Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nut AIS en DSC?

Re: Nut AIS en DSC? 15 juni 2013 18:05 #407337

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Poohboot schreef :

Het kan zeker geen kwaad wanneer je de "taal" spreekt. Dit voorkomt onduidelijkheid en misverstanden. Praten op een 27mc manier hoort op zee niet thuis.

Ben ik 100% met je eens, Hennie
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 15 juni 2013 18:08 #407339

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Yellow Boat schreef :
Hoef je die Standard Marine Communication Phrases tegenwoordig niet meer te kennen voor Marcon B of SRC? Niet allemaal natuurlijk maar wel die voor jachten belangrijk kunnen zijn.
Vond dat destijds zelfs zo'n beetje het lastigste van de cursus.

Ad

Marcom-B en Marcom-A = SMCP
De SMV (Standard Marine Vocabular) gebruiken we al enkele jaren niet meer.
Basis certificaat - moerstaal :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 15 juni 2013 20:23 #407390

Deze kennen we vast allemaal al... ;)

German Coastguard
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 15 juni 2013 20:23 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 16 juni 2013 05:35 #407420

WADnWIND schreef :
Marcom-B en Marcom-A = SMCP
De SMV (Standard Marine Vocabular) gebruiken we al enkele jaren niet meer.
Basis certificaat - moerstaal :)

Tja , mijn Marcon B cursus was ook in 2003. Toen waren het nog de "Standard Marine Communication Phrases".
Dat staat ook op het boek wat ik nog aan boord heb liggen.
Maar ik geloof dat je er maar 1 vraagje over kreeg en als je die niet goed had bleven er nog genoeg over( zelf met nog een paar fouten) om te slagen. :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 16 juni 2013 05:43 #407423

Belerion II schreef :
Deze kennen we vast allemaal al... ;)

Leuk filmpje . Alleen gebeuren dat soort dingen wel degelijk heelaas ook in het echt.
Heb je de noordberichten van de Etonia wel eens gehoord?
Daar was ook weinig aan vast te knopen omdat de bemanning vande Estonia kennelijk de SMCP niet kende.
N.b. , en dat bij een dergelijke ramp!
Dit is het eerste filmpje , er zijn er nog 5 op Youtube.
Ad
Laatst bewerkt: 16 juni 2013 05:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 16 juni 2013 11:21 #407501

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Yellow Boat schreef :
Belerion II schreef :
Deze kennen we vast allemaal al... ;)

Leuk filmpje . Alleen gebeuren dat soort dingen wel degelijk heelaas ook in het echt.
Heb je de noordberichten van de Etonia wel eens gehoord?
Daar was ook weinig aan vast te knopen omdat de bemanning vande Estonia kennelijk de SMCP niet kende.
N.b. , en dat bij een dergelijke ramp!
Dit is het eerste filmpje , er zijn er nog 5 op Youtube.
Ad

Dan snap je dat Marcom-A geen overbodige luxe is en dat er besloten is in IMO verband (STCW Manilla 2010), dat alle Marcom-certificaten, althans Marcom-A, slechts 5 jaar geldig zijn vanaf 1-1-2012. Iedereen moet dus voor 1-1-2017 opnieuw examen doen.
Ook ik, die al 17 jaar docent Marcom is en examineert voor Agentschap Telecom.
Als je het filmpje ziet is het volledig terecht!
www.ilent.nl/onderwerpen/trans...ontwikkelingen/stcw/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 juni 2013 11:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 16 juni 2013 16:54 #407569

WADnWIND schreef:
Iedereen moet dus voor 1-1-2017 opnieuw examen doen.
Tja. En dan denk je dat je op onze leeftijd ( :unsure: ) alles wel gehad hebt. Mag je weer examen doen. Maar ik heb nog even de tijd :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 16 juni 2013 16:55 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 20 juni 2013 18:23 #408911

noggeentweerechterhanden schreef :
@ jeroenimo

Vraagje over wat wel en niet te doen met de VHF met die AIS info met de grote vaart.


Voorbeeld: Ik vaar hoog aan de wind naar het Zuiden langs de Zeeuwse kust. Er komt op een mijl of 1 1/2 een vrachtschip uit zee 45 graden schuin van voren aan en in de peiling zie ik dat ik er net wel net niet voor langs kan. Maar ik wil er het liefst natuurlijk zo strak mogelijk achterlangs. Maar ik wil die stuurman ook niet de stuipen op het lijf jagen.

Op de door de ZF taliban hier zo vervloekte 'schermpje' 9' ?? van m'n App zag ik na een keer klikken dat het de Wagenborg 'zus en zo' was, klik details aan, zie z'n call sign etc. en roep hem op. Heb je me gezien, Ja heb je gezien, ik ga achter je langs maar probeer zo krap mogelijk te draaien is dat ok, Ja prima, goede reis.

Hamvraag. Is dat nu handig voor de stuurman van de Wagenborg zus en zo of is om hem heen varen mijn probleem en is dat aan de VHF moeten zitten met zo'n pleziervaarder alleen maar lastig.

Da's een moeilijke kwestie, ik persoonlijk (als zeiler) heb natuurlijk wel door wat een zeiljacht kan/doet en vaak van plan is, maar de gemiddelde Russische stuurman zou er wel eens van in de stress kunnen raken. Het oproepen op de VHF is altijd iets wat gewaardeerd word door mij, zeker als er "van de regels" wordt afgeweken. Zeker met AIS kan je de betreffende koopvaarder gewoon op naam en callsign op kanaal 16 roepen en dan even een werk kanaal afspreken ( kanaal 06 bijvoorbeeld). Daar in geef je je intenties door aan de wachthoudende officier en vertel je hem/haar "I'm going to pass your stern" Als je dat vervolgens dan op 1 kabel doet dan zal hij/zij daar zeker niet van schrikken.
Overigens met goed zicht is het heel normaal als je uitwijkt en vervolgens een CPA van 0.3 mijl aanhoud. Overigens vóór een schip langs is dat dan weer veel te krap. Meestal is de vuistregel ruim een halve mijl, maar liever een hele. Dat is ook waar de koopvaardij rekening mee houd. Overigens is het trouwens voor andere schepen veel duidelijker als je wél vaart houd bij je uitwijk manoeuvre, een koerswijziging zie je veel sneller dan een tempowisseling. Wijk dan meteen ook 20 graden uit. Dat zie je direct op de radar.

Nog een weetje voor zeilers is dat de koopvaardij pas laat uit wijkt voor vissers. Wat namelijk vaak gebeurt is dat de vissers zeer onvoorspelbaar varen. Kris kras en dan weer vaart lopen en stoppen. Vaak word er pas op één á anderhalve mijl afstand geweken voor vissers. Vaak als je eerder gaat wijken dan bedenkt zo'n visser opeens dat ie 180 graden gaat draaien, en HOP wéér een CPA van 0,0. Dit gedrag zou ook wel eens door de koopvaardij op jachten toegepast kunnen worden, wat natuurlijk niet goed is. Maar in twijfel, gewoon roepen op kanaal 16, en zeker als je een AIS receiver hebt dan op naam en toenaam roepen, en vraag wat de intenties zijn.

Meer vragen wil ik graag beantwoorden!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 20 juni 2013 18:30 #408914

De Manilla amendments omschrijven alleen dat niet aan boord te oefenen onderdelen van het STCW herhaald moeten worden met zogenoemde refresher courses.
Dus Marcom-A hoef je niet opnieuw te doen. Basic safety bijvoorbeeld hoef je niet opnieuw de fire drills te doen, maar wel bijvoorbeeld het afvuren van een vuurpijl of het opblazen van een reddingsvlot, deze dingen kan je niet oefenen aan boord van schepen. 31-12-2016 verlopen inderdaad alle vaarbevoegdheden. Dat gaat volgens mij een grote ramp worden voor het KIWA, want die hebben het nu al moeilijk met de huidige vaarbevoegdheden. Laat staan dat ALLE Nederlandse zeelieden op 1-1-2017 een nieuwe vaarbevoegdheid moeten hebben! Dus wees niet gevreesd mensen, je hoeft niet opnieuw vóór 2017 nog een keer Marcom examen te doen.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 20 juni 2013 18:52 #408922

  • twilight
  • twilight's Profielfoto
Jeroenimo bedankt. Dit is nu informatie waar je echt wat aan hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 20 juni 2013 19:19 #408934

twilight schreef :
Jeroenimo bedankt. Dit is nu informatie waar je echt wat aan hebt.

+1 dank voor het duidelijke antwoord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 20 juni 2013 19:56 #408944

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
jeroenimo schreef :
De Manilla amendments omschrijven alleen dat niet aan boord te oefenen onderdelen van het STCW herhaald moeten worden met zogenoemde refresher courses.
Dus Marcom-A hoef je niet opnieuw te doen. Basic safety bijvoorbeeld hoef je niet opnieuw de fire drills te doen, maar wel bijvoorbeeld het afvuren van een vuurpijl of het opblazen van een reddingsvlot, deze dingen kan je niet oefenen aan boord van schepen. 31-12-2016 verlopen inderdaad alle vaarbevoegdheden. Dat gaat volgens mij een grote ramp worden voor het KIWA, want die hebben het nu al moeilijk met de huidige vaarbevoegdheden. Laat staan dat ALLE Nederlandse zeelieden op 1-1-2017 een nieuwe vaarbevoegdheid moeten hebben! Dus wees niet gevreesd mensen, je hoeft niet opnieuw vóór 2017 nog een keer Marcom examen te doen.

Dat het een onoverzichtelijke situatie zal worden lijkt duidelijk, echter hoe dit wel of dan wel niet uitgevoerd gaat worden is nog niet duidelijk.

Het kan zijn dat het geaccepteerd wordt dat trainen op een simulatie programma aan boord een invulling kan zijn en dat je wel praktijk examen moet doen aan de wal?
Nog geen zicht op, we gaan het zien.

Dat de overheid het niet aankan is geen argument, maar eerder gewoonte in onze stropdasbananenrepubliek.
In de offshore was het gewoon in één dag geregeld "Uw certifictaat wordt niet (meer) erkent, dus u gaat vandaag niet vliegen", einde verhaal. Niks argumenten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 juni 2013 19:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 21 juni 2013 05:18 #408976

Maar wat ik niet helemaal begrijp hoe het in de wereld is gekomen dat de MLC-2006 (Manilla amendments) zijn terecht gekomen bij de zeilers wereld en dan dus betrekking zouden hebben op de radio licenties van de (niet neerbuigend bedoeld!) amateurs?
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 21 juni 2013 18:24 #409236

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
jeroenimo schreef :
Maar wat ik niet helemaal begrijp hoe het in de wereld is gekomen dat de MLC-2006 (Manilla amendments) zijn terecht gekomen bij de zeilers wereld en dan dus betrekking zouden hebben op de radio licenties van de (niet neerbuigend bedoeld!) amateurs?

Ik weet niet of je daarmee dit draadje bedoeld?
Er werd een youtube filmpje aangehaald m.b.t. de zeer gebrekkige RTF distress communicatie van de Estonia. Hierop reageer ik dat je dan begrijpt waarom ze dat moeten oefen/herhalen eens in de 5 jaar.

Verder heeft is er geen enkel verband in dit draadje gelegd naar de watersporter of Marcom-b of radioamateurs toe?

Of bedoel je wat anders?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 21 juni 2013 18:57 #409247

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Geheel off topic, waarvoor excuus.

Maar ik zit hier echt geshockeerd te luisteren naar het gepruts van de Estonia. Ongelovelijk, een pasagiersschip. Weten niet eens waar ze zitten.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 21 juni 2013 19:02 #409250

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Je hebt helemaal gelijk, te zot voor woorden. Echter, die ramp is al 19 jaar geleden gebeurd. Dus om hier nou weer een discussie over te beginnen is ook zo wat.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 22 juni 2013 05:20 #409275

Het gaat mij hier niet om de discussie over de Estonia maar om het aangeven van het nut van de "standard marine communication phrases" .
Het geval met de Estonia is heen schokkend voorbeeld van hoe het niet moet.
Er zijn trouwens legio andere voorbeelden te vinden hoor.
Of je daar nou de cursus marcom A (geld dus niet voor de gemiddelde zeiler want die heeft bais, src of marcom B) voor moet herhalen kun je je afvragen maar af en toe je cursusboekje weer eens doorlezen bijv. tijdens een rustige oversteek ( net als het BPR als ik zo dat andere draadje bekijk over de stuurboordwal) zou niet verkeerd zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 27 juni 2013 04:46 #410957

WADnWIND schreef :
jeroenimo schreef :
Maar wat ik niet helemaal begrijp hoe het in de wereld is gekomen dat de MLC-2006 (Manilla amendments) zijn terecht gekomen bij de zeilers wereld en dan dus betrekking zouden hebben op de radio licenties van de (niet neerbuigend bedoeld!) amateurs?

Ik weet niet of je daarmee dit draadje bedoeld?
Er werd een youtube filmpje aangehaald m.b.t. de zeer gebrekkige RTF distress communicatie van de Estonia. Hierop reageer ik dat je dan begrijpt waarom ze dat moeten oefen/herhalen eens in de 5 jaar.

Verder heeft is er geen enkel verband in dit draadje gelegd naar de watersporter of Marcom-b of radioamateurs toe?

Of bedoel je wat anders?

Nou ik reageer op iemand die zegt dat we allemaal in 2016 opnieuw onze radio licenties moeten gaan behalen. Wat volgens mij onzin is, daarna vraag ik me af waarom dit fabeltje in de zeilers wereld terecht is gekomen waar helemaal geen STCW certificering van toepassing is. Marcom-A is weliswaar een onderdeel wat verplicht is bij zeelieden, maar ook verplicht voor "zend amateurs"(niet kwaad bedoeld) op zeilschepen die met hun MF/HF radio of Inmarsat-c werken. De regels van de MLC-2006 (manilla amendments) zijn daar helemaal niet van op toepassing.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 27 juni 2013 06:32 #410974

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Waar staat dat iedere zeevarende dit Marcom A moet hebben?. Ik kan me voorstellen dat een zelfstandig opererend bemanningslid op de brug dit moet halen. De mannen elders/vrouwen elders werkzaam aan boord en die niet eens de apparatuur te zien krijgen hebben er niets mee van doen. Wat te denken op cruiseschepen met bemanningen ter grootte van een flink dorp?. Het hele verhaal zal wel iets genuanceerder zijn en nu aangegrepen en in een bepaalde vorm gegoten om werk (geld) binnen te krijgen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 27 juni 2013 07:12 #410980

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Yellow Boat schreef :
Het geval met de Estonia is heen schokkend voorbeeld van hoe het niet moet.

Heb naar aanleiding van dit draadje de Discovery documentaire "Zero Hour" over deze ramp gekeken. Daar wordt je wel stil van.

Ik wil iedereen nog even bedanken, vooral jeroenimo, veel geleerd van deze draad.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 27 juni 2013 18:08 #411186

Proost schreef :
Waar staat dat iedere zeevarende dit Marcom A moet hebben?. Ik kan me voorstellen dat een zelfstandig opererend bemanningslid op de brug dit moet halen. De mannen elders/vrouwen elders werkzaam aan boord en die niet eens de apparatuur te zien krijgen hebben er niets mee van doen. Wat te denken op cruiseschepen met bemanningen ter grootte van een flink dorp?. Het hele verhaal zal wel iets genuanceerder zijn en nu aangegrepen en in een bepaalde vorm gegoten om werk (geld) binnen te krijgen.
Inderdaad alleen degenen die wacht lopen hebben in de koopvaardij verplicht marcom-a nodig. Nog niet eens alle officieren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 27 juni 2013 18:18 #411194

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
jeroenimo schreef :
WADnWIND schreef :
jeroenimo schreef :
Maar wat ik niet helemaal begrijp hoe het in de wereld is gekomen dat de MLC-2006 (Manilla amendments) zijn terecht gekomen bij de zeilers wereld en dan dus betrekking zouden hebben op de radio licenties van de (niet neerbuigend bedoeld!) amateurs?

Ik weet niet of je daarmee dit draadje bedoeld?
Er werd een youtube filmpje aangehaald m.b.t. de zeer gebrekkige RTF distress communicatie van de Estonia. Hierop reageer ik dat je dan begrijpt waarom ze dat moeten oefen/herhalen eens in de 5 jaar.

Verder heeft is er geen enkel verband in dit draadje gelegd naar de watersporter of Marcom-b of radioamateurs toe?

Of bedoel je wat anders?

Nou ik reageer op iemand die zegt dat we allemaal in 2016 opnieuw onze radio licenties moeten gaan behalen. Wat volgens mij onzin is, daarna vraag ik me af waarom dit fabeltje in de zeilers wereld terecht is gekomen waar helemaal geen STCW certificering van toepassing is. Marcom-A is weliswaar een onderdeel wat verplicht is bij zeelieden, maar ook verplicht voor "zend amateurs"(niet kwaad bedoeld) op zeilschepen die met hun MF/HF radio of Inmarsat-c werken. De regels van de MLC-2006 (manilla amendments) zijn daar helemaal niet van op toepassing.

Ik denk dat je op mij gereageerd hebt, maar ik heb direct gesteld dat het voor Marcom-A gold. Niets over pleziervaart o.i.d.
pleziervaart met marcom-A valt hier ook buiten.

Ik ben alleen bevreesd over de aanpak, want als je alleen de zaken overnieuw moet doen die je niet aan boord kan oefenen is dat werkelijk geen enkele garantie dat deze regeling nut heeft en blijft de Estonia communicatie bestaan?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 juni 2013 18:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 27 juni 2013 18:21 #411200

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Noorderzon schreef :
Proost schreef :
Waar staat dat iedere zeevarende dit Marcom A moet hebben?. Ik kan me voorstellen dat een zelfstandig opererend bemanningslid op de brug dit moet halen. De mannen elders/vrouwen elders werkzaam aan boord en die niet eens de apparatuur te zien krijgen hebben er niets mee van doen. Wat te denken op cruiseschepen met bemanningen ter grootte van een flink dorp?. Het hele verhaal zal wel iets genuanceerder zijn en nu aangegrepen en in een bepaalde vorm gegoten om werk (geld) binnen te krijgen.
Inderdaad alleen degenen die wacht lopen hebben in de koopvaardij verplicht marcom-a nodig. Nog niet eens alle officieren...

Lees voor KIP, KONIJN
met een zeevarende wordt iemand bedoeld die zijn boterham op zee verdient.
Maar inderdaad wel de wachtlopende officieren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 27 juni 2013 20:17 #411278

Noorderzon schreef :
Proost schreef :
Waar staat dat iedere zeevarende dit Marcom A moet hebben?. Ik kan me voorstellen dat een zelfstandig opererend bemanningslid op de brug dit moet halen. De mannen elders/vrouwen elders werkzaam aan boord en die niet eens de apparatuur te zien krijgen hebben er niets mee van doen. Wat te denken op cruiseschepen met bemanningen ter grootte van een flink dorp?. Het hele verhaal zal wel iets genuanceerder zijn en nu aangegrepen en in een bepaalde vorm gegoten om werk (geld) binnen te krijgen.
Inderdaad alleen degenen die wacht lopen hebben in de koopvaardij verplicht marcom-a nodig. Nog niet eens alle officieren...
Nou..... ik kan je vertellen dat ALLE Officieren die op de koopvaardij varen Marcom-A of B MOETEN hebben, zonder deze diploma's geen vaarbevoegdheid... Naar gelang vaargebied omschreven op je vaarbevoegdheid moet je dus A dan wel B hebben.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 27 juni 2013 20:28 #411281

WADnWIND schreef :
jeroenimo schreef :
WADnWIND schreef :
jeroenimo schreef :
Maar wat ik niet helemaal begrijp hoe het in de wereld is gekomen dat de MLC-2006 (Manilla amendments) zijn terecht gekomen bij de zeilers wereld en dan dus betrekking zouden hebben op de radio licenties van de (niet neerbuigend bedoeld!) amateurs?

Ik weet niet of je daarmee dit draadje bedoeld?
Er werd een youtube filmpje aangehaald m.b.t. de zeer gebrekkige RTF distress communicatie van de Estonia. Hierop reageer ik dat je dan begrijpt waarom ze dat moeten oefen/herhalen eens in de 5 jaar.

Verder heeft is er geen enkel verband in dit draadje gelegd naar de watersporter of Marcom-b of radioamateurs toe?

Of bedoel je wat anders?

Nou ik reageer op iemand die zegt dat we allemaal in 2016 opnieuw onze radio licenties moeten gaan behalen. Wat volgens mij onzin is, daarna vraag ik me af waarom dit fabeltje in de zeilers wereld terecht is gekomen waar helemaal geen STCW certificering van toepassing is. Marcom-A is weliswaar een onderdeel wat verplicht is bij zeelieden, maar ook verplicht voor "zend amateurs"(niet kwaad bedoeld) op zeilschepen die met hun MF/HF radio of Inmarsat-c werken. De regels van de MLC-2006 (manilla amendments) zijn daar helemaal niet van op toepassing.

Ik denk dat je op mij gereageerd hebt, maar ik heb direct gesteld dat het voor Marcom-A gold. Niets over pleziervaart o.i.d.
pleziervaart met marcom-A valt hier ook buiten.

Ik ben alleen bevreesd over de aanpak, want als je alleen de zaken overnieuw moet doen die je niet aan boord kan oefenen is dat werkelijk geen enkele garantie dat deze regeling nut heeft en blijft de Estonia communicatie bestaan?

Marcom A is verplicht voor zeemannen met vaarbevoegdheid wereldwijd, Marcom B is voor zeemannen verplicht met vaargebied beperkt tot vaargebied A1 waarbij je met VHF (DSC) een kuststation kan bereiken. Zodra je een MF(HF) verbinding nodig hebt om de kust te bereiken (vaargebied A2 A3 en A4) dan mag je niet meer met Marcom B voldoen. Maar dit zijn uitrustings eisen van koopvaardij schepen.

Marcom A is dus wel degelijk verplicht voor élk jacht dat een MF/HF zender aan boord heeft! En is niet alleen verplicht voor koopvaardij officieren.

Alle DSC apparatuur behalve MF/HF zenders mogen met Marcom-B bediend worden.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl