmotor de wereld rond gaan.( ieder verband met eventuele forumleden is puur toeval en zeker niet persoonlijk bedoeld).
Nou , ze doen maar.
Ad
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 14:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 14:59 #272694

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
lodewijk stegman schreef :
fsd schreef :
Wij leveren speciaal aan alle overheden en diensten speciale software met een silent mode optie er in......
Dus zo gek lijkt me dat niet.

"gewone" schepen mogen dat wettelijk niet hebben, in het verleden zijn verkeerde firmware(n) verspreid door collega's, waardoor meer mensen dat hebben. Echter die "verkeerde" vertonen veel fouten en lopen vaak vast, met een fabrieks update is alles weer o.k.
Aha. En hoe zit het met de optie om Class B transponders uit te filteren, waar we het hier een tijd geleden over hadden? Kan dat inmiddels ook niet meer?

--
stegman

Dar kan alleen met sommige achterliggende apparatuur, geen enkele transponder kan zelf filteren. Alleen bij de Nauticast kan je 5 minuten filteren.
Met achterliggende apparatuur wordt b.v. sommige furuno radars bedoeld of niet gecertificeerde ecdis apparatuur.

Tja , hoe is dat in het verkeer, soms geen kip op de weg, andere keer weer 2 uur in de file....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl