PJB schreef :
WADnWIND schreef :
Faran schreef :
Hm, daar heb je toch een marifoon voor.
pcies
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Want dat zou dan ook gelden voor de DSC distress knop.
Voordeel van alarmering via één druk op een knop is dat alle informatie over locatie en gegevens van het schip bij de ge-alarmeerden direct bekend is zonder lange voice-communicatie daarover onder moeilijke omstandigheden.
Bovendien kunnen dan ook mensen (paasagiers, leken) alarmeren met minder vetand van de marifoon en actuele gegevens van het schip (coordinaten, hoe geef ik die door? Waar vind ik die?)
Maar wat
WADnWIND schreef :
...
De "mayday" functie op AIS bestaat eigenlijk niet, Er zijn geen internationale regels voor, dus elke fabrikant geeft het een eigen naam. De berichten functie op een AIS is absoluut onbetrouwbaar en moet zo min mogelijk gebruikt worden op dit moment. Bij een veminkt bericht wordt het niet herhaald en is de waarde dus nul. Er is dus wel een technische status gedefinieerd, maarde ontvangst is onbetrouwbaar.
over de betrouwbaarheid van alarmering via AIS tov alarmering via DSC is natuurlijk wel belangrijk. De ontvangst is dan misschien onbetrouwbaar, maar misschien komt er toch info door. Bovendien zou ik ook bij DSC alarmering als schipper willen weten of het bericht is doorgekomen door een terugmelding door de gealarmeerden via spraak op de marifoon. Dus daar maakt de betrouwbaarheid niet zo heel veel voor uit, tenzij die betrouwbaarheid van AIS alarmering bijvoorbeeld een factor 5 tot 10 slechter is als bij DSC alarmering.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Voice communicatie van lange riedels cijfers en tekst (coordinaten, MMSI, scheepsnaam, spellen) via radio in moeilijke omstandigheden is ook onbetrouwbaar, misschien onbetrouwbaarder dan via AIS alarmering?
m.vr.gr.
Peter.
Peter , ik snap deze antwoorden niet helemaal?
Heb je het nu over een hele riedel bij alarmeren via DSC?
En voor een DSC noodoproep zijn ook maar twee drukken op een rode knop nodoig en daarmee wordt dan je MMSI en je exactie positie doorgeven en herhaald tot er een ontvangst bevestiging komt. Daarna gaat je maroifoon automatich naar kanaal 16 en zal de ontvanger je eventueel om info vragen.
Wat kan er dus niet makkelijk of veoilig zijn aan DSC?
Overigens is de benaming DSC alleen de digitale manier van zenden. Het alarmsysteem zelf heet GMDSS ofwel "global marine distress and safety system"
Een AIS "noodignaal"i ook niks ander dan het zenden van een positie , net als bij GMDSS , alleen zitten er wat meer gegevens van het schip bij.
Overigens, elk kutstation kan bij een DSC oproep op de ITU website onzoeken wat het precies voor schip is met de gegevens van niet alleen de boot maar ook van de eigenaar .
Conclusie is daarom voor mij dat een DSC alarm veel effectiever is dan een "AIS aarm".En aangezien elk zeegaand schip een DSC marifoon aan boord heeft ( althans zou horen te hebben) is een AIS alarm als "extra "m.i. totaal overbodig.
Wil je dan iet echt effectiefs , neem dan een EPIRB , die werkt tenminste overal.
Ad