Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nut AIS en DSC?

Re: Nut AIS en DSC? 04 juni 2013 19:46 #403728

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Faran schreef :
Hm, daar heb je toch een marifoon voor.

pcies
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 04:18 #403787

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Misschien spotten we binnenkort op marinetraffic de eerste grote oversteek van de sloot achter het huis van Jaapie......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 04:59 #403798

Een aardige AIS 'light variant" is een app als boatbeacon of iets vergelijkbaars op je telefoon of ipad. Is bijzonder handig en kost maar een paar euro en heb je een idee of het wat voor je is.

Zitten ook een pak nadelen aan maar daar is de prijs ook naar. Werkt in NL bijna overal. Alleen niet waar geen GSM dekking is.

Zou wel een certificaat halen voor DSC
a. als je tegen een boot aanloopt waar al een DSC marifoon inzit niet te switchen want Den Haag zal het wel zo geregeld hebben dat als er DSC opzit je ook DSC papieren moet hebben. b ben je dan in een keer klaar en begrijp je beter hoe het allemaal in elkaar steekt
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 05:11 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 05:16 #403812

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
WADnWIND schreef :
Faran schreef :
Hm, daar heb je toch een marifoon voor.

pcies

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Want dat zou dan ook gelden voor de DSC distress knop.
Voordeel van alarmering via één druk op een knop is dat alle informatie over locatie en gegevens van het schip bij de ge-alarmeerden direct bekend is zonder lange voice-communicatie daarover onder moeilijke omstandigheden.
Bovendien kunnen dan ook mensen (paasagiers, leken) alarmeren met minder vetand van de marifoon en actuele gegevens van het schip (coordinaten, hoe geef ik die door? Waar vind ik die?)



Maar watWADnWIND schreef :
...
De "mayday" functie op AIS bestaat eigenlijk niet, Er zijn geen internationale regels voor, dus elke fabrikant geeft het een eigen naam. De berichten functie op een AIS is absoluut onbetrouwbaar en moet zo min mogelijk gebruikt worden op dit moment. Bij een veminkt bericht wordt het niet herhaald en is de waarde dus nul. Er is dus wel een technische status gedefinieerd, maarde ontvangst is onbetrouwbaar.
over de betrouwbaarheid van alarmering via AIS tov alarmering via DSC is natuurlijk wel belangrijk. De ontvangst is dan misschien onbetrouwbaar, maar misschien komt er toch info door. Bovendien zou ik ook bij DSC alarmering als schipper willen weten of het bericht is doorgekomen door een terugmelding door de gealarmeerden via spraak op de marifoon. Dus daar maakt de betrouwbaarheid niet zo heel veel voor uit, tenzij die betrouwbaarheid van AIS alarmering bijvoorbeeld een factor 5 tot 10 slechter is als bij DSC alarmering.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Voice communicatie van lange riedels cijfers en tekst (coordinaten, MMSI, scheepsnaam, spellen) via radio in moeilijke omstandigheden is ook onbetrouwbaar, misschien onbetrouwbaarder dan via AIS alarmering?

m.vr.gr.

Peter.
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 05:21 door PJB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 05:33 #403822

PJB schreef :
WADnWIND schreef :
Faran schreef :
Hm, daar heb je toch een marifoon voor.

pcies

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Want dat zou dan ook gelden voor de DSC distress knop.
Voordeel van alarmering via één druk op een knop is dat alle informatie over locatie en gegevens van het schip bij de ge-alarmeerden direct bekend is zonder lange voice-communicatie daarover onder moeilijke omstandigheden.
Bovendien kunnen dan ook mensen (paasagiers, leken) alarmeren met minder vetand van de marifoon en actuele gegevens van het schip (coordinaten, hoe geef ik die door? Waar vind ik die?)



Maar watWADnWIND schreef :
...
De "mayday" functie op AIS bestaat eigenlijk niet, Er zijn geen internationale regels voor, dus elke fabrikant geeft het een eigen naam. De berichten functie op een AIS is absoluut onbetrouwbaar en moet zo min mogelijk gebruikt worden op dit moment. Bij een veminkt bericht wordt het niet herhaald en is de waarde dus nul. Er is dus wel een technische status gedefinieerd, maarde ontvangst is onbetrouwbaar.
over de betrouwbaarheid van alarmering via AIS tov alarmering via DSC is natuurlijk wel belangrijk. De ontvangst is dan misschien onbetrouwbaar, maar misschien komt er toch info door. Bovendien zou ik ook bij DSC alarmering als schipper willen weten of het bericht is doorgekomen door een terugmelding door de gealarmeerden via spraak op de marifoon. Dus daar maakt de betrouwbaarheid niet zo heel veel voor uit, tenzij die betrouwbaarheid van AIS alarmering bijvoorbeeld een factor 5 tot 10 slechter is als bij DSC alarmering.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Voice communicatie van lange riedels cijfers en tekst (coordinaten, MMSI, scheepsnaam, spellen) via radio in moeilijke omstandigheden is ook onbetrouwbaar, misschien onbetrouwbaarder dan via AIS alarmering?

m.vr.gr.

Peter.

Peter , ik snap deze antwoorden niet helemaal?
Heb je het nu over een hele riedel bij alarmeren via DSC?
En voor een DSC noodoproep zijn ook maar twee drukken op een rode knop nodoig en daarmee wordt dan je MMSI en je exactie positie doorgeven en herhaald tot er een ontvangst bevestiging komt. Daarna gaat je maroifoon automatich naar kanaal 16 en zal de ontvanger je eventueel om info vragen.
Wat kan er dus niet makkelijk of veoilig zijn aan DSC?
Overigens is de benaming DSC alleen de digitale manier van zenden. Het alarmsysteem zelf heet GMDSS ofwel "global marine distress and safety system"
Een AIS "noodignaal"i ook niks ander dan het zenden van een positie , net als bij GMDSS , alleen zitten er wat meer gegevens van het schip bij.
Overigens, elk kutstation kan bij een DSC oproep op de ITU website onzoeken wat het precies voor schip is met de gegevens van niet alleen de boot maar ook van de eigenaar .

Conclusie is daarom voor mij dat een DSC alarm veel effectiever is dan een "AIS aarm".En aangezien elk zeegaand schip een DSC marifoon aan boord heeft ( althans zou horen te hebben) is een AIS alarm als "extra "m.i. totaal overbodig.
Wil je dan iet echt effectiefs , neem dan een EPIRB , die werkt tenminste overal.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 05:36 #403823

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
noggeentweerechterhanden schreef :
Een aardige AIS 'light variant" is een app als boatbeacon ...

Dat lijkt heel aardig! Stuk goedkoper (voor maar € 8,-) dan een AIS systeem en/of een DSC certificaat.

Als ik het zo lees werkt het zelfs deels als een transponder, maar dan alleen naar grondstations en naar schepen die de AIS data krijgen van die grondstations.
Die gegevens van je schip komen met zo'n app dan blijkbaar via internet in de AIS systemen en kan je dus ook AIS informatie via internet ontvangen:
- Kan dat inderdaad?
- Werkt dat in Nederland ook?
- Hoe is de dekking van AIS grondstations in Friesland of andere binennwateren?

Voor binnenwateren kan je toch rekenen op GSM/Internet dekking. (Bovendien heb ik een onbeperkte internet bundel op mijn mobiel, nog uit de tijd dat dat gewoon was.)

m.vr.gr.

Peter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 05:47 #403826

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
...
Peter , ik snap deze antwoorden niet helemaal?
Heb je het nu over een hele riedel bij alarmeren via DSC?

Ik bedoel zenden van een riedel info met voice via een marifoon (dus niet via de DSC alarmeringsknop) is ook onbetrouwbaar. Bovendien is daar meer kennis voor nodig dan voor het drukken op een knop en het kost veel meer tijd.
Ik zie (op binnenwateren!) nog weinig verschil tussen alarmering via de alarmeringsknop van DSC of van AIS. Voor DSC heb je echter wel een certificaat extra nodig en via AIS krijg je ook in normale omstandigheden, niet noodsituaties, meer interessante info. Om de distress knop van DSC op binnenwater te gebruiken moet je bovendien je marifoon (stiekem) op zeevaart zetten, ook niet echt handig in geval van nood en vraagt ook nogal wat kennis en handelingen.

Of is AIS-knop alarmering echt veel onbetrouwbaarder op binnenwater dan DSC-knop alarmering, zelfs als je het noodzakelijk omschakelen naar zeevaart voor DSC alarmering meeneemt?

m.vr.gr.

Peter.
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 05:54 door PJB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 05:48 #403827

De ontvangststations van AIS kun je op marinetraffic vinden.
Links ongeveer 1/3/ van boven op "more"drukken en dan "stations"aanklikken.
Als je dan op een station gaat taan krijg je de gegevens daarvan te zien zoals hoogt en kun je ook het bereik ervan op de kaart aangeven.
Ad
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 05:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 06:02 #403832

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
De ontvangststations van AIS kun je op marinetraffic vinden.
Links ongeveer 1/3/ van boven op "more"drukken en dan "stations"aanklikken.
Als je dan op een station gaat taan krijg je de gegevens daarvan te zien zoals hoogt en kun je ook het bereik ervan op de kaart aangeven.
Ad

Kijk dat is een interessante website!
Dan zie ik zo even dat er niet alleen op het PM kanaal met AIS gevaren wordt, maar ook elders met AIS door de pleziervaart.
Ik zie dat de grondstations in Friesland ook een behoorlijk bereik hebben.

Misschien dan toch de app?
Dan blijven nog de volgende vragen over:PJB schreef :
...
Als ik het zo lees werkt het zelfs deels als een transponder, maar dan alleen naar grondstations en naar schepen die de AIS data krijgen van die grondstations.
Die gegevens van je schip komen met zo'n app dan blijkbaar via internet in de AIS systemen en kan je dus ook AIS informatie via internet ontvangen:
- Kan dat inderdaad?
- Werkt dat in Nederland ook?
...

Heeft iemand ervaring met die app?

m.vr.gr.

Peter.
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 06:04 door PJB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 06:11 #403835

PJB schreef :
Kijk dat is een interessnate website!
Dan zie ik zo even dat er niet alleen op het PM kanaal met AIS gevaren wordt maar ook door de pleziervaart.
Ik zie dat de grondstations in Friesland ook een behoorlijk bereik hebben.



Peter.

Die "roze" schepen zijn niet alleen pleziervaartuigen hoor maar (bijna) alle B transponders. Du bijv. ook veel binnenvaartsschepen.
Er staat niet voor niets : "yacht and others".
En bijv. "Cargo vessels" is de zijn zeegaande vrachtvaart , niet de binnenvaart.
Vandaar dat er ook wel eens vrachtvaart binnen vaart die niet roze maar groen is.
Trouwens als je op het betreffende driehoekje klikt zie je wel wat voor schip het is met alle gegevens.

Goh, dat je Marinetraffic nog niet kent geeft wel aan dat je van AIS nog geen kaas hebt gegeten... :ohmy: :laugh:
Overigens, je kunt de AIS van Marinetraffic ook als overlay op Google Earth zetten , bijv. om op een track van een schip markers te zetten en op te slaan.(op services klikken)
Doe ik wel eens om het laatste verloop van een vaargeul te bepalen.
AIS op GE is alleen niet "live" maar wordt alleen geupdate als je GE opnieuw opstart.
Ad
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 06:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 06:28 #403840

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
...
Goh, dat je Marinetraffic nog niet kent geeft wel aan dat je van AIS nog geen kaas hebt gegeten... :ohmy: :laugh:

Klopt, vandaar mijn vragen en discussie!
Heb zelfs nog geen boot, maar de kans dat ik die in de 2e helft van juni wel heb, is groot, zeg > 95%.

Overigens heb ik in het algemeen wel verstand van radiocommunicatie, GPS, navigatie, elektronica e.d., maar niet specifiek voor de scheepvaart.
Wel heb ik 'al' een basiscertificaat marifonie. B)

m.vr.gr.

Peter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 06:33 #403843

Overigen heb je marinetraffic ook als app maar dan kost hij een paar €€.
In feite heb je dan al een AIS ontvanger op je smartphone. Nog mooier is shipfinder want dan heb je ook je eigen positie.
play.google.com/store/apps/det...arinetraffic.android
Nog fraaier natuurlijk als je een tablet hebt met gps.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 06:42 #403847

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
twilight schreef :
Nut AIS? Zoals mist,duisternis, om de hoek kijken.
Het is een enorm verschil voor het inschatten van de situatie. Wat eerst een complete bezigheid was is nu in een oogopslag te zien.
Er zitten ook andere kanten aan; je bent te volgen; big brother. Leuk voor thuisfront maar wel minder vrij t.o.v. officials.
Varen ermee is spectaculair gemakkelijker.

ja, varen is nu staren geworden! Geconcentreerd gluren naar het beeldscherm met het heilige geloof als het op het scherm er niet is dat de werkelijkheid is . Wat is er mis met om je heen kijken? Dan zie ook de niet AIS schepen varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 06:44 #403848

de kans dat ze bij marine traffic al over je heen gevaren zijn voor je ze ziet op je telefoon, ik haat die app dingen, een telefoon is om mee te bellen. een vertraging van een paar minuten is heel gewoon, hier op tenerife soms 10 minuten.

al die apjes zijn spielerij. valse zekerheid, koop dan een ais ontvanger , ben je zeker van wat je ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 06:52 #403850

Poohboot schreef :
twilight schreef :
Nut AIS? Zoals mist,duisternis, om de hoek kijken.
Het is een enorm verschil voor het inschatten van de situatie. Wat eerst een complete bezigheid was is nu in een oogopslag te zien.
Er zitten ook andere kanten aan; je bent te volgen; big brother. Leuk voor thuisfront maar wel minder vrij t.o.v. officials.
Varen ermee is spectaculair gemakkelijker.

ja, varen is nu staren geworden! Geconcentreerd gluren naar het beeldscherm met het heilige geloof als het op het scherm er niet is dat de werkelijkheid is . Wat is er mis met om je heen kijken? Dan zie ook de niet AIS schepen varen.

Uiteraard moet je om je heen blijven kijken.
Alleen doet AIS ( en dan niet als marinetraffic inderdaad amar op een plotter) wel wat meer dan alleen driehoekjes laten zien.
Je ziet er ook al op grote afstand aan wat een schip voor koers heeft , of deze van koers veranderd( bij grote schepen zie je vaak zelfs de roeruitslag aangegeven) en of er gevaar voor aanvaring betaat.
En dat kun je op bijv. 5 mijl afstand met het oog maar lastig inschatten . Dat gaat dan alleen met meerdere keren peilen.
AIS is dan heel wat handiger ,en....veiliger!
Maar dat gaat naturulijk alleen op op zee en niet op de binnenwateren.
Overigens hebben , ik dacht al dit jaar of anders 2015, alle beroepvaart binnen op diverse wateren in Europa ( en dus voor alle schepen die daar eventueel komen) verplicht AIS dus alleen pleziervaart is dan nog gevaarlijk... :lol:
Ik zie trouwens als ik op binnewater vaar eigenlijk nooit meer beroepsvaart zonder AIS.Zelfs pontveren hebben het meestal.
Het zou me trouwens niet verwonderen al het geen 5 jaar meer duurt voor "wij" aan de beurt zijn met een verplichte transponder. Jachten boven 20 meter worden dat sowieso waarschijnlijk al.
Ad
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 06:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:14 #404071

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
PJB schreef :
Of is AIS-knop alarmering echt veel onbetrouwbaarder op binnenwater dan DSC-knop alarmering, zelfs als je het noodzakelijk omschakelen naar zeevaart voor DSC alarmering meeneemt?

m.vr.gr.

Peter.

vertel mij nu eens wie er luistert en reageert op jou AIS distress???
Juist ja niemand, de kustwacht kijkt of luistert er niet naar en alle gebruikers nemen het niet serieus.
De berichten via de AIS hebben n.l. (nog) geen enkele status op dit moment.

Er zijn al talrijke testen gedaan met berichten van RWS en vaarweg beheerders en de kustwacht over AIS, maar de helft komt niet of gedeeltelijk over. Het is geen zelf corrigerend systeem. Als je zo'n bericht goed ontvangt is het meegenomen, verder wordt het door iedereen als vuilnisbak gebruikt. Je ziet de gekste berichten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 17:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:18 #404074

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Yellow Boat schreef :

Klopt helemaal maar alleen al de AIS wordt weergegeven op een Plotter.
Op een scherm waarop je alleen de relatieve positie t.o.v. je eigen positie ziet zoals in het plaatje is de interpretatie een stuk lastiger .
Maar zoals je al schreef , mits je niet bij mit vaart is AIS binnen weinig zinvol , hoewel het inmiddels (of zeer binnenkort?) verplicht is voor de binnenvaart. En dat zal toch niet voor niets zijn.

Op grote bochtige kanalen in heuvelachtig gebied zoals het NOK is het wel handig dat je ziet of er een joekel van een containerschip om de hoek aankomt.
Maar da'in Frieland niet echt zinvol.
Ad

Jongens, als je AIS op een dergelijk schermpje wil zien ben je niet serieus met je zelf bezig, laat staan met je mede mens.

AIS is alleen zinvol als je het adequaat kan presenteren op een kaart, op binnenwater dan.

Op zee heb je aan zo'n blind schermpje genoeg.

In 2017 gaat er verplichting in werking dat de binnenvaart een elektronische kaart met ais moet hebben.
Op zee gaat dit in 2014 in (ecdis of mini-ecdis.)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:21 #404075

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
PJB schreef :
Yellow Boat schreef :
...
Goh, dat je Marinetraffic nog niet kent geeft wel aan dat je van AIS nog geen kaas hebt gegeten... :ohmy: :laugh:

Klopt, vandaar mijn vragen en discussie!
Heb zelfs nog geen boot, maar de kans dat ik die in de 2e helft van juni wel heb, is groot, zeg > 95%.

Overigens heb ik in het algemeen wel verstand van radiocommunicatie, GPS, navigatie, elektronica e.d., maar niet specifiek voor de scheepvaart.
Wel heb ik 'al' een basiscertificaat marifonie. B)

m.vr.gr.

Peter.

Het lijkt me verstandiger dat je eerst deugdelijk inleest, alvorens allerlei meningen en ideeën te ventileren.
Ik had eigenlijk al direct moeten doorzien dat je nog niet terzake kundig bent over dit onderwerp toen je het nut in twijfel trok.
Deze al gelezen?
www.shiptron.nl/docs/ais-info.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:31 #404080

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
PJB schreef :
over de betrouwbaarheid van alarmering via AIS tov alarmering via DSC is natuurlijk wel belangrijk. De ontvangst is dan misschien onbetrouwbaar, maar misschien komt er toch info door. Bovendien zou ik ook bij DSC alarmering als schipper willen weten of het bericht is doorgekomen door een terugmelding door de gealarmeerden via spraak op de marifoon. Dus daar maakt de betrouwbaarheid niet zo heel veel voor uit, tenzij die betrouwbaarheid van AIS alarmering bijvoorbeeld een factor 5 tot 10 slechter is als bij DSC alarmering.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Voice communicatie van lange riedels cijfers en tekst (coordinaten, MMSI, scheepsnaam, spellen) via radio in moeilijke omstandigheden is ook onbetrouwbaar, misschien onbetrouwbaarder dan via AIS alarmering?

m.vr.gr.

Peter.

Ga alstublieft EERST een opleiding marcom-A doen voordat je veronderstellingen doet.
AIS tekstberichten worden niet uitgeluisterd en zeker niet continue.
DSC wordt altijd ononderbroken uitgeluisterd door vele kuststations en steunzenders in het land. OOK op ijsselmeer en Waddenzee en Zeeuwse wateren waar DSC gewoon gebruikt mag worden.

Met de juiste marifoon hoef je niet eerst over te schakelen naar zeevaart. Een icom kan in alle standen DSC doen.........., zoals het hoort.

In radio telefonie spel je geen MMSI nummers..........
Het sprookje dat iedereen op de DSC knop kan drukken is slechts een utopie, maar dat leer je op een goede marcom-A opleiding. Ik hoop niet dat je de indruk hebt dat een passagier überhaupt weet wat hij moet doen, laat staan op een knopje drukken. :)
Ondanks dat DSC matig populair is werkt het steengoed, mits goed geinstalleerd met GPS.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 17:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:33 #404082

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Yellow Boat schreef :

Peter , ik snap deze antwoorden niet helemaal?
Heb je het nu over een hele riedel bij alarmeren via DSC?
En voor een DSC noodoproep zijn ook maar twee drukken op een rode knop nodoig en daarmee wordt dan je MMSI en je exactie positie doorgeven en herhaald tot er een ontvangst bevestiging komt. Daarna gaat je maroifoon automatich naar kanaal 16 en zal de ontvanger je eventueel om info vragen.
Wat kan er dus niet makkelijk of veoilig zijn aan DSC?
Overigens is de benaming DSC alleen de digitale manier van zenden. Het alarmsysteem zelf heet GMDSS ofwel "global marine distress and safety system"
Een AIS "noodignaal"i ook niks ander dan het zenden van een positie , net als bij GMDSS , alleen zitten er wat meer gegevens van het schip bij.
Overigens, elk kutstation kan bij een DSC oproep op de ITU website onzoeken wat het precies voor schip is met de gegevens van niet alleen de boot maar ook van de eigenaar .

Conclusie is daarom voor mij dat een DSC alarm veel effectiever is dan een "AIS aarm".En aangezien elk zeegaand schip een DSC marifoon aan boord heeft ( althans zou horen te hebben) is een AIS alarm als "extra "m.i. totaal overbodig.
Wil je dan iet echt effectiefs , neem dan een EPIRB , die werkt tenminste overal.
Ad

Rustig Ad, wind je niet op....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:35 #404086

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
noggeentweerechterhanden schreef :

Zitten ook een pak nadelen aan maar daar is de prijs ook naar. Werkt in NL bijna overal. Alleen niet waar geen GSM dekking is.

Denk jij dan dat er overal AIS dekking is op internet?

Slaap lekker.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 17:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:40 #404093

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
PJB schreef :
noggeentweerechterhanden schreef :
Een aardige AIS 'light variant" is een app als boatbeacon ...

Dat lijkt heel aardig! Stuk goedkoper (voor maar € 8,-) dan een AIS systeem en/of een DSC certificaat.

Als ik het zo lees werkt het zelfs deels als een transponder, maar dan alleen naar grondstations en naar schepen die de AIS data krijgen van die grondstations.
Die gegevens van je schip komen met zo'n app dan blijkbaar via internet in de AIS systemen en kan je dus ook AIS informatie via internet ontvangen:
- Kan dat inderdaad?
- Werkt dat in Nederland ook?
- Hoe is de dekking van AIS grondstations in Friesland of andere binennwateren?

Voor binnenwateren kan je toch rekenen op GSM/Internet dekking. (Bovendien heb ik een onbeperkte internet bundel op mijn mobiel, nog uit de tijd dat dat gewoon was.)

m.vr.gr.

Peter.

Met alle respect, maar zo'n app is gel*l van een dronken aardbei.
Een dergelijke app werkt NIET als een transponder, ook niet gedeeltelijk. Die app pikt gewoon je positie uit je toestel en verspreid die op internet. Een "echte" AIS gebruiker ziet je nooit.
Kortom, de consument wil belazerd worden en/of snapt er weinig van.
AIS op internet heeft geen waarde, wel een gecontroleerd hoeveel uur marinetraffic achterloopt?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:41 #404094

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
PJB schreef :
Yellow Boat schreef :
...
Peter , ik snap deze antwoorden niet helemaal?
Heb je het nu over een hele riedel bij alarmeren via DSC?

Ik bedoel zenden van een riedel info met voice via een marifoon (dus niet via de DSC alarmeringsknop) is ook onbetrouwbaar. Bovendien is daar meer kennis voor nodig dan voor het drukken op een knop en het kost veel meer tijd.
Ik zie (op binnenwateren!) nog weinig verschil tussen alarmering via de alarmeringsknop van DSC of van AIS. Voor DSC heb je echter wel een certificaat extra nodig en via AIS krijg je ook in normale omstandigheden, niet noodsituaties, meer interessante info. Om de distress knop van DSC op binnenwater te gebruiken moet je bovendien je marifoon (stiekem) op zeevaart zetten, ook niet echt handig in geval van nood en vraagt ook nogal wat kennis en handelingen.

Of is AIS-knop alarmering echt veel onbetrouwbaarder op binnenwater dan DSC-knop alarmering, zelfs als je het noodzakelijk omschakelen naar zeevaart voor DSC alarmering meeneemt?

m.vr.gr.

Peter.

Je moet geen DSC, ja mag DSC, maar vergelijk het niet met de tekst berichten via een AIS.

Als je het in twijfel trekt, wil je ons dan niet vervelen met slecht gemotiveerde antwoorden a.u.b.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 17:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:45 #404097

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
sietse-ten schreef :
de kans dat ze bij marine traffic al over je heen gevaren zijn voor je ze ziet op je telefoon, ik haat die app dingen, een telefoon is om mee te bellen. een vertraging van een paar minuten is heel gewoon, hier op tenerife soms 10 minuten.

al die apjes zijn spielerij. valse zekerheid, koop dan een ais ontvanger , ben je zeker van wat je ziet.

Pcies, Sietse!!!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:48 #404100

@wad en wind, neem nu maar een stevige borrel, je hebt het wel verdiend B) of zit je weer in de zon op zo n hoop oud ijzer in de noordzee.
dan wordt het een cola light :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl