noggeentweerechterhanden schreef :
@ jeroenimo
Vraagje over wat wel en niet te doen met de VHF met die AIS info met de grote vaart.
Voorbeeld: Ik vaar hoog aan de wind naar het Zuiden langs de Zeeuwse kust. Er komt op een mijl of 1 1/2 een vrachtschip uit zee 45 graden schuin van voren aan en in de peiling zie ik dat ik er net wel net niet voor langs kan. Maar ik wil er het liefst natuurlijk zo strak mogelijk achterlangs. Maar ik wil die stuurman ook niet de stuipen op het lijf jagen.
Op de door de ZF taliban hier zo vervloekte 'schermpje' 9' ?? van m'n App zag ik na een keer klikken dat het de Wagenborg 'zus en zo' was, klik details aan, zie z'n call sign etc. en roep hem op. Heb je me gezien, Ja heb je gezien, ik ga achter je langs maar probeer zo krap mogelijk te draaien is dat ok, Ja prima, goede reis.
Hamvraag. Is dat nu handig voor de stuurman van de Wagenborg zus en zo of is om hem heen varen mijn probleem en is dat aan de VHF moeten zitten met zo'n pleziervaarder alleen maar lastig.
Da's een moeilijke kwestie, ik persoonlijk (als zeiler) heb natuurlijk wel door wat een zeiljacht kan/doet en vaak van plan is, maar de gemiddelde Russische stuurman zou er wel eens van in de stress kunnen raken. Het oproepen op de VHF is altijd iets wat gewaardeerd word door mij, zeker als er "van de regels" wordt afgeweken. Zeker met AIS kan je de betreffende koopvaarder gewoon op naam en callsign op kanaal 16 roepen en dan even een werk kanaal afspreken ( kanaal 06 bijvoorbeeld). Daar in geef je je intenties door aan de wachthoudende officier en vertel je hem/haar "I'm going to pass your stern" Als je dat vervolgens dan op 1 kabel doet dan zal hij/zij daar zeker niet van schrikken.
Overigens met goed zicht is het heel normaal als je uitwijkt en vervolgens een CPA van 0.3 mijl aanhoud. Overigens vóór een schip langs is dat dan weer veel te krap. Meestal is de vuistregel ruim een halve mijl, maar liever een hele. Dat is ook waar de koopvaardij rekening mee houd. Overigens is het trouwens voor andere schepen veel duidelijker als je wél vaart houd bij je uitwijk manoeuvre, een koerswijziging zie je veel sneller dan een tempowisseling. Wijk dan meteen ook 20 graden uit. Dat zie je direct op de radar.
Nog een weetje voor zeilers is dat de koopvaardij pas laat uit wijkt voor vissers. Wat namelijk vaak gebeurt is dat de vissers zeer onvoorspelbaar varen. Kris kras en dan weer vaart lopen en stoppen. Vaak word er pas op één á anderhalve mijl afstand geweken voor vissers. Vaak als je eerder gaat wijken dan bedenkt zo'n visser opeens dat ie 180 graden gaat draaien, en HOP wéér een CPA van 0,0. Dit gedrag zou ook wel eens door de koopvaardij op jachten toegepast kunnen worden, wat natuurlijk niet goed is. Maar in twijfel, gewoon roepen op kanaal 16, en zeker als je een AIS receiver hebt dan op naam en toenaam roepen, en vraag wat de intenties zijn.
Meer vragen wil ik graag beantwoorden!